auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Motorstoring mengselregeling OPGELOST

Bouwjaar: 2001

Hallo,

Heb een P406 uit 2001 met AG installatie. Gisteren na een lange snelwegrit zag ik dat het motor management lampje brandde. Vandaag nog mee gereden en net laten uitlezen bij dealer. Storing op papiertje dat ik meekreeg:
Permanente storing. Mengselregeling.
Men heeft dit gereset en kon verder niets doen. Wat kan dit zijn? Heeft dit te maken met de gasinstallatie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Erwin

Geplaatst door

Erwin2907 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja, ik ben bang dat het mengsel tijdens een snelle rit wat te arm wordt, door verstopte filtertjes, die moeten n.l. elke beurt worden vervangen maar dat gebeurt eigenlijk nergens.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Oldtimer,
Bedoel je het gasfilter dat voor de gasnozzles zit? Of heb je het over een ander filter?
Erwin

Erwin2907 0

19 jaar

in de verdamper zitten er ook nog 2,vooral in de uitgaande kant zit er een die vol gaat zitten.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Aha, dat wist ik nog niet. Kan ik die zo vervangen en hoe kan ik dr bij? Dan haal ik de filtertjes bij de gas specialist en doe ik het zelf.
Alvast bedankt!

Erwin2907 0

19 jaar

P.s. de verdamper heb ik pas afgetapt (imbusje aan de zijkant)

Erwin2907 0

19 jaar

Volgens mij de 3 kruiskopschroeven waarmee de bocht op de verdamper zit los halen. Daar moet het ergens zitten. Heb je na het resetten nog een melding gehad ?

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Zitten er ook van die filtertjes op een 'onderhoudsvrije' viallle-g3 lpi installatie?

jos5955 0

19 jaar

Nee, na het resetten is de melding weggebleven. Als er dit weekend nog tijd over blijft ga ik de verdamper eens verder openhalen. Ik denk alleen dat ik dan de gastank volledig leeg moet rijden?

Erwin2907 0

19 jaar

Nee hoor als de motor uit is blijft de klep op de tank dicht dus alleen de leiding loopt leeg,de filtertjes op de verdamper is een setje te halen bij de AG dealer.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Bedankt! Als het geregeld is kom ik er op terug.

Erwin2907 0

19 jaar

Resume:
Ik heb de verdamper intussen afgetapt, het filter voor de gas-injectoren heb ik onlangs vernieuwd, zojuist de verdamper aan twee kanten open gehaald, aan de uitgaande zijde (met 3 kruiskoppen) zat geen filter, aan de ingaande zijde zat wel een filter: een schuimpje + soort doekfiltertje. Dit doekfiltertje schoongemaakt met de nagelborstel van mijn vriendin :) omdat ik geen nieuw filter had liggen.
Vandaag ging namelijk het motor management lampje weer branden op de snelweg.
De auto houdt af en toe in op gas (op de meest vreemde momenten, maar altijd bij gasgeven vanaf lage toerentallen)
Wie-o-wie, want dit begint wel irritant te worden. Ik neem gemakshalve maar aan dat de motorstoring weer een arm mengsel is, morgen laten uitlezen.
Heeft er nog iemand opties? Elektrisch probleem misschien?

Erwin2907 0

19 jaar

Nog wat: het tanken lijkt de laatste tijd erg langzaam te gaan. Zou het probleem uit de gastank kunnen komen? Af en toe komt het ook voor dat ik bij het aansluiten van de tankslang gas terug hoor stromen naar de pomp. Kan het zijn dat de terugslagklep van de tank (ik neem aan dat die er in zit) de oorzaak van de ellende is?

Erwin2907 0

19 jaar

Op benzine geen probleem Erwin of nog niet geprobeerd ?
Is er niet iets mis met het gasklephuis of de stappenmotor, hier ben je een tijdje terug mee bezig geweest of niet ?
Hoe zit het met de verbruiksmeter, loopt dit niet toevallig af en toe op tijdens het rijden op de snelweg voor een paar kilometer ? Bij mij is toen de verdamper druksensor vervangen.
Hoe veel langer doe je er over om je tank vol te krijgen ?
Even een paar check vragen.. Groetjes

pieterp9094 0
badge

19 jaar

De verbruiksmeter geeft niet echt veel afwijking. Was vandaag af en toe vrij hoog maar dat kan ook aan de flinke tegenwind hebben gelegen. Het tanken gaat met ca. 0,3 liter per seconde gok ik zo, terwijl dat altijd rond 1 l/s lag. Wat kost zo'n verdamper druksensor? Ik kan het altijd preventief proberen.

Erwin2907 0

19 jaar

Ongeveer 85 euro. Niet echt goedkoop. Misschien kun je hem eens er af schroeven en kijken of daar iets mis mee is ?
Ik merk tussen verschillende pompen ook wel wat verschil bij het tanken. Zit het filter bij de ingang bij de vulbuis van de verdamper ?
Mocht het niets baten zou ik je aanraden om bij een AG dealer een afspraak laten maken om met het AG computertje mee te rijden. Je moet dan wel een storing hebben. Aan de hand van die gegevens is er wel een diagnose te stellen verwacht ik. Is het zeker alleen op gas dat je een probleem hebt ?

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Pieter,
Het filter zit inderdaad aan de ingang van de verdamper. Koperkleurige ring met daaraan een moer.
Ik ga vanmiddag eens de druksensor eraf halen.
Toen jouw sensor defect was, trad je probleem toen altijd op of af en toe? En waren er nog meer symptomen dan alleen een af en toe hoog verbruik op de verbruiksmeter?

Erwin2907 0

19 jaar

Af en toe. Meestal na koude start, overschakelen op gas en dan inhouden bij lagere snelheden, schokken, afslaan, backfire. Vermogen was ook minder. Na een paar weken wist ik hoe ik de situatie kon reproduceren en ben ik er mee naar de gasspecialist gegaan.

Op hogere snelheden 100-120 km/h af en toe een schokje en dan liep de verbruiks meter op waar die normaal rond de 8 l/100km zat naar de 12-15 l/100km. Dat duurde dan een aantal kilometers en dan sprong die weer terug. Ook wel dat na het afremmen op de motor en dan weer gas geven de auto heftig begon te schokken.

Echter geen MM lampje. Elektrisch gezien zou ik de massaverbindingen en de aansluiting naar de accu ook eens goed onder de loep nemen. Slechte massa van LPG computer gaf ook wel eens brandende MM lampjes (niet bij die van mij).

Zit je toevallig ook op MSN ? Ik ben vanavond wel online, dan heb ik denk ik nog wel wat tips.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Ik heb de sensor eraf, en meet tussen pool 1 en 3 1440 Ohm, pool drie is aangesloten op massa, tussen pool 2 en 1 of 3 meet ik oneindig veel weerstand.
Wie weet of deze waarden normaal zijn en wat ze in bedrijf moeten zijn? (afhankelijk van toerental?)

Erwin2907 0

19 jaar

Heren,
Toen ik de gassensor heb bekeken, heb ik de accupool eraf gehad om te proberen het motormagagement lampje het zwijgen op te leggen. Dat is helaas niet gelukt, dit moet waarschijnlijk door de dealer gedaan worden. Sinds het loshalen van de accu is ook de irritante storing van weinig vermogen (af-en-toe) verdwenen dus het lijkt er op dat het probleem opgelost is door het resetten van de gascomputer.
Groeten,
Erwin

Erwin2907 0

19 jaar

Goed te horen dat het probleem nu weg is. Hopelijk blijft het zo. Als ie verder goed loopt, laat de senosr maar zitten zoals ie zit !
Groetjes

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.