Hallo,
vandaag heb ik een cilinderkoppakking vervangen, maar na afloop start de wagen zeer slecht, en wanneer hij dan eindelijk start val hij continu uit op stationair... ook schokt de motor continu.
Ik heb dan een stukje proberen rijden met de wagen (omdat ik dacht dat er lucht aanwezig zou zijn in brandstofsysteem) maar zelfs na deze rit blijft hij slecht lopen en slecht starten...
Kan iemand mij hierbij helpen???
alvast bedankt
Didier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wel de goeie dikte koppaking gemonteerd???
Heb je de dis riem wel exact goed gezet? Twijfel daar toch wel een beetje aan.
Sytze
pakking is origineel gekregen van een peugeot verdeler, dus denk niet dat dat een probleem kan vormen
dis riem is op exact dezelfde plaats terug gezet.. (heb zelf gemerkeerd op riem, poulie, en op het blok...)
||
====> wanneer riem niet goed ligt, is dit dan mss daaraan te merken?
dus daarom dacht ik van de vraag hier nog ff te stellen... want ik ben ten einde raad...
kan het zijn dat de pakking mss niet perfect ligt? Zou mij sterk verwonderen aangezien hij wordt op zijn plaats gehouden met 10 bouten die elk dan nog eens serieus vast (op moment) aangetrokken werden...
oja ps.. de wagen rookt echt enorm...
Nou Didier, het kan niet anders zijn dan je riem staat verkeerd. Maar is het tandwiel van de nokkenas toevallig ook los geweest? Heeft die niet een spieloze overbrenging? Dan geeft je markering natuurlijk ook niets meer! Zou nu toch maar eens je timing controleren.
Sytze
Hoe exact doe je dat dat? gewoon kruk op put zetten en kijken of alles op zen merkteken staat?
O.. Terwijl de kop er af was zat er een blokkeerpen in dus deze kan moeilijk op een nadere positie zijn gekomen he...
Kan het ook niet zijn dat mijn klepspeling eventueel verkeerd is? wat ik raar zou vinden want dan zou ze ookslecht moeten gedraaid hebben met die andere pakking... Of niet soms?
Ik zal morgen eens alles overlopen van wa me hier gezegt is... Bedankt
Kan niets verandert zijn aan de klepspeling. Dat is alleen mogelijk als de kleppen worden aangedreven door stoterstangen.
Eerst maar es je timing controleren.
Sytze
bij de info staat dat het een diesel is, klopt dat want als dat zo is dan staat vrijwel zeker je pomp verkeerd afgesteld.
groeten jim
18 jaar
Klepspeling niet afgesteld?? Dan is dit vrijwel zeker je probleem, omdat je stotorstangen los zijn geweest (moet wel, want zitten vast met de kopbouten) klopt de klepspeling zeker niet meer.
Het nadeel is dat je deze niet op de normale manier moet stellen. ( je weet wel, 1 op tuimelen, 4 stellen, enz.)
Je moet ze namelijk op deze manier afstellen:
Zet de uitlaatklep van de volgende cildinder volledig open: 1 (bak zijde!!!) dan kun je de inlaat van cilinder 3 afstellen, en de uitlaat van cilinder 4 stellen
Hieronder in schemaatje:
zet onderstaande uitlaatklep volledig open: inlaat stellen uitlaat stellen
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3
Let dus op dan aan bakzijde cilinder 1 zit, en distributiezijde cilinder 4 zit
De klepspeling moet zijn: inlaat 0,20mm
uitlaat 0,40mm
Probeer dit maar eens eerst, en laat weten, of het wat opgelost heeft
Mvg Marcel
stoterstangen op een 106 diesel?? en de klepspeling is koud inlaat 15
uitlaat30
sorry mensen, ik had niet gezien dan het om een diesel ging, helemaal mijn fout!!!!!! en wat die stoterstangen heb je ook gelijk, benzine heeft deze ook niet, bedoelde ik ook niet, kon alleen niet op de goede naam komen.
Eigenlijk is er bij de 106 maar één manier goed en dat is dat alle pennen er soepel in moeten gaan.
de nokkenas en de pomp hebben allebeide sleufgaatjes in de tandwielen zodat ze los te verdraaien zijn tov. de naaf.
Dus de pen in het vliegwiel en in de pompnaaf en in de naaf van de nokkenas en dan moet alles goed staan.
Wat betreft de koppaking zijn er volgens mij 3 diktes te herkennen aan inkepingen dus als de dealer je zo maar een dikte geleverd heeft zonder dat de uitsteekhoogte van de zuigers tov.het blok gemeten is zou het best kunnen dat het de verkeerde is.
Dat is idd de enige juiste wijze om de timing goed te zetten. Zou het dan echt zo zijn dat die arme drommel een te dikke pakking gemonteerd heeft?! Ben je lekker mee! Maar dat zal ie toch wel gecontroleerd hebben?! En bij meerdere mogelijkheden vraag je daar toch ook om als leverancier? En hij zal de oude toch wel meegenomen hebben, toen hij de nieuwe ging halen? Anders weet ik het ook niet meer.......
Sytze
het was de zelfde dikte koppakking dit heb ik natuurlijk eerst gecheckt vooraleer ik eraan begon.. logisch toch??
(trouwens ik heb het VIN nummer opgegeven.. dus veel soorten diktes konden er eigenlijk toch niet zijn)
distributie staat goed,
aan de pomp ben ik niet geweest,
en de klepspêling kan niet verandert zijn want dit is met bovenliggende nokkenas... dus zonder stoters..
en de leidingen zijn ontlucht...
ik heb de auto een paar dagen laten staan, daar ik geen zin meer had om verder te doen...
en na enkele dagen stil te staan startte de auto perfect, zonder enig ander probleem..
Dus ik heb echt geen flauw idee hoe dat in godsnaam kon gebeuren...
iemand een verklaring hiervoor?
Didier
pomptiming op de voorgeschreven manier afstellen, ook als de pomp niet los is geweest!
Voor de tud5 is maar 1 dikte koppakking leverbaar volgens de dokumentatie origineel. Een beetje onlogisch want voor xud waren er wel 5. Wat betrefd de distributie,(luister naar oldtimer). De riem kan je spannings vrij opspannen door de de 3 naafbouten te lossen van zowel de nokkenas als de pompas(zorg dat je paspennen er in zitten)en een beetje met de draai richting mee te draaien tot het einde van het sleufgat. De riem monteer je dan te beginnen bij de krukas en dan verder tegen de klok in. Riem opspannen en dan pas de boutjes van de naven vast zetten. Inderdaat de enige juiste methode zoals oldtimer zegt. Is de kop misschien gevlakt ? En waarom heb je de koppakking vervangen ? Wees er zeker van dat er geen lucht in je brandstof systeem komt. Plaats desnoods doorzichtige slangen. ik weet niet of deze auto een membraam opvoerpompje heeft maar controleer dat ook eens alsie er 1 heeft. Memebraampjes gaan wel eens lek tijdens ontluchten.
3x raden wrm ik hem verving.. :p
OLIELEK aan oliekanaal .. :d
is nogal typisch aan deze bakskes..
oke Didier, wat was nu de oorzaak van het slechte lopen/roken etc?
ik heb echt geen idee.. na twee dagen stil te staan, startte hij onmiddelijk en liep hij perfect.. ZONDER dat ik er iets aan gedaan had.. :s
heb jij soms een uitleg hiervoor Toni?
Nee, uh eigenlijk niet. Heel vreemd hoor.
Het lijkt er op dat er hier of daar een heveltje op de pomp is blijven hangen. hierdoor kan bijvoorbeeld de vervroegigsspoel niet goed werken.( als die er op zit)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar