close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 207: Motorstoring en lopen op 3 cilinders

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFU, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 65

Peugeot 207 had 99.000km op de teller toen ik hem een halfjaar geleden kocht, nu iets van 103.000. Na een paar maanden ging het lampje van motormanagement storing aan. Symptonen zijn het volgende:

- Teveel gas geven maakt dat motor inhoudt
- Gas geven boven de 4.000 toeren laat auto altijd flink inhouden (ikzelf schud naar voren)
- Airco aanzetten en gassen of flink gas geven zorgt dat ie op 3 cilinders gaat lopen
- Op 3 cilinders lopen = sterk verminderd vermogen (kan wel naar 130, maar heel langzaam, plankgas helpt niets) + auto schudt klein beetje en het geluid van de motor is anders (met meer tussenpozen)
- Motor afzetten bij stoplicht en opnieuw opstarten zorgt dat ie weer op 4 cilinders loopt
- Schakelen lukt prima, maar is moeizamer/duurt langer dan normaal

Uitlezen geeft de volgende foutcode aan:

P1340 = overslaande ontsteking cilinder 4

Ben bij de garage geweest, hij heeft het volgende gedaan:
1) Compressie gemeten -> geen problemen
2) Bobine verwisseld -> geen verschil
3) 4 bougies vervangen + injectorreiniger -> lostte het probleem op voor 2 weken
4) Andere benzine geadviseerd: van Tinq overgestapt naar Q8 -> probleem keerde terug

Kunnen jullie mij helpen om de oorzaak te achterhalen? Het valt op dat de injectorreiniger de problemen tijdelijk oploste. Is er een gevolg opgelost, maar geen oorzaak? Is de injector kapot? Roetfilter? Ander spul mbt brandstof? Gaat er onverbrande benzine door de katalysator op de manier, of houdt ie dat tegen?

Ik wil hem maandag eens terugbrengen bij de garage voor verdere reparaties. De monteur heeft meerdere (Peugeot)garages gebeld, die geven aan dat er een nieuwe motor in moet. Dat gaat dus niet gebeuren...

Geplaatst door

Quintillius (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je geeft aan dat je ook injectorreiniger wel 2 weken heeft gewerkt mij laat het dan voor de hand liggend dat je injector in cilinder 4 niet meer oke is.

Ik heb probleem gehad met 308 die liep ook op 3 cilinders en daar was uit eindelijk de injector verstopt, omdat de brandstoffilter kapot was en dus te veel rommel door de injector blaast.

We zijn hier toen achter gekomen door de druk te meten op de injectors en op cilinder 1 in mijn geval was die druk niet goed meer hier door dus geen goede verstuiving wat er op neer komt dat er geen goede verbranding is in de cilinder.

Hoop dat je er iets mee kan.

Peugeotjee 0

6 jaar

Alles wijst inderdaad in de richting van de injector, hoewel de foutcode meer de bobine aanmerkt als schuldige. Kan een injector van cilinder 4 met cilinder 1 verwisseld worden om te kijken? Aan wat voor kosten moet ik bovendien denken bij vervanging? Ik zie injectors van € 40, maar ook van € 150?

Is er bovendien niet altijd zwarte rook bij een kapotte injector?

Quintillius 0

6 jaar

Ja, foutcodes kunnen nog wel eens breed zijn.

Ik ben zelf geen monteur, maar ik weet dat je een injector niet zomaar even omwisselt naar andere cilinder omdat die afgedicht worden.
Betreft de prijs kun je dit beter aan een garage vragen. Ik kan me herinerren dat ik er ongeveer tussen de 300 a 400 euro kwijt was i.v.m. het nogal veel loshalen van onderdelen gaat er snel wat tijd in zitten, maar nogmaals ik ben geen monteur en je kan dit beter aan een garage vragen.

Peugeotjee 0

6 jaar

Foutcode wijst niet specifiek in de richting van een bobine.
De officiele omschrijving is Misfire cylinder 4, wat abusievelijk vertaald wordt naar overslaande ontsteking.
Een betere vertaling zou verbrandingsmisser zijn.

Bij deze motor kun je gewoon de injectors wisselen om te zien of de foutcode mee verhuist.
Bij modernere motoren met directe (hoge druk) inspuiting kan dat wel een probleem zijn.
En nee, een defecte injector hoeft niet altijd zwarte rook te geven, de opbrengst kan ook veel te laag zijn.

oldford 0
badge

6 jaar

Ok, nuttige reacties, bedankt! Hoe zit het trouwens met de katalysator? Deze zijn ongelofelijk duur heb ik begrepen. Gaat er bij dit model ook onverbrande benzine doorheen, bij zo'n overslaande ontsteking? Of houdt ie dat tegen?

Quintillius 0

6 jaar

Misfires kunnen leiden tot onverbrande benzine in de uitlaat, die vervolgens daar verbrandt waardoor de kat te heet wordt.
De motorcomputer probeert (zoals gebruikelijk) dit te voorkomen door de injector van de betreffende cylinder uit te schakelen.
Daardoor loopt de motor pas na contact uit/aan weer op 4 cylinders.

oldford 0
badge

6 jaar

Ok, helder. Daarom loopt ie op 3 cilinders, om de kata te besparen.

Quintillius 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.