Peugeot 207: Emissie storing

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Goedenavond,

Ik ben in het bezit van een Peugeot 207 1.6 VTi.
Nu heb ik sinds een maand of 2 last van een steeds terugkerende emissie storing. Het probleem treed op als ik een periode op "hoge"constante snelheid rijdt (tussen 90 en 140).
De auto geeft de storing aan en gaat beroerd lopen. Na mijn idee op 3 cilinders. Als ik de auto uitschakel en daarna weer start loopt hij weer goed maar blijft de emissie storing nog even in beeld staan.
Ik heb de auto uitlaten lezen op het moment dat hij beroerd liep en de storing aangaf in de display. De Bosch tester gaf aan dat de auto misfire's zou hebben op cilinder 3 en 4.
Ik heb hierna alle pen bobines en bougies vervangen. Dit heeft helaas niet geholpen. Ook heb ik de auto een beurtje gegeven en vooraf nog een "engineclean" product aan de oude olie toegevoegd op advies van de Peugeot dealer in de regio.

Ik heb veel verhalen gelezen over problemen met de distributie ketting bij Peugeot maar de dealer gaf aan dat dit type motor juist het type was wat daar de minste problemen mee zou moeten hebben.

Kan iemand mij verder helpen?
MVG Arjen

arjen1995

Geplaatst door arjen1995 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja , daar gaan we weer .
Wat waren de P code,s met de bij behorende variabelen ?
Wat is de exacte tekst op het display ? Storing emmissiesysteem of storing emmissieregeling ?
Wat is het chassisnummer ?
Misfire,s kunnen vele oorzaken hebben .
Ik kan u wel een 10 tal oorzaken hier plaatsen naar aanleiding van uw melding , maar dan zijn we aan het gokken . ( daarvoor hebben we een casino )

arjen1995 (0), 5 jaar geleden

De P codes heb ik niet. Dan zou ik hem opnieuw uit moeten laten lezen.
De exacte tekst in de display was Storing emissiesysteem.
Chassisnummer: VF3WA5FWC33904362
Ik snap dat misfire's vele vele oorzaken kunnen hebben maar wat ik bijzonder vind is dat het alleen na langere constante snelheid gebeurd en niet wanneer ik vol gas door trek.

Mvg Arjen

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Beste Arjen . Tja , zonder P code,s word het moeilijk . Nu uit laten lezen en bougie,s en bobine,s vervangen waar u niets mee opgeschoten bent .
Waarom niet bij een PSA dealer die u vrijwel zeker op het juiste spoor had gezet ? Of anders na het plaatsen van de code,s met omschrijving hier.
Ik heb u via de E- mail enkele van de 10tal mogelijkheden gestuurd waarin u zich mogelijk kan vinden.
Zoals u dan ook ziet / leest , zijn er vele oorzaken te verhelpen met het updaten van de motor ECU . En hiervoor komt u toch bij een dealer terecht . Ik wens u veel wijsheid. .

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

E-mail ontvangen , en hier kunnen we iets mee .
Even een korte uitleg : P1336 , overslaande ontsteking in een onbekende cilinder .
P1337 : overslaande ontsteking in cilinder 1 .
P1339 : overslaande ontsteking in cilinder 3 .
De BOSCH tester gaf dus een onjuiste omschrijving aan .
Aangezien u al de bougie,s ( afgesteld op 1,1 mm en aangehaald met 23 Nm koppel en erg belangrijk bij een EP motor ?) en bobine,s heeft vervangen mogen we er van uitgaan dat dit niet de oorzaken zijn van de 3 storingen .
Vooral P1336 is dus een storing welke af en toe optreed in alle cilinders , echter te kort om hiervoor een vast P code aan te koppelen ( storingsduur minder dan 300 miliseconden )
Aangezien uw motor niet voorzien is van een turbo ( EP6 ) komt het soms toch voor dat deze motoren inwendig vervuilen . Niet onbekend in de PSA wereld ( zie de meegestuurde foto van kleppen voor en na een reiniging in het volgende bericht )
Om deze vervuiling te verminderen / voorkomen , adviseer ik u om een goede brandstofreiniger toe te voegen bij uw volgende 2 tankbeurten . Maak ook af en toe hierbij een flinke proefrit ( met warme motor) waarbij het motortoerental een tijdje rond de 4000t/m blijft . Dit kan ook gewoon in bv , de 3e of 4e versnelling . Succes.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Foto,s van vervuilde en gereinigde kleppen .

arjen1995 (0), 5 jaar geleden

Beste Rene,

Ik heb 2 bussen brandstofreiniger/ injector cleaner aangeschaft. Deze ga ik bij de komende 2 tankbeurten toevoegen en afwachten wat het resultaat zal zijn.

Bedankt voor uw duidelijke toelichting op mijn foutcodes en de moeite die u genomen heeft om dit voor mij uit te zoeken.

Met vriendelijke groet,
Arjen Harderwijk

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Prima Arjen . We wachten het resultaat even af . Fijne Zondag .

arjen1995 (0), 5 jaar geleden

Goedenavond!

Erg late reactie.. maar helaas is het probleem nog steeds niet verholpen. Ik heb 2 flessen injector reiniger leeg gereden op elk een halve tank.

Wordt er nu wel een beetje flauw van 🙄

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Arjen, als deze motor olie verbruikt, kan dat ook de oorzaak zijn. Eigenlijk zou je eens met een endoscoop in de cilinders moeten kijken of er veel olieafzetting op de cilinderwanden zit. Zo ja, dan zitten de zuigerveren/olieschraapveren vastgekoekt in de groeven van de zuigers en gaat het een lastig (lees duur) verhaal worden.

arjen1995 (0), 5 jaar geleden

Goedenavond Hans,

Dit heb ik voor een maand geleden gedaan. Op het scherm lijkt de bovenkant van de zuiger vrij ruw maar ik kan aan de cilinderwand niet veel spannends zien. Hierbij moet ik eerlijk zijn dat de kwaliteit van de endoscoop niet heel geweldig was die ik heb mogen gebruiken.

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Oké. Verbruikt de motor olie? En zo ja hoeveel?

arjen1995 (0), 5 jaar geleden

Verschilt.. hij heeft wel een liter op 1000km verbruikt. De laatste tijd weer iets minder.

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Dat is best een fors verbruik. Misschien toch nog eens kijken met een professionele endoscoop naar olieafzetting op de cilinderwanden. We hebben een tijd terug een zelfde soort probleem gehad....ook om de zoveel tijd storingen op de ontsteking en oorzaak niet kunnen vinden. Probleem toen onder professionals op problemcar geplaatst en toen kwam mijn collega Harry met deze tip. In ons geval bleek dat dus de oorzaak.

arjen1995 (0), 5 jaar geleden

Goedenavond,
Ik ben nog niet verder gekomen met mn fantastische "not" auto..

Vd week heb ik 2L koelwater bij moeten vullen en is het me opgevallen dat de olie vul dop aangezogen wordt als ik hem op het gat leg. Een onderdruk in het carter dus?? Nog niet eerder meegemaakt

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Waterpomp of thermostaathuis (scheur) zijn vaker voorkomende lekkage punten, dus controleren. Het klopt dat bij deze motoren een onderdruk in het blok heerst, dus niet als zodanig verontrustend. Bij rijden met bijv. een scheef terug geplaatste oliedop, ontstaat ook een motorstoring.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.