Boxer DJ5 (dus zonder turbo) is binnengebracht met enorm zwart roken en nagelen vanaf ca. 2000/2500tpm. Probleem is in Duitsland ontstaan ca. 30km na het tanken.
Wat is er inmiddels gedaan: EGR gecontroleerd, zowel het vacuum als de mechanische toestand en werking van de klep, dus klep er ook af gehad. Werking luchtinlaatklep gecontroleerd, luchtfilter, inlaattraject, timing distributie. Bosch pomp is vaste pomp met afstelling d.m.v. gleuven in het distributie-tandwiel. Basisafstellingen van de pomp incl. koudstart d.m.v. waselement gecontroleerd en deze stonden en werkten goed. Verstuivers gedemonteerd en laten testen. Resultaat: 2 verstuivers matig en 2 duidelijk defect aldus test-bedrijf = 4 gereviseerde verstuivers gemonteerd, tank geheel leeg gehaald en nieuwe diesel erin en brandstoffilter vervangen, maar probleem blijft hetzelfde. Brandstofpomp gedemonteerd en laten testen. Geen defect gevonden, dus pomp teruggekregen met "verzegelde" schroeven van/voor de basisafstellingen. Cilinderkop gedemonteerd, 2 wervelkamers los, dus gereviseerde kop gemonteerd.......je raad het al, het probleem is nog steeds hetzelfde. Motor slaat gelijk aan een loopt stationair goed, maar zodra je gas gaat geven begint het nagelen en het nagelen wordt erger naarmate de motor op temp komt en gaat dan stationair ook slecht lopen. Wat opvalt is het zeer snel op bedrijfstemp zijn wat in combinatie met het nagelen zou duiden op een overschot aan brandstof en dat klopt ook met onze bevindingen over rook en geur van het uitlaatgas. Het is een klus van m'n collega, maar zo onderhand denken we allemaal mee zonder een oorzaak te kunnen vinden De gereviseerde verstuivers zijn er vandaag nogmaals uitgehaald om te testen onder toeziend oog van m'n collega en de verstuivers zijn in orde. Wat zien we over het hoofd?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
jeetje hans, wat een verhaal. wil niet eigenwijs zijn, maar ben ook 1 keer in zo'n geintje getrapt waar toch echt de egr-klep van stuk was.(zag er ook niks aan)
Ach....het zit nu toch allemaal al tegen, incl een zo onderhand doorgedraaide collega, dus zo'n EGR kan em de kop ook niet meer kosten. Het enigste wat we aan de EGR hebben kunnen ontdekken was de van vroeger bekende geribbelde stalen "stofzuigerbuis" . Die was gescheurd en is uiteraard ook vervangen, maar dat euvel was niet ter zake doende. Het vacuum voor deze alleen maar mechanische EGR komt van het elektroklepje boven de motor en dat werkt (voldoende vacuum en geen verlies). De EGR gedemonteerd en vol gezet met remmenreiniger en dat blijft er zonder lekkage in staan, dus wat zou er aan kapot kunnen zijn?
kun je em niet ff echt afsluiten.
Al eens laten draaien zonder uitlaat? Volgens mij zit de cat dicht.
had ik toen idd ook, agv defecte egr.
Ik vraag me af of er een kat onder zit? k'Zal straks eens kijken en dat afsluiten van de EGR middels een plaatje o.i.d. kunnen we eens proberen.
Na een relaxed weekendje zonder Boxer, zijn we weer verder gegaan met ons "project" en met jullie reacties. Heeft inderdaad een kat en jawel......zat dicht! Kat in de zak en snel een andere gemonteerd. EGR nogmaals gecontroleerd en hieraan niets kunnen ontdekken. We vermoeden toch als oorzaak de slechte verstuivers. In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken en het aandragen van de oplossing.
Blij dat we een keer hebben kunnen helpen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar