Beste allen,
Ik heb een probleem dat er voor een deel op lijkt (helaas nog geen oplossing).
Ik heb recent een tweedehands auto gekocht (particulier via marktplaats). Een Peugeot 308 1.6 VTI uit 2008 (140 k op de teller).
Mee naar mijn werk gereden (Amsterdam-Den Haag), 10 km vóór ik Den Haag ging het benzinelampje branden (ik had eerder moeten tanken, dom). Toen ik terug wilde rijden startte de auto niet, (lampje emissieregeling brandt nu). Oorspronkelijk dacht ik dat er te weinig benzine in zat, dus heb ik 15 liter benzine (98) toegevoegd, maar nog steeds geen resultaat. De volgende dag nog fuel cleaner toegevoegd (Forte), maar nog steeds geen resultaat. ANWB langs geweest, die dacht eerst dat het aan de bougies lag, die zijn vervangen, maar alsnog geen resultaat. Weggesleept naar een Diagnose service (goed in het uitlezen), die kan het probleem niet vinden. Hij ziet wel dat de bougies benzine krijgen, (benzinepomp ook geen defecten), maar alsnog wil hij niet starten. ECO-Modus is actief, accu lijkt het probleem niet (is gecheckt). Bobines slaan wel aan. Die man van de diagnose service geeft verder aan dat hij wisselende meet-resultaten heeft voor de cilinders, soms bouwt 1 ervan te weinig druk op. Maar dit is onvoldoende uitleg waarom de motor niet wil starten (ook zijn woorden). Hij denkt nu dat er mogelijk iets mis is met de timing van de nokkenas of aanslag op de inlaatkleppen. Toch blijf ik het gek vinden dat er eerst geen probleem is en door 1 keer vervuilde benzine al deze problemen zich voordoen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het lampje van de emissiereg brandt, staan er fouten in, welke zijn dat? Geen zekering defect in de kast onder de motorkap? Als de timing verkeerd is, geeft ie normaal gesproken een foutcode, anders ff klepdeksel eraf en kijken. Met aanslag op de kleppen staat de motor echt wel gewoon aan. Eventueel adaptiewaarden motorecu resetten en kijken of ie dan weer wil lopen. Ook even de waarde van de koelvl temp uitlezen voor de zekerheid.
Dag Harry,
Dank voor je snelle reactie, zekeringen gecheckt, daar geen problemen. Foutcode kan ik even navragen bij die man van de diagnosestelling (maar goed om te weten al dat daar een foutcode aan verbonden hoort te zijn, toch?) Wat de aanslag op de kleppen betreft, dat leek mij ook inderdaad, maar dank voor de bevestiging. De tip over de adaptiewaarden moterecu en de waarde van de koelvloeitstof neem ik graag mee). Ik houd je op de hoogte, dank voor nu!
1 jaar
Oke korte update:
Ik kreeg de volgende antwoorden:
- Adaptiewaarden zijn gereset, maar het weer 'leren' doet ie met een draaiende motor
- Koelvloeistof temperatuur is goed
- Referentiesignaal: uitlaatnokkenas staat te vroeg (schijnt vaker voor te komen bij deze motor)
- Diagnosesteller heeft het gevoel dat hij te veel bezine in spuit
- Compressie van de cilinder aan de pasagierskant (veel) te laag, daar ook nieuwe bobine geplaatst
Zegt dit je wat Harry?
1 jaar
Ze moeten toch eerst kijken of de motor mechanisch echt op tijd staat denk ik. en of de nokkenasverstellers goed zijn, maar dat zie je dan meteen.
T is toch een diagnosespecialist?
Ben nog steeds benieuwd naar de aanwezigen foutcodes die er na wissen en daarna proberen te starten inkomen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar