Heren,
de volgende problemen doen zich al enige tijd voor;
Bij koude start gaat de motor na ongeveer een minuut op 3 cilinders lopen. Hierbij knippert het storingslampje een paar keer , en gaat daarna constant branden.
Na het afzetten van de motor en opnieuw starten, doet ditzelfde zich weer voor. Dit gebeurt alleen bij constante snelheid of gas los. Bij (pittig) optrekken gebeurt dit niet.
Dit gaat door totdat de motortemperatuur richting de 60 graden gaat.
Nadat de auto over is gegaan op LPG gebeurt dit vrijwel niet meer, alleen als het erg koud is buiten (<3 graden).
Het uitvallen van de motor gebeurt ook alleen bij koude motor. Bijvoorbeeld wanneer je voor een bocht gaat terug schakelen (koppeling in).
Bougies zijn 2 maand terug vervangen (nog geen 10.000km gereden, zagen er allemaal netjes uit en ook hetzelfde). Hierna was het met het uitvallen een tijdje goed, maar steekt nu de kop weer op.
Deze problemen doen zich alleen voor als het kouder begint te worden buiten (onder +/- 10 graden).
We hebben het gevoel dat de motor soms wat inhoudt. Het maakt in dit geval niet uit of de motor warm of kou is, en welke temperatuur het buiten is.
Ook loopt de motor niet mooi stationair. Lijkt regelmatig een slag te missen en ploft in de uitlaat als een oude 2 takt diesel.
We hebben het idee dat deze problemen met elkaar samenhangen.
De auto is bij Peugeot al eens uitgelezen (die geeft aan bobineblok vervangen), en al eens bij een universele garage (geeft aan verkeerde lambda waarde).
Een ander zegt dat een injector nog wel eens "lek" kan zijn.
Kan iemand een oplossing geven voor ik van alles ga vervangen?
Alvast bedankt.
Bas.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je de 8klepper
http://images.forum-auto.com/mesimages/1...
of de 16 klepper
http://img.315che.com/s/BY7V05S5q08cqrwm...
verder is het 306 of 206 laatste lijkt me iets logischer
denk dat het de 8klepper is, dit omdat hier injector problemen geeft en bij de andere niet,tevens leeftijd auto zegt me dat het meer de 8klepper is
als hij op 3 cilinder loopt
dan zou je het beste even de stekker van de injector losnemen (hiervoor moet je wel eerst bobine blok)
dan kun je bij elke injector veertje losnemen die van onder op zit (pas op willen dan wel eens vallen)
bobineblok weer op
starten (slecht lopen)
dan je injector van de cilinder bij de distributie losnemen
tot dat je geen verschil merkt met stekker erop en stekker los
deze cilinder werkt dan dus niet mee
als injector is dan kans groot dat het de ene is die dicht bij de distributie zit (injector is iets van 140euro per stuk)
verder neem ik aan dat alleen op benzine is en op lpg nergens problemen mee hebt (bij 60graden schakelt systeem over op lpg pas)
met de bovenstaande zin zou je dus nooit zeggen dat het in de ontstekking zit, dit ivm lpg anders en beter is (dus brandstofprobleem)
wat wel klopt is dat op de eerdere 206 problemen zijn geweest met de bobineblok, deze is vervangen door een andere variant, weet dus niet of de dealer nu heeft vervangen of laten zitten
verkeerde lambda waarde komt omdat ene cilinder geen verbranding heeft waarschijnlijk waardoor meer lucht in de uitlaat en de rest van de motor gaat ook hierop reageren
dus bevestiging van wat je al weet, motor loopt niet goed en verbranding klopt niet
injector die lekt komt bij de 8klepper voor
mijn advies laat de injector door een bedrijf controleren en als blijkt dat hij kapot is direct vv
doe je dit niet dan ga je catilisator kapot door de slechte verbranding ervan
je weet dit niet of het al zo is, onderuit halen en bekijken of je ziet dat delen weggesmolten zijn is een optie
blijkt alle injectoren goed te zijn
dan zou je nog met een camera de cilinder bekijken
bougies eruit en camera erin
ergste geval is de motor inwendig al beschadigd
denk bijvoorbeeld aan inlaat- en/of uitlaatklep dat beschadigd is
auto is een 306 met een 1.6 8v TU5JP motor op LPG
Vanmorgen een ander probleem. bijna niet willen lopen en als ie liep, knipperende verlichting op de maat van het knipperlicht. Oorzaak; massakabel bijna door.
Nieuw oog op de massakabel, en klaar alweer.
Toch maar even later uitlezen. Diverse foutmeldingen van de 1e cilinder en regelmatig een lage lambda waarde.
Motor klonk volgens de monteur nog aardig netjes met bijna 300.000km op de klok, maar kon niet een duidelijk antwoord geven op de problemen.
Na een klein beetje logisch redeneren lijkt het me erg waarschijnlijk dat het in de ontsteking zit, omdat het probleem op 3 cilinders lopen bij koud weer ook bij LPG is.
Vanmiddag verdamper los gehaald en doorgespoeld, bougies vervangen en bij de sloop een bobineblok opgehaald.
Vanavond gestart met koude motor en een stukje rijden. Problemen deden zich niet voor.
Morgenvroeg nog maar even weer kijken hoe die zich houdt.
Bas.
12 jaar
dacht 306 tot 99 was maar zie dat 2001 de laatste zijn geweest
inderdaad is bij deze auto's de massaakabel die weleens problemen kan geven
denk dat massakabel het meeste heeft gedaan.
koud en op lpg kan eigenlijk niet
dit omdat meeste oude systemen pas bij 60graden kvs temperatuur over gaan schakelen naar lpg
bij nieuwere types is dit op 40 graden
in schakelen kan wel maar zal een tijd nodig zijn om op dat moment over te schakelen
lpg is een volgsysteem en zal altijd benzinesysteem volgen
om iets te volgen moet hij dus eerst erop draaien anders kan hij het niet volgen
maar dat maakt niet uit het belangrijkste is dat het probleem eigenlijk op dit moment opgelost lijkt te zijn
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar