Beste,
Mijn initiële probleem met de wagen was het sterk inhouden bij verandering van versnelling zo bij een toerental van 1500à1700. De auto had geen vermogen meer en kon niet meer optrekken.
Als antwoord hierop werd een firmware update uitgevoerd en werden de EGR-kleppen vervangen.
Het probleem van optrekken werd hiermee verholpen maar af en toe bij een constante snelheid (90 km/u), zelfs met cruise control, voel ik de auto inhouden. Dit had ik in het begin niet met de wagen. Bij de dealer vinden ze de oorzaak niet en dus ook geen oplossing.
Bovendien draait de motor stationair niet stabiel ('roeroem roeroem roeroem') en is er een licht tjilpend geluid te horen.
En een waarschijnlijk losstaand probleem of misschien geen probleem ... Als ik rem, dan hoor ik bij het remmen een sissend geluid, alleen hoorbaar als er geen muziek aan staat.
Iemand een idee?
Groeten,
Olivier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien een lekje ergens in het vacuum gedeelte van de rembekrachtiging.
Nog garantie?
Ja hoor, de wagen is nog in garantie.
Die EGR-kleppen zijn vervangen geweest bij een 30000 km als ik mij niet vergis.
Ondertussen heb ik 65000 km en dus een aantal onderhoudsbeurten er tussenin gehad + eens een dag in de garage voor diagnose, maar niets te vinden ...
Ik denk dat ik eens bij een andere verdeler zal passeren. Volgens mij staren ze zich in mijn garage blind op de metingen die ze via een of andere fiche kunnen uitlezen. Hoogstwaarschijnlijk is het iets mechanisch dat geen fouten genereert?
13 jaar
In dit geval moet je gewoon met een monteur gaan proef rijden en het geluid laten horen.
Foutcodes lezen is maar de helft van de diagnose en ja, te veel monteurs gaan niet verder dan dat.
Het geluid is te horen bij stationair draaien, dus proefrijden is hier niet direct nodig.
En het probleem van inhouden komt niet altijd voor, ik heb nog geen manier gevonden om het te reproduceren :s
Maar ondertussen een afspraak gemaakt bij een andere dealer ook op aanraden van 1 van mijn ooms die toch erg kieskeurig is wat betreft zijn garage. En blijkbaar wil de zaakvoerder dat een het geluid van een motor klinkt als muziek in de oren, dus ik hoop dat ik daar wat meer succes heb ;-)
Een bijkomend vraagje ... Ik weet niet als het er altijd al is geweest, maar ik kon onder de motorkap 2 uitgezette 'leidingen' zien die onder controle worden gehouden door ringen. Is dit normaal? Weke leidingen zijn dit eigenlijk? Ik probeer hier een link naar de foto's mee te sturen:
https://picasaweb.google.com/10500766766...
Groeten,
Olivier
13 jaar
Zo op de foto's te zien betreft het een DV6 (1600cc) met roetfilter. De opgeblazen (lijkende) "leidingen" zijn van het intercooler systeem en zien er normaal uit. Het geluid is op afstand moeilijk te beoordelen, maar mocht het een tjilpend geluid zijn bij stationair draaien, dan kan het roestvorming op de tandwielen van de distributie zijn. Een peugeot-dealer zou dit moeten weten en het geluid hiervan herkennen.
Zijn het hikjes of echt stotteren, hikjes kunnen veroorzaakt worden door het in en uitschakelen van de aircopomp (wat ie overigens hoort te doen) tijdens gebruik. Als het mogelijk is zou ik eens een stukje rijden op de cruise en handmatig de airco in en uitschakelen en voelen of je dan hetzelfde ervaart.
13 jaar
tjelpend geluid is multieriem en spanrol
komt vaker voor
hikjes stotteren is ruim begrip
egr is goed want is pas een nieuwe toch??
dan is het mogelijk om meting gegevens al rijdend bij te pakken en kijken naar de commonraildruk
als deze teveel varieerd dan zou dit het probleem zijn
dit is tevens ook stationaair uit te lezen
zou mooi contstant 297bar zijn richtwaarde en gemeten vanaf sensor door de motor ebe
zolang er niks varanderd is dit ook goed
je zou eventueel ook over kunnen hebben of een monteur de auto mee neemt
zo heb je mogelijkheid dat monteur naar huis rijdt het probleem kan voelen
je zegt zelf 90km/h constant
dus dat moet de monteur maar doen
tevens moet je kunnen zeggen wat de interval is van het inhouden om 50 a 60km
als het om de 500-600km is dan is dit normaal
het inhouden is puur het regeneren van de roetfilter
en dan kun je dit soms voelen dat dit gebeurt als inhouden bij constante snelheid
@jeroen5305:
Het heeft, denk ik, niets met de airco te maken aangezien ik het ook in de winter heb wanneer ik geen airco opzet. Maar ik heb toch even de test gedaan gisteren en niets kunnen voelen bij in-/uitschakelen airco.
@trucker0werner:
Ik ken zelf niets van auto's maar ik kan de tip van commonraildruk misschien meenemen naar de monteur. Regeneren van de roetfilter ... dat is de uitleg die ik momenteel krijg van mijn huidige dealer waarmee ik niet akkoord ga om 3 redenen:
1. dan zou je dit elke 500-600 km moeten voelen en ik heb niet de indruk dat dat zo is
2. in het begin, voor de 30000 km, heb ik het nooit gevoeld
3. een auto mag regeneren en nog vele andere dingen doen die al dan niet nodig zijn, maar dit zou je als bestuurder niet mogen voelen
13 jaar
Ik ben vandaag naar de garage geweest voor een groot onderhoud en ik heb zo het gevoel dat de auto in het algemeen wel soepelder rijdt terug.
Ik weet nog niet of het probleem van het inhouden hiermee opgelost zal zijn.
Ze zullen onder garantie wel het vat met additieven onderaan de wagen vervangen. Die was wat geroest aan de buitenkant en ze zeiden dat die eventueel lekt.
Kan een lek in het vat additieven het inhouden veroorzaken?
Kan een vervuilde roetfilter/luchtfilter hier de oorzaak van zijn?
13 jaar
bij groot onderhoud komt er ook een nieuwe brandstoffilter erop
van veel problemen blijkt dat dit onerdeel toch helpt als het vv is
als zak lek is wat wel vaker voorkomt zou dit probleem niet geven
bij tanken wordt er een klein beetje van het spul in de brandstoftank gegooid
genoeg om hem te laten mengen
dan met regeneren wordt verschillende dingen gedaaan
gloeibougies aan, egr-klep dicht, intercooler afgesloten zodat turbo druk direct de motor ingaat zodat het warmer lucht de uitlaatgas snel naar 450graden gaat
en specifieke inspuiting om laatste beetje temperatuur in te krijgen
dan bij 450graden wordt hij geregenereerd
daarna alles normaal wanneer hij geregenereerd is en zal uitlaatgas rond de 150graden zitten
als laatst waneer de roetfilter te vervuild is krijg je daar zelf melding op je dispaly
roetfilter sterk vervuild geeft hij dan aan,
Ondertussen heeft de wagen zijn groot onderhoud gehad en is het vat additieven vervangen. Het vat was volledig leeg gelopen.
Het inhouden van de motor komt nog steeds voor.
Ik raak natuurlijk niet steeds direct in de garage maar misschien heeft iemand van jullie nog tips. Ik denk namelijk dat ik nieuwe informatie heb, nl. wanneer het zich voordoet.
Vandaag reed ik van Maldegem naar Nieuwpoort. De wagen stotterde/hield in toen ik van 120 naar 90 ging en deze snelheid van 90 constant hield bij een licht afhellende baan in 6de versnelling. Hij deed het opnieuw bij een ietwat vlakke baan bij constante snelheid van 70 en 50.
Op de autosnelweg was er wat file en vertraagde ik van 120 naar 100 en uiteindelijk naar 90. Bij constante snelheid van 120, 100 en 90 stotterde de wagen terug.
Vorige week in de Ardennen was er ook een licht dalende weg en had ik ook last van stotteren.
Het komt dus precies voor wanneer ik wil rijden aan een constante snelheid en de motor geen vermogen moet leveren, vb. bij op een licht dalende weg.
Een bijkomend iets is dat ik het gevoel heb dat ik terug meer gas moet geven bij het aanzetten zodat ik niet stil zou vallen. Een gelijkaardig probleem had ik toen de EGR-kleppen blijkbaar niet meer in orde waren. Nadat die werden vervangen, had ik dat probleem van stilvallen bij aanzetten niet meer. Het inhouden/stotteren is echter nooit verdwenen.
13 jaar
Al een tijdje geleden dat ik hier nog extra info plaatste, maar hier komt het ...
Het inhouden/stotteren van de motor komt nog steeds voor.
Wat mij opvalt is:
- dat het vooral merkbaar/voelbaar is bij lagere snelheden aan toerental van een 1500à1600.
- mijn verbruik per 100km verdubbelt en zelfs meer dan verdubbelt!
- dat het stotteren terug stopt en mijn verbruik terug normaal is nadat ik een klik heb gehoord van ergens onder mijn stuur.
Toch regeneratie van de roetfilter? Iets anders?
12 jaar
Ik denk regeneratie van het filter wat niet goed gaat.
Komt het vaak voor? Dus om de 10 of 20 kilometer, inplaats van 800 of 1000 kilometer?
Het komt niet voor om de 10 of 20 kilometer, maar toch frequenter dan 800à1000 km.
12 jaar
Ik heb geen oplossing wel het precies hetzelfde probleem. Peugeot 308 HDI fab 2009.
Ik ben er inmiddels achter dat het lijkt als of de brandstof tank vacuüm trek tijdens het rijden probleem komt naar voren als de tank bijvoorbeeld 1/4 leeg is als ik dan de tank dop er af haal hoor je hem lucht aanzuigen, en vervolgens is het probleem tijdelijk weg. na een poos rijden zelfde probleem weer even de tank dop los en weg is het.
ik heb bij mijn laatste grote beurt de tank dop vervangen en het leek even goed te gaan maar het probleem is nu weer terug.
wel opvallend is dat we beide hetzelfde probleem hebben met dezelfde auto en motor.
graag reactie van jouw zijde misschien ook even tankdop proberen dan weten we of het hier aan kan liggen.
het lijkt er volgens mij nu op of de afsluiter van de tank dus de klep in de slang de boel te strak afsluit maar misschien is het een ander probleem.
leo.
12 jaar
@hierboven
dit is normaal
tankdop hoort volledig af te sluiten
en het sissen van het verwijderen van de dop is bij elke auto
een meer dan ander maar overal is het aanwezig en dus normaal
maar geef laatste acht van chassusnummer dan kan ik kijken of er iets bekend over is
was wel namelijk bij bepaalde auto maar durf niet te zeggen of dat deze was
verder roetfilter zit rond de 500-600km dat hij gaat regeneren
dan zal verbuik dus ook inderdaad omhoog gaan
Werner,
dat het normaal is dat de tank vacuüm trekt, weet ik, maar bij mij doet hij het extreem, daarnaast is wel vreemd dat als je de dop er tijdelijk af haalt het probleem weg lijkt te zijn.
weet jij hoe de brandstof tank van Peugeot zijn ontluchting regelt.
ik hoorde laatst dat het ook te maken kan hebben met de brandstof ( soort diesel ) die je tank, omdat er maatschappijen zijn die een hoger (water) vocht gehalte in de brandstof hebben, waardoor het kan optreden.
ik ben laatst in Frankrijk geweest en het viel me op dat ik daar eigenlijk vrijwel geen last gehad heb hiermee.
laatste 8 cijfers van chassis nummer zijn 9s057634
misschien kun jij is in de sustemen van Peugeot kijken of dit probleem vaker voorgekomen is, ik zal al te denken om het eens als topic in een forum van de Peugeot 308 club naar voren te brengen om te kijken of er meer reacties zijn.
Toen het begon dacht ik dat het leek als zoals bij een vrachtwagen of er turbo druk weg valt.
Je hebt opeens geen vermogen meer en het verbruik op de boordcomputer staat helemaal uit naar een gemiddeld verbruik van rond de 12 terwijl bijvoorbeeld 3,5 normaal zou zijn. Tevens schokt de motor, je merkt dat de brandstof/lucht verhouding niet goed is.
Een collega van mij heeft laatst zijn citroen c4 laten chiptunnen daar wisten ze te melden dat de 1.6 hdi van Citroen/Peugeot soms een probleem heeft met de lucht klep waardoor het vermogen ook niet goed opgevoerd kan worden, hij melde dat de klep niet vergenoeg open gaat om al het vermogen eruit te halen. Weet jij hier iets over.
alvast bedankt voor je snelle reactie.
12 jaar
vraag is welke klep bedoelen ze
je hebt namelijk de egr klep
2x een klep op de luchtdozeerklep huis (dat boven de dynamo zit )
verder zit achterop de motor nog een klep die vacuum regelt voor de turbo
de vraag is hoe vaak dit voorkomt
denk dat het rond de 400-600km is
dan is het probleem de regeneratie proces van de roetfilter
als je tankdop eraf haalt en weer erop zet ziet de computer dat je tankdop tijdelijk weg is geweest
hierdoor zal hij regeneratie proces ontbreken en additief in je tank spuiten zodat je weer van voor af aan kunt beginnen
om te regenereren zal hij je dozeerklep aansturen om je intercooler dicht te zetten (komt warmer lucht aan)
gloeibougies worden aangezet
druk cq inspuiting worden gewijzigd om zo meer temperatuur in te krijgen
egr klep wordt dicht of open gezet om te zorgen dat temperatuur omhoog gaat
dit zijn paar zaken die ik zo uit mijn hoofd weet wat bij regeneren gebeurt
dit is puur om te zorgen dat uitlaat temperatuur van 150 naar 450graden gaat
waardoor je filter zal regeneren (normaal 550graden maar door additief is dit gezakt)
dus zowiezo tankdop even laten zitten
als je iets merkt ga naar dealer die kan kijken of hij bezig is met of net klaar is met regenereren van de roetfilter
laat even kijken of de laatste software van de computer aanwezig is
gekeken of er iets bekend was op betreffende chassisnummer
maar helaas helemaal niks bekent
tevens zou je exact kunnen vermelden wat jouw klachten zijn
je schrijft namelijk dat probleem exact gelijk is
maar misschien vertel je net iets meer wat het probleem beter uitlegt en daardoor makkelijker is om iets te doen
Op verzoek van Leo (LCVGRINSVEN) is dit topic weer geopend.
Moderator Problemcar.
@Leo: Dat hij nogal lucht zuigt bij openen van de tankdop, dat heb ik inderdaad ook. Ik heb nog niet kunnen opmaken of het schokken inderdaad even verdwijnt nadat je de dop er even hebt afgedraaid.
"Je hebt opeens geen vermogen meer en het verbruik op de boordcomputer staat helemaal uit naar een gemiddeld verbruik van rond de 12 terwijl bijvoorbeeld 3,5 normaal zou zijn. Tevens schokt de motor, je merkt dat de brandstof/lucht verhouding niet goed is."
=> het verbruik tijdens het schokken stijgt idd naar iets meer dan het dubbele van normaal verbruik
Het schokken merkte ik bij volgende kilometerstanden. Ernaast staat telkens hoeveel kilometers er tov. vorige kilomerstand is verlopen.
92318
93435 1117
93655 220
94357 702
94563 206
94796 233
95694 898
95930 236
96608 678
96831 223
97233 402
98241 1008
98942 701
99152 210
99633 481
Laatste 8 van chassisnummer: 9S164622
12 jaar
dat is wel heel precies
gemiddeld zou het dus om de 500km zijn dat je het merkt
als ik zo bekijk dan is het volgende aan de hand
vermogen wordt minder
brandstofverbruik gaat zichtbaar omhoog
rond de 500km gemiddeld gebeurt het
als tankdop verwijderd wordt dan is het weer weg
het enige dat dan in mijn hoofd blijft zitten is dat de wagen op dat moment aan het regeneren is van de roetfilter
hiervoor wordt er iets meer ingespoten om verbrandingstemperatuur hoger te laten worden
dit om te zorgen dat de roetfilter gereinigd kan worden
verder zou de commonrialsensor een probleem kunnen leveren met soort gelijke problemen
echter slaat hij dan vaak wel een storing op erover
en in livedata zul je het soms meemaken
ivm orosseel
dik 10.000km last heeft durf ik haast te zeggen dat de sensor ok is
dit ivm anders je veel vaker en erger problemen zou moeten hebben
@werner: daar valt dus verder dan niets aan te doen?
12 jaar
als het inderdaad zo is
dan valt er weinig aan te doen
echter zijn er niet veel mensen die het zo opvalt
enige is dat het enige verklaring die ik zo heb
als je heel weinig grote afstanden rijdt
en weinig op constante toerental zit
dan valt het dus meer op
regneren gebeurt namelijk al rijdend en wordt gedaan bij constante snelheid
vraag je op dat moment extra vermogen (je wil doortrekken)
dan kapt hij het proces af om later weer opnieuw mee te beginnen
dat is dus de rede dat er ook 200km wordt aangegeven
de keer dat het bij 1000km was
lijkt me dat je de ene keer niet hebt gevoeld en de 2de keer wel
als je zo goed weet dat wanneer je last van hebt
deze km-stand direct naar dealer gaan
daar laten uitlezen wanneer hij laatst heeft geregenereerd als dat paar km geleden is
dan weet je op dat moment de rede
als beide tegelijk komen is dus het inhouden en hoger verbruik gevolg van het regeneratie proces
dat je toevallig dan merkt
ik weet tevens ook niet hoe lang je het merkt en hoe erg het is
Hallo Wener en welkom terug Orosseel,
Orsosel ik heb de zelfde problemen de auto gaat in stationair schokken en lijkt als of hij wil uitvallen en hem steeds net genoeg oppakt om niet af te slaan. Als het tijdens het rijden gebeurt voel je hem eerst schokken en dan weet ik al dat het verbruik weer omhoog schiet. En je voelt dan via het gas dat hij niet mooi loopt.
Als ik dan gewoon doorrijd dan blijft hij schokken en gaat dus niet meer terug in de normale stand, dus als het zoals wener zegt met regeneren te maken heeft dan lijkt het alsof het regeneren niet meer stopt.
Laatst gebeurde het weer en om dat wener gezegd had dat ik de dop er maar even op moet laten bleef hij het doen. Vervolgens heb ik toen bij een stoplicht de motor even uitgezet en meteen weer gestart en dan is het ook weg. ( dus eigenlijk gewoon soort motor reset.)
opvallend is dat het probleem zich voordoet, dat is zeker, en zoals Wener zegt kan het te maken hebben met het regeneren van het roet filter, ik heb inmiddels nu ik de nieuwe tankdop heb minder last als ervoor dus dat vacuüm verhaal kan nog steeds een onderdeel zijn van
. en het lijkt ook minder als je niet bij bijvoorbeeld een witte pomp tankt. Ik heb laatst getankt bij een witte pomp en toen had ik er veel meer last van, de keer erna getankt bij een gewoon tank station van Shell en toen op een hele tank maar 1 keer last. Het blijft dus een lastig verhaal, ik heb nu net als Orosseel even de KM genoteerd om te kijken wanneer en om de hoeveel km het gebeurt. Ook ga ik proberen dat als hij er in schiet en ik heb even tijd om op dat moment langs een Peugeot garage te rijden en vragen/ kijken of ze hem dan meteen kunnen uitlezen of hij op dat moment dan aan het regeneren is. Wener weet jij of ze dat kunnen uitlezen terwijl hij bezig is? Zoals wener uitlegt zou het kunnen dat hij bij ons regenereerd maar niet terug gaat naar de normale stand totdat de motor uit geweest is.
Wener ik vraag me ook af zou het kunnen zijn dat het met de soort Olie te maken heeft die er in zit. Als zoiets als dit gebeurt ga je zitten denken, en ga je bedenken wanneer het voor het eerst is opgevallen. En volgens mij is het ooit ontstaan na een kleine beurt. Ik heb mijn kaartjes nagekeken en heb het idee dat er na een beurt andere olie ingegaan is met een lagere waarde en vol synthetisch, heb wel is gehoord als je een verkeerde olie in een motor doet dat je dan een probleem kan krijgen met de klepaansturing.
Er is trouwens nog iets opgevallen in het onderhoudsboekje staat iets over het ontluchten van de brandstof toevoer bij diesel motoren zou het kunnen dat er lucht in het systeem zit waardoor het kan gebeuren?
Goed we gaan de boel weer in de gaten houden om te kijken wanneer het gebeurt en of ik het voor elkaar krijg dat als het gebeurt ik precies dan even naar de garage kan rijden en hopen dat ze hem dan kunnen uitlezen.
12 jaar
Zijn jullie een boek aan het schrijven?
Vergeet de vraagsteller niet...
Bij mij stopt het schokken wel terug na gemiddeld een 5-tal km gereden te hebben.
Vandaag start schokken op 99991 km en einde op 999995 of 99996 km.
Werner beweert dat het vooral kan voorkomen als je weinig grote afstanden rijdt. Echter, ik rij grote afstanden, op bijna 3 jaar tijd (nog 3 maanden) heb ik nu een 100000 km gereden.
Het schokken komt voor bij een constante snelheid, vaak net nadat ik met de auto ben vertrokken (na nog geen 5 à 10km gereden te hebben) en duurt dus zoals hierboven gemiddeld een 5 à 10 km.
Dit is dus wat ik nu voel bij het rijden.
Om even terug te keren naar mijn allereerste post ...
Dat schokken is er gekomen vanaf mijn 30.000 km. Toen was er blijkbaar iets mis met de EGR-kleppen waardoor ik totaal geen vermogen meer had om op te trekken. EGR-kleppen werden vervangen. Sindsdien kon ik terug goed optrekken maar is dat gevoel van schokken er gekomen om de zoveel km bij constante snelheid gedurende een kort aantal kilometers.
Wat mij ook opvalt is dat wanneer het schokken terug verdwijnt, ik een klik hoor onder mijn dashbord (net een relais ofzo) en mijn verbruik terug normaal is.
@Hans: Neen, het hoeft geen gans boek te zijn. Maar mogen we nog overleggen over wat het zou kunnen zijn? Ik erger mij dood aan dat schokkerig gevoel! Als chauffeur wil je dat een auto exact doet wat je wil en wanneer je het wil.
12 jaar
even ter aanvulling en als reply op leo ...
"Als het tijdens het rijden gebeurt voel je hem eerst schokken en dan weet ik al dat het verbruik weer omhoog schiet. En je voelt dan via het gas dat hij niet mooi loopt."
=> Dit is exact ook zo bij mij!
"Als ik dan gewoon doorrijd dan blijft hij schokken en gaat dus niet meer terug in de normale stand"
=> Dit heb ik niet. Na een kort aantal kilometers (5à10km) stopt het schokken terug en is verbruik normaal.
En het is makkelijk gezegd om even langs de dealer te passeren wanneer het voorkomt, echter, op zo'n momenten moet je meestal vlug ergens anders zijn of ben je erg ver van de dealer. Nu, ik zal dit toch nog proberen te doen.
Om een indicatie te geven van hoeveel dat schokken mij stoort ... Ik heb de dealer al gevraagd hoeveel ik nog voor mijn wagen krijg als ik hem zou verkopen. Helaas, het is nog slechts de helft van wat ik er voor heb betaald :(
12 jaar
Hoi Olivier,
Het probleem lijkt inderdaad hetzelfde, en voor mij geldt ook dat ik me inmiddels zo stoor aan het schokken dat ik ook het liefst een andere auto aanschaf. Helemaal omdat de dealer geen probleem kan vinden, en zegt dat de auto goed functioneert. Helaas zal ik dus moeten wachten op een geschikt moment om de tips van werner uit te proberen, werner waarvoor dank.
En @hans van de hobby club een boek zal het niet worden maar je moest is weten hoe verveld het is dat je auto van 25.000,00 niet functioneert en dat je dan dus blij ben dat er iemand is met dezelfde ervaring.. Hopelijk kan de dealer hiermee het probleem traceren en oplossen. En heeft het forum dus precies gedaan waarvoor het bestemd is, mensen helpen met een probleem met hun voertuig.
Groet,
Leo
12 jaar
Olivier/ werner,
mijn auto gaat niet terug in normaal gebruik ook niet na 5 of 10 km ik heb dat al diverse keren geprobeerd, en omdat het zo irritant is durf ik ook niet door te rijden.
Maar zodra het nu gebeurt ga ik toch de tip van werner is proberen of de dealer kan zien dat als het gebeurt zij de motor management kunnen uitlezen.
Groet,
leo
12 jaar
Ik kom net van de garage nadat ik het schokken terug voelde en een lampje vervangen moest worden.
Ik verwachtte regeneratie 46km geleden en ze lazen 26km uit. Regeneratie gebeurt gemiddeld om de 200km volgens boordcomputer.
12 jaar
boek werk is het al
maar beter teveel zeggen dat iets vergeten
voor beide
dank voor het boek werk (lol)
@leo
als je het probleem hebt
met lopende motor bij dealer komen
dit ivm je zelf zegt dat opnieuw starten het probleem weg is
als je probleem hebt uitlezen
en kijken naar live data
en dit allemaal terwijl de motor loopt
wat ik bang voor ben bij beide is dat de hogedruksensor (die op de commonrail zit)
even verkeerde waarde heeft gegeven en computer dan direct dit merkt
als de druk te laag is dan zal hij hem tijdje tever openen, voor hetzelfde brandstof binnen te krijgen
op verloop van tijd druk goed maar het open laten staan blijft nog steeds tijdje het zelfde
dus achterkant van auto is grote kans erop dat deze vaak zwart ziet
mogelijk dat orosseel dit vooral merkt op snelweg als je in de 5 km keer terug gezakt bent en optrekt voor paar keer (10x)
dat hij zijn eigen anders heeft ingesteld
als leo in stad is zal dat dus langer blijven voordat verstuivers anders ingeleerd zijn (wat gebeurt bij het herstarten )
verder @ orosseel
als ze lezen 26km geleden en je heb 46km gereden vanaf het moment dat je merkt acht ik zeer goed mogelijk dat tijdens regeneratie voornamelijk last van hebt
als wij als dealer geforceerde regeneratie uitvoeren
dan moeten we ook dik 20km rijden met constante snelheid (denbosch en bij waalwijk draaien we om)
voor beide
zou ik graag willen weten als wanneer het probleem aanwezig is hoe tijdens het rijden de brandstofdruk wordt weergegeven
bij probleem lopende motor bij dealer uitlezen en rondje rijden
monteur met verstand zou dan kunnen zeggen of de sensor klopt of niet
Hoe kunnen we die brandstofprijs te weten komen?
Het probleem is dat tegen ik bij de garage ben het schokken al terug gedaan is dan ... Is dat geen probleem?
Dus als het nog voor komt, bij de dealer gaan, motor laten draaien en wat laten uitlezen dan?
12 jaar
Ik bedoelde brandstofdruk dus (iPhone had het automatisch willen verbeteren) ...
12 jaar
brandstofprijs kun je bij de pomp achterkomen lol
denk ook meer in de zin van leo dat hij een storing heeft
na opnieuw starten, ben je de storing ook waarschijnlijk kwijt, vandaar met lopende motor uitlezen
als hij blijft hikken kun je misschien tijden het lopen zelf al zien in meting gegevens (live data)
dat commonrail sensor spontaan 1200bar aangeeft terwijl hij stationaair staat te lopen
stationaair moet hij rond de 300-400bar liggen
maximaal zal hij 2200bar aangeven
maar dan zit je op max vermogen
als dus blijkt dat waarde teveel verspringt sensor vervangen
als het mijn eigen auto was dan deed ik hem vervangen
maar ivm je met uurloon voor het vervangen moet nadenken is het iets te duur
hij zit namelijk op een rail achter op het blok onder de luchtfilterhuis
luchtfitlerhuis moet eruit en bij de bak ook
dan kun je pas bij
2 tot 4 uur kun je wel mee bezig zijn
dus om nu 300-500euro uit te geven aan sensor vervangen om uit te proberen vindt ik persoonlijk teveel
als je zegt ik ga de gok aan dan kan ik niet beloven dat het de oplossing is, het is even hard op denken
@orosseel
je zegt dat wanneer je een klik hoort het probleem weg is
echter kan ik dit niet verklaren
dit omdat in de passagiersruimte een bsi zit deze regelt helemaal geen analoog signaal
alleen communicatie (digitaal) voor de motor computer
onder de motorkap zit de module waar relais op zitten
dus ik vindt dit vreemd en kan ik niet zo verklaren
het aller ergste van het probleem is dat het om de 200-1200km gebeurt dus je kunt niet zeggen ik ga het ff testen
Poging gedaan om brandstofdruk te laten uitlezen. Echter, het inhouden was al verdwenen toen ik in de garage aankwam en de garagist deed uitlezing nadat hij andere controles met zijn laptop had uitgevoerd en ook de motor had herstart. Bijgevolg ... brandstofdruk normaal.
Wel zouden er terug storingen zijn bij egr-kleppen. Die zouden op eigen kosten terug vervangen kunnen worden. Maar dat laat ik niet op eigen kosten gebeuren aangezien die al eens werden vervangen na 30.000 km. Toen was de auto net een jaar. En mijns inziens is dat inhouden na die vervanging begonnen.
De garage beweert niet veel meer te kunnen doen zonder instructies en/of toelating ven peugeot. Ik zal het hoofdkantoor nog eens opbellen en nog 1 kans geven om de zaak degelijk te onderzoeken. Bij hen is er al een dossier geopend maar ze doen er stilzwijgend niets meer aan.
12 jaar
dat is nou inderdaad het vervelende van dit probleem
keer zelfde gehad maar lang geleden
als ik de egr uitsloot (doek er tussen) leek probleem weg, egr vervangen
toen na montage bleek probleem nog aanwezig te zijn
toen zag collega via live data spontaan 1x piek in de meting van de hogedruksensor
toen liep hij dus ook beroerd
daar is toen de hogedruksensor vv en niet meer terug gezien, in ieder geval niks over gehoord
"De garage beweert niet veel meer te kunnen doen zonder instructies en/of toelating ven peugeot. Ik zal het hoofdkantoor nog eens opbellen en nog 1 kans geven om de zaak degelijk te onderzoeken. Bij hen is er al een dossier geopend maar ze doen er stilzwijgend niets meer aan."
dus in de garantieperiode is probleem gekomen van de egr en vervangen
ivm een dossier open staat
als betreffende garage een dossier open heeft staan van deze klacht kunnen ze gewoon toevoegen dat je van betreffende probleem nog steeds last van hebt en je elke keer aan ergert
ik weet niet hoe het contact is geweest met peugeot
maar ze kunnen gewoon doorgaan peugeot technisch platform is alleen voor hulp en voor bepaalde storingen waar de fabrikant meer van wil weten
anders ook geen vergoeding
in dit geval kan het zo zijn dat ze zeggen
controleer dit en dat
als alles goed is advies wissel de commonrailsensor uit
zodat het uitgesloten wordt dat deze het probleem veroorzaakt
verder zou ik graag willen weten welke storing code exact nu aanwezig is
kunnen we kijken of dit een probleem is
verder als er storing van ugr is moet je even via de laptop direct vragen of ze de egr kunnen aansturen om te controleren of hij werkt
als hij werkt dan hoef je alleen de egr voornamlijk te vervangen
kan zijn dat hij aan geeft kleven van de klep
dat zou het gevolg kunnen zijn van teveel diesel dat ingespoten wordt
@werner:
Even de geschiedenis:
- 30.000 km (in garantie): Update motorsoftware en vervanging EGR-kleppen om het probleem van tekort aan vermogen te verhelpen. Het vermogen om op te trekken was er terug, het probleem van inhouden van de motor is mijns inziens toen begonnen.
- 60.000 km (in garantie bij groot onderhoud): Vervanging vat additieven. Deze was leeg gelekt en werd opgemerkt door een andere garage omdat ik er was langs geweest voor een 2de opinie ivm. het inhouden. Echter, ook zij konden niet direct iets onregelmatigs uitlezen bij onderhoud (natuurlijk geen testrit gedaan enzo ...) Ik weet niet wat voor invloed dat al die kilometers heeft gehad op het proces van regeneratie ... Inhouden nog steeds niet verholpen.
En nu dus terug storingen op te merken bij EGR-kleppen :(
Het inhouden is tijdens garantie gemeld bij Peugeot dus zouden ze het inderdaad verder kunnen onderzoeken onder garantie aangezien het nog steeds aanwezig is, ook al is de wagen nu niet meer in garantie.
Het is ambetant dat ik nu als tussenpersoon het een en ander aan de medewerker van de garage moet vragen. Ik heb daar wel het gevoel dat ik daar een blok aan hun been ben en ze het eigenlijk liever verder zo willen laten maar ik vind dat inhouden uiterst irritant.
Toch, ik zal de link naar dit forum doorsturen naar mijn garage.
Als je eventueel een goede garage kent in België die zich eens deftig met het probleem zou kunnen bezig houden, dan wil ik er gerust eens passeren! Eventueel kom ik eens bij u tot in Tilburg ;-) Je bent enigzins verbonden met Peugeot? Ik weet echter niet wat "PAT" betekent bij uw omschrijving ...
Bij mijn garage stopt de diagnose bij het uitlezen van eventuele foutmeldingen, zien dat er geen zijn en er dan vanuit gaan dat alles normaal is. Ik zit zelf in de software en weet dat er 1001 dingen ook kunnen fout lopen zonder dat daar een melding van kan komen.
12 jaar
pat = peugeot autotechnicus
maar ben al weer verder heb ook pts achter de rug
pts = peugeot technisch specialist
verder hebben we zelf ook klanten de een blok aan ons been zijn
echter als wij samen met de klant rijden en klant zegt nu is probleem aanwezig
dan zeggen we direct of normaal is of producteigenschap
en dus ook soms dat het niet klopt en we daar naar moeten gaan zoeken voor de oplossing
soms komen we inderdaad niet achter en 90% van die gevallen zegt de klant zelf dat hij daar mee kan leven
10% van die gevallen zijn zoals deze
bij klacht blijven we bezig met dit soort probleem je moet wel weten dat in dit geval de auto voor langere tijd bij ons moet staan en dat monteur elke dag de auto mee naar huis neemt
dit ivm om de x aantal km pas voorkomt
dus tijdens werktijd even een proefrit gaat hem niet echt worden
en inderdaad je komt dus ook soms tegen geen storing maar wel een probleem
helaas ken ik geen garage in belgie
ik zelf werk niet in tilburg dus hierheen komen heeft ook weinig nut ivm weinig kan betekeken
dan zit je toch ook dat ik zelf voor langere tijd mee moet rijden om probleem te krijgen
zie dat bij 30.000 software update is gedaan
is hierna nog een keer gecontroleerd of de laatste versie aanwezig is
als je probleem hebt met de egr-klep welke storingcode krijg je
aan de hand van de code kan ik meer zeggen
ergste geval is de computer zelf inwendig de eindtrap defect geraakt waardoor nieuwe computer in moet
maar aan de hand van de code kan ik pas meer zeggen
tevens als je in bezit bent van de storingcode dan graag met laatste acht van chassisnummer zodat ik direct makkelijker bij peugeot zelf kan opzoeken
helaas kan ik niet van andere dealers de dossier openen om die in te lezen en kijken hoe het verhaal heeft gespeeld en waar bedrijf mee verder kan
als je bij betreffende bedrijf langs moet voor de storingcode op te vragen die momenteel in zit
vraag ook of je copie van de dossier mag
als hij inderdaad nog open staat, dan kunnen ze er zo bij
anders is de kans dat de oude werkorder bijgehaald moet worden om dan kopie van te maken
als je kopie hebt mag je deze door emailen naar mijn email adres
als ze je echt willen hebben zullen ze niet moeilijk doen erover
OK, zal ik eerstdaags proberen in handen te krijgen allemaal.
Bedankt om erover mee te denken!
12 jaar
Ik heb de indruk dat ik het inhouden al een eerste keer heb binnen de 20km na een tankbeurt.
Wat het geklik betreft onder mijn stuur ... Ook als mijn ruitenwissers achteraan aanstaan, hoor ik geklik. Een klik bij begin van dissen en een klik na het wissen. Dus ergens moeten daar dan toch relais zitten?.
12 jaar
Ik voelde het schokken net terug bij een rit naar huis terug.
Wat ik nu heb gedaan, is de auto aan de kant gezet, koppeling ingedrukt en gewoon eens gas gegeven op een constant toerental. Ik voelde de motor helemaal schokken en beven. Plots was het proces precies weer gedaan en had ik een normaal draaiende motor. Nu kun je toch niet zeggen dat het normaal is aangezien de auto bij stilstand zelfs helemaal geen vermogen moet leveren ...
12 jaar
Het enige dat bij mij blijft is dat ik de commonrail sensor niet vertrouw. Maar er zijn geen gegevens die naar verwijzen.
Ik kom net terug van een onderhoud aan de wagen aan 100.000km.
Voor het inhouden van de motor hebben ze niet direct gekeken omdat ik er niet voor wil betalen (aangezien dit nog steeds iets is van wat ik reeds in garantieperiode heb gemeld) en ze eerst het antwoord van Peugeot willen afwachten van wat ze mogen/kunnen doen.
Vorige week 2 foutcodes bij EGR-kleppen, nu slechts 1 nog uit te lezen.
Laatste 8 chassisnummer: 9S164622
Storingcode: P1462 (kopiesignaal stand elektroklep EGR)
Software-versie: 4A
Bestandsnummer van de kalibratie: 96.673.303.80
Ondertussen is het optreden na een tankbeurt achterhaald aangezien ik het deze morgen niet meteen had na een tankbeurt.
12 jaar
Zal einde van de week kijken als ik terug ben van vakantie. Maar P1462 is egr vv eigenlijk signaal dat hij krijgt is niet oké. Hiervoor moet wel meting gedaan worden om kabelboom, motor ebe, egr en de stekker verbinding. Elk heb ik al keer probleem meegemaakt.
Dat egt vv moet worden is zeker tevens zou ik ook controleren op roet in de inlaat traject dit kan namelijk allemaal gevolg hebben. Thuis als ik achter de computer zit kan ik meer doen. Dus vrijdag meer
OK, perfect. Geniet van je vakantie! Tot vrijdag.
12 jaar
Ik heb zelf een 308 HDI FAP 90 PK gehad en daarbij is bij 30.000km en 60.000km de EGR klep vervangen ivm inhouden (gelukkig beide keren in de garantieperiode). Dit inhouden gebeurde overigens niet tijdens het regenereren, maar in de opwarm fase van de motor bij ongeveer 60°C - 70°C. Daarna nooit meer last gehad van het probleem.
De klik die je hoort onder het dahboard komt van de achterruitvervarming die tijdens regenereren wordt ingeschakeld. Na regenereren wordt deze weer uitgeschakeld. Let maar eens op als de achterruit vochtig is (van buiten door bv opsproeiend water) dan zie je tijdens regeneratie het vocht wegtrekken.
12 jaar
@hierboven
Klopt de achterruitverwarming worst ingeschakeld ok extra de motor te belasten.
Ben net weer terug onderweg is mij nog iets binnen geschoten wat een mogelijkheid kan zijn. omdat sfr klep vv is en software update gedaan is moet monteur de verstuivers weer invoeren. Op elke verstuivers staat een getal/letter reeks van 8stuks die je moet invoeren. Doe je alles omdraaien dat cil1 eigenlijk cil4 is. Dus foutief invoeren heeft gevolg dat motor onrustig loopt. Niet lekker dus.
Maar dit is dr wat me te binnen schiet ivm als dit gebeurt is monteur zelf al weet dat hij niet goed loopt. In dit geval valt het mee van de betreffende probleem omdat het niet permanent is.
Maar je kunt het wel als mogelijkheid houden. Dus wanneer je er weer bent kun ie vragen of ze de classifficatie van de verstuivers willen controleren of deze goed er in staan.
@werner:
Bedankt voor de feedback over die verstuivers!
Ben je ook nog iets meer te weten kunnen komen over die foutcode?
Laatste 8 chassisnummer: 9S164622
Storingcode: P1462 (kopiesignaal stand elektroklep EGR)
Software-versie: 4A
Bestandsnummer van de kalibratie: 96.673.303.80
Die klik komt inderdaad van achterruitverwarming, die heb ik eens manueel aangezet en heb de klik dan gehoord, ook bij het terug uitschakelen.
12 jaar
storing p1462
voor deze storing moet de egr, bedrading en computer doorgemeten worden
tevens moet via de laptop de egr aangestuurd worden kijken of je deze hoort
meestal is dit zo wel
als dat klopt kun je kiezen om klep te vervangen en nieuwe software in de motor computer laten laden
luchtdoseerklep, egr-klep en verstuiver wordt dan ingeleerd/ ingevoerd
p1462 zal alleen verdwijnen als je minimaal 5 keer hebt gestart en weg gereden hebt (stilstaan en 2000rpm is ook mogelijk)
dan moet hij 3minuten op slot staan
dus 5x startcyclys
denk dat hij gaat regenereren en ivm de signaal niet helemaal betrouwbaar is kan het zijn dat klep niet goed staat
hierdoor zul je dus onstabiele motor kunnen hebben
zolang die storing in staat kunnen we verder weinig doen
durf je ook toevallig te zeggen welk storing code de andere was
Die andere storingcode weet ik niet aangezien die er niet meer was tijdens het onderhoud dan. Een week ervoor waren er 2, maar op onderhoud zelf slechts 1 nog.
12 jaar
ok maakt niet uit eventueel kun je vragen of ze de geschiedenis willen uitprinten dan krijg je 6 a7 pagina's met storingen die zijn gekomen en gegaan
dan weet je het zeker
maar met p1462 moet je dus als eerst aan de gang
en oplossen
kans is dan dat probleem weg is
nu weet ik niet zeker of de motor goed regenereert dit ivm de egr hiervoor ook wordt gebruikt
Interesant probleem ! Best kans dat het probleem nu opgelost is met het vv van de egr klep. Bij ons is het een paar keer voorgekomen dat de P1462 opgeslagen was en dat het 5 volt gedeelte van de egr klep. ( Dat is het gedeelte wat de stand van de klep opmeet.) kortsluiting veroorzaakte. Als er kortsluiting of gedeeltelijksluiting in de klep zit dan functioneren andere sensoren op de motor op dat moment ook niet goed. De voeding spanning van 5 volt voor de andere sensoren zakt dan en de andere sensoren(bijv. brandstofdruksensor ) geven dan geen goede waarde meer af waardoor de motor beroert kan gaan lopen. Soms heb je er ook andere storingscodes bij en soms niet of soms verdwijnen ze weer. De verdwenen storingen kunnen in het logboek van de bsi geraadpleegd worden. Ik zie nu dat werner dat al genoemt heeft (geschiedenis)
Vriendelijke groet,
PT nieker
hallo olivier en werner, en inmiddels een andere peugeot technieker,
ik was even afwezig met reacties maar ben op dit moment even wat minder online maar het prebleem ben ik aan het monitoren.
heb nu de laatste tijd steeds bij 1 en dezelfde tankstation getankt van Shell een wat duurder station maar het valt op dat ik nu veel minder last heb let wel op minder niet weg.
laatste 2 keer nu op kilometer stand 64743 en daarna op 65128 of te wel na 385 kilometer.
nogmaals uit leggen wat er gebeurt : motor gaat schokken zowel tijdens rijden als tijdens stationair draaien, je ziet op de board computer het gemiddeld verbruik omhoog schieten naar dubbel van wat normaal is dus bij optrekken normaal 7 maar dan opeens 16 en het lijkt als of de motor overslaat en er geen druk/kracht meer is. als de motor bij een stoplicht stationair draait lijkt het of hij wil afslaan, maar hij pakt hem net optijd op om verder te draaien.
ik wacht nog even op een geschikt moment om naar de garage te rijden als hij in de storing schiet maar ja dat moet dan natuurlijk wel gebeuren als de gargae open is ik zal het dan zeker even laten weten. en of ze op dat moment de computer kunnen uit lezen.
het probleem van de tankdop kunnen we dus uitschakkelen ondanks dat het sindsdien wel heel veel minder vaak voor komt.
het probleem is nog steeds weg zodra ik de motor uitzet en opnieuw start dan is alles weer o.k. voor een langere periode, blijf het forum in de gaten houden en zodra ik iets weet via mijn garage zal ik jullie het ook laten weten.
de volgende keer als ik bij de garage ben zal ik ik ook eens kijken of ze mij een fout rapport kunnen geven van de bsi en ook ik zal dan de link van dit forum even door geven dan kunnen ze ook vanuit mijn garage in amsterdam eens kijken of het probleem centraal bekeken kan worden.
groet,
Leo
12 jaar
Hoi,
Ben dit forum wat uit het oog verloren en ik heb momenteel echt geen goede verstandhouding meer met mijn Peugeot dealer. Zo erg zelfs dat ik voor verder onderhoud in hun vestigingen geweigerd wordt.
@peugeottechnieker: EGR-klep is nog niet vervangen aangezien ik zelf moet opdraaien voor de kost van de EGR-klep en dit terwijl het probleem van stotteren tijdens garantie werd gemeld. In juli/augustus 2012 kon die storing van EGR-klep uitgelezen worden. In december 2012 zijn er weer geen storingen te bespeuren bij een onderhoud in een andere garage, dus volgens hen niets aan de hand met EGR-klep. Mij lijkt het erop dat zo'n kortsluiting inderdaad wel mogelijk is, niet 1 op 1 als storing valt uit te lezen en dat dit mijn probleem van stotteren veroorzaakt.
De werkelijke uitvoering van verdere diagnose/herstelling blijft nu wat uit omdat ik niet akkoord ga met het feit dat ze het niet onder garantie in orde willen brengen.
@Leo: Je omschrijving van het probleem in je laatste post komt mij helemaal bekend voor. En recent heb ik dieseladditieven toegevoegd voor een reiniging van de motor maar helaas, ook dit helpt niet. Hebben ze het ondertussen bij jou al gevonden en opgelost?
Ik word er moedeloos van. Hoewel ik het probleem van stotteren bij elk bezoek aan de dealer heb gemeld ontkennen zowel de dealer als Peugeot België nu dat dit nog steeds gerelateerd is aan wat in garantie nooit werd opgelost. Bijgevolg is de garantie volgens hen niet meer van toepassing.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar