Hallo allemaal,
De multiriem van mijn 206 2.0 16V piept behoorlijk als hij koud was. Wat WD40 erop en het is even over. Het geluid wordt echter steeds erger, en het wordt nu een beetje schurend.
De dealer gaf aan dat de poelie van de dynamo ook nog de oorzaak kan zijn. Deze zou van kunststof zijn wat mogelijk beschadigt door de tijd.
Ik wil dus de multi-riem vervangen.
Mijn vragen:
- Heb ik speciaal gereedschap voor vervanging van de multi-riem nodig?
- De ruimte is bijzonder krap dus moeten er nog zaken uitgebouwd worden?
- is er iets bekend over die dynamorol?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ken de motor van de 206 niet. Maar het vervangen van de multiriem kan nooit een probleem zijn. Meestal wordt deze gespannen door een spanrol of door de dynamo. Door één van deze los te halen kan de multiriem van de poelies af. Zorg wel dat je exact weet hoe de riem over de rollen loopt, zodat je de nieuwe riem er goed op zet.
Waarschijnlijk kan je door het wiel de wielkast te demonteren meer ruimte maken zodat je er een beetje behoorlijk bij kan. Staat de riem wel strak genoeg? Als de riem te los zit kan deze bij een koude start wel eens over de polies glijden, 1 slag strakker en het probleem is verholpen (als je bij de dealer bent geweest mag ik aannemen dat dit overigens niet de oorzaak kan zijn).
Deze motor in de 206 heeft een automatische spanner op de multiriem.
nooit wd40 op een multi riem spuiten , dit helpt maar heel even , maar id wd40 zit grafiet wat de lagers van de looprollen aantast waardoor het geluid alleen maar erger wordt
Ik heb 2 maatjes met een 206 GTI, en die hebben allebij hetzelfde probleem. Rollen en riem zijn bij beide vervangen. Helpt dus niks. Ik heb toen de riem eraf was, de dynamo met de hand rondgedraaid en hoorde toen wel een wat schurend/aanslepend (lichtelijk) geluid. Die maatjes van mij rijden nog vrolijk rond met dat geluid. Ze kijken het eerst aan, en als het erger wordt dan terugkomen. Maar het lijkt er dus wel op dat het de dynamo is.
Op de spanrol kun je een sleutel 15 of 16 zetten en dan omhoog trekken. Er zit een gaatje in de spanner en op het huis. Als je de spanner omhoog trek komt het gaatje voor het gatje en kun je er een stukje boor (4of5mm) in drukken ofzo.
Maar laat het even weten als je de dynamo gaat vervangen of het geluid weg is.
Succes
Ok, dank allemaal voor de info.
205GTiGriffe,
Moet het rechter voorwiel eraf om bij de spanner te kunnen komen?
19 jaar
Nee, maar het is wel makkelijker denk ik.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar