Hallo,
Een peugot boxer 2.5D van 1994 heeft het volgende probleem: Bij rijden op de snelweg heeft de motor al tot 3x toe al de olie via de oliepeilstok eruit "geblazen". De motor start goed en de compressie is goed. Voor de rest loopt hij ook goed, enkel het bovenvernoemde probleem. Sinds ik op de snelweg nog maar +/- 100 km/u rijd, blaast hij de olie niet meer naar buiten, het is enkel in hogere toerentallen. De luchtfilter zit niet verstopt, deze is reeds vervangen. De ontluchtingsdarm van het carter lijkt nog redelijk stevig, deze is niet zo slap dat hij zomaar kan dichtklappen volgens mij.
De carteronluchting loopt terug naar de luchtinlaat, hiertussen is een soort van potje geplaatst, dit is doorblazen en zit ook niet verstopt. Nu dacht ik dat er in het potje misschien een klep of zo zat, die als er teveel vacuumdruk is zou sluiten. Is dit zo? Mag ik dit "potje" er tussenuit halen?
Bedankt voor de snelle reacties.
Raf De Coninck
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat potje is voor het opvangen van eventuele olie die mee komt met de carterdamp.
Zit de peilstok gewoon niet telos in de houder
Oliepeil niet tehoog
Of toch een tehoge carterdruk , lekkage langs zuigerveren.
Langs de zuigerveren lekt er altijd gas naar het oliecarter. Als dat gas niet weg kan via de carterventielatie? zal er druk opgebouwd worden in het oliecarter. De fabrikant wil altijd wel een beetje druk in het carter hebben. Daarom is de carterventielatie ergens voorzien van een gecalibreerde vernouwing. Daar zit waarschijlijk het probleem. Maak de carterventilatie helemaal schoon, Dus de binnenkant van de slangen pijpjes en ook het potje. Het potje werkt als olieafscheider voor de dampen. De oliehoudende carter dampen staan daar bijna stil en de olie valt uit de damp in de pot. onderin het potje zit een kanaaltje wat in het carter onder het niveau van de smeerolie uitkomt. hierdoor wordt voorkomen dat er geen gassen door die opening naar het spruitstuk gedrukt worden, maar dat de in het potje neergeslagen olie naar beneden terug in het carter loopt. Dit dunne kanaaltje moet ook niet verstopt zijn. Als de carterventielatie van het begin tot het einde goed open was?? zou het ook kunnen dat er een lek zit in de slang of membraam van de rembekrachtiger. De vacuumpomp ervan zal dan zoveel lucht in het carter moeten pompen dat de carterventieklatie die hoeveelheid lucht niet voldoende kan verwerken waardoor er toch druk opgebouwd wordt in het carter.
[quote=kaleido 1]Dat potje is voor het opvangen van eventuele olie die mee komt met de carterdamp.
Zit de peilstok gewoon niet telos in de houder
Oliepeil niet tehoog
Of toch een tehoge carterdruk , lekkage langs zuigerveren.[/quote]
Oliepeil en peilstok goed, ook geen lekkage van de zuigerveren denk ik omdat de compressie nog goed is. Of kan er bij hogere toerentallen lekkage optreden aan de zuigerveren als de compressie bij niet draaiende motor wel goed is?
13 jaar
[quote=cor van jaarsveld]Langs de zuigerveren lekt er altijd gas naar het oliecarter. Als dat gas niet weg kan via de carterventielatie? zal er druk opgebouwd worden in het oliecarter. De fabrikant wil altijd wel een beetje druk in het carter hebben. Daarom is de carterventielatie ergens voorzien van een gecalibreerde vernouwing. Daar zit waarschijlijk het probleem. Maak de carterventilatie helemaal schoon, Dus de binnenkant van de slangen pijpjes en ook het potje. Het potje werkt als olieafscheider voor de dampen. De oliehoudende carter dampen staan daar bijna stil en de olie valt uit de damp in de pot. onderin het potje zit een kanaaltje wat in het carter onder het niveau van de smeerolie uitkomt. hierdoor wordt voorkomen dat er geen gassen door die opening naar het spruitstuk gedrukt worden, maar dat de in het potje neergeslagen olie naar beneden terug in het carter loopt. Dit dunne kanaaltje moet ook niet verstopt zijn. Als de carterventielatie van het begin tot het einde goed open was?? zou het ook kunnen dat er een lek zit in de slang of membraam van de rembekrachtiger. De vacuumpomp ervan zal dan zoveel lucht in het carter moeten pompen dat de carterventieklatie die hoeveelheid lucht niet voldoende kan verwerken waardoor er toch druk opgebouwd wordt in het carter.[/quote]
De leiding van de carterventilatie was volgens mij goed open, ik had deze langs beide zijden gedemonteerd en kon er probleemloos perslucht doorheen blazen. De olieafscheider werkt volgens mij volgens een ander principe of het slangetje onderaan ontbreekt.Dit zal ik zeker terug nakijken als de auto terug binnenkomt. Hoe kan ik testen of de vacuumpomp van de rembekrachtiger lek is als de auto terug binnenkomt?
Bedankt voor de snelle reactie.
Raf
13 jaar
Raf, de pomp werkt dan juist als de sodemieter omdat er geen of slechte vacuum in de rembekrachtiger onstaat.(hij blijft maar lucht pompen.) De slang kun je eenvoudig controleren. Aan het eind van de slang is op de rembekrachtiger een klep gemonteerd. deze zorgt dat ook bij stilstaande motor onderdruk op de bekrachtiger staat. Door bij stilstaande motor te remmen zal de onderdruk op raken.. Trap de rem in en daarna opnieuw, als er geen (groot) lek is kun je voelen dat je de pedaal de eerste keer dieper kunt intrappen dan daarna. Als de motor echt moet lopen om dat verschil te voelen is er waarschijnlijk een lek.
Deze week komt de auto terug binnen, ik ga dit dan zeker testen, bedankt voor de uitleg. Het resultaat zal ik dan ook zeker posten
13 jaar
het ik niet het slangetje en geen overdruk vanuit de remcilinder.
Iemand die nog een idee heeft?
12 jaar
Terug naar het carterventilatiesysteem! Er moet een afvoer zijn in de olieafscheider, welke uitkomt in het carter onder het smeerolie niveau. als de olie afvoer ervan boven het smeerolieniveau uitkomt? zal de carterdruk ervoor zorgen dat de olie niet terug kan lopen zodat de afscheider volraakt met olie en daardoor verstopt raakt. [quote=Fakke]het ik niet het slangetje en geen overdruk vanuit de remcilinder.
Iemand die nog een idee heeft?[/quote]
Ik heb de dit de laatste keer wanneer de auto is binnengekomen nog eens nagekeken en er zit geen afvoer in de olieafscheider; er is zelfs geen afvoernippel voorzien in het potje. De carteronluchting loopt dus gewoon terug naar de luchtinlaat, met een tussengeplaatst "potje". Het lijkt allemaal origineel, maar misschien is het dan toch niet?
De klant is nu aan het testrijden met een extern opvangreservoir (oude oliebus) waar de carterontluchting heengaat.
Als de klant terug binnenkomt, weet ik direct of hij nog het probleem met de overdruk had.
[quote=cor van jaarsveld]Terug naar het carterventilatiesysteem! Er moet een afvoer zijn in de olieafscheider, welke uitkomt in het carter onder het smeerolie niveau. als de olie afvoer ervan boven het smeerolieniveau uitkomt? zal de carterdruk ervoor zorgen dat de olie niet terug kan lopen zodat de afscheider volraakt met olie en daardoor verstopt raakt. [quote=Fakke]het ik niet het slangetje en geen overdruk vanuit de remcilinder.
Iemand die nog een idee heeft?[/quote]
[/quote]
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar