auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Onderdelen kopen Peugeot 206

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i (75pk)

LS

Vanwege het feit dat mijn uitlaat onwijs begint te roken en ik sludge rond de tankdop heb
moet ik mijn cilinderkoppakking laten vervangen.

Hier heb ik enkele vragen over waar ik GRAAG een antwoord op wil hebben:

- Ik moet bij het bestellen van onderdelen een motornummer hebben, nu heb ik Peugeot gebeld en vertelden ze mij dat ik
genoeg heb aan het chasisnummer.

Mijn chasisnummer is VF32CKFXE40198685

VF3 = Peugeot
2C = 3-deurs
KFX = motortype
E40198685 = resterende

Echter wordt er bij diverse webshops gevraagd:

1. vanaf motornummer 3666766

[img]http://i.imgur.com/8mxSR.png[/img]

2. tot motornummer 3666765

[img]http://i.imgur.com/DBiAI.png[/img]

Welke moet ik pakken nu? Want dit correspondeert namelijk niet met het resterende deel, toch?


- Bij het vinden/zoeken naar een persoon die mij de spullen kan vervangen dacht ik dat het handig zou zijn om OOK meteen
een distributieriem te kopen, dit omdat het 1 werk is. Dat klopt of? Er werd ons namelijk verteld dat dit onzin zou zijn omdat
de distributieriem vastgeklemd zou kunnen worden (lees: extra arbeid/geld dus voor het daadwerkelijke vervangen). Is dit
dan logisch dat de monteur er een klap geld bij vraagt?

- In mijn Peugeot HEEFT altijd 5w40 gezeten. Moet ik nu altijd, in het vervolg, 5w40 blijven gebruiken? Of kan ik bijvoorbeeld
naar 0w40 of 10w40 (algemene vraag dit)

Hoor graag!

Geplaatst door

fk (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als jij deze klus láát doen, zou ik eerst even goed afspreken, WIE er voor de onderdelen zorgt!!? Als je naar de kapper gaat breng je ook niet zelf je scharen mee. Als je naar de bakker gaat, heeft die brood gemaakt met zijn eigen meel.!! Vóóraf afspreken.

Indien je koppakking wordt vernieuwd, zeker ook de distri.riem vernieuwen. = advies.

Olie mag je gerust 10W40 indoen, geen probleem, wel filter ook mee verversen.

M.b.t. jouw webshops; dit is lastig, bij een webshop kun je niets terugruilen. Bij een automaterialen zaak vaak wel. Handigste is als je tevoren weet of je spanrol handmatig versteld wordt. Bij de Peugeot dealer weten ze dit! Dus maak het jezelf niet onnodig moeilijk.

Succes

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Ik zou de onderdelen (zeker dit soort onderdelen) gewoon bij Peugeot halen. Over het algemeen niet veel duurder, en je weet zeker dat het goed is.

Treb 0

12 jaar

Wat de olie betreft: er hoort 5W40 in en goede alternatieven zijn 5W30 of 0W40.
Dus [b]geen[/b] 10W40....dat is wel de goedkoopste, maar niet de olie die de fabriek voorschrijft.
10W40 wordt door veel garage`s gebruikt en je raadt wel waarom...
Nu zullen er wel mensen gaan roepen dat het niets uitmaakt, maar het is jou auto...
En als je het zelf wilt controleren: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/pr...


mvg,
Hans.

Hans4040 1430
badge vip badge

12 jaar

@ Hans;

Dat is érg mooi, kwam toevallig een leuke deal tegen met merkolie 0w40 en was eigenlijk benieuwd of ik deze erin
zou kunnen doen. Immers zijn ze beiden full-synthetic. Dus denk vraag het even. Zal zéker even op de site van
Kroon kijken, die kende ik niet thanks.

@ Ralf;

Allemaal besproken en ik wil gewoon zelf de onderdelen halen. Dit heeft te maken met een verleden waarbij ik bij
een gewone monteur / bedrijfje eens flink in het ootje ben genomen waarbij merk producten erop gezet zouden
zijn en men het goedkoopste van het goedkoopste (lees: chinees spul) heeft gebruikt. Zit wellicht tussen de oren
maar ik begrijp je punt. Dus ja, de klus wordt geklaar op basis van: 1. ik regel spullen 2. monteur de montage.

@ Treb;

Sorry, ik merk dat de prijzen dusdanig veel verschillen dat ik liever 10x vraag of ik het juiste koop dan dat ik
diep(er) in de buidel moet tasten, want ik heb het gewoon niet. Ik moet het, zoals velen (en ja ik weet dat ik
een oude auto heb) onkosten moet maken maar wil het wel tot een minimum beperken. Daarom nu ook alles
vervangen, dan hoop ik even voor een tijdje klaar te wezen. Net ook de uitlaat en assen namelijk moeten
vervangen ;-).

fk 0

12 jaar

OK, duidelijk, Succes met de reparatie.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Thanks!

fk 0

12 jaar

Deze auto heeft standaard de manuele spanrol, dus deze:

tot motornummer 3666765.

hans4074 0
badge

12 jaar

Serie nummer van de motor is 2657543. Mits de originele motor er nog in zit natuurlijk. Dus vaste spanrol.

Hey Hans ik was net te laat, was ook nog met andere dingen bezig geloof ik. haha.

Ha PT nieker, dat was bijna gelijk. Jij noemt het vaste spanrol...ik ook, maar k'heb even het citaat overgenomen van de gegevens in het 1ste bericht = spanrolbediening - manueel.

hans4074 0
badge

12 jaar

Yep, heb jij helemaal gelijk in Hans. Anders denkt er straks nog iemand dat er 3 typen spanrollen zijn ,vast, manueel,en automatisch. haha.

Om het helemaal even ingewikkeld te maken: bij m'n vorige 1999 206 TU3JP, ook met vaste spanrol, heb ik de toren-bout vervangen en aangepast voor een automatische spanrol omdat ik na het vervangen van distributie-set last bleef houden van janken bij terugkeer naar stationair bij motor op bedrijfstemperatuur, alsof distributieriem te strak stond. Na vele malen opnieuw spannen, óók na warm rijden en dan spannen met gereedschap, maar zonder gebruik van speciaal gereedschap tuimelaar-plaat, bleef de riem janken, dus toen maar de automatische spanner geplaatst en hiermee het janken opgelost.

hans4074 0
badge

12 jaar

Dat is echt iets voor een vakman zoals jij. ! Je kan hem dus ombouwen naar automatisch net als bij mijn xu7jp4.

Ja dat gaat. Alleen dus de andere bevestiging en de automatische spanner van de latere 206 TU3JP. Je kunt weer niet de gehele set van de latere modellen pakken, want die riem heeft meer of minder tanden.
Dus inderdaad zoals destijds die modificatie van de XU7JP4.

hans4074 0
badge

12 jaar

Jullie zijn (informatieve) helden! Hier kan ik écht wat mee!

Mag ik dan toevallig nog vragen, naast jullie expertise, hoe jullie dit wel kunnen achterhalen en ik
niet? Of is dit puur stukje kennis van de 206-motoren?

Ter verificatie dus:

Breedte: 17 mm
Aantal tanden: 108

En over de waterpomp (was ik vergeten) hoe kan ik weten hoeveel tanden ik daarvoor nodig
heb? 20 zie ik? Wat sites zijn écht super onduidelijk.

Hoor graag

fk 0

12 jaar

Als je zelf al zo slim bent om het chassisnummer te plaatsen (of de laatste 8 cijfers hiervan), hebben de peugeotmensen met dit nummer het hele overzicht van deze auto op de originele peugeot (onderdelen) site.

hans4074 0
badge

12 jaar

Duidelijk. Ik heb echt van werkplaatshandboeken, op het blok tot op de groene kaart gekeken.
Nergens kon ik die motornummer vinden. En dan verwijst men mij elders door naar sites zoals
mijngrossier.nl en dergelijke, krijg je nog 10 verschillende soorten / typen, niet handig haha.

fk 0

12 jaar

Waterpomp voor deze motor heeft inderdaat 20 tanden. Kun je beter origineel nemen hoor , ik heb echt slechte ervaring met aftermarket(is niet originele) pompen. Ik zal niet zeggen altijd maar de kwaliteit ,pasvorm , en geluidsproduktie laten vaak te wensen over.

Kijk weten we dat ook weer ;-)
Dan ga ik daarvoor nog even kijken

Andere, last but not least vraag, de cilinderkoppakkingen hebben veelal 2 nummers:

- PEUGEOT : 0209.CJ
- PEUGEOT : 0209.W7

De dealer heeft me al netjes verteld dat ik een aluminium pakking moet hebben.
Maar het verschil tussen de 2 (oem) nummers? Dat kon hij mij ook niet vertellen.

fk 0

12 jaar

ik denk dikte ivm een gevlakte kop bv

De dikte verschilt inderdaad:

- PEUGEOT : 0209.CJ -> dikte (in mm)1,27
- PEUGEOT : 0209.W7 -> dikte (in mm)1,47

Dus het is afhankelijk van of de kop gevlakt wordt?
Wordt dit 'standaard' gedaan of?

fk 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.