close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 204: nokkenas timing

Bouwjaar: 1966, Brandstof: Benzine

Geachte lezeres,

We hebben hier een 204 staan ,jawel zo'n oudje waar de distributie van versprongen is(Spanner stuk),nu mij vraag, hoe moet dit afgesteld worden,met andere woorden waar staan de tekens,ik zie op het nokken as tandwiel 2 streepjes staan(welk van de twee moet ik hebben),en op het krukas tandwiel 1,maar ik zie niet waar ze tegen over moeten staan,op het verdelerhuis staat ook een streepje,volgens mij voor de 4 de cil.

BVD,

Hans l

Geplaatst door

Hans4045 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit is zelfs nog van voor mijn tijd, van de gelijkstroomdynamo's in een klembeugel en zo,Ik moet dat nog wel ergens hebben.
Deze had toch nog een dubbele ketting ??
Dat streepje op de verdeler klopt in elk geval, en op de tandwielen staan inderdaad streepjes en als ik het zo uit mijn hoofd goed heb zitten er op de ketting schalmen met een andere kleur.
De korte kant van de ketting moet aan de trekkende kant.
Zal als ik er aan denk maandag kijken of ik in het archief dit boek nog kan vinden.
Prettige dag verder.

oldtimer 0
badge

16 jaar

deze is met een ketting,de merkteken moeten overeen komen met een merkteken op de ketting

janrietman 0
badge

16 jaar

De 204 en 304 hebben een enkele ketting XL3 - XL3S motoren (de diesels hebben een dubbele ketting) en zijn op de markt gekomen in 69 denk ik. De distributieketting is normaal getekend 1 streep tss de schakel en 1 streep op de schakel. Je kan hier niet mee missen. Het lijkt moeilijk, maar is het helemaal niet. Je moet juist kijken dat de nieuwe spanner niet uit elkaar vliegt, anders is hij voor de vuilbak. Voor de spanner terug te stellen moet je met een kleine platte schroevendraaier in het gaatje van de spanner even de hevel oplichten en de spanner induwen en met een bevestigingsstrip rond de spanner vastbinden. Als alles gemonteerd is moet je de achterste kettinggeleider even met de hand bijduwen terwijl je met de motor in de juiste richting draait, zodat de voorspanning mechanisch voldoende is. De achterste kettinggeleider durft ook wel eens inslijten aan het loopvlak. En veel boutjes van M7 vastdraaien en goed vloeibare kit aan de overgang aan met motorblok-cilinderkop en motorblok-versnellingsbak smeren. Dit was in de tijd het enige nadeel van deze motoren.

Op ebay staat zelfs een nieuw setje voor 33 euro

http://cgi.ebay.fr/PEUGEOT-204-304-DISTR...

gr

GOVA 0
badge

16 jaar

Maar Gova, dit gaat over 1966 en waren dus de eerste serie die in 1964 op de mark gekomen is en die hadden in mijn geheugen een dubbele ketting.Bij deze stond de motor nog op de motorsteunen en zaten er bovenaan van die reactiestangetjes.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Hier kan ik nog iets van leren, alhoewel ik het niet vaak tegen ga komen denk ik.

Je hebt gelijk oltimer de 204 is gemaakt van 65- 76. In 1100 en 1300 cc . Er zullen er wel met enkele en dubbele ketting zijn . Ik weet wel dat in de 305 eerste generatie de XK5 een dubbele ketting heeft.

GOVA 0
badge

16 jaar

Mijne heren,sta perplex over het antal reaxtie's,(geintje)deze 204 heeft een dubbele ketting en een spanner,er zit geen geleider,en ik kan op de ketting geen tekens ondekken.

gr,
Hans l

Hans4045 0
badge

16 jaar

Dan zul je ze er zelf nog FF op motte zette.
Wees maar gerust 'k zoek et op hoe.
Je hoort (ziet) van mij, morgen als alle visite weg is.

oldtimer 0
badge

16 jaar

oké dankje

Hans4045 0
badge

16 jaar

Sorry Hans, straal vergeten en morgen ben ik een dagje vrij dus het wordt overmorgen, stuur mezelf gelijk een mailtje op mijn zaakadres anders weet ik wel weer hoe dat gaat, "ouwe mensen en geheugen"

oldtimer 0
badge

16 jaar

Ha Hans, op de oude manier klokmeter in bougiegat 1e cilinder BDP en de nokkenas 4e op tuimelen 1e de nokken omhoog?? eind compressie begin arbeidsslag, volgens mij moet dat bij die oude modellen niet zo spannend zijn.

Suc6 Thijs

matthijs1 0
badge

16 jaar

Hans, ik heb er even niet aan gedacht dat de vestiging waar ik nu werk pas in 1973 is begonnen als Peugeot dealer dus heb ik de boeken van de 204 hier niet meer tot mijn beschikking.
ik heb eventueel wel de 2 pagina's uit het 304 boek waar op staat hoe de ketting(enkele)ligt en hoe het deksel gemonteerd moet worden ingescand als je die wilt hebben mail mij dan even je èmail adres.

oldtimer 0
badge

16 jaar

oké bedankt voor de moeite,probeer wel de manier van thijs.

Hans l

Hans4045 0
badge

16 jaar

Zet de krukaskal op 9h, trek een merkstreep op de ketting willekeurig (dit is schakel nr nul), zet een 2de merkteken op de 16de en 3de merkteken op de 17 de schakel. Het willekeurige merken is voor de krukaskal. Het nokkenasmerkteken zet je tss de 16de en 17 de schakel. Deze motor draait links en de kettingspanner staat rechts achter de ovaalvormige geleider.

GOVA 0
badge

16 jaar

de spie van de krukas staat dan links en de nokkenas met 3 bouten een bout naar rechts en 2 naar links en dan de schakels zoals aan gegeven . als ik weet hoe ik een bladzij uit olislager op het net kan zetten dan heb ik dat voor u

126 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 204 of stel zelf een nieuwe vraag.