Ik heb afgelopen zaterdag een VakantieKlaarControle laten uitvoeren. Er zijn geen grote problemen geconstateerd maar ik ben toch niet helemaal gerust over het gemeten bandenprofiel:
LV: 3,7mm
LA: 3,9mm
RV: 3,8mm
RA: 2,8mm
Zo'n 40dkm geleden heb ik alle 4 banden tegelijk vervangen. Daarom ben ik wat verbaasd dat RA 1mm minder profiel heeft dan de andere 3 banden. Is dit normaal? Of is het misschien nodig om de auto uit te laten lijnen? De dealer zegt dat het gemeten bandenprofiel niet vreemd is, maar zoals gezegd ben ik er niet helemaal gerust op.
Ik zie in mijn papieren dat bij de laatste kleine beurt (juni 2009) RA ook 1mm minder profiel had dan de andere 3 banden.
De banden zijn in ieder geval netjes recht afgesleten, de auto trekt niet en rijdt netjes rechtdoor.
Moet ik hiermee naar een bandenspecialist of is er niks aan de hand?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is niet echt bijzonder, misschien zit er op de reactiestang bij de wielophanging rechtsachter iets meer speling dan linksachter, dit kan de extra slijtage veroorzaken.
Plaats gastank? Zit die iets meer rechts in de auto dan links?
14 jaar
Zijn de wielen intussen al een gewisseld? Normaal slijten de voorbanden harder dan de achterbanden.
De LPG tank ligt in de plaats van het reservewiel, dwz netjes in het midden.
Nadat de banden er nieuw zijn omgelegd zijn de wielen niet gewisseld.
14 jaar
Hoe neem je rotondes, altijd dezelfde kant op. Rechts heeft meer te lijden.
14 jaar
Volgens mij is er echt niks aan de hand! zijn de banden allemaal precies gemeten ?
Wat verschil is wel logisch,met bochten nemen,rotondes rijden,wat steviger door de bocht rijden,banden druk te hoog/laag/verschillend etc..
Niet echt iets om je zorgen over te maken.
14 jaar
Heeft op rotondes rechts(achter) meer te lijden? Als links afslaat of als je rechts afslaat?
Misschien een slechte schokbreker, of verkeerde spanning?
Groet
Bert
14 jaar
Het lijkt er op dat u veel alleen in de auto zit. Ik zie dit wel meer hoor dit slijtage patroon. Rechts slijt heel vaak sneller dan links,ook omdat de weg waar we meestal op rijden aan de rechtse kant naar rechts helt. Wat eigenlijk ook belangrijk is , het slijtage patroon per band dus is bij de achterbanden de buitenzijde meer afgesleten dan de binnenzijde. Dit komt dan door het toespoor van de achteras. aan de voorzijde slijten de banden meestal nagenoeg recht af. zijn de achterbanden extreem scheef,dan speling op reaktie/spoorstangen van de achteras laten controleren en eventueel afstellen.
Persoonlijk houd ik de banden spanning achter aan de hoge kant. dwz zoon 0.3 a 0.4 bar boven de nominaal voor geschreven spanning. Dit in verband met het extra gewicht van de LPG installatie. Is ook beter voor het slijtage beeld maar minder comfortabel.
Even een hele domme vraag: is het profiel ook al gemeten toen de banden NIEUW waren?
Het lijkt er namelijk op dat dit verschil er altijd al is geweest, want bij de eerste beurt was het verschil even groot zegt u (1 mm).
Als die band rechtsachter harder zou slijten zou het verschil nu GROTER dan 1 mm moeten zijn.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar