Heren techneuten, in onze werkplaats staat een boxer euro 5 van de allerlaatste generatie. Voor het achteraf in te bouwen navigatie systeem heb ik een snelheids signaal nodig. In het verleden was dat aansluiting nr 17 op de 52V zwarte stekker op de bsi. Deze stekker zit er echter niet meer. Er zit daar nu een 60 voudige stekker en op aansluiting 17 heb ik geen signaal. Wie heeft dat al bij de hand gehad ? Er is altijd nog de mogelijkheid om een aparte sensor te plaatsen in de bak maar dat is natuurlijk een vrij dure optie. Wie heeft dit al bij de hand gehad of kan ons helpen?
Vriedelijke groet, Pt nieker
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ben je wel in bezit van de laatste schema's of anders gezegd heb je daar toegang tot
zo nee
laatste acht en dan kan ik(of andere kijken) welke draad je nodig hebt ervoor
wat ik wel weet dat instrumentenpaneel geen snelheidssignaal draad heeft maar communiceert met de bsi
Ik heb toegang tot de schema's werner. Die wijsheid van aansluiting 17 op 52voudig zwarte stekker op de bsi heb ik overigens nooit in de schema's opgezocht maar staat op peugeot info.nl. Snelheidssignaal bij deze bus is verder volgens mij allemaal canbus.
Technisch platform?
Ik heb vrijdag nog een aanvraag verstuurd Hans maar nog niets gehoord, daarom dacht ik ,probeer het even langs deze weg.
60v gr draad 117 pin 33
deze komt van de bsi naar de tachograaf
op de tachograaf zitten 4 draden die van de snelheidssensor komen
namelijk op de 8v ND draad 9,4,8 en draad 5 dit op pin 1 t/m 4
op draad 4 en 9 staat signaal en op draad 8 en 5 staat de spanning voor de sensor
kun je niet een draad van de snelheidssensor zelf halen
ik zie/merk dat het weer mooi is ivm fiat schema is en daardoor ook de helft maar klopt
dus wat ik boven heb gezet klopt volgens de schema
maar als ik draad nummer intik dan krijg ik weer heel iets anders
dus je zou op die betreffende draad kunnen inspecteren of inderdaad een signaal van is maar kan ook permanent 12 volt zijn
en dat er communicatie lijn tussen elkaar licht en dus bij de tachograaf je moet zijn
echter plaats kan ik ook niet vinden
en deze info heet technisch platform ook niet die vraagt het dan aan frankrijk of hun het hebben
dan gaan hun het zoeken weer bij fiat in ergste geval daarna gaat alles weer dezelfde weg terug
dit ook gehad met luchtvering van de boxer duurde 5 dagen voordat we de juiste schema hadden
maar probleem was 3 dagen eerder al verholpen door gewoon de bedrading te volgen en logisch na te denken
[quote=trucker0werner]en deze info heet technisch platform ook niet die vraagt het dan aan frankrijk of hun het hebben
dan gaan hun het zoeken weer bij fiat in ergste geval daarna gaat alles weer dezelfde weg terug[/quote]
Dat zal best een langdurig verhaal kunnen worden mede vanwege de Fiat bedrading, maar de taak van technisch platform is toch om dit soort zaken uit te zoeken.
Niek, wellicht een idee: wat wij wel eens doen in dit soort gevallen is even telefonisch contact op nemen met bijv. een gespecialiseerd camper-ombouwbedrijf of auto-shop waar ook accesoires ingebouwt worden. Vaak zijn deze mensen een stapje verder met dit soort gegevens.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog niet zo heel uitgebreid in de schema's gekeken heb omdat zoals jullie ook al aangeven de draadnummers niet overeekomen met die van PSA. Daar wordt je wel eens moedeloos van.
Ik vind het ook een taak van het technisch platform hoor maar ik dacht mischien heeft iemand het al eens bij de hand gehad en dan moet je niet opnieuw het wiel uit gaan vinden maar gewoon effe vragen.
Een tachograaf heeft deze niet maar staat wel gewoon op het schema. Ik lees net op een ander forum dat ik draad 83 op aansluiting 2 van de abs unit eens moet meten, dit zou een snelheidssignaal zijn wat door de eenheid stuurbekrachting wordt gebruikt, maar het niet zeker dat het bruikbaar is. Weet nu maandag wat ik eerst ga doen ! Heren alvast bedankt voor het meedenken.
Nog even een update, de module van de elekrohydraulische stuurbekrachting werkt met een analoog snelheidssignaal en zit niet op de canbus volgens de werkingsprincipes op servicebox, dus het zou heel goed kunnen dat dit een bruikbaar signaal is.
pin 56 op de rechtse 60 voudige stekker van de bsi .
gevonden??
maar hoe toch via schema of via reactie van technisch platform
via TP
pin 56 is niet bedraad, dus stekkertje er in geprutst en draadje er aan gesoldeert. Het werkt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar