Hi,
Ik heb een peugeot 207 1.6 vti met 213.000 km op de teller. Laatste tijd heb ik last van flinke olie/kvs lekkage.
Temp van de kvs loopt flink op (wijzertje net boven 90) en ik zie ook rookpluimpjes onder de motorkap vandaan komen. Daarnaast ruik ik een sterke oliegeur. De rook lijkt vandaan te komen waar het motorblok op de uitlaat zit aangesloten onder het hitteschild aan de voorkant. Motor loopt ook niet heel mooi maar geeft geen foutmeldingen. Ik hoef niet extreem veel KVS en olie bij te vullen.
Helaas is de motor twee warm gelopen door een defect aan de expansiedop waardoor de problemen erger zijn geworden.
Er is een compressietest uitgevoerd waarbij cilinder 1 wat achter bleef bij de rest.
cil 1: 10 bar
cil 2: 14 bar
cil 3: 14 bar
cil 4: 14 bar
Op de bougies was een lichte witte aanslag aanwezig en zat wat olie op.
Verder geen sludge aanwezig aan de oliedop of peilstok of in het kvs systeem.
Koelvoeistofsysteem is ook onder druk gezet en hierbij zakte de druk snel weg wat volgens garage zou duiden op lekke koppakking
Conclusie van de garage was dat het motorblok in principe "kapot"" is, compressieverlies en koppakking die lek is
Ik ben benieuwd of de lekkage werkelijk veroorzaakt wordt door een lekke koppakking of dat dit ook iets anders kan zijn. Zijn er ook nog andere mogelijkheden waarom de compressie in cylinder 1 lager is? Ik heb geen witte rook uit de uitlaat, en zoals ik al zei hoef ik ook niet extreem vaak bij te vullen.
Ik hoor graag wat jullie denken en wat ik mogelijk nog kan doen.
Groet,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb zelf ook een 207 VTI met iets meer kilometers en 1 jaar ouder. Rook en oliegeur kan ook een lekke klepdekselpakking zijn. Na 200.000km en 10 jaar is dat ding hard en dicht ie niet goed meer af. Met beetje pech loopt het dan over het uitlaatspruitstuk en dat gaat roken en stinken.
Koelsysteem kan overal lek zijn, hoeft niet per se koppakking te zijn. Alleen die 10 bar bij de compressietest is zorgelijk.
Je kunt ook nog een lek test laten doen , geeft vaak ook antwoord op een defecte koppakking en de koelvloeistof testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen.
Inmiddels staat de km stand op 221000 km.
Ik ga binnenkort een nieuwe test doen, auto rijdt nog steeds, en een aantal pakkingen zijn vervangen. KVS hoef ik niet standaard bij te vullen, olie wel.
Auto lampje brand niet dus het valt nog binnen de toleranties blijkbaar, ook heb ik mijn twijfels hoe goed de test is gedaan.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar