Peugeot 306: olie in het koelsysteem en hoe maak ik dat goed schoon.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Beste sleutelaars,

Zoals ik in een eerder bericht heb vermeld heeft mijn tante motorolie in het koelsysteem gedaan. Wat ik zou willen weten is hoe ik het goed schoon kan krijgen en op welke ingang ik precies de tuinslang moet zetten. Wat ik namelijk eerder heb geprobeerd is water met sop via het reservoir via het onderste aftap punt er uit te laten lopen. Ik realiseerde mij later dat dit niet de juiste manier is.

Als het mij na dit bericht niet lukt dan ga ik naar een garage. Zouden jullie mij een indicatie kunnen geven wat dat gaat kosten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groeten karel

kareltje6136

Geplaatst door kareltje6136 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

de eerst vraag is hoe komt de olie erin.
als je dat niet weet heeft reinigen geen zin.
is dat verholpen dan moet je koelsysteem reiniger kopen bij de automateriaalzaak en daar staat precies op hoe je het moet doen.
als laatste vul je het met nieuwe koelvloeistof.

groetjes jan.

kareltje6136 (0), 14 jaar geleden

Beste Jan,

Het is de auto van een tante en die tante is de gene die motorolie in het koelsysteem heeft gedaan. Ik zal morgen naar een automateriaalenzaak gaan en mij daar verder laten adviseren. Heb jij misschien ook het antwoord op de vraag wat het kost als ik het bij een garage laat doen!.

Alvast bedankt voor de reactie,

Groeten karel,

blackwct (0), 14 jaar geleden

ik heb op de volgende manier mijn koelsysteem gereinigd,
onder de auto een bak gezet, daarna via radiator de aftap open gezet en leeg laten lopen
thermostaat er uit gehaald en slangen losgekoppeld van de radiator, daarna in de retour(bovenste slang) met de tuinslang water doorheen gespoten, als het goed is komt het er dan via de onderste slang uit:P, toen alle slangen aangekoppeld en afgevuld met water, daar heb ik een reiniger bij gegooid ... system flush, mijn motor 10 minuutje laten draaien (rondje door de straat gereden) en toen alles weer afgetapt.
thermostaat er terug in gedaan en afgevuld met koelvloeistof

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Soda werkt ook goed.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

is alles nu weer schoon ?

Olie is rotzooi om,als het om schoonmaken gaat.

kareltje6136 (0), 14 jaar geleden

Ik ga morgen naar de automateriaalenzaak om schoonmaakmiddel te halen. Als ik het daarmee heb schoongemaakt horen jullie van mij.

En weet iemand wat het kost om het door een garage te laten doen?.

Groeten karel,

blackwct (0), 14 jaar geleden

ik denk niet dat het al te duur is om het door de garage te doen, maar die kosten spaar je zoiezo uit als je het zelf doet

kareltje6136 (0), 14 jaar geleden

Beste sleutelaars,

Vandaag ben ik naar de automaterilaanzaak gegaan en heb system flush gehaald. na de thermostaat en alle slangen te hebben gedemonteerd ben ik eerst eens gaan kijken of de thermostaat het nog wel deed . Ik heb de thermostaat in een bak met kokend water gedaan maar geen teken van leven!. Wat ik mij afvroeg is of je de thermostaat tijdens het testen aangesloten moet hebben op het groene stekkertje. Zodra ik weet dat de thermostaat het doet kan ik verder met schoonmaken van het koelsysteem.

Ik hoop snel wat van jullie te horen.

groeten karel,

blackwct (0), 14 jaar geleden

hallo,
dat groene stekkertje is waarschijnlijk van jou thermometer op je dashbord, als je de thermostaat in waer doet en je GAAT het aan de kook brengen(dus niet meteen in kokend water gooien) moet je zelf kunnen zien dat hij open gaat(dit kan heel langzaam gaan)
houd een gewone thermometer in het water om de temperatuur te meten, bij +-90 graden moet hij open gaan, als hij helemaal niet open gaat moet je een andere kopen, deze zijn niet zo heel erg duur
ik zal er ook maar bij zeggen dat het kan zijn dat hij open gaat maar dat je het soms niet goed ziet, het open gaan kan soms ook lang duren

groeten roy

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedoel je het thermocontact om de ventilator in te schakelen.

kareltje6136 (0), 14 jaar geleden

Beste Roy,

De thermostaat ging open!. Ik ga morgen verder met het schoonmaken van het koelsysteem.

Je hoort nog van mij.

groetjes karel,

kareltje6136 (0), 14 jaar geleden

Hallo, daar ben ik weer,

Ik heb het koelsysteem gereinigd en er water in gedaan. De ven slaat aan, maar het water wordt volgens mij niet rondgestuurd. Dit denk ik omdat na rijden met een hete motor, het water in het koelreservoir gewoon koud is. De motor wordt ook heel snel warm.
Is mijn waterpomp kapot of iets dergelijks?
Ook komt er uit mijn binnenverwarming enkel koude lucht, ook al staat de stand op heet, met een hete motor.
Ik hoop dat jullie me nog 1x kunnen helpen voordat ik de auto naar de garage breng!!

Hartelijk dank voor alle reacties tot nu toe, ik heb er veel aan gehad.

Karel

rfbroek (0), 14 jaar geleden

Er zit waarschijnlijk nog lucht in het systeem, goed ontluchten dus!

Hoe precies kan misschien een prof je vertellen.

groetjes Ronald.

blackwct (0), 14 jaar geleden

zit de thermostaat er in zoals je hem er uit hebt gehaald? ik weet niet of dat veel uitmaakt maar het lijkt mij logisch dat als de thermostaat er verkeerd om in zit dat deze dus niet open gaat of kan
zoals ik al zeg weet ik niet of dat uitmaakt want dit heb ik zelf nog niet mee gemaakt

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je hebt toch hoop ik niet echt lang met de auto gereden zo ? ( met een te hoge motor temp. )

Gr Stefan

kareltje6136 (0), 14 jaar geleden

Nee, niet te lang gedraaid.
We dachten dat we hem wel goed hadden ontlucht, ook laten draaien met dopje van reservoir open, en met ontluchtingsnippel open. Toen borrelde die wel lang bij het reservoir voor een paar minuten.
Na even met lopende motor hebben laten draaien met het systeem dicht, en daarna het ontluchtingsnippel open, toen kwam er weer veel lucht uit, maar we dachten dat dat kwam door de druk ofzo, omdat als je je het reservoirdopje er met een hete motor afdraait, ook veel druk op zit.
Kan er zoveel lucht inzitten dan??

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je moet net zo lang blijven ontluchten tot dat er alleen nog maar koelvloeistof uitkomt,je hebt dus nog lucht in het systeem zitten zoals ik lees..tijdens het ontluchten wel het kvs peil in de gaten houden en zonodig bijvullen..

Als de temperatuur mooi blijft staan,de slangen en radiator allemaal even warm worden en hij binnen warme lucht blijft blazen,moet het in orde zijn.

Wat druk op de slangen is normaal,maar ze moeten niet keihard worden want dat is niet goed uiteraard.

kareltje6136 (0), 14 jaar geleden

Het systeem is volgens mij zo goed als ontlucht denk ik, de kachel doet het en de temperatuur blijft stabiel. De ventilator slaat ook aan. Alleen de temperatuur blijft wat aan de hoge kant, iets onder de 100 graden (wel stabiel). Dit deed hij al een tijdje volgens mijn tante. Is de thermostaat aan vervanging toe? (weet nou toch hoe het moet)
Heel erg bedankt voor het helpen oplossen van dit probleem.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Karel

zou me niet al te veel zorgen erover maken,dat is wel een normale temperatuur,zeker nu met deze buiten temp.

Je omschrijft dat alles nu na behoren werkt,dus ik verwacht ook geen probleem meer.

Gr Stefan

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.