close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot Boxer: Vermogensverlies en dampen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD (103PK)

Hallo, ik lees hier al even mee (zonder account) maar bij dit probleem heb ik besloten toch even jullie hulp in te roepen.

Ik rij sinds 1 juli 2011 met een Peugeot Boxer 2.5TD uit 1998. Deze deed het de volledige zomer perfect. Niets op aan te merken.
Preventief heb ik bij de aankoop de distributieriem laten vervangen samen met de luchtfilter en nog wat kleinigheden.
Na enkele maanden tevreden rondtoeren stak midden oktober een klein probleempje de kop op.

Het had immers de eerste nacht echt gevroren hier (-4 met de snuit op het noorden), bij het vertrek merkte ik niet dadelijk iets maar even later merkte ik dat de auto totaal niet meer trok. Hij kwam niet op toeren en ik had totaal geen vermogen meer. Dit was echter een korte rit en voor die voormiddag bleef het bij deze enkele rit 20km.
Nadat de auto de rest van de voormiddag had stilgestaan (in de zon), hoopte ik dat het probleem voorbij was en dat het gewoon iets met het eerste koudeprikje te maken had.
Maar afgelopen donderdag (10/11) moest ik enkele kilometers over de autostrade toen ik merkte dat de auto alle vermogen verloor. Ik haalde met moeite 70 en de auto dampte behoorlijk (witachtig- lichtblauw). Als het ik gaspedaal even loste stopte het dampen onmiddellijk maar bij het induwen ging het dampen in alle hevigheid verder.
Eenmaal van de autostrade af ging optrekken tot 70 km/h redelijk feilloos maar eenmaal daar gekomen verliep het trekken moeizamer en bij constante snelheden rijdt de auto bokkig.
Voorts is het oliepeil in orde, de koelvloeistof op peil en de motor wordt ook nooit warmer dan 80° C. Olie en koelvloeistof zien er overigens allebei netjes uit.

Vrijdagmorgen heb ik nog enkele kilometers afgelegd en het probleem leek zich te hebben uitgebreid tot ongeveer alle versnellingen (in ieder geval duidelijk aanwezig in derde), diezelfde vaststelling deed ik gisterenavond ook weer.

Zelf weet ik dat de brandstoffilter aan vervanging toe is, gaat ook binnenkort gebeuren. Echter denk ik niet dat zulke ingrijpende veranderingen in rijgedrag enkel door een brandstoffilterprobleem verklaard kunnen worden.
Verder denk ik dat de EGR-klep blijft hangen of toch niet meer volledig correct functioneert. Maar graag hoor ik wat jullie hier van denken zodat ik toch met enige kennis van zaken naar een service-center kan gaan.

Camionette is een auto erbij en heeft sinds 1juli net geen 3000kilometer gereden, legt vooral korte afstanden af en ziet zelden autostrade. Wel rij ik regelmatig lang aan constante snelheden (70 en 90).

Groeten Pieter

Geplaatst door

PieterG (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bijkomende vaststellingen: Gisteren vergeten te vermelden.

Vrijdag draaide ik de dieseldop open en ontsnapte er behoorlijk wat lucht. Het leek een beetje alsof de tank zichzelf had vacuüm gezogen.
Zondag deed hij het niet meer, maar er zijn ondertussen slechts een 40tal kilometers bijgekomen. Misschien best even de brandstofpomp laten nakijken.
Zou onmiddellijk ook de lichtblauwe damp verklaren, een motor die te weinig diesel krijgt.

Iemand nog opmerkingen?

Groeten
Pieter

PieterG 0

13 jaar

Nieuwe kleine update:

Vandaag dacht ik even tot bij een service-center in de buurt te gaan. Dit is wel geteld 1.6km van de standplaats van de camionette.
1km van de 1.6km heb ik zelf kunnen afleggen, het ging allemaal helemaal niet meer totdat hij zijn laatste kuch gaf midden op een rondpunt.
Door dit voorval heb ik gedurende 10min heel het verkeer in de soep doen lopen maar het service-center is me vriendelijk komen halen.

Daar aangekomen gaf de camionette geen teken van leven meer, wou wel starten maar deed het uiteindelijk niet. Na wat deskundige gezoek en door de brandstofpomp rechtstreeks aan de batterij te hangen kuchte de Boxer met moeite zichzelf terug tot leven en draaide eventjes later weer als vanouds.
Nu heb ik hem daargelaten voor een nieuwe contact op de brandstofpomp te plaatsen en de brandstoffilter maar in een weg mee te vervangen.

Binnen enkele dagen ga ik hem halen (zat voor mij niet echt veel haast achter), en hierbij hoop ik dat alle problemen van de baan zijn.

Groeten
Pieter

PieterG 0

13 jaar

Ik neem aan dat het hier over de dieselstop op de pomp gaat?

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

Dag Beunhaas,

Het onderdeel zag eruit als een kleine cilinder(meetkundige figuur) een centimeter of 6-7 hoog met aan een zijde goudkleurige contactjes. Of dat de stop is kan ik je helaas niet zeggen.

Groeten Pieter

PieterG 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.