👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
motor gaat bij normaal tot fel acc in noodloop. bij heel rustig gasgeven doet ie het goed.
als je na het in noodloop gaan de storingen uitleest krijg je storing signaal gasklep positie een en twee. na serieus storing zoeken heb ik de smoorklep vervangen, echter zonder het beoogde resultaat. hierna (onder belasting) de bedrading van de gasklep, het gaspedaal, de inlaatdruksensor, en de koelvl sensor doorgemeten. en eerste instantie de koelvl sensor vervangen omdat deze vol vloeistos stond. aan de kabelboom en de ebe is op het oog echter niks te zien. storingzoeken met ppd geeft als eindresultaat ook weer smoorklep defect. deze nogmaals vervangen.(ben voor pech geboren, dus de nieuwe had ook stuk kunnen zijn). heb nieuwe software geladen, en de boel correct ingeleerd zonder resultaat. ook nog nieuwe onderdruksensor geprobeerd. het de signalen van het gaspedaal met een scoop gecontr, en zie geen afwijkingen. heb alle massa's onder de motorkap losgehad en bekeken. heb nieuwe stekkers aan smoorklep, gaspedaal en inlaatsensor gemaakt. stekkerverb van comp en zekeringkast onder motorkap zien er goed uit.
sta op het punt om em in brand te steken, wie geeft me de gouden tip?
bvd, harry
ps, het betreft storingscode p0121
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=harry4203]sta op het punt om em in brand te steken, WIE HEEFT DE GOUDEN TIP?
bvd, harry[/quote]
DOEN!
Het lijkt toch echt op een zwakke stekkerverbinding, c.q. draad. Gezien je uitgevoerde werkzaamheden blijft dan alleen de stekker(pennetjes) EBE over.
Heb je al met PP2000 meting gegevens gereden?
Is storing op te roepen door te wiebelen aan bewuste draadboom/stekker?
je hoeft de motor niet eens te laten lopen, contact aan en gaspedaal intrappen is voldoende om de storing te creeeren.
Kun je d.m.v. PPM op scoopfunctie dit gaskleptraject niet "vangen" en aan de hand van het referentiebeeld herleiden?
Als je bij Sagem injectiesysteem EW7J4 kijkt, dan geven ze daar voor P0121 aan dat het samenhang tussen baan 1 en 2 betreft.
Diagnose van de werking door vergelijking van de twee positiemetingen aan smoorklep 1 en 2
- P0121
DVP
Beperking van de smoorklepbeweging zoals tussen voorste/achterste postie <0,95 (om diagnose van de positie met de informatie t.a.v. de belasting mogelijk te maken)
ja, dat heb ik geprobeerd, maar ik zie in ppm geen afwijkingen. mijn laatste optie was ook een ander gaspedaal. maar heb helaas niet zo'n auto staan. het betreft inderdaad samenhang signaal 1, en 2
heb ook nog nooit een defect gaspedaal meegemaakt, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
ja, dat heb ik geprobeerd, maar ik zie in ppm geen afwijkingen. mijn laatste optie was ook een ander gaspedaal. maar heb helaas niet zo'n auto staan. het betreft inderdaad samenhang signaal 1, en 2
heb ook nog nooit een defect gaspedaal meegemaakt, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
sorry, van de zenuwen 2 keer verzenden geklikt.
Neem aan dat je gemeten/gecontroleerd hebt of de EBE 5V voeding afgeeft op positie 5 en 0V op positie 1 en dat de spanning "verdeeld" wordt bij gasgeven over aansluitingen 6 en 2 van de aansluiting gasklep.
Had laatst een geval waarbij de EBE 6,2V op een sensor gaf en dat bleek toch een defecte EBE te zijn.
Heb je dit probleem al bij TP aangekaart? Ja.....ik weet het, maar soms hebben ze daar toevallig soortgelijk geval meegemaakt.
harry, ik wil wel een aansteker sponseren [img]http://i.fok.nl/s/schater.gif[/img]
ik heb dat idd gemeten hans, ga maandag iig contact opnemen met tp.
Ben benieuwd, want tis toch een storing die redelijk eenvoudig lijkt te moeten zijn, maar de praktijk blijkt weer eens anders. Het leven van een monteur gaat niet altijd over rozen, maar zolang er aanstekers ter sponsering aangeboden worden, blijft er hoop!
ik was er idd ook met de enthousiaste instelling aan begonnen van dat los ik ff op, maar de praktijk wijst weer eens anders uit.
iom tp nieuwe motorebe besteld, deze valt echter in bo. dus het antwoord laat nog even op zich wachten.
vandaag ebe geplaatst, probleem nog steeds aanwezig. nieuw gaspedaal gemonteerd, geen resultaat. motordraadboom opengesneden, niks aan te zien. bedrading tussen motortempsensor en ebe vervangen.(had tenslotte koelvl gelekt), geen resultaat.
opmerking van tp: vervang dan de motordraadboom maar. maar ja, op zo'n manier rep gaat wel erg veel geld kosten.
Das baalen Harry! Kun je niet iets "fabrieken" met nieuwe losse EBE stekkerpennetjes en daarmee zelf een los kabelboompje voor alleen de gasklepbediening maken? kWeet niet of die stekkerpennetjes los te verkrijgen zijn?
Misschien staan er stekkerpennetjes op servicebox/producten voor professionals/catalogus standaard bouten/moeren en stekkerverbindingen.
zat ik ook al over te denken, maar zijn bij peugeot volgens mij niet te koop. zal eens ff in de tussenhandel kijken.
Harry, kun je bij je regio verdeler van Peugeot niet een Break Out Box halen?
Edit,
wat je ook kunt doen om zeker te zijn dat het de bedrading niet is:
Stekkers van de gasklep los, en de juiste stekker van de motor EBE los, en dan de ene kant aan massa hangen, en de andere kant 12V met een 21W lamp, en dan kijken als die lamp fel brandt. Brandt hij zwak of niet, zijn er een paar dingen mogelijk.
Zwak, oxidatie op bedrading halve kabelbreuk (isolatie doorgesleten)
Niet, verkeerde pen op de EBE stekker of kabelbreuk
PS,
je hebt de basis initialisatie toch wel uitgevoerd he ?
een break out box kan ik best halen bij elgersma, maar ik feite geeft dit volgens mij niet zoveel meer mogelijkheden. maakt het meten alleen wat makkelijker.
zoals ik reeds had geschreven heb ik alle bedrading op die manier met een 55w lamp gecontroleerd.
de basisafstelling heb ik uiteraard ook ingeleerd, maar ik verwacht eigenlijk niet dat je hier deze storing van krijgt.
wanneer je alleen het contact aanzet, en het gaspedaal intrapt komt de storing al meteen naar boven.
tijdelijke dan wel permanente storing signaal smoorklep afwijking signaal 1, en 2
en als je de motor start? en dan pas het gaspedaal intrapt?
komt ie na een paar keer gasgeven ook.
wil je ff een schema plaatsen? kan de EW12 schemas niet vinden :S
Edit,
ff een EW10A schema er bij gepakt, probeer eens je bedrading door te meten tussen de motor EBE en het gas pedaal.
nogmaals, die bedrading heb ik allemaal uitermate serieus doorgemeten, en lijkt gewoon oke.
ga dnsdag eerst proberen nieuw draadbuneltje te creeeren tussen ebe, en smoorklephuis, en zal de 5v voeding op het pedaal nog eens nameten of deze er ook op blijft als het pedaal ingetrapt wordt.
ps: ik weet niet hoe ik hier een schema geplaatst krijg.
Printscreen, ctrl+v in paint, opslaan als JPEG, www.plaatjesupload.nl dan upload, kies het opgeslaan schema (ALS JPEG), dan upload. En kies dan Ubb forum 1
[quote=fordmonteurtje]Printscreen, ctrl+v in paint, opslaan als JPEG, www.plaatjesupload.nl oid en dan upload pictruen en dan iets van savwe, en dan UBB forum (1)[/quote]
Das bijna nog moeilijker dan het oplossen van deze storing......zucht.
hehe :P
Harry, heb dit probleem ook voorgehad met een 307 EW10A waarvan de koelvloeistof temperatuursensor gelekt had en op het eerste gezicht niet direkt iets aan nattigheid oid bij de computer te zien. Eerst gasklephuis vervangen met het zelfde resultaat als bij jou en daarna kabelboom vervangen . Na het vervangen van de kabelboom was het probleem opgelost. Bij het tp zullen ze dit vast al vaker voorgehad hebben gezien het groot aantal sensors wat in het verleden stuk gegaan is.
Overigens ik vond de prijs van de motorkabelboom wel meevallen. Is niet zoon grote kabelboom. Ik dacht iets van 300 euro.
Harry, heb je ook al een keer de spanning gemeten die het gaspedaal afgeeft tijdens het traject ? Ohms doormeten kan op dat moment wel maar wellicht ontstaat er ergens een sluiting en is hierdoor het signaal niet goed.
ja, met ppm op de laptop. maar heb intussen de motordraadbundel besteld.
uitslag volgd.
we wachten af :)
En de aansteker is er ook nog [img]http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/S...[/img]
hou de aansteker nog maar even op zak, voorlopig doet ie het na het vervangen van de draadboom goed.
Ok :). das mooi om te horen.
nog steeds goed, of mag ik de postbode bellen?
100% in orde.
Inmiddels ook al 2 soortgelijke gevallen gehad met storing gasklep en af en toe rot reageren, alleen dan inderdaad de 2ltr zoals PTnieker aangaf.......koelwater tot in de EBE!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar