Peugeot 104 1978: Niet aanslaan en backfires

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Probleempje met een Peugeot 104! Betreft een '78er met 1219cc XZ5-blok met contactpuntjes. De motor slaat niet aan geeft backfires in de carburateur. Probleem is ineens ontstaan, van perfect lopen naar helemaal slecht.

Diverse zaken al geprobeerd:

- compressie koud getest (warm gaat dus niet)
- nieuwe bougies, oude waren wel wat vet geslagen, ws door hetzelfde probleem, want het werd er geen cent beter op;
- brandstofpomp getest, doet het prima;
- brandstoffilter vernieuwd, wordt niet meteen weer vies;
- vacuumlek niet aan de orde;
- carburateur uitgewisseld, symptomen veranderen niet;
- visuele check bougiekabels, bobine, bedrading, massapunten, alles lijkt ok;
- verdeler gereinigd.

Het vreemde is, dat hij af en toe, na wat haperen, zomaar een paar minuten perfect stationair loopt. En dan plotseling weer hikken en uitvallen. Dat gaat gepaard met backfires in de carburateur. Extra gas geven helpt wel om hem niet uit te laten vallen. Starten op remreiniger gaat even slecht als starten op benzine via de brandstofpomp.

Juist door het perfect lopen soms, en dan weer terugvallen in het gehik en niet blijven lopen cq niet meer fatsoenlijk aanslaan, vind ik het een raar probleem. De afstelling van carb, ontsteking en distributie is dus goed. Ook geen kopzorgen, want als hij loopt loopt hij mooi en zo niet dan ook helemaal niet. Het lijkt op brandstoftekort/arm mengsel, maar een carb van een perfect lopende auto biedt geen soelaas. Doormeten van de ontstekingsdelen nog niet gedaan.

Iemand een briljant idee?

Martijn_vK

Geplaatst door Martijn_vK PRO , lid sinds 6 jaar geleden

7 Reacties

hans4074 PRO, 2 maanden geleden

Heb je de bougie doppen ook goed gecontroleerd? Tis goud van oud en lang geleden, maar meen me te herinneren dat daar wel eens een gaatje in kon branden met overslaan tot gevolg.

Martijn_vK PRO, 2 maanden geleden

Ja, ook gecheckt en schoongemaakt. Maar dan zou je verwachten dat hij op drie cilinders wel blijft lopen. Hij slaat nu echter helemaal niet meer fatsoenlijk aan. Soms, na vaak proberen, dus wel voor korte tijd. Het is kennelijk niet 1 cilinder die niet meewerkt, maar een probleem verder terug.

De vlotterkamer van de carburateur is netjes vol, dus brandstof lijkt me ook het probleem niet. Tevens is er geen vacuümlek/valse lucht. Ontsteking lijkt me de boosdoener, maar welk onderdeel kan ervoor zorgen dat het heel soms wèl goedgaat en meestal niet?

kaleido 1 PRO, 2 maanden geleden

Contactpunten zijn schoon , condensator is goed , vacuumvervroeging zit niet vast , bedrading maakt goed contact, schuifjes gaan zwaar , rotoras heeft geen speling ?

    Alles gecheckt, behalve condensator. Puntjes gaan meestal niet ineens problemen geven maar komt er langzaamaan in, is mijn ervaring. En af en toe wèl goed lopen is de gekkigheid aan het verhaal. - Martijn_vK PRO, 2 maanden geleden

Hans4040 PRO, 2 maanden geleden

Dan blijft volgens mij het contactslot over...is dat al gecontroleerd of tijdelijk doorverbonden, bijvoorbeeld?

kaleido 1 PRO, 2 maanden geleden

Slecht contact in de zekeringkast ?

Martijn_vK PRO, 2 maanden geleden

Het is opgelost. Door een koelwaterlekkage is de verdeler intern blijkbaar erg vervuild geraakt, vooral de (slecht zichtbare) contactpunten. Deze helemaal opnieuw schoongemaakt en het werkt allemaal weer naar behoren. Dank allen!

kaleido 1 PRO, 2 maanden geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 104 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.