Peugeot 207: Multiriem vervangen/spannen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400

Tijdens de apk het advies gekregen de multiriem te vervangen en wil dit zelf gaan doen. Als ik op onderdelensites kijk zie ik verschillende lengtes van 6 groef polyriemen. Een van 684 mm en een van 905 mm. Is niet helemaal duidelijk welke ik moet hebben, ga er een beetje van uit de langste omdat er airco op zit. Nu zit er volgens de garagist een speciale spanner op, weet iemand welke en hoe deze te lossen is en daarna weer op spanning te brengen? Als ik op een setje polyriem zoek zie ik die speciale spanner wel staan. Beetje vreemd ding, heb allerlei spanners gezien maar ben niet bekend met deze.

conradus

Geplaatst door conradus (50) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Bijgevoegd de simpele uitvoering van de reparatiemethode .
Vergeet niet om de tussen looprol weer te ontspannen na montage van de riem .

conradus (50), 5 jaar geleden

Oh, maakt al wat duidelijker maar wat heeft die lip van de waterpomp er mee van doen? Trouwens denk ik dat het bij deze 207 om die spanner gaat maar helemaal zeker ben ik daar nog niet van. Moet 'm nog zien. Gaat om de 207 met kenteken 04grn5. Kan daar ook een andere op zitten, en welke dan. Als er toch de eerste op blijkt te zitten zou ik graag wat meer info want ik zie niet alle onderdelen die genoemd worden in de beschrijving. Sorry voor de vraag om een wat meer gedetailleerdere uitleg in vervolgstapjes.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

De waterpomp word via de tussenrol door de buitenkant van de multiriem aangedreven . Vandaar dat deze " ontspannen " moet worden . De riem moet vrijgemaakt worden .
Tekening 2 toont dat je met een passende sleutel de spanner rechtsom moet draaien en dan de pen in het borggat drukken .
En dan kan de riem gedemonteerd worden .
Meer is het niet .

conradus (50), 5 jaar geleden

Helemaal duidelijk, ik laat de afloop even weten volgende week.

conradus (50), 5 jaar geleden

toch snap ik niet helemaal hoe de waterpomp wordt aangedreven, zie geen riem of andere overbrenging. Heeft iemand daar nog wat extra documentatie over. De waterpomp is toch de poeli 1 volgens foto 1? Bij deze 207 gaat de aandrijving niet via de distributieriem, hier zit volgens mij een distributieketting in. Wie wil me dat nog eens uitleggen?

conradus (50), 5 jaar geleden

Nu wel, ik snap het, wel moeilijk hoor, iets van met de franse slag gemaakt lijkt wel. Er zit nog een rol die zoals door Rene opgemerkt op de buitenkant van de multiriem meeloopt. Die rol ligt strak tegen de krukaspoelie en daar moet even ruimte worden gemaakt. Dat moet even met een speciaal palletje gebeuren waarmee de rol iets van de poeli wordt getrokken. Dan kan de multiriem er op die plaats uit.
Weet niet of ik het helemaal duidelijk heb omschreven maar mij is het duidelijk nu.
Bedankt voor jullie bijdrage! Sluiten maar.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Bedankt voor uw feedback .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.