close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Ombouw gasinstallatie van 406 naar 206

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: EW10J4

Hallo,
Zomaar uit interesse:
Mijn 406 2.0 16V uit 2001 begint langzaam aan vervanging toe te raken met 2T op de teller. Hij doet het tot nog toe goed, maar ik wil alvast e.e.a onderzoeken voor dat íe kapot gaat. Ik heb nu een AG SGI installatie met ringtank. Is het mogelijk deze in een 206 GTI Stationcar te bouwen. Het EW10J4 blok dat ik nu in mijn 406 heb is erg betrouwbaar gebleken en aangezien in de GTI tot 2005 dezelfde motor ligt als in mijn 406 zou ik misschien de gas installatie kunnen overbouwen.
1. Is dit blok uit de GTI echt identiek? De code EW10J4 in ieder geval wel, maar er zijn misschien nog andere zaken die belangerijk zijn?
2. Heeft deze 206 een volwaardig reservewiel in de kofferbak dat qua omtrek gelijk is aan die van mijn 406, zodat de ringtank daarin kan? Bandenmaat GTI: 205/45WR16 envan de 406: 195/65 R15
3. Blijft de AG computer-software het zelfde, of moet ook hierin nog iets aangepast worden?
4. Mag een LPG tank wettelijk gezien overgezet worden in een andere auto?

Gr. Erwin

Geplaatst door

Erwin2907 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik snap je interesse maar....2T op de teller en tot nog toe doet hij het goed?! Ik zou er lekker mee door rijden tot minstens 3,5T op de teller.

S. 0

17 jaar

[quote=S.]Ik snap je interesse maar....2T op de teller en tot nog toe doet hij het goed?! Ik zou er lekker mee door rijden tot minstens 3,5T op de teller.[/quote]
Ik ben het met je eens, ik blijf er ook nog in rijden, maar zou hij het begeven en ik moet dan nog uitzoeken hoe het allemaal zit, dan duurt dat te lang. Vandaar dat ik alvast e.e.a. aan het uitzoeken ben. Voor het geval dat..

Erwin2907 0

17 jaar

Maar waarom zou die het begeven?.
2 ton is niet veel voor een auto.
Ik denk ook eerlijk gezegd dat het niet kan, software zal anders zijn.
Bekabeling zal ook wel aangepast moeten worden, ik denk dat het zoveel kost dat je dicht bij de prijs van een nieuwe installatie komt.

primera p11 0

17 jaar

De afrolomtrek van de 205/45/16 is 1800mm en van de 195/65/15 is 1930mm. Dus je huidige wielen zijn iets groter, maar dat zal voor de maat van de ringtank niet uitmaken. Zeker als de ringtank nu nog iets ruimte heeft zal deze, naar ik verwacht, zonder problemen passen. Alleen lijkt het mij niet echt zinvol om een "oude" gasinstallatie om te bouwen. Net als je auto heeft de gasinstallatie ook al 2ton gelopen. Ik denk dat de kosten voor het uitbouwen en aanpassen voor een ander type auto niet opwegen tegen de meer prijs van een nieuwe installatie. Maar dat ben je dus nu aan het uitzoeken, ben benieuwd naar je bevindingen.

Richard9710 0

17 jaar

Ik vraag me dat dus af, of er echt zaken aan de installatie aangepast moeten worden. De motor is dezelfde, dus de elektronica ook? Een nieuwe gas installatie kost al snel 2500 euro, dus het loont wel de moeite denk ik om de installatie over te zetten.

Erwin2907 0

17 jaar

Motor misschien wel hetzelfde, maar parameters ecu misschien weer anders.
Moet er ook weer een andere gascomp in.

primera p11 0

17 jaar

hoe bedoel je? De signalen die naar de injectoren gaan worden opgevangen en de gas pc copieert die waarden naar gas inspuit-tijd. Volgens mij staat de auto-ecu er buiten(?)

Erwin2907 0

17 jaar

ik snap het ff niet, waarom ter zijner tijd niet zoeken naar een 206 break met lpg? of eventueel een hdi tje??

de gas instalatie die die in een jonge 206 zit heeft de eerste eigenaar al betaald, vaak kost een vergelijkbare benzine uitvoering niks meer....op de gebruikte markt..

arie549 0
badge

17 jaar

Ik vraag me af waarom je de installatie om zou willen bouwen. Ik zou alert blijven op een 206 met lpg.
Je installatie heeft ook al 2 ton gelopen, gewoon alert zijn op een 206 met lpg!

MichelJ 0

17 jaar

Ik denk dat je idd ook voor een hdi kunt gaan, immers is een kleinere auto op diesel nog zuiniger.
Injectietijd en inspuiting moeten wel degelijk aangepast worden in een lpgcomp.
Tijd en hoeveelheid kunnen immers verschillen per type motor.
Voor de rest is het een volgsysteem, anders zou elke lpgcomp erin kunnen.

primera p11 0

17 jaar

Helaas zijn er niet zo veel 206jes op LPG te koop. Op autotrack bijvoorbeeld geen een stationwagon.

Probleem van het motorblok en de ecu is dat deze helemaal afgestemd is op de auto waar die in zit. De SGI computer wordt hiervoor speciaal geprogrammeerd. Het basisblok is wel ongeveer hetzelfde echter vanalles er rondomheen is denk ik anders.

Als je er zelf mee aan de slag gaat zul je ook bijvoorbeeld de gaten in het spuitstuk dicht moeten maken (demonteren) en moet een gat wat in het gasklephuis is gemaakt voor de vacuumaansluiting ook dicht gemaakt worden. Kan allemaal wel denk ik wel een redelijk projectje. Verder zal de 406 opnieuw gekeurd moeten worden (door RDW ?) aangezien je hier dan weer benzine op het kenteken krijgt te staan en je 206 zal ook aangeboden moeten worden. Echter het SGI computer verhaal zou ik bij een specialist na laten vragen of rechtstreeks bij teleflex of er in de 206 en 406 zelfde versies van componenten gebruikt worden en zelfde software versies. Succes.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

[quote=primera p11]Ik denk dat je idd ook voor een hdi kunt gaan, immers is een kleinere auto op diesel nog zuiniger.
Injectietijd en inspuiting moeten wel degelijk aangepast worden in een lpgcomp.
Tijd en hoeveelheid kunnen immers verschillen per type motor.
Voor de rest is het een volgsysteem, anders zou elke lpgcomp erin kunnen.[/quote]
Type motor is identiek, vandaar ook de 206 gti. Beiden een EW10J4 motor.
De 206 station zou een goede keus zijn kwa grootte, zijn niet op lpg te vinden volgens mij, en ik wil geen 1,6 16v, dat motortje is mij te zwak.

Kwa wegenbelasting zit je met zo'n lichte auto heel gunstig op gas, een diesel hoef ik niet.

De nieuwe auto zal inderdaad naar de rdw moeten, maar als je van lpg terug naar benzine gaat hoef je alleen naar het postkantoor om een ander kenteken. Dat kan zonder tussenkomst van de RDW. Dus al met al is het volgens mij gewoon de boel overzetten en klaar. Tenzij de auto elektronica anders is (enkel de signalen naar de injectoren, want dit zijnde enige signalen die de lpg computer gebruikt, dacht ik) , maar ik neem gemakshalve even aan dat die hetzelfde zijn. Vandaar ook mijn vraag hier; of er iemand echt zeker weet of bepaalde dingen wel of niet kunnen.
Zoals ik het zie is de lpg slechts een copieer apparaat dat bij inschakelen de signalen naar de benzine injectoren onderbreekt en hiervoor terug signalen naar de gas injectoren stuurt.

Erwin2907 0

17 jaar

Waarom moet die auto naar de rdw?
Een gasinbouwer brengt de auto ook niet naar de rdw.
Het is een goed gekeurde G3 installatie, als het goed is zit daar een certificaat bij.
Het is alleen een kwestie van de voertuig documenten aanpassen van benzine naar lpg-g3.
Persoonlijk denk ik dat het goedkoper is om de huidige auto gewoon door te blijven rijde i.p.v. je al die heisa op de hals te halen.

primera p11 0

17 jaar

Ja, ik blijf de auto ook doorrijden, maar als er onverhoopt echt goed kapot zou gaan wil ik alvast weten of het een optie is om de ombouw te doen. En of je een gasinstallatie over mag zetten (je gebruikt dan een oude tank)

Erwin2907 0

17 jaar

ringtank kan je niet inbouwen bij een 206, reservewielkuip is niet aanwezig. Het reservewiel hangt eronder. Dan moet je dus sowieso een andere tank hebben (lees onderbouw). Ik heb zelf te weinig ervaring met gas om te kunnen bepalen of een ringtank ook als onderbouw kan dienen, maar ik betwijfel het ten zeerste.

Groetjes Sander

sander_roubal 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.