Peugeot 206: Oliee heel erg dikk en wit geel achtig

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo
Ik heb een heel belangrijke vraag kan iemand mij daar wat over vertellen
Ik heb sind pas een peugeot 206 maar toen ik thuis was en de motorkap open deed in het dop langs was gegaan waar er normaal olie in hoort voelde ik aan de boven kant een dikke laag olie het was ook zo een beetje geel.

Mijn vraag is licht het aan de koppakking zou ik die moeten vervangen want dat zal een dure koop zijn...
Of heeft het ergens anders mee te maken...?
Mijn 2e vraag is of ik voorlopig nog zo kan rijden want als ik een eindje gereden en ik de auto stil zet hoor ik wel dat de motor zo een beetje tikt, zoals wat je wel eens bij een motor hoort als de motor heel erg heet is.
Zou ik dus nog kunnen rijden heeft dat voor de auto gevolgen zou ik eventueel ook motorolie bij moeten vullen.

Ik hoop dat iemand me zou kunnen helpen met me vragen.
Mvg.Jari

m.jari

Geplaatst door m.jari (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Highway (145) PRO, 14 jaar geleden

moeilijk zo te verklaren maar ik denk dat de gele/wtte olie komt door kleine korte stukjes rijden.
Als je geen of nauwelijks koelvloeistof verliest zou ik me nergens druk over maken.

m.jari (0), 14 jaar geleden

Maar de olie is erg dikk dat heb ik echter nooit meegemaakt als ik zo een beetje aan de dop ruik dan ruikt het naar benzine! het is wel een 1100 er word best kleine aftanden mee gereden maar dat zal het denk ik zelf niet zijn maar ik durf het niet met zekerheid te zegge

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Zoals toezicht al aangeeft kan dit heel goed ontstaan zijn door veel korte stukjes rijden. Wat je kunt doen is het kleppendeksel demonteren en de binnenkant hiervan reinigen. Motor flink warm rijden (uiteraard na terugplaatsen van kleppendeksel haha), daarna een flesje Forté motorflush toevoegen, en de gebruiksaanwijzingen hiervan opvolgen. Daarna schone olie en een nieuw oliefilter.

Highway (145) PRO, 14 jaar geleden

het wit worden van de olie komt door condens. Bij de condens in een motor zit natuurlijk ook benzine deeltjes.
De verzorgen de geur. de oplossing van hans 4074 is een optie maar verwacht wel dat het kan terug komen.
schrik niet als je de kleppendeksel verwijderd dit kan helemaal onder zitten.

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Vaak zit er bij dit soort korte afstand wagentjes aan de binnenkant van het klepdeksel ook veel aangekoekte zwarte bagger, vandaar advies van motorflush en het advies binnenzijde klepd. eerst handmatig te reinigen. Doe je dit niet, en de zwarte, teerachtige bagger zou losweken door de flush, dan bestaat de kans dat dit de zeef van de oliepomp verstopt en dat willen we natuurlijk niet.

m.jari (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Ik heb nog wat te vertellen over de olie ik heb zelf de olie ververst+filter vervangen maar aangezien ik weer in de dop heb gezeten met mijn vinger zag ik nog dat de olie erg wit geel is geworden, en aangezien ik wel zie dat de motor aan de zijkant tussen de beschermklep van de distributieriem er een klein beetje olie te zien is dus ik kan niet zeggen dat er olie lekt maar dat hij best zweet heb ik gemerkt. Zal dat te maken hebben met de koppakking waardoor hij zo erg zweet. Of heb je pas een lekke koppakking als de auto witte rook geeft uit de uitlaat? Ik heb al best lange afstanden gereden met de auto dan praat ik over ong. 100 km per dag maar alsnog zit er condens in de motor.

Ik hoop dat iemand me wat meer informatie kan geven, is het verstandig om gewoon verder te rijden en me daar niet druk over te maken. Ik heb zelf de pook die wat geluid maakt als ik hem uit de 1e versnelling haal maar dat is een bekende kwaaltje dat zal vast de kering zijn'' dat is wat mijn verteld werd''.

sgm (0), 14 jaar geleden

Je hebt de auto pas. Vaak is het zo dat mensen het onderhoud niet meer doen als ze een auto verkopen. Het kan dus goed zijn dat de olie al oud is en al veel te vaak veel condens heeft moeten opnemen. Zeker als de auto altijd korte stukjes heeft gereden, dan denken veel mensen dat ze nog steeds de onderhoudsintervallen op kilometers kunnen doen. Maar er is ook een maximale tijd. Die wordt nog wel eens "vergeten".
Ik zou dit even laten bekijken door een ervaren monteur. De smurrie opruimen en een keertje olie en oliefilter verversen lijkt me goed voor het behoud van de motor.
Gezien de leeftijd van de auto is het zelfs te overwegen om de auto een hele grote beurt te laten geven. Dan staat alles weer op "0" en weet je dat het goed is. Denk met name aan de remvloeistof.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.