Peugeot 207: onregelmatig stationair lopen en hoog benzinegebruik

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FR, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 115

Mijn peugeot 207 met 156 pk THP motor loopt slecht stationair. Met rijden stottert de auto in de lage toeren bij gas geven. In de hogere toeren (vanaf 2500) loopt de auto helemaal goed. Op de cruisecontrol verschilt het benzineverbruik tot ruim 40% op vlakke stukken weg, bij toerentallen onder de 2500 toeren. Bij het hogere benzinegebruik lijkt de auto ook continue in te houden en weer gas bij te geven.
Ondertussen is de distributieketting vervangen en zijn injectoren, bougies en het gasklephuis gecontroleerd. Wel lijkt de stand in het gasklephuis te vibreren (wat niet te zien is met uitlezen). Het lijkt erop dat hier het probleem zit, maar hoe dit op te lossen?

Twabox

Geplaatst door Twabox (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (1600) PRO, 4 jaar geleden

Geen vervuild inlaattraject

Twabox (0), 4 jaar geleden

De vervuiling die er was is gereinigd. De motor is in zoverre schoon.

unimproved (0), 4 jaar geleden

Lambdasonde doorgemeten?

Twabox (0), 4 jaar geleden

Er zitten 2 lambasondes in. Voor en achter de katalysator. Deze zouden beiden goed zijn.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als de lambdasondes goed zouden zijn, dan zou je verwachten dat de lambdaregeling het hoge verbruik terug corrigeert.
Als dat dan niet meer lukt, verwacht je daar een foutcode van te zien en daar hoor ik je niet over.
Tenzij de lambdaregeling uitgeschakeld is gedurende de periode van het hoge verbruik.
Dat laatste zou dan de theorie van een vibrerende gasklepstand (en misschien gaspedaal sensor) ondersteunen.

Of de lambdaregeling actief is, kun je uitlezen. Hoeveel de correctie is, is ook uit te lezen.
Met een algemene EOBD scanner is dat zelfs zeer eenvoudig tijdens een proefrit.
De status van de regeling staat bij Fuel System. Closed Loop is actief, Open Loop is de regeling is uitgeschakeld.
De mate van corrigeren is te zien aan de Short en Long Term Fuel trims. Die zouden dan negatief moeten zijn.
Tenzij de regeling is Open Loop staat, dan is de Short Term Fuel trim 0% en veranderd de Long Term Fuel trim niet.

Twabox (0), 4 jaar geleden

Om vanaf het begin een compleet beeld van de motor neer te zetten is lastig, dat blijkt wel. Ik ben in ieder geval blij met iedere reactie.
Onderstaande de foutcodes die regelmatig voorkomen:
P0172, system too rich, wat dan weer overeenkomt met het te hoge verbruik
P0139, sensor circuit slow response (bank 1 sensor 2), wat volgens mij ontstaat doordat het systeem niet in te regelen is.
P2279, intake air system leak, hiertoe is de motor gecontroleerd op lekken, die zijn er niet.

P2279 komt maar zelden voor.

Ik ga met mijn scanner de betreffende waarden nog eens bekijken. In de app staan hiervan verschillende mogelijkheden, waarvan enkele werken en enkele niet. Kom hier nog wel op terug.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

P0172 geeft precies aan wat ik verwachtte, namelijk dat het mengsel veel te rijk is.
Dat moet dan nogal heel veel zijn, als de lambdaregeling er al minstens 25% af gehaald heeft om dan nog 40% te veel te zijn.
P0139 zal inderdaad wel een gevolg zijn van het veel te rijke mengsel.
N.B.: Als P0172 aanwezig is, dan is de lambdaregeling uitgeschakeld. De Long Term Fuel trim behoud dan zijn waarde (-25%).

Een van de gevolgen van een lek in het inlaatsysteem is dat de mapsensor te hoog gaat aangeven.
Daardoor wordt het basismengsel nogal erg rijk.
Stel dat de mapsensor vreemde waardes afgeeft, dan zou dat als een lek (dat er niet is) gemeld kunnen worden (P2279).
Ook het signaal van de mapsensor is uit te lezen - Intake manifold absolute pressure geeft de waarde in kPa weer.
Bij contact aan, motor uit moet dat rond de 100 kPa zijn (= 1 bar of 1000 milibar = atmospherische druk).

Twabox (0), 4 jaar geleden

Dank alvast, ga dit controleren.

Twabox (0), 4 jaar geleden

Een aantal metingen verricht en heb de volgende resultaten.
De druk van de intake is bij stilstand idd 100 kPa. Bij gas terugnemen daalt deze tot onder de 40 en bij flink gas geven neemt de druk toe tot over de 190 kPa.
De metingen van de STFT liggen tussen de -28% en de 25%. Bij gas geven naar 25%, gas loslaten daalt deze terug naar de -(tot -28) en bij constante snelheid ligt deze op of rond de 0%.
Eerst dacht ik dat de LTFT niets deed, maar bij langduriger doortrekken komt deze meting ook omhoog naar bijna 20%. Normaal ligt deze meting continue op 0%.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Op het eerste gezicht heb je wat tegenstrijdige metigen op beide fuel trims.
Waar ik me zorgen over zou maken is de 25% van de STFT en de 20% van de LTFT (allebei positief) tijdens gas geven.
Dan houdt in dat het mengsel erg arm is. Dat kan bij een turbomotor zo maar dure gevolgschades opleveren.

Tijdens constante snelheid (met weinig belasting) lijkt alles goed te zijn, volgens de STFT.
Wat gebeurt er onder de 2500 rpm als je het probleem hebt?
Wat geven de fuel trims dan aan? En wat doet de map sensor op zo'n moment?

Twabox (0), 4 jaar geleden

Goed nieuws, het slecht lopen is helemaal opgelost.
Uiteindelijk bleek de solenoid (die de variabele nokkenas aanstuurt) de boosdoener.
Blijkt dat bij de vroegere modellen er geen sensoren zitten die hierop controleren, maar door het slecht lopen gaat de auto vanzelf andere "fouten" detecteren. Het hoge benzinegebruik lijkt nu ook opgelost,.
Ik hoop dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.