Beste Peugeot specialisten,
Ik ben op zoek naar elektrische schemas van het motor management van een Peugeot 306 bj 1997 Benzine (Automaat)
Heeft iemand een idee waar op het net deze te vinden zijn??
Bij voorbaat dank,
Gerard v Dijk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou er ook even bij vermelden welke motor je bedoelt. Of wil je ze allemaal?
De verschillende motoren gebruiken nogal wat verschillende merken ecu's.
benzine automaat van 97 is dat een xu7jp 1.8 8 klepper ? Volgens mij zit hier bosch .... of magnetie marrellie 8P op, inderdaat oldford daar gaan we al de mist in als we niet alle gegevens hebben.
Heren professionals, bedankt voor de snelle reactie ik zal zo spoedig mogelijk met de juiste gegevens komen.
Zelf ben ik een vliegtuig electronica specialist, die een helpende hand wil toesteken bij het vinden van een storing. Maar zonder de juiste schema,s valt er niet te meten.
Ik verwacht zaterdag a.s. meer info over de auto te hebben.
15 jaar
meldt ook even wat voor storing je hebt, bespaart je misschien een hoop moeite.
Daar heb je wel gelijk in Harry, Ik zal zo volledig mogelijk het probleem beschrijven.
Auto heeft 2 jaar probleemloos gereden, totdat na +/- 20km rijden bij lagere snelheid/toeren, <50km/u het de motor niet meer op het gaspedaal reageerde. Er kwam alleen een soort sissend/ploffend geluid onder de auto van daan.
Na een aantal minuten gewacht te hebben was er weer reactie van de motor op het gaspedaal maar er was niet mee te rijden. Hoe lager de snelheid des te slechter reed de auto.
Wat is er tussentijds gebeurd. *1- Dode punt sensor vervangen *2- MAP sensor vervangen, *3- Brandstof Temp. sensor vervangen, *4- Gasklephuis schoongemaakt, *5- Stappenmotor op de testbank geweest was OK.
*6- aantal Massa kabels vervangen.
Maar helaas is het probleem toch weer teruggekomen na een paar weken.
Wat vorige week zaterdag nog gedaan is is een volledige ecu reset, dmv. accu langer dan 30 min los,(is zeker 1.5 uur losgeweest) en accu alsvolgt aangeloten, eerst de + pool en dan de -. Het schijnt dat de ecu dan z'n fabrieksinstellingen vasthoud.
Nu rijdt ze al weer een aantal dagen probleemloos en is het wachten totdat misschien het probleem zich weer voordoet.
De motorgegevens laten nog even op zich wachten, dat wordt zaterdag a.s.
15 jaar
Heb je de ontsteking ook al nagekeken? Gezien het ploffen en slecht reageren op gas kan het probleem hierin zitten: bobine, bougiekabels, bougies.
De motor moet haast wel een XU7JP motor zijn zoals PT nieker schreef. Trouwens: *3- Brandstof Temp. sensor vervangen?? Je bedoelt denk ik koelvloeistoftemp.sensor.
Heren professionals, ik heb de juiste motorgegevens, het is inderdaad een XU7JP. 1.8 benzine automaat. bj. 1997 zoals de heer Nieker al dacht. (injectie/ontsteking van Magneti Marelli 8p)
Cabrio prof, ik heb de ontsteking nog niet zelf nageken.
nog even een vraagje, over de bobine, Om deze door te meten wat zijn de (juiste) meetwaarden waarop je deze goed of afkeurd??
De bougiekabels kan ik doormeten op sluiting/doorslaaan middels deze te meggeren.
Wat de bougies betreft zal ik vragen hoe lang deze er al in zitten, wat is gebruikelijk bij een 306??
In ieder gaval alvast bedankt voor de tip. we gaan er mee aan de slag.
15 jaar
Gerard concentreer je niet alleen op het elektrische maar ook op het mechanische deel van de motor. Klepespeling goed, Distributie timing goed , lekkage bij inlaat of uitlaat spruitstuk of lambdasonde.
Verder zijn de massa's van de 306 zwak en daarmee bedoel ik de massa verbinding accu-carroserie en accu-motor. meet deze belast tijdens starten door de spanningsval kan meten.
Zoals ik dit zo lees een lastige storing maar ik zal de weerstand van de bobine voor je opzoeken. De bougie kabels spuit ik in de eerste instantie nat met water met een plantenspuit zodat je het doorslaan kan uitsluiten/opwekken. (wat bedoel je met meggeren ?)
Weerstand van een goede bobine kabel is ongeveer max.5 kohm dacht ik zo uit mijn hoofd.
De interval van de bougies is maximaal 60000km onder ideale omstandigheden, bij twijfel gewoon vervangen.
Het feit datie het maar af en toe doet maakt het een beetje lastig omdat je eigenlijk tijdens de storing zou moeten meten meten en met name het signaal van de dode punt sensor.primair en secondair signaal ontsteking en tijdstip en injektorsignaal. Ik kan natuurlijk makkelijk praten want ik beschik over een scope om de die signalen te viualiseren
Blijkbaar is het probleem temperatuur afhankelijk, ook iets om rekening mee te houden.
Succes,
PT nieker
Beste PT Nieker, Mijn dank alvast voor uw zeer bruikbare info!!
Er is vandaag misschien een klein plusje omtrend het probleem.
Vanochtend heeft ze met de auto een flink stuk file gereden, en toen is er een lampje gaan branden/(knipperend) welke het boekje zegt dat betekend: "zelfdiagnose motormanagement, storing in het injectie en ontstekingsmechanisme"
(Kan schade aan katalysator aanbrengen.)
Later toen ze weer normale snelheid kon rijden is het lampje weer uitgegaan.
De auto heeft verder de hele rit goed gereden.
Dit is misschien een stap in de juiste richting!!
Is dit via uitlezen v/d management unit/fautcodes, kort te sluiten???
Lijkt mij dit zo snel mogelijk te doen!
Nog even terugkomend op uw vraag wat "megeren" is, dat is met een meetinstrument waarme je met een hoge spanning van 250 of 500 of 1000 Volt de doorslagweerstand van kabels kan meten. (tussen kern en buitenmantel)
mvg.
Gerard
15 jaar
Schrijffoutje, ik bedoelde ipv "megeren" Meggeren"
15 jaar
zou em nu zeker wel eens laten uitlezen. overigens het branden van het motorlampje en rot lopen in de file wordt nog wel eens veroorzaakt door een defecte lambdasensor. (toevallig vandaag nog precies zo'n auto gehad met dit probleem)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar