Peugeot Partner: olielek

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Al enkele jaren hebben we geregeld een druppel olie onder de wagen. Enkel als het koud wordt, pakweg onder de 5°C. Lente en zomer nog nooit last van gehad.
Indertijd laten nazien door de concessiehouder, waar we altijd op onderhoud gaan en het zou een dichting zijn onder of achter de 'join de culasse'? Zelf heb ik hier geen verstand van, maar dit jaar beginnen de druppels wel te groeien. Is zo'n dichting dan niet zo koudebestendig en is dit een vaker voorkomend probleem bij deze wagen/motor? Oliepeil controleer ik af en toe in de winter en daar zie ik wel geen verandering in, of komt die olie ergens anders uit?

De mechanieker zei toen dat het geen al te grote kost zou zijn, tot de receptionist de prijs noemde. We mochten rekenen op 800 €, misschien wat meer, misschien wat minder. Dus zal nu wel een stuk duurder geworden zijn.

Feit is dat we binnenkort naar de keuring moeten en de ruitesproeiers ook niet meer werken. Contact in stuurkolom defect. Kost ook een 400 à 500 €. Ineens ook olielek aanpakken, of zo laten?

ditn

Geplaatst door ditn (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

go-tje (0), 11 jaar geleden

kolomschakelaar (com2000) kun je zelf repareren:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

joint de culasse = koppakking ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppakking )

Hoe herken je een defecte koppakking:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewto...
Zie je meer dat op een defecte koppakking wijst?

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

De olielekkage via de join de culasse (koppakking) komt toch met regelmaat voor bij deze zogenaamde TU benzine motoren. Vroeg of laat krijg je er mee te maken. Aan voorkant distributiezijde (links als je voor de auto staat) loopt een oliekanaal door het motorblok omhoog tot in de cilinderkop om daar het mechanisme van olie te voorzien. De afdichting in de koppakking van dit oliekanaal is dus de zwakke schakel met als gevolg....uitwendige olielekkage en/of olie in het koelsysteem. Olie in het koelsysteem herken je aan wit, bruinige vette substantie drijvend bovenop de koelvloeistof in reservoir of radiateur. Hoeveel olie er uitwendig lekt is op afstand moeilijk te beoordelen. Als dit een weinig is, hoef je niet gelijk tot reparatie over te gaan, maar houd het dan wél in de gaten, want eenmaal lek, zal het alleen maar erger gaan worden. Als er ook olie in het koelsysteem zit wordt het een ander verhaal. In dat geval is reparatie verstandig.
Laat in ieder geval nog even controleren of het toevallig niet de pakking van het klepdeksel die (nu) lekt.
Het contact van de ruitensproeier in de schakelaar (com 2000) defect? Het kan natuurlijk, maar k'heb dit ruitensproeierprobleem met als oorzaak de com2000 nog niet vaak meegemaakt. In 99% van de gevallen is het pompje of de zekering defect.

ditn (0), 11 jaar geleden

[quote=hans4074]Het contact van de ruitensproeier in de schakelaar (com 2000) defect? Het kan natuurlijk, maar k'heb dit ruitensproeierprobleem met als oorzaak de com2000 nog niet vaak meegemaakt. In 99% van de gevallen is het pompje of de zekering defect.[/quote]
Zou het een aparte zekering zijn voor de achterruitesproeier? Want die werkt wel nog.

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee....het is 1 zekering m.a.w. een defecte zekering is dan niet de oorzaak. Pompje defect zou dan nog over kunnen blijven. k'Weet niet of je garage een peugeotdealer is, want de dealer kan m.b.v. hun diagnose-apparatuur heel eenvoudig de aansturing (signalen) controleren.

go-tje (0), 11 jaar geleden

Om te beginnen zou ik de stekkerverbinding van het pompje even schoonmaken; een paar keer loshalen en aansluiten en als dat niet helpt, afkrassen.

Vloeistof toch niet bevroren? Mijn ruitensproeiers kwamen van de week ook moeilijk op gang, blijkbaar zat er wat ijs op de sproeiers.

edit: sorry, vloeistof is niet bevroren want achterruitensproeier werkt nog.
zit er eigenlijk voor de achterruiten een apart pompje in, of wordt dat anders geregeld?

ditn (0), 11 jaar geleden

[quote=go-tje]Om te beginnen zou ik de stekkerverbinding van het pompje even schoonmaken; een paar keer loshalen en aansluiten en als dat niet helpt, afkrassen.

Vloeistof toch niet bevroren? Mijn ruitensproeiers kwamen van de week ook moeilijk op gang, blijkbaar zat er wat ijs op de sproeiers.[/quote]
pompje zal het ook niet zijn. Wanneer je aan de hendel trekt, zou de vloeistof moeten sproeien EN moeten de ruitewissers 3x vegen. Dit doen ze ook niet. De achterruitewissers doen alles normaal.

Gaan altijd bij peugeot dealer op onderhoud. Hij bevestigde dat het de com was.

go-tje (0), 11 jaar geleden

Er wordt wel vaker een te snelle conclusie getrokken... Een extra argument is altijd heel nuttig! ... maar nog geen bewijs.
Ik zou eerst proberen te repareren. Als het mislukt kun je altijd nog een nieuwe kopen.

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

En zo komt er steeds meer informatie over de klacht binnen.

ditn (0), 11 jaar geleden

[quote=go-tje]Er wordt wel vaker een te snelle conclusie getrokken... Een extra argument is altijd heel nuttig! ... maar nog geen bewijs.
Ik zou eerst proberen te repareren. Als het mislukt kun je altijd nog een nieuwe kopen.[/quote]
je bedoelt dus eerst pompje vervangen, daarna zien als 't nodig is voor de com?
Ik weet niet als ze bij de dealer effectief de wagen aan de computer 'gehangen' hebben.

Wat de olie betreft: zolang er geen olie in het koelsysteem gaat, kan het niet echt kwaad?

go-tje (0), 11 jaar geleden

In post #7 geef je een argument dat het pompje het niet zal zijn. Dus daar zou ik niet mee beginnen.

Als je niet meteen wilt beginnen met het uit elkaar halen van de com2000, kun je eerst nog bij de dealer laten uitlezen of het signaal dat gesproeid moet worden wel bij de computer aankomt. Maar in post #7 geef je impliciet een argument dat de dealer dat al gedaan heeft. Maar je kunt het nog een keer vragen.

Wat olie betreft, weet ik nog te weinig om je echt te adviseren. Daarom gaf ik in post #2 een link waar je er meer over kunt vinden, zodat je zelf alvast wat meer gegevens kon verzamelen. Ik zou eerst naar de koelvloeistof kijken. In de link is ook sprake van koelvloeistof in de olie en van rookpluimen, kijk daar ook eens naar. Daarna is er vast wel iemand anders.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.