auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: olieverbruik

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Hallo beste collega's

ik ben met een auto bezig die nogal blauwe pluimen uit de uitlaat gooit eigenlijk altijd wel (ene keer erger als de andere) (motorolieprobleem hij verbruikt ook echt meer dan één liter per week (500 km per week).
ik zat eerst te denken aan de carterventilatie omdat de klant een tijd gereden heeft zonder een wielkuipkap bij zijn linkervoorwiel. Hierachter zit dus de luchtinlaat die naar het luchtfilter gaat. (luchtfilter was versleten en in de bak lag best wat rotzooi). dit schoongemaakt en gasklephuis gereinigd (was niet echt heel vervuild) nieuw luchtfilter gemonteerd. toen heb ik de slang van de carterventilatie losgetrokken en er bleek geen olie uit te komen (en ook niet veel damp) (ik had dus verwacht dat toen de luchtinlaat nog "dicht" zat de carterventilatie olie omhoog zoog door de onderdruk en in z'n inlaatspuitstuk gooide). ik heb er een aantal kilometers mee gereden met de carterventilatieslang los en er bleek geen druppel olie uit te komen. dat leek het dus niet te zijn. Toen heb ik zonder de cilinderkop eraf te halen de klepsteelrubbers vervangen (ik ben trouwens vergeten te vermelden dat de compressietest gewoon goed was / de lektest allemaal 92% luchtdicht (gewoon goed dus) en dat de bougie van de 1ste cilinder (franse wagen dus de cilinder aan de bak kant) zwart en aangekoekt is en de bougies van de andere cilinders gewoon goed!) dus hij doet het op de 1ste cilinder. Na de klepsteelrubbers vervangen te hebben ( ze waren alle 16 een beetje hard (dus was zowiezo niet slecht om ze te vervangen heb ik het idee) rook hij nogsteeds blauwe pluimen (wel wat minder maar nogsteeds te erg) (de kat heb ik er trouwens even eraf gehaald en een katvervanger (holle pijp) gemonteerd om de kat te sparen).
Maar de volgende stap..
ik had nu de carterventilatieslang losgetrokken waar hij op de kleppendeksel zit en als je dan gasgeeft komt er veel te veel rook uit !! zowel door waar je hem losneemt als achter uit de uitlaat.. lijkt me dus een soort van overdruk... als je het met je vinger afdicht en loslaat voel en hoor je um ook echt ploppen overdruk ...
ik denk nu dus aan de zuigerveren?
hoe denken jullie erover? scheurtje in blok of kop lijkt me niet? koppakking lijkt me ook sterk omdat er geen olie bij het koelwater zit.. hoeft uiteraard niet zo te zijn. maar lijkt me wel heel toevallig..

nog tips?
alvast bedankt

Gegroet!!

Geplaatst door

mrgti (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

teveel carterdruk onstaat eigenlijk altijd door een slechte afdichting op de cilinderwand. wat is de km stand eigenlijk?

wkhoek 0
badge

16 jaar

de km stand is nu 186000 .. bedankt voor je reactie.. dus je denkt ook zuigerveren? koppaking hoe denk je daarover? mvg

mrgti 0

16 jaar

Kapotte koppakking geeft andere symptomen tenzij je op lekkage van motorolie in de verbrandingsruimte doelt.

Santa 0

16 jaar

ja uiteraard doel ik daarop haha ;) hij heeft geen druppel uitwendige lekkage vandaar ook de blauwe pluimen mvg

mrgti 0

16 jaar

nou best mensen
ik heb de cilinderkop eraf gehaald vandaag en de zuigerveren waren nog ok!.
Toen heb k de cilinderwand opgemeten, en mag vergeleken met de zuigers 0.10 mm tolorantie hebben.
Dit bleek 0.30 mm te zijn dus m'n blok is naar de .... als iemand nog een EW10J4 blok heeft liggen gereviseerd en compleet hoor ik
het graag ...;)

mvg

mrgti 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.