goedenavond meedenkers,
heb een 206 16.16v staan welke niet meer wil aanslaan. (ken geen historie van de auto) auto uitlezen geeft permanente storing analoge module(antennering om contactslot) auto slaat op hoofd, en reservesleutel niet aan. benz-pomp loopt, er is spanning op bobine. ZEER sporadisch wil de auto een keer aanslaan en loopt dan goed. je kunt er dan de hele wereld mee rondrijden totdat de startblokkering weer is geactiveerd. het is ook niet mogelijk de sleutels opnieuw in te leren (ook een nieuwe sleutel niet) antennering is uiteraard vervangen. spanning en massa op antennering zijn aanwezig, en bedrading tussen ring en bsi is heel. na 3 keer poging inleren sleutel krijg je de melding lees storingen uit, indien geen aanwezig sleutel defect. begin zelf erg aan bsi te twijfelen, maar is dure gok. iemand nog gouden idee?
m.v.g, harry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de contactring liep niet toevallig van de ring naar een eventuele com-schakelaar (waar je knipperlichthendel en ruitenwishendel op zitten)
en dan pas naar de bsi
durf niet zo te zeggen ivm de eerste 206 dit nog niet had maar dacht de 2001 wel.
sleutels zijn het niet ivm beide problemen geven (neem aan dat beide zijn ingeleerd)
contactring kan het ook niet zijn is vervangen
com-schakelaar (moet alleen weten of dit erop zit of niet)
bsi dure gok
motor ebe dure gok
als je zeker weet dat startblokkering het probleem is. dan moet je bovenstaande lijstje volgen en naar beneden gaan.
telkens wel zeker zijn dat de communicatiedraden goed zijn. en de eenheid ook werkt
oud type, nog geen com.
Met meting gegevens kom je ook niet echt veel verder Harry? Als de voeding, massa en de 2 andere draden vanaf antenne naar BSI in orde zijn en je hebt de antenne al vervangen, dan zou je nog de 3 draden vanuit BSI naar EBE belast kunnen meten. Is dit ook goed, dan zou ook mijn eerste gedachte sterk naar de BSI neigen. Geeft trouwens wel een erg goed gevoel dat je daar nog zo laat mee bezig bent. Hoe noemen ze dat? Hart (of hard) voor de zaak? ;-)
gillend wakker worden uit een nare droom over een 206, haha zal de bedrading tussen ebe en bsi nog eens opzoeken en meten. vindt het alleen raar dat ie dan een storing op de antennemodule geeft.
[quote=harry4203]vindt het alleen raar dat ie dan een storing op de antennemodule geeft.[/quote]
Ja, dat ben ik dan ook wel weer met je eens, maar soms zijn de wegen van de electronica (voor ons) ondoorgrondelijk.
Hey Harry, is de bedrading in de kabelgoot achter het motorblok toevallig niet door gesleten. Ik weet wel ,de bedrading van de startblokkering van de motor ebe 1320 naar de bsi zit dus niet direkt op het analoog moduul maar ik zou het toch effe checken ! Ik heb n.l. zelf ook eens zo iets gehad bij een 206 zonder com2000 , voor mij was de hele zwik(sleutels, analoog moduul, bsi, en motor ebe) al opgestuurd geweest naar ac tronics en niets aan gevonden. Toen bedrading gecontroleerd tussen motor ebe en bsi !! die was groen !!!! Ik weet het niet meer heel precies maar er stond toen ook een storing in die betrekking zou hebben op het analoog moduul...........
Kijk, dan komen we toch een beetje in de richting van de genoemde 3 draden tussen BSI en EBE en de beruchte kabelgoot.
Hey Hans,nog de beste wensen hé ! Ooooh, ik zie nu dat jij ze ook al genoemt hebt !! Nou ben niet meer helemaal helder geloof ik, ik ga maar eens naar bed haha.
Groeten,
Peugeot technieker
Yoh PT nieker......uiteraard jij ook alle goeds voor 2013 en welterusten. ;-))
ik heb wel even vluchtig naar die bedrading daar gekeken, en zag zo snel eigenlijk niks. ik weet idd van horen zeggen dat er daar wel eens iets mis gaat, maar heb dat zelf nog niet meegemaakt. misschien enig idee waar ie dan precies stuk gaat? of moet ik gewoon de kabelboom geheel bloot leggen. zal uiteraard eerst eens meten.
Harry, PT Nieker ligt vast al te slapen, dus zal ik het maar proberen. Overigens vreemd dat je dit nog niet eerder meegemaakt hebt, want komt bij ons toch met regelmaat voor. Storing die je daardoor kunt krijgen is helemaal afhankelijk van welke draad/draden er in die kabelboom toevallig tegen de kabelgoot liggen te schuren. Het gaat om de kabelgoot naast het distributiedeksel waarin de kabelboom naar EBE ligt. Daar waar het verticale deel van deze goot onderaan overgaat naar horizontaal, dus zeg maar t.h.v. de waterpomp wil de kabelboom in die bocht doorschuren, althans.....een draad of draden. Vanaf onderzijde met voldoende licht valt het meestal al te zien door groene (oxidatie) aanslag op de goot. Maar beginnend doorslijten van de isolatie zul je moeten controleren door even de kabelboom uit de goot te trekken en nauwkeurig te controleren.....en anders de belaste meting. Sukses......en niet dromen vannacht.
bedrading van startonderbreking tussen ebe en bsi is heel, ook de kabelboom is op de ( beruchte) plek gewoon nieuw. auto is intussen ingeruild, maar denk dat ik de ebe,bsi,en contactring incl sleutel toch maar eens naar onze vrienden van ac-tronics stuur.
Nou ja, dan blijft er niet veel anders over zou je zeggen.
Even terzijde. Vandaag ook weer een gevalletje beruchte kabelgoot 206.....een snelheidsmeter incl. kilometerteller die niet meer werkte, kwam van een universeel garage. Ze hadden al het 2de 2de hands instru-paneel incl. snelheidssensor gemonteerd en nog niet werken. Oorzaak: signaaldraad in de bocht van de kabelgoot over 1cm zo groen als gras.
motorebe is gerepareerd bij ac-tronics, loopt weer perfect.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar