auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 308 2008: Na starten displays in de war.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Helaas heb ik weer iets met onze peugeot 308 uit 2008.
Op contact zetten : alles lijkt goed.
Na het starten valt de radio + scherm er bovenuit,op de "klokjes" gaan vele waarschuwingen branden.
De motor loopt gewoon wel en er kan mee gereden worden, althans zo lijkt dat wel, niet echt geprobeerd.

Iemand een goed idee ?
Er komt een uitgebreid uitlees apparaat langs een dezer dagen maar of dat wat oplevert en wat er dan stuk is en hoe te vervangen daar ben ik heel benieuwd naar.
bvd, voor welke gedachte dan ook.

Geplaatst door

kees-probleemauto (290)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe is de staat van de accu.

Plakkie 1455
vip badge

1 maand

Denk ook dat de boordspanning te laag wordt tijdens het starten. (accu)

harry4203 3465
badge vip badge

1 maand

Dank !
Zou het zo simpel zijn ? Ik hoop het.
Dan zou het over moeten gaan na een stukje rijden, tenminste.
Hoe dan ook wel een vreemd verschijnsel.
Maar, laat maar even, ik ga het onderzoeken.

Check je Accu, dynamo en aansluitpunten en vergeet de massa verbinding naar de versnellingsbak niet.

Master_ 170

1 maand

Er is een uitgebreid uitlees apparaat bij geweest ( snap-on ?) : vele foutmeldingen, in de CAN bus, alles teruggezet, accupool los-vast.
Maar helaas (viel te verwachten) nog steeds uitval van een deel van de dashboard functies.
De radio & de display daar boven, op de klokjes gaan allerlei waarschuwingen aan die ik anders nooit zie.
Maar nu al weer een tijdje geen uitval
De auto blijft wel lopen, ik rij er zelf bijna nooit in, of het probleem te herstellen is door (onder het rijden) het contact uit-aan te zetten dat weet ik (nog) niet.
De ervaren senior automonteur had ook geen goede ideeën meer. Zoeken naar losse contacten wil ik best doen maar ik zoek me wild, ik heb pogingen gedaan om aan een "Olyslager" oid boek te geraken, maar nog niets gevonden, bestaat zoiets voor deze wagen ("tegenwoordig" nog ) ?
Weet er iemand een specialist op dit gebied ? :-/ Of iemand die deze auto goed kent ?
Het lijkt in ieder geval dat de motor gewoon door gaat, alhoewel, wel een emissie probleemmelding als dit probleem zich voor doet.
Dus er valt ook iets uit wat (wel) met de motor te maken heeft (?)
Hmmm, lastig, iemand nog een goed idee, of iemand die er naar wil kijken ?
bvd voor reactie

Nog geen antwoord op de vraag of de accu is gecontroleerd en eventueel preventief vervangen om te proberen. en of de diverse plus en massapunten zijn gecontroleerd. Er zitten ook 3 belangrijke massapunten onder de accubak welke wel eens storing geven.

harry4203 3465
badge vip badge

3 weken

Dank weer, ik zie het bericht nu pas want de e-mail melding komt altijd in de spam hier.
Ik heb de accu spanning gecontroleerd, is prima, ik zie ook de lader aan en uit schakelen (spanning hoger/lager)
De accu zelf lijkt mij in orde EN zou een slechte accu een degelijk probleem kunnen verzaken , ,
Dat zou niet zo moeten kunnen zijn nmi, maar ja.
De massa punten, dat kan natuurlijk wel zoiets veroorzaken, daar ga ik naar kijken nu ik weet waar dat zit en dat ik daar bij kan komen, ik heb de accu ed. er uit gehad een poosje terug om een pakking van het thermostaat huis te vervangen.

Hoe heb je de accu gecontroleerd.
Alleen met een multimeter of echt met een accu tester.
Sinds de komst van de vele elektronica in de wagens is een gezonde accu zeker van belang.
En Peugeot’s zitten vanaf bouwjaar 2000 vol met elektronica.
Bij mijn eigen auto Peugeot 207 met redelijk nieuwe accu geeft na een week niet gereden te hebben ook gekke dingen.
Zodra ik de wagen ontgrendel en het Canbus systeem word wakker, dan gaan mijn naaldjes van het instrumenten paneel dansen.
Misschien kan je van iemand een goede accu lenen en kijken wat er dan gebeurt.

Massa punten ook heel goed nakijken.
Desnoods even loshalen, raakvlakken van metaal en kabelschoen even opschuren en weer vast zetten.

Plakkie 1455
vip badge

3 weken

Wat is de laadspanning tijdens verhoogd toerental.

Plakkie 1455
vip badge

3 weken

In rust 12,2 V
startmotor gaat enthousiast rond
Dan 14,2 V , toerental verhogen heeft geen invloed

Dat is positief.
Hij laad dus goed.

Plakkie 1455
vip badge

3 weken

12.2 is laag zat, bovendien moet je de spanning meten tijdens het starten en kijken of ie niet beneden de 10v Volt zakt. Dat de startmotor goed rondgaat zegt weinig. Kan ie ook doen wanneer er een accucel defect is.

harry4203 3465
badge vip badge

3 weken

Ondertussen heb ik de accu er uit, alles is nat daar, geen wonder, het plastic aan de onderkant vd voorruit zit helemaal los.
De metalen accu bodem heb ik er bijna uit, nog 1 laatste boutje, vanuit de wielkast als ik het goed heb.
Zo ver ben ik nu, ik denk en zoek verder.

Nou ik ben d'r bij horrr, het massa punt op de versnellingsbak, de bout zat bepaald niet strak aangedraaid en witte waas op de contactvlakken.
Eigenlijk toch ook vreemd dat men de retour nog steeds op deze manier doet, via het chassis, om te besparen op kabel ? Nu ja, ik hoop dat het helpt.

Nu nog wat verzinnen met de strip onderaan de voorruit, extra steuntje maken en kitten.
Welke kit . . .?

En anders toch een nieuwe accu, bij 12.2V in rust is de accu zeker voor de helft ontladen.

harry4203 3465
badge vip badge

3 weken

Ik zou ruiten kit nemen.
Of een goed polymeer kit.
Maar dan word het wel lastig om het ooit weer los te halen als het los moet.

De witte waas is oxidatie.
En dat kan heel goed jou problemen veroorzaken.
Ik hoop voor je dat er hier mee opgelost is.
We lezen het graag.

Plakkie 1455
vip badge

3 weken

Het euvel doet zich voor als de motor eenmaal draait, dan is de spanning hoger. Ik wil best van je aannemen dat dit blijkbaar bij deze auto mogelijk een probleem kan zijn maar vreemd is het wel.
Overigens ben ik een voorstander van aparte accu's, een voor starten en een voor de rest, nu staat alles mee te klapperen met het starten.
NB, je hebt nog niet gevraagd naar de juistheid van de meting, ik heb nl ook nog een multimeter die meer gaat aangeven als de batterij leeg raakt . . .
Maar die ik nu gebruikt hebt vertrouw ik wel maar ik zal nog een andere proberen.
NB2, de spanning tijdens starten daar was ik ook wel benieuwd naar maar dat gaat te snel voor een digitale meter, daar heb ik speciaal een wijzer voor maar die had ik even niet bij de hand.

De accu staat nu al een poosje los : bijna 12,7V
Met 2 meters gemeten, een paar 0,01 V verschil.

Maar met een multimeter kun je niet de conditie van de accu meten.
Daar zul je echt een accu tester voor nodig hebben.

Plakkie 1455
vip badge

3 weken

Gisteren >400km gereden zonder problemen.
Wat ik gedaan heb : accu + bak er uit gehaald, laatste boutje vanuit de wielkast (!), zoveel boutjes voor een accu plankje, de ontwerpers hebben daar aandacht voor gehad. Het plankje zit dan wel goed vast maar de accu zelf . .
Nu ja, de massa verbindingen los-schoon-vast gedaan.
Iemand ("master") had het al eerder aangegeven maar ik had eerder geen idee waar die verbindingen zaten en hoe er bij te komen, gebrek aan info maar weer eens.
Maar nu gedaan dus, afwachten . . .
Bedankt allemaal.
Nu nog verder met de strip onderaan de voorruit, maar dat zal wel lukken, misschien niet mooi maar wel functioneel en dan vind ik het goed genoeg.
Gelukkig kan ik 'm binnenzetten en goed droog maken.

Nou positief om te lezen.
Dat met die strip onder de voorruit komt ook wel goed.

Plakkie 1455
vip badge

3 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.