close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206 2006: onstekingstijdstip stationair schommelt

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Beste allen,

Ik heb hier een Peugeot 206 met de 1.6 TU5, een kleine 90,000 km op de klok. Motor loopt goed tijdens rijden maar stationair aarzelt hij.

Bij uitlezen met PP2000 geeft hij p0341, maar storing is niet permanent aanwezig. Motorlampje blijft paar tellen branden op dashboard na start, maar de p0341 die hij heeft opgeslagen kwam volgens de log voor bij warme motor stationair.

Ook ontstekingstiming schommelt voortdurend bij stationair, tussen 2 en 1 graad voor BDP wat te weinig is en de ruwe stationaire loop verklaart. Ontsteking zou tussen 5 en 8 graden voor BDP moeten voor zo ver ik weet voor deze motor.

Overige parameters ljiken ok. Hoe verder diagnose stellen?

Geplaatst door

Mitchwell (105)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bdp sensor is een optie.
Timing van distributie is een optie.

kaleido 1 6875
badge vip badge

6 maanden

Zit er toevallig een verkeerde bobine op? Deze auto heeft geen nokkenassensor en kan dus in principe geen p0341 geven. sequentiele inspuiting wordt gedaan door de bobine welke de zgn ionisatiespanning meet. Dit gaat soms bij een imitatiebobine bv wel eens mis.

harry4203 2655
badge vip badge

6 maanden

Harry de bobine ziet me uit als de originele maar heb deze nog niet losgenomen. Inderdaad deze motor leidt BDP af via signaal uit de bobine. Ik dacht dat de p0341 aangeeft dat de motorsturing een signaal krijgt dat hij niet verwacht bij gegeven belasting, temperatuur etc?

De timingswaarden die hij doorgeeft lijken wel te kloppen aangezien je hoort dat de motor anders loopt stationair (net zoals vroeger bij het verdraaien van de verdeler) en eigenlijk wat te weinig vooronsteking heeft.

Timing wordt bepaald op basis van inlaatdruk, belasting en motortemperatuur, maar hier zie ik geen problemen via PP2000. Misschien ook nog storing op pingelsensor waardoor de timing te laat wordt gezet maar heb nog niet gevonden waar ik die waarden kan vinden in PP2000?

Kaleido distributie verdenk ik op dit moment niet, maar als ik niks elektronish vind moet dat inderdaad nagegaan worden.

Mitchwell 105

6 maanden

is je poulie wel goed trillingsdemper schommelt

Poulie en riem lopen recht, niks aan te zien.

Mitchwell 105

6 maanden

Wat verdere diagnose.

Ik heb het gasklephuis gedemonteerd voor inspectie en meteen ook gereinigd. Hier was iets vreemd. In rustpositie stond de gasklep (los van auto) open in de overgesteld richting. Dus als ik klep in wijzerzin moest bewegen om te openen, dan stond de klep een beetje open in rustpositie in tegenwijzerzin. Om te openen moest ik ook gasklep even "door" de boring van het huis duwen. Gasklephuis was kunststof versie.

Ik heb geen ervaring met dit type gasklephuis, maar dit lijkt me een erg vreemde constructie. Normaal is een gasklep iets groter dan diameter van de boring.

Als de klep vervormd is, laat die meer lucht door dan de motorsturing denkt bij een bepaalde stand. Misschien zet de stuurcomputer de voorontseking laat om het stationair toerental te controleren? Buiten monteren van een andere gasklep zie ik geen andere manier om diagnose verder te stellen. Input welkom.

Mitchwell 105

5 maanden

Volgens mij hoort dat zo, anders eens op een sloperij kijken als je die mogelijkheid hebt. Het is wel zaak deze gasklep in te leren na demontage/reinigen, of zelfs wanneer de accupool los is geweest. Dit moet mbv de testkast.

harry4203 2655
badge vip badge

5 maanden

Bedankt, ik zie geen slijtage waar de gasklep het huis "raakt", dus ik geloof je dat het zo hoort.

Volgens PP2000 gebeurt inleren bij dit type (Bosch ME745) door contact minstens 30 seconden aan te laten en dan minstens 30 seconden van contact. PP2000 beschrijft ook procedure om motor zich te laten aanpassen aan "slijtage", dit gebeurt door 5 minuten de motor stationair te laten draaien.

Voor zo ver te zien (zonder osciloscoop) is alles mechanisch en elektronisch in orde. Mijn conclusie is dat de motor stationair toerental constant probeert te houden door onstekingstiming aan te passen. Dat hij wat weinig voorontsteking heeft stationair, zal te maken hebben met de euro 4 norm waaraan deze motor moet voldoen.

Mitchwell 105

5 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.