Peugeot Partner: Multiriem loopt stuk

Bouwjaar: 2000

Bij deze auto is voor de 3e keer in 1 jaar tijd de multi-riem stuk gelopen. Bij de voorgaande keren zijn de riem, de automatische spanner en de rol vervangen. Bij eenzelfde auto met het zelfde bouwjaar hebben we precies hetzelfde probleem (gehad). Hier is de laatste keer de krukaspoulie, spanner, rol, dynamo, stuurbekrachtigingspomp en riem vervangen. In alle gevallen was er geen duidelijke oorzaak te vinden. Overleg met de dealer leverd ook weinig op. Het is bekend dat de spanners een probleem vormen, maar 10.000KM lijkt toch wel erg weinig.

Heeft iemand deze zelfde problemen ondervonden of heeft iemand een mogelijke oplossing dan hoor ik die graag.

m.v.g. René

Jeu

Geplaatst door Jeu (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik weet niet of deze dynamo ook een vrij loop naaf heeft maar
bij andere merken kan een vast zittende ook deze problemen geven
Oiram

Enting (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik denk dat 1 van de aangedreven onderdelen (stuurpomp, dynamo) niet in lijn loopt met de rest, dus de riem vreet er af! Dit moet je even goed controleren ook is het mogelijk dat er een slingering in de krukaspoelie zit.
Succes.

Jeu (0) PRO, 18 jaar geleden

De dynamo heeft geen vrijloopnaaf. Of alles precies in lijn loopt zal ik nog gaan controleren. Er zit wel een minimale slingering in de krukaspoelie. Bij de vorige auto was dit ook het geval, alleen dan wat erger. Nadat hier de poelie was vervangen is het slingeren niet minder geworden. De aanlegvlakken waren goed schoon. Zou de minimale slingeling de oorzaak van het probleem kunnen zijn. Als dat de oorzaak is zal het waarschijnlijk in de krukas zelf gezocht moeten worden.

Willie12164 (0) PRO, 18 jaar geleden

Monteer op deze auto OOK een set nieuwe span en geleiderollen!
Het probleem moet hiermee dan opgelost zijn!

greefje (0) PRO, 18 jaar geleden

Wanneer het een diesel is is er +- 4 jaar geleden een terugroepactie op geweest waarbij de riem en de rollen vervangen moesten worden. Bij de oude rollen was het lager van de rol de halve dikte van de rol en de nieuwe had een lager gelijk aan de breedte van de rol

Paul_lenaers (0), 14 jaar geleden

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met een Lancia Zeta, is zelfde als Peugeot 806, Peugeot Boxer, Fiat Scudo, etcetera.

Na het vervangen van de riem is erna alles kapot gegaan: krukaspoelie was versleten, spanners vervangen (althans volgens de nota's, feitelijk niet gedaan is nu gebleken,.....) dynamo, pomp stuurbekrachtiging, riem 4 x eraf gelopen.

Zelf wat onderzoek gedaan: er zit een excentrische spanrol op en een automatische spanner. In mijn geval trilt deze automatische spanner bij stationair toerental en maakt het geheel een zwaar geluid. De monteur wist niets te vinden ondanks alle tijd dat de auto bij hem was. Via onderdelen cd's en goeie website vond ik dat de automatische spanner op zijn plaats wordt gehouden door een zware veer. Ik heb deze onderdelen nu beide besteld (resp. 90 euro en 60 euro), worden daarna gemonteerd. Waar de veer op de spanner zit (van duitse site www.autoteile.cc gehaald, daar het schwingungsdeampfer) zit bij mij nu enorme speling, alsof er een rubber weg is of zo.

Ik zal na montage verslag uitbrengen.

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

let op dit is een bericht van bijna 4jaar geleden

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

We wachten lijkt me het verslag van Paul even af Jan.

Ruud10657 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik heb dit probleem 3 weken terug gehad met een 306 met PS, ALT,AIRC. De oude irem had droogte scheurtjes bij ca 76000km. Netjes vervangen door een gatesriem. Na 4 dagen belt de klant dat ze stilstaat. Wat blijkt, de riem is in de tweede groef gescheurt voor bijna 1/3 van de lengte. Tevens zitten er op diverse plaatse dwarsscheurtjes in de buitenkant en is de riem gedeeltelijk losgelaten. Zolang de oude riem er op gelegt en 5 dagen later een nieuwe gemonteert.
4 dagen later exact het zelfde probleem! Alle poulies gecontroleert en zolang de oude riem weer gemonteert.
Mijn leverancier wist er geen raad mee. Ik vermoede een productie fout in deze riemen, gezien de merkwaardige "slijtage". Met mijn leverancier overeen gekomen dat er een ander merk riem bestelt zou worden. Deze er na 10 dagen daar terplekke opgezet onder het toeziende oog van hun 1e monteur nadat ook hij alle pouley's had gekontroleert.
De wagen loopt nu al ruim een week zonder klachten.
Voor de volledigheid: er zit geen automatische spanner op en ook geen vrijloop dynamo!
Mijn eindconclusie blijft een productiefout op dit type riem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.