ik heb een Peug 406 break 2.0 op AG gas. SGI km stand 127000
NU brandt voor de 3e keer weer motormanagement lampje nadat de motor afgelopen zaterdag afsloeg bij keren op de weg. Daarna ging hij onregelmatig lopen en zakte stationair terug naar 500 toeren en sloeg aldoor af.
Thuis gekomen overgeschakeld op benzine , motor liep toen beter. 10 min later weer teruggeschakeld op gas, motor bleef nu weer stationair goed draaien , 700 toeren op gas. Motormanagement lampje blijft echter wel aan.
Zondag: niet in auto gereden
maandag : weer proberen op de parkeerplaats. Auto lijkt weer stationair goed te lopen ook op gas. Nog niet mee gereden. Lampje blijft uiteraard nog wel aan.
Ik ben van plan om de hele zaak zelf te resetten dmv de accu aansluiting los te gooien voor 10 min en dan de zaak weer op spanning te brengen. Misschien helpt dit niet, maar uitlezen is elke keer ook weer duur, vooral als er niet veel gevonden wordt.
Wie kan me vertellen of je inderdaad het motormanagementlampje gereset krijgt door 10 min accuklem los te gooien?
En hoe gaat het opnieuw inleren van de computers dan daarna: is dat door gewoon een eind te rijden oid?
Er zijn al de diverse suggesties eerder gedaan:
verkeerde inbouw LPG injectoren ? ; maar dan de vraag hoe kan dat dan 55000 km goed gaan en opeens problemen geven?
Slechte verdamper, maar waarom dan weer een paar weken alles oke en dan ineens weer fout?
Het aparte is dat mijn indruk is dat het vooral kan optreden een paar dagen nadat ik een grotere afstand op de snelweg heb gereden.
Mijn garage is geen gasinbouw station, maar een universele franse autogarage die vroeger peugeot dealer is geweest. Ze doen daar echt hun best. Waar ik van baal is dat ik nu het weer opgetreden is, terwijl het een 2000 km goed was.
Ik heb ook geen sluitend bewijs dat het alleen op LPG fout is.
De LPG computer was in okt 2005 vervangen nadat deze van de ene op de andere dag niets meer deed.
Het euvel van af en toe stationair niet willen lopen is eigenlijk pas voor het eerst opgetreden na de grote beurt 120K KM. Daarvoor heb ik nooit problemen met de LPG AG gehad, alleen dus die nieuwe computer.
Wie o, wie weet raad ????????
Even de historie van het probleem:
onlangs begin jan 2006 een grote beurt gehad incl. nieuwe distributieriem nieuwe bougies e.d.
Auto loopt goed maar , alleen is na grote beurt al 2 keer voorgekomen dat motormanagement lampje brandt.
1e keer na 2 weken en een rit van een paar honderd km snelweg brandt opeens motormanagement lampje als motor afslaat bij inparkeren, hij loopt daarna zeer onregelmatig en slaat stationair af op LPG ; dit gebeurt ook als hij omgeschakeld wordt naar benzine. Dan loopt hij ook niet goed stationair. Daarom terug geweest bij universeel garage. deze hebben een originele peugeot oudere uitleeskast. Uitlezen computer gaf niets bijzonders aan. Diverse manieren uitgelezen en niets gevonden. Uiteindelijk alarm gereset. Na paar weken weer na langere rit van 150 km gaat weer motormanagement lampje branden.
Garage heeft na onderzoek geconstateerd dat er een connector van een gasinjector een beetje ruim zat en makkelijk losging. Ook had 1 van de 4 bougies een grotere afstand als de andere 3.
Daarna weer een 1500 km meest ritten van 50 km maximaal gemaakt. Auto loopt weer prima en verbruik ook goed max 1 op 10 op LPG. Als laatste een paar maal rit van 450 km gemaakt, nog steeds niets aan de hand.
Alleen opeens afgelopen zaterdag: weer afslaan bij keren en daarna onregelmatig lopen en afslaan stationair.
Zoals boven gemeld.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ga er mee naar mee naar een gasspecialist die kunnen het gasgedeelte uitlezen.
Er zeker niet aan laten prutsen door een gewone garage, dat kost je alleen maar geld en je lost het probleem niet op.
Maar heb je alleen op LPG nog een probleem of ook op benzine ? Probeer het anders nog eens, want voordat je iets gaat laten doen is dit wel essentieel.
het rare is dat het momenteel na de foutloop van afgelopen zaterdag nu wel weer goed gaat. Zowel op gas als op benzine loopt de motor nu weer rustig stationair op 700 toeren en slaat niet af. Alleen het motormanagement lampje is uiteraard wel blijven branden. Ik maak er woensdag eeerst weer een lange rit mee en kijk dan hoe het blijft. Het uit laten lezen door een gasspecialist zoals ook sommigen suggereren lijkt me zinniger als het probleem zich dan ook voordoet. Anders is het net als uitlezen bij een peugeot dealer met : we kunnen niets vinden en geven de computer wel weer een reset.
Vandaar dat ik nog steeds op zoek ben naar meedenkers met dit probleem dat kennelijk niet hard is.
Het enige wat achteraf bekeken wel vreemd is :het is nu 3 keer voorgekomen en iedere keer slaat de motor in zo'n geval af als ik het stuur helemaal omgooi en achteruit rijdend keer op de weg of inparkeer in een parkeerhaven. Is dit toeval of ligt hier iets van de oorzaak: bv verschuiven van onderdeel op het moment dat je achteruit rijdt en remt.
18 jaar
Klaas, balen dat het stekkertje dan misschien toch de oorzaak niet geweest is. Is het mogelijk dat het stekkertje destijds ruim is geworden door een klap erop (tijdens sleutelen bijvoorbeeld) waardoor een draadbreuk is ontstaan? Als je auto zo slecht loopt, misschien kun je op dat moment eens aan het kabeltje morrelen?
18 jaar
Ik zal het proberen, maar zoals ik ook al net heb gemeld: op dit moment kan ik de storing ahw niet meer vangen want alles loopt nu weer goed. het enige is dat als het optreedt ik dan heb gekeerd op de weg in zijn achteruit of dat
ik zoals de 2 eerste keren in zwolle bij mijn dochter achteruit parkeer in een parkeervak. het is dus net alsof een volle stuuruitslag en misschien het schokken omdat je op een oneffen wegdek (de parkeerplaats ligt iets hoger) de motor ook laat bewegen ahw.
18 jaar
Ik denk dat het gasklephuis gereinigd moet worden, normaliter bij keren op de weg word vermogen van de stuurbekrachtigingspomp gevraagd waardoor de motor hoger stationnair gaat lopen.
Hetzelfde als dat je grote gebruikers inschakeld zoals airco, dan word het toerental ook verhoogd.
Als de boel vervuild is kan die niet meer snel genoeg reageren met als gevolg het dippen van het toerental.
Omdat je de klacht beschrijft op de parkeerplaats tijdens het draaien aan het stuur.
En storingen worden opgeslagen en kunnen altijd uitgelezen worden.
Of hij gaat op drie poten lopen als gevolg van slechte bougiekabel en of ontstekings moduul.
Ik weet niet of deze auto aparte bobines heeft.
18 jaar
Je kunt hem idd ook resetten door de accu los te gooien.
Contact aan, een minuut zo laten staan, starten en stationnair laten draaien tot de fan inkomt, contact af en dan gewoon gaan rijden.
Let dan wel op startonderbrekers, radio met code, want dat kun je weleens kwijt zijn na onderbreking.
Dit moet je wel bij de auto hebben alvorens de polen los te halen.
18 jaar
Nog even een update: na eind april al weer bijna 4000 km gereden. Bewust nu zaak niet laten resetten !!.
Ik dacht dat lampje na 40 keer starten wel weer uit zou gaan. Motor loopt overigens perfect. Op een lange rit ging motormanagementlampje even uit en piep ging meteen weer branden.
Maar het gekke is: De motor heeft nog nooit zo mooi rond gelopen en het verbruik is nu aldoor minder dan 1 op 10 zowel bij korte ritten als bij snelweg 130 km/uur. De boordcomputer geeft nu ook gemiddelde sinds storingsmelding van 8,2 ltr/100 km (op benzine uiteraard).
Ik vraag me af waarom ik hem nu nog uit zou moeten laten lezen ? Zou het nu kwaad kunnen als ik gewoon door blijf rijden ?
Wat raden jullie als specialisten aan ?
18 jaar
Er zit toch een storing in, dus ik zou hem uit laten lezen.
En niet alleen even resetten, want de storing komt gewoon terug.
18 jaar
Ik heb nu inderdaad de storing uit laten lezen en de garage er naar laten kijken. Wat er volgens hen is geconstateerd is dat er een scheur in de carterontluchtingsslang zat. Dit veroorzaakte ook olie lekkage bovenin en kan volgens hen ook de storing veroorzaakt hebben. Dit zou wel kunnen verklaren waarom ik soms in 1 keer probleem kreeg als ik de stoep opreed of op een rotonde snel de bocht nam en het dan weer fout ging.
Ik hoop dat de storing MM nu echt tig K km uitblijft en hou jullie op de hoogte !
18 jaar
Check waterpomp op lekkage. Lekkagewater valt precies op stekker krukassensor. Deze sensor is ook een mogelijke storingsoorzaak. Dus deze ook controleren.
18 jaar
dit heb ik gehad met een 206 uit 2001, benzine auto, 2 van de 4 injectors waren toen stuk, na vervanging was het weer goed.
18 jaar
Er zijn twee zaken die erg belangrijk zijn om de oorzaak van dit probleem te bepalen:
1.) Loopt de auto alleen op gas slecht of is het zowel op gas als benzine ?
2.) Je geeft aan dat de storing is uitgelezen, als het goed is heeft de garage dan een aantal storingscodes uitgelezen (OBD codes). Het zou handig als je die nog een keer achterhaalt omdat die veel informatie geven over de oorzaak van het branden van het motormanagement lampje. (overigens is het voorzover ik weet niet mogelijk om de computer te resetten door de accu los te halen)
Er zijn een aantal dingen die je zelf kan controleren en die mogelijk de problemen veroorzaken:
1.) Controleer welke olie er bij de onderhoudsbeurt in is gegaan. (wellicht staat dit nog op de bon) De 2 liter motoren van peugeot zijn erg gevoelig voor verkeerde olie, te dikke olie zorgt er voor dat de klepstoters kunnen blijven "hangen", de motor gaat dan duidelijk slechter lopen. Als er 15w40 in zit vervang dan eens de olie door 5w40 te gebruiken. Zie voor instructies met foto's: http://www.peugeot406coupe.com/phpBB2/vi...
2.) Controleer de elektrische bedrading en contacten eens goed. Vooral de stekker op de ECU en de massa draden van de ECU zijn verdacht. Verwijder eventuele corrosie van de contacten en spuit er wat contactspray op. Laat de motor stationair draaien en friemel wat met de bedrading. Als dit het toerental beinvloed heb je waarschijnlijk ergens een beschadiging of iets dergelijks. Zie voor instructies met foto's: http://www.peugeot406coupe.com/phpBB2/vi...
3.) Reinig het gasklephuis een keer goed, en maak de stappenmotor een keer goed schoon. Gebruik een goede ontvetter (remreiniger) en smeer daarna alle bewegende delen een keer. De stappenmotor regelt de luchttoevoer bij het stationair toerental. Vervuiling kan er voor zorgen dat deze niet goed meer werkt. Je kan hem ook vervangen door een nieuwe.
Zie voor instructies met foto's: http://www.peugeot406coupe.com/phpBB2/vi...
4.) Controleer de luchtinlaat op lekken. Een kapotte pakking, losse schroef of een gat in de inlaat veroorzaakt door een opspattende steen kan voor het aanzuigen van valse lucht zorgen, dit is ook niet bevoordelijk voor je stationair toerental. Ook een kapotte of slecht werkende inlaatdruk (MAP) sensor kan een mogelijke oorzaak zijn. MAP sensor is niet duur, bij twijfel gewoon vervangen. Zie voor instructies met foto's: http://www.peugeot406coupe.com/phpBB2/vi...
5.) Controleer of vervang de koelwater temperatuursensor. Dit kan eigenlijk alleen met meetapparatuur. Als je vermoed dat deze sensor kapot is dan kan je hem ook gewoon vervangen. Deze sensor zorgt ervoor dat de motor wat meer benzine krijgt als ie koud is, een soort van choke functie. Als de motor alleen slecht loopt als deze koud is of juist alleen als deze warm is dan is dit een verdachte sensor. Zie voor instructies met foto's: http://www.peugeot406coupe.com/phpBB2/vi...
Er zijn nog wel een aantal oorzaken aan te wijzen zoals kapotte LPG injectoren e.d. maar die liggen minder voor de hand en zijn bovendien een stuk prijziger om te vervangen. Als je nog wat meer informatie kan posten over de foutcode die geconstateerd is en onder welke omstandigheden je precies problemen hebt kunnen we verder gaan zoeken.
18 jaar
Bedankt TrafficBandit,
Ik zou alleen nog even willen weten hoe ik bij de links kom die je in je antwoord zet. Ik kom wel op de site van 406 Coupe, alleen hoe kom ik bij de door jou bedoelde stukjes ?
m vr gr
Alvast bedankt,
KRG
18 jaar
Ohh.... even niet aan gedacht... sorry. Je moet je even registreren voor het forum (wel kiezen voor save username en password), ik geloof dat je dan overal bij kan. De links zouden dan ook moeten werken.
Ik weet niet hoe ik hier foto's kan posten (en bovendien ben ik een beetje lui) dus vandaar de links....
18 jaar
Is het gelukt om om de links te bekijken ?
18 jaar
Hallo, weer een nieuwe update:
Mijn dochter heeft de auto meegehad naar Tsjechie voor vakantie, 2500 km gereden zonder problemen. Nu komt het :
Zelf 2200 km gereden op vakantie met en zonder vouwwagen , zonder problemen. Ineens de morgen na een rit naar Chamonix en hellingen en bergpassen zonder problemen, start de auto op 3 cilinders en ja hoor, de motormanagementlamp brandt weer . Nu knipperend in het volgende ritme: 4 x achter alkaar en dan 2 x achter elkaar en zo opnieuw. Na een tijdje loopt auto wel weer goed, geluid en loop oke, maar het lampje blijft knipperen i het zefde ritme en na tijd blijft de MM lamp weer konstant branden.
Terugreis naar Nederland loopt de auto prima, alleen mm lamp blijft uiteraard aan. Nu ben ik weer huiverig om alleen weer de storing uit te laten lezen en een onduidelijke code terugb te krijgen zonder oplossing.
Wie komt het bekend voor van 4 x knipperende MM en daarna 2 x knipperen ?
Wat zou het kunnen zijn?
huidige KM stand 143000.
Loopt verder oke,
Ik heb het probleem geprobeerd eerst te analyseren door ipv op gas , op benzine te gaan. Maar het probleem is ontstaan toen de auto nog op benzine gestart werd na een redelijk koude nacht en vochtig weer in de bergen die dag daarvoor naar Chamonix.
18 jaar
Klaas, ik weet verder niet wat het is, maar wees verstandig en koop zelf een uitlees apparaat. Als ik het zo lees verdien je die 50 euro zo terug.
18 jaar
Welk apparaat kan ik nu dan het beste kopen?
En een uitleesapparaat lost niet de storing zelf op, soms zul je alsnog met het probleem dan toch naar de garage moeten en dan ?
18 jaar
Ja dat klopt, maar zo kun je zelf wat makkelijker voor-onderzoek uitvoeren en zaken testen (i.p.v. je garage met carte blanche de auto geven). Ik heb precies jouw auto (EW10 G3 installatie 2.0 16V) en heb de U480 gekocht (ingeven op Ebay als zoekwoord). Kun je veel mee en mijn vriendin haar Ypsilon kan ik er ook mee uitlezen. Is ook voor CANBUS geschikt, ik geloof in totaal 5 protocollen.
http://search.ebay.nl/search/search.dll?...
18 jaar
Kun je met deze scanner ook het motormanagement weer resetten zonder ingewikkelde procedures om opnieuw in te laten leren. Hoe gaat dat dan in zijn werk?
18 jaar
Kun je met deze scanner ook het motormanagement weer resetten zonder ingewikkelde procedures om opnieuw in te laten leren. Hoe gaat dat dan in zijn werk?
En ik zie op Ebay alleen dat je het apparaat of in de US of in China kunt bestellen voor een hele lage prijs (ong 40euro excl. verzendkosten.
Waar heb jij hem gekocht ? In welk land.
18 jaar
Ik heb hem bij de ebay winkel "alpha bid" (VS) gekocht.
Als je inplugt en het contakt aanzet gaat hij eerst alle protocollen langs om te kijken welke er in de auto is geinstalleerd (bij jouw peugeot ISO 14230). Daarna kun je foutcodes uitlezen, resetten en je emissiesysteem uitlezen op foutcodes. Je hoeft na het resetten niets in te leren. Je reset alleen de foutcode. Er zijn 3 uitvoeringen, ik heb de meest uitgebreide gekocht, zie overzicht hieronder voor de mogelijkheden van het uitleesapparaat. Je zou ook de u380 kunnen kopen, maar die ondersteund geen can-bus, probleem bij je volgende auto misschien. Ik vind het voordeel van dit apparaat dat je er geen laptop bij nodig hebt (heb ik niet). Er zijn ook systemen die je op je laptop kunt aansluiten via een interface, maar dan zit je meteen aan 150 euro ofzo, en voegt niet zo veel toe naar mijn mening.
U280 U380 U480
Clears check engine light Y Y Y
Reads and erases engine diagnostic trouble codes (DTC's) Y Y Y
Reads and erases ABS DTC's Y N N
Reads and erases airbag DTC's Y N N
Reads and erases automatic transmission DTC's Y N N
Reviews and resets OBD II monitor status Y Y Y
Determines status of the malfunction indicator lamp (MIL) N Y Y
Retrieves vehicle identification number (VIN) on 2002+ models that support mode 9 N N Y
Performs automatic drive cycles every 15 seconds N Y Y
Identifies and displays pending codes N Y Y
CAN protocol support N N Y
Works with most 1990+ OBD II compatible Audi and VW's Y N N
Works with most 1996+ OBD II compatible cars and vans N Y Y
18 jaar
Nu de nieuwste update: De Bosch Service vakgarage heeft met de testkast van Bosch de zaak uitgelezen. Er bleek sinds de zomer een slecht werkende of slecht kontakt gevende temp sensor van de airco de MM storingslamp te laten branden. Men heeft de connector schoongemaakt, de besturing gereset en de storing is weer weg.
Het is dus de 2e keer dat een slecht werkend kontakt van een sensor de storing veroorzaakt heeft. Volgend de monteur is deze 2001 versie van de motormanagement computer ook vrij gevoelig voor dit soort storingen. De latere versies in de Peug 406 zouden minder gevoelig zijn omdat men een aantal meldingen niet meer meet of laat meespelen in het MM lampjes verhaal.
Ik hoop dat het euvel nu weer een paar jaar weg blijft.
Overiugens is het wel raar dat ik met het door Erwin aanbevolen uitleesapparaat de storing MM niet kon uitlezen , ook gaf het ODB2 uitleesapparaat aan dat de MM lamp uit zou zijn. Een aantal suystemen geven met dit testapparaat ook NOT READY tot nu toe. Wie weet heo dat kan?
Uitleesapparaat toch niet goed ?
Graag reakties en tips.
18 jaar
Voor de airco storingen moet je waarschijnlijk naar een ander deel van de computer. Een universeel uitleesapp. kan alleen een aantal OBD zaken uitlezen. Merk en type specifieke zaken zoals deze lukken dan niet. Daarvoor heb je dealerapp. nodig of spul zoals ze bij bosch gebruiken.
Wellicht kun je bij een dealer een nieuwe softwareversie in je auto laten zetten waardoor de storingsmeldingen minder zijn. Meestal zijn het een aantal grenzen die in de software wat verder gezet worden waardoor er niet zo snel een storing gemeld wordt.
Bedankt voor het bericht in ieder geval.
Klaas,
Die Not ready status kan kloppen, dit is ook omschreven in de manual. Bijvoorbeeld MISFIRE staat bij mij altijd op NOT READY omdat (mijns inziens) dit bewakingssysteem pas werkt na het starten van de motor. Waarom het dan toch aangegeven wordt is mij een raadsel, misschien dat dit per auto verschillend is. Het feit dat je scanner aangeeft dat je MM lamp uit is, terwijl die aan is blijf ik wel heel vreemd vinden.
Groeten,
Erwin
18 jaar
Mijn klomp breekt zo langzamerhand. Ik heb een lange rit (250 km gemaakt naar Zwolle en retour) snelweg.
Prima rit, alleen sloeg motor 1 keer spontaan af bij file. Nu komt het : de dag erop weer korte rit en nu slaat motor stationair weer bijna af. Ook bij opstrekken vanuit stilstand zakt de motor in toeren naar 500 tpm en slaat soms af. Ik vandaag weer 300 km gereden in de hoop dat een lange rit de auto weer goed doet. Nee hoor , na een tijdje bij files en gewoon in de stad weer afslaan bij stoplichten e.d. Op de terugreis ook weer MM lanmpje aan en motor draait weer onregelmatig en slaat stationair af. Zodra motor bv boven 1200 tpm komt loopt hij mooi rond.
garage adviseert eerst maar eens de klem van de accu 20 min los te gooien en dan te kijken of het probleem dan weer weg blijft.
Alleen vraag ik me af wat er met de fabrieksradio gebeurt als ik de accu loshaal. Het is een originele fabrieks ingebouwde radio. Er is geen code , volgens de peugeot garage die de auto nieuw geleverd heeft hoef ik me niet druk te maken om de radio. Het boardcomptursysteem van de auto blijft de radio gewoon herkennen volgens hen.
Klopt dit en moet ik alleen de sleutels in de buurt van de auto houden, maar niet in de auto om te voorkomen dat de deuren in het slot vallen ?
Wat kan nu toch de echte oorzaak zijn van dat af en toe hardnekkig weer terugkomend euvel van onregelmatig lopen stationair?
Het blijft soms maanden goed en dan is het er weer.
Het hele euvel is eigenlijk begonnen na de grote beurt in januari 2006 (120.000 km) bij km stand 121.000 1e keer MM en stotteren stationair. opnieuw opgetreden bij 123.000 en 127.000 en nu dus weer 147.000 km.
Al gekonstateerd : zie eerder in dit topic.
Ik heb geen zin om steeds weer alles te laten checken, ook suggesties van stappenmotor en MAP sensor geven m.i. geen soulaaas. Want waarom blijft het euvel na onderzoek eerst weer maanden weg en komt het dan ineens weer terug.
Wie weet raad ?
bedankt ,
Klaas
18 jaar
Klaas,
Ik heb even niet het hele verhaal doorgelezen, maar heb je nog gecontroleerd of er echt 5W40 vol synthetische olie in is gegaan? Zo niet zou ik hier eens mee beginnen, want dit is schijnbaar een gevoelig punt bij de auto. En niet te duur om uit te proberen. Ik heb hetzelfde blok als jou (EW10) en gebruik altijd Kroon Oil 5W40 vol synthetisch.
18 jaar
hoi ik heb het zelfde probleem en heb de anwb wegenwacht er bij laten komem, na een minuut of 15 de auto op benzine zo goed en zo kwaad als het ging bleef hij wel goed stationair draaien zo wel op gas als benz. waarschijnlijk is het toch elke keer je stappen motor voor het st.toerental benzine is veel vetter dan gas dus krijgt hij waarschijnlijk niet genoeg smeering advies van de anwb. goed in gaan vetten met wd40 is een soort kruipolie ik heb het nog niet geprobeerd want ik heb het net een uur terug tehoren gekregen. maar zo als de anwb man mij het uitlag klonk het zeer aannemelijk en logisch. weet jij waar die stappen motor zit? oja en als je mm lampje brand schijnt de auto in een nood programa te lopen dus als dat zo is is het wel wijs om hem te (laten) resetten.
18 jaar
Klaas er is al enkele keren gevraagd of je het probleem ook hebt op bezine. Rij eens een tank leeg en laat ons weten of je dan ook het probleem hebt of niet. Nu is er eigelijk niets zinnigs over te zeggen behalve het advies, laat hem nog eens uitlezen maar daar zit je ook niet op te wachten.
Als het probleem alleen op LPG is zijn er zeker een aantal zaken die het probleem kunnen veroorzaken. Erwin zijn tip kan trouwens ook de gouden tip zijn. Als olie het probleem is zou je het probleem ook moeten hebben op benzine.
Ik heb het uitgeprobeerd, als de motor stationair slecht draait dan doet hij dat ook op benzine !. Dus het probleem zit hem niet in het gas gedeelte.
Deze keer was het probleem in eerste instantie ook niet zo hevig. Zaterdagavond kon ik er nog redelijk mee rijden, maar nu wil hij haast stationair niet meer lopen. Ik heb nu net de accuklem eraf gehaald om een reset te creeren. Ik hou jullie op de hoogte.
18 jaar
De nieuwste update:
Accuklem losgehaald en 20 min gewacht. daarna bleef MM lamp wel branden, motor liep stationair wel, maar onrustig.
daarna vanmorgen naar vakgarage gegaan. Deze hebben storing uitgelezen met de peugeot kast.
permanente fout mengselregeling.
Ze hebben gasklephuis schoongemaakt. Deze was aardig vervuild. Daarn azaak opnieuw gemonteerd, uitgelezen , storingen gewist en nu loopt de motor weer soepel en goeed.
afwachten hoe het zich verder houdt.
Volgende stap als het weer terugkomt kan zijn : updaten van BSE (volgens de monteur) met de nieuwste software.
18 jaar
Als je onsteking en olie verder in orde is een BSI update ook nog te proberen. Waarschijnlijk dat met het gasklephuis het probleem wel weg zal zijn. De binnenkant schoonmaken met ontvetter. Voorzichtig zijn met de stappenmotor, geen wd40 oid erin spuiten maar alleen het bewegende deel beetje smeren.
Ik heb het al eens gezegd geloof ik, maar bij mij was een kapotte verdamper de oorzaak van precies dezelfde storingsmelding. Het lampje verscheen alleen als ik op gas reed en ging dan niet meer weg. Is het lampje bij jou ooit gekomen terwijl je op benzine reed, of komt het altijd tevoorschijn als je op gas rijdt (om daarna permanent te gaan branden)? Wist je dat AG een periodieke vervanging van de verdamper bij elke 100.000 kilometer adviseerd? Deze dingen gaan dus vroeg of laat weleens kapot. Nu ben ik geen voorstander van dingen vervangen die niet kapot zijn ,maar het is maar een hint.
OFFTOPIC:En nog wat anders: heb je dat filter al voor je injectoren zitten (koperkleurig busje)? Anders zijn straks ook je injectoren aan de beurt, 4 x 80 euro)
18 jaar
De olie die je gebruikt is ook belangrijk, maar dat had Erwin ook al opgemerkt.
Zit de juiste olie erin.
Je zegt zelf dat de problemen gekomen zijn na de grote beurt.
Is daar de juiste olie gebruikt?.
18 jaar
Primera:
Ik heb navraag gedaan en de vakgarage zegt dat er synthetische olie in is gedaan. Ook zegt hij: bij de kleine beurt 30.000 km eerder als de grote beurt is er ook nieuwe olie in gedaan. Tussen die kleine beurt en de grote beurt van jan 2006 is het ook nooit opgetreden.
Alllen:
Ik heb nu gisteren en vandaag kleinere ritten gemaakt (totaal 150 km) en hij loopt tot nu toe heel mooi en regelmatig. ook het optrekken en het weer geleidelijk afremmen gaat soepeler. Ik zie ook dat de boardcomputer weer dichter bij het 8,4/100 km uitkomt nadat ik hem heb gereset. Dit viel mij meteen na de korte ritten al wel op ! Kan een vervuild gasklephuis ook ervoor zorgendat het gemiddeld verbruik hoger is ?
Erwin: Ik zal nog kijken naar de filters voor de injectoren. Zijn dat kleine dingen of heb je daar een plaatje of foto van ?
18 jaar
Dit is het filter dat tussen verdamper en injectoren tussen de slang moet zitten.
http://www.certools.pl/ariadne/loader.ph...
Dat tie weer dichterbij de 8.4 l/km zit , heeft toch te maken met de reset denk ik.
18 jaar
De boordcomputer zal gereset zijn, dan gaat ie opnieuw het gemiddelde verbruik berekenen dan dat kan dan weer anders zijn.
Het kan ook synthetische 10W40 zijn die hij erin heeft gedaan, of 15W40. Probeer er eens achter te komen of er echt 5W40 in zit, maar ik zou er niet moeilijk over doen. Olie erin is maximaal 15 minuten werk, kosten ca. 30 euro. Als je het laat doen komt er dan hooguit 20 euro werkloon bij.
18 jaar
Je kunt de olie nog eens checken,maar als tie nu wel goed loopt heeft het niet met de olie te maken.
18 jaar
het klopt dat hij nu goed loopt. Vrijwel geen vuiltje aan de lucht meer op dit moment. alleen soms schokt hij nog een heel klein beetje als ik afrem en het gas loslaat. Maar ik wacht eerst af hoe het de komende km 's blijft gaan. Ik skluit het probleem pas als het euvel zelf meer dan 50.000 km na nu weg blijft !
Bedankt tot zover voor al jullie ideeën en reakties. Ik ga nog wel effe checken of er al gasfilters ziten in de toevoer.
Nog even een vraag daarover aan PieterP9094
moet er 1 filter zitten in de toevoerslang of naar iedere injector 1 exemplaar ?
18 jaar
1 filter per 4 injectoren, want het filter zit in de centrale gastoevoerslang naar de injector rail. Pas na de rail worden de injectoren afgesplitst.
En als je slim bent bestel je de filters op het adres dat Pieter je gegeven heeft (zie fotootje). Dan hou je weer een hoop geld in je zak :)
En iedere 30.000 km vervangen, dat filter.
[url=http://imageshack.us][img]http://img277.imageshack.us/img277/7900/...[/img][/url]
18 jaar
Laatste update van stationair afslaan motor en MM lampje:
Ik heb weer een lange rit gemaakt van 200 km , daarna 1 dag stilstaan en toen weer 200 km terug: auto loopt prima: boardcomputer geeft aan 8,4 /100 op benzine bij 125 km/ u rijden zonder files.
Nu komt het: dag erop weer korte rit van 25 km stadsverkeer en klein beetje snelweg. 's morgens vroeg dus: na rit van 20 km bij stoplicht in 1 keer weer toerental zakken naar 600 tpm ipv 800. Sloeg niet helemaal af maar liep wel weer onregelmatig.
Ook valt het nu op dat als je gas geeft bv bij weer overschakelen, het toerental eerst zakt voordat het oploopt. Dat is als de motor zonder problemen loopt beslist niet zo !!!
Na stop geprobeerd motor op benzine te laten lopen, ook onregelmatig lopen, maar stilstaand de motor een aantal keren opgejaagd naar 4500 tpm. Terug overgeschakeld op gas en het zelfde ook op gas gedaan . weer terug geschakeld op benzine en weer stilstaand naar 4000 tpm en spelen met gas. Daarna weer terug op gas en weer 4000 tpm.
En warempel, nu na 5 minuten spelen met gas op zowel benzine als op gas is het hele probleem van afzakken naar 600 tot 500 tpm weer over. Ook het zakken van het toerental als je gas geeft is weer weg. Ook blijft motor nu weer in stadsritten een paar dagen wel goed lopen.
Het lijkt er dus op alsof er ahw een vuiltje ergens zit dat door een aantal keren hoge toeren te maken weer weg gaat. Het euvel is elke keer dat het optreedt dat ik een 150 - 200 km snelweg rijdt, dan een dag auto niet gebruik en dan korte ritten maak!!!
Wie , o Wie heeft een idee.
Geluk bij een ongeluk is dat ik nu misschien een truukje heb gevonden om als het probleem zich in het begin aan gaat dienen het meteen weer weg te werken voordat de MM lamp gaat branden !
17 jaar
Nou Klaas, ik denk niet dat het je motorolie is zoals ik eerder voorstelde. Lijkt me i.i.g. heel sterk. Er is echt geen peil op te trekken wanneer het gebeurt begrijp ik nu. Ik denk eerder aan een defecte sensor o.i.d. die een "twijfel kontakt maakt" als je begrijpt wat ik bedoel. Of de bedrading. Misschien dat iemand hier verder kan helpen welke sensor hier de oorzaak kan zijn en hoe hier e.e.a. te meten is (spanning over sensor e.d.) als het probleem optreedt. Ik denk niet aan je stappenmotor voor stat. toerental, want als je gas geeft gaat die buiten werking.
17 jaar
Morrel eens een beetje aan de bedrading rondom het gasklephuis en of stappenmotor.
Misschien zit er een breukje in ergens.
17 jaar
Heb je nou al een keer gekeken naar de tips die ik je op 27 juni gegeven heb ? Het lijkt er op dat je stappenmotor niet goed functioneert of dat een van de sensors niet goed werkt (zie tip 3). Je kan dit makkelijk zelf controleren, via de linkjes kom je op pagina's waar het met foto's en al is uitgelegd !
17 jaar
Hoi Klaas,
Het lijkt wel of je in mijn auto rijdt. Ik heb exact dezelfde problemen, ik word er net zo gek van.
Ik heb een Toyota Camry 1998 v6 3.0L met een vialle LPG installatie. Systeem start op benzine schakeld op gas zodra de naald op warm staat.
bij 70000 lpg in laten zetten.
Om de +/- 2000 kilometer bij het starten van de auto slaat de auto aan maar blijft onder de 500 toeren lopen en slaat uiteindelijk af.
Dit stationair /start probleem doet de auto zowel bij koude als warme start. Auto lijkt op minder cylinders te lopen. (verzopen ?)
Lopend te krijgen door 4500 troeren draaien en dan steeds langzaam afbouwen. (erg leuk voor de buren in de ochtend...)
bij 100000 kleppen laten stellen, bougie en kabels vervangen, plus aan de computer gehangen (natuurlijk weer niks gevonden...)
Probleem lijkt minder vaak voor te komen. (om de 40000km)
Motor klinkt bij dot gas geven rauw (dit is elke dag)
op te lossen door, als de motor warm is, terug te schakelen naar benzine en na 5 seconden weer terug op gas
Het lijkt er sinds kort op , als ik de auto achteruit rij het effect wordt opgewekt (ik parkeer elke dag de auto achteruit in).
Dan heb ik het over afslaan en rauw lopen.
Dit ga ik de komende tijd in de gaten houden.
Samengevat lijkt het erop dat de auto verzuipt of op 2 mengsles loopt bij starten of als de auto rauw klinkt.
En een klein vermoeden dat misschien, omdat er 2 computers (lpg is erbij gekomen) stroom vreten, dat de spanning onder de drempel zakt??
Misschien helpt deze info je iets bij het storing zoeken en misschien geeft het je een paar ideeën.
PS: Weet je wat het ergste is, ik rij een Toyota waarbij wordt beweerd dat deze altijd start ;-)
17 jaar
Ik heb inderdaad ook het idee, dat het achteruit rijden er mee te maken kan hebben. Ook hier gaat hij dan rauw lopen en heeft de neiging om af te slaan.
Zijn er meer mensen die óók nog zinnige tips hebben?
17 jaar
Hallo traffic bandit,
Het probleem is dat het nu af en toe een beetje optreedt. Als ik de motor weer rustig heb gekregen en hij slaat niet meer af dan ben ik eerst weer blij.
En dan ga ik meestal niet meteen uitgebreid onder de motorkap zoeken, want ik had de auto ergens voor nodig. het is dus enerzijds lastig vangen anderzijds komt het gelukkig niet elke dag voor.
Ik heb wel de indruk dat het in voorjaar, najaar en winter meer optreedt dan in de zomer en mogelijk meer bij nat/vochtig of koud weer en niet bij 25 graden Celcius !!!
Ook in Frankrijk trad het op na een koude dag met rijden in de bergen bij een temp van beneden 10 graden en daarna bij somber en nat weer de volgende morgen. Starten toen op 3 cilinders oid en rauw lopen toen !!
Als ik het op tijd onderken dan gaat de MM lamp nog niet branden ,Maar als ik het niet zou verhelpen door een paar keer van gas op benzine over te schakelen en de motor te laten loeien naar 4500 tpm dan denk ik dat de MM lamp wel gaat branden.
Ik pleeg weer verder praktijk onderzoek.
17 jaar
Als het bij vochtige omstandigheden erger is, zou je denken aan de onsteking en dan met name de bobine (haarscheurtjes?). Blijft gokken dat wel.
Hoe ziet je bdp stekker eruit trouwens, had laatst een 406 benzine in onderhoud en deze lekte koelwater via de thermostaathuis op de stekker van de bdp sensor.
Wat is er allemaal tot nu vervangen dan?
Robert
Dat is 3 keer terwijl ik 1 keer druk.
Alleen het gashuis is schoongemaakt.
Er is een paar maal een stekker gereinigd die mogelijk slecht kontakt zou veroorzaken. Er is een carterontluchtingsslang vervangen die een scheurtje had. Verder is er gelukkig niet zomaar een lijstje van zaken vervangen zoals ik bij anderen wel lees. Ik denk dat je eerst meer zekerheid moet hebben voor je iets vervangt. Anders kost het alleen al aan onderdelen een hoop geld.
Ik vraag me zelf af of er niet iets in of aan de motor zit wat beweegt als je van vooruit naar achteruit schakelt oid wat mogelijk veroorzaakt dat iets een slechter kontakt maakt. Maar het is ook niet keihard dat het altijd optreedt bij achteruitrijden. Ik heb het ook wel gehad met het een scherpe bocht draaien op een kleine rotonde. men heeft toen dus gevonden dat de carterontluchtingsslang een scheurtje had en die vervangen. Momenteel heb ik niet meer dat het bij draaien optreedt. Maar nog steeds ongrijpbaar !
17 jaar
Ik denk toch dat de stappenmotor deze problemen veroorzaakt.
Vanwege de onrustige loop.
Dat is ook al een keer genoemd door iemand.
Dat vooruit en achteruit schakelen heeft er niet mee te maken.
Ik denk dat je het te ver gaat zoeken.
De stabilisatie van het toerental is niet goed.
Als je elektrische verbruikers inschakelt word het toerental dan netjes bij geregeld of ga je grote schommelingen zien of het inzakken van het toerental.
Met name stuurbekrachtiging en airco zijn groot verbruikers.
Ik denk toch dat je het daar moet zoeken.
17 jaar
Als de motor goed loopt zowel koud als warm dan zie je keurig bij inschakeling airco het toerental van 700 naar 800 tpm regelen. Als er groot verbruik wordt ingeschakeld dan gaat dat ook goed. Het rare is dus dat de stappenmotor dan bij goede loop zijn werk wel goed doet !
Alleen soms is het fout en dan zie ik zoals al eerder gemeld ook bij meer gas geven eerst het toerental zakken voordat het in toeren wordt verhoogd en ook gaat dan bij gas loslaten het toerekntal zakken ver beneden de 800 tpm maar naar 500 of 600 tpm en slaat zelfs soms af.
Als de stappenmotor het zou zijn, waarom dan alleen maar af en toe het probleem en dan weer een hele tijd niet ?
17 jaar
De 2.0 L motor van peugeot (o.a. ook in de 306 GTI / 406 / Ctroen C5) is erg gevoelig voor verkeerde olie. Te dikke olie zorgt er voor dat de (hydraulische) kleppen blijven hangen. Hierdoor gaat de motor rauw lopen en gaat het motordiagnoselichtje aan. Koude olie is veel dikker dan warme olie en dat verklaart waarom de problemen beter merkbaar zijn als het koud is. Afhankelijk van het klimaat waarin je woont worden verschillende typen motorolie geadviseerd voor deze auto (zie onderhoudsboekje) In nederland kan je bijvoorbeeld ESSO Ultron 5W40 gebruiken. Ik geloof dat je bij de praxis al 4 liter hebt voor rond de 30 euro. Je kan deze olie ook krijgen bij ieder ESSO tankstation maar dan betaal je 60 euro (!) voor 4 liter.
Als er nu verkeerde olie in zit moet je eerst de motor reinigen met een reinigingsmiddel om aangekoekte resten weg te krijgen. Over het algemeen doe je dat door een reiniger (bijvoorbeeld Forte motorflush) toe te voegen aan de olie en hem daarmee een half uurtje stationair te laten draaien. (Ga er vooral niet mee rijden ! Motorreiniger maakt de olie zeer dun en als de motor belast wordt dan kunnen permanente beschadiging aan de motor optreden !) Daarna moet je meteen de olie verversen en het oliefilter vervangen. Waarschijnlijk ben je dan van de problemen af.
17 jaar
Dezelfde tips blijven verschijnen. Klaas, je zult echt onder de motorkap moeten gaan voor onderzoek. Niemand hier kan jou met 100% zekerheid vertellen wat er aan de hand is. Dus als je het probleem uit de wereld wil, naar de garage en help ze op weg met tips, zelf onderzoek plegen of de boel accepteren zoals het is.
17 jaar
Begin idd maar met de olie en volg het advies van traffic bandit.
Daarna vind ik toch de stappenmotor verdacht, maar de olie is wel iets wat deze klachten geeft.
Daar moet je het toch in zoeken, is ook al een paar keer aan gegeven.
17 jaar
Ik zou de olie in ieder geval ook niet uitsluiten maar ik zou het toch heel vreemd vinden dat het de olie zou zijn, ik snap hierbij de relatie naar temperatuur en vochtigheid niet. Als zoiets het geval is zit er vaak iets elektrisch niet goed. Slechte connector of slechte bedrading. Kun je het probleem telkens oproepen door achteruit te gaan rijden ? Of is treed het dan soms op ? Door het achteruit rijden kan natuurlijk kanteling van het motorblok net genoeg zijn om een slecht contact te veroorzaken ergens in een connector of een kabelbundel. Mocht het zo zijn dat je het zelf niet kunt vinden maar wel weet hoe je het kunt reproduceren dan ben ik er zeker van dat een garage met goede uitlees apparatuur en expertise dit probleem kan vinden... Loop de connectoren die je zo kan vinden eens langs en beweeg ze eens wellicht dat je het hiermee op kunt roepen, Succes.
De olie is wel een probleem en met name als er te dikke olie in gegaan is.
Dan klop de kepspeling niet met als gevolg deze klachten.
Waarschijnlijk hoe kouder hoe meer klachten hoe dikker de olie.
Er is nu al zoveel aan gedragen, er moet toch een keer de oplossing tussen gezeten hebben.
17 jaar
Beste Klaas,
Nou zet je schrap. Ik heb dezelfde exact dezelfde auto. Problemen precies hetzelfde.
Op vakantie in de bergen ja hoor daar ging die weer. Hobbelen en sputteren. Van conatct af even wachtten en ja hoor het werkt weer. Even stoppen bij de stoplichten (met caravan) en de motor sloeg af. MM lampje maakt overuren. Bij mij laat de snelheidsmeter het te pas en te onpas afweten en alles wat daar aan vast hangt ook. De storingen komen op momenten die niet ergens aan zijn gerelateerd. Het komt gewoon.
Uitlezen doe ik bij een bevriende Citroendealer en die kwam er vandaag achter dat mogelijk de kat. wat kuren heeft. Lijkt mij niet erg onwaarschijnlijk. De snelheidmeter sensor is defect dus een nieuwe op.
Maar ik leef helemaal met je mee maar ik heb mij er nooit aangestoord. Ergerde mij wel eens, maar als deze bult ijzer op wielen wel normaal reed dat reed en rijdt hij perfect.
Het is een heerlijke auto en laat je nooit in de steek.
Mogelijk dat het aan de buitenlucht ligt want ik woon niet zo ver van jouw vandaan. Trouwens bij de rotonde bij jullie zit ook een Peu dealer. Hij kan hem toch zo even aan de kast hangen. Of moet dat ook al weer geld kosten??
17 jaar
Hallo Peudofiel,
Momenteel rijdt de peug weer prima na een kleine beurt. De olie is vervangen en er zit nu 100% zeker 5W40 volsynthetische olie in. Het euvel is momenteel niet aanwezig.
De laatste akties zijn geweest het schoonmaken van het gasklephuis en dus nu de kleine beurt.
Ik heb overigens nog een uitleesapparaat voor het hele boordsysteem in de aanbieding. Een SCANTOOL II die alle ODBD systemen kan uitlezen. En ook het MM systeem kan resetten.
de officiele peugeot dealer vraagt voor het uitlezen alleen al 35 tot 40 euro. En ok de vakgarages e.d. vragen een (wel lager) bedrag. Ze zijn er wel tijd mee kwijt zeggen ze.
Misschien zijn er nog mensen die deze willen overnemen voor 40 euro.
Maar ook bij ons geldt: de wagen bevalt verder zo goed en rijdt zo heerlijk dat we hem niet weg doen. Alleen vaak baal ik wel als er weer zo'n rottig defectje optreedt.
Dat is volgens mij nog steeds voorbehouden aan peugeot en andere franse auto's : de hele electronica en bedrading incl. stekkers e.d. is niet van de beste kwaliteit. Het valt me sowieso op op dit forum dat misschien wel meer dan de helft van ale storingen vaak electrisch/electronisch /computerstoringen zijn.
17 jaar
Ik wil nog even reageren op dat gasfilter waar Erwin over schrijft.
Dit filter kan ik in mijn auto niet vinden. Ik heb Vialle LPI install. Zit dat filter mogelijk dan ergens anders of zit dat er niet in.
Want wanneer dit een erg belangrijk onderdeel is dan wil ik deze ook graag zo af en toe vervangen.
Ik heb voor de duidelijkheid helemaal geen problemen met de gasinstall. Is twee jaar gelden helemaal nagekekenen gerepareerd door Olijve in Assen en klasse werk geleverd.
17 jaar
Ik had er inderdaad geen drooggasfilter in mijn AG G3 systeem. Daarom heb ik dat er alsnog voor 25 euro in laten zetten bij DMG oid in Groningen gasinbouwstation van BEEN. Dit onder het motto : het zal altijd beter zijn voor de injectoren.
Je moet het filter zien in de leiding naar de injectoren toe. Maar ik weet niet of de VIALLE installatie ook net zo inelkaar zit.
In ieder geval zijn ze voor 2001 niet echt massaal toegepast heb ik begrepen. Dus laat voor de zekerheid checken.
Ik heb daar ook nog nagevraagd over het zgn. Flash Lube systeem of dat nodig was. Volgens dat inbouwstation was dat voor peugeot niet nodig. wel was het goed om 1 maal per maand op benzine te rijden evenals een keer op een lange rit.
17 jaar
Peudofiel,
Dat gasfilter was alleen voor de AG SGI installatie. Misschien dat de vialle ook een dergelijk filter heeft, maar dat staat hier dan volledig los van.
Klaas: dus het is toch de olie geweest? Dat is je al een jaar geleden verteld, had je de irritatie kunnen besparen.
17 jaar
Ik heb ook een vialle en zit idd een filter in, ik weet zo gauw niet waar.
Asl tie goed rijd niks aan doen, geen problemen maken als ze er niet zijn.
17 jaar
De update :
kleine beurt gehad eind dec. de olie is vervangen door nieuwe 5W 40 volsynthetische olie.
Auto heeft bijna 5000 km geen problemen weer gehad totdat :
2 weken geleden kwam voor het eerst het bijna afslaan van de motor even voor. Daarna weer tijdje weg totdat afgelopen woensdagmorgen het weer 's morgens bij koude meter optrad. Uitgeprobeerd of het euvel ook op benzin eaanwezig was. maar motor is dan minder gevoelig, schommelde wel bij stationair draaien, maar niet zo erg als op gas. Hetgeen ook logisch is. Gisteren nog steeds wat onregelmatig lopen , maar minder erg. Vandaag naar garage geweest.
MM lampje brandde intussen ook weer. Vandaag liep motor wel weer goed, maar toch bestaande afspraak gebruikt om checks te doen.
Gasklephuis is gecontroleerd, was niet vervuild itt de vorige keer. Ook stappenmotor is gechecked , leek ook goed te werken.
De Bosch testkast KTS 5 eraan laten hangen. Wel bleek daarop dat de vertragingstijd bij de bobine bij 2 cil andere waarde had dan het andere paa. Bij 1 cil paar stabiel, bij de andere niet helemaal. Afgesproken dat volgende keer , als motor weer stottert ik dan meteen laat uitlezen en we meteen gaan kijken naar bobine. Het motormanagement c.q boordsysteem is Marelli 4.8 P.
De bobine lijkt nu mogelijk verdacht, omdat het wel frappant is dat als het optreedt het meestal wat kouder en miezeriger weer is.
DE olie tip lijkt dus niet def. geholpen te hebben.
Lijkt misschien meer op een electrisch c.q. bobinen probleem. Wie denkt weer mee ?
17 jaar
De update :
kleine beurt gehad eind dec. de olie is vervangen door nieuwe 5W 40 volsynthetische olie.
Auto heeft bijna 5000 km geen problemen weer gehad totdat :
2 weken geleden kwam voor het eerst het bijna afslaan van de motor even voor. Daarna weer tijdje weg totdat afgelopen woensdagmorgen het weer 's morgens bij koude meter optrad. Uitgeprobeerd of het euvel ook op benzin eaanwezig was. maar motor is dan minder gevoelig, schommelde wel bij stationair draaien, maar niet zo erg als op gas. Hetgeen ook logisch is. Gisteren nog steeds wat onregelmatig lopen , maar minder erg. Vandaag naar garage geweest.
MM lampje brandde intussen ook weer. Vandaag liep motor wel weer goed, maar toch bestaande afspraak gebruikt om checks te doen.
Gasklephuis is gecontroleerd, was niet vervuild itt de vorige keer. Ook stappenmotor is gechecked , leek ook goed te werken.
De Bosch testkast KTS 5 eraan laten hangen. Wel bleek daarop dat de vertragingstijd bij de bobine bij 2 cil andere waarde had dan het andere paa. Bij 1 cil paar stabiel, bij de andere niet helemaal. Afgesproken dat volgende keer , als motor weer stottert ik dan meteen laat uitlezen en we meteen gaan kijken naar bobine. Het motormanagement c.q boordsysteem is Marelli 4.8 P.
De bobine lijkt nu mogelijk verdacht, omdat het wel frappant is dat als het optreedt het meestal wat kouder en miezeriger weer is.
DE olie tip lijkt dus niet def. geholpen te hebben.
Lijkt misschien meer op een electrisch c.q. bobinen probleem. Wie denkt weer mee ?
17 jaar
Hallo KRG,
Ik heb nog een nieuwe bobine liggen van een 1.8 16 (ew). Mag je van mij wel proberen, als het je wat lijkt kun je hem overnemen. Woon niet zo heel ver weg van Winsum, laat maar wat van je horen.
Gr. Erik
17 jaar
Klaas,
ik heb ook een 2.0 liter 406 uit 2001 benzine.
bij aankoop liep ie perfect. na een grote beurt (bij een universele garage, door mij uitonderhandeld bij de aankoop), begon de ellende.
heb het onregelmatig lopen (inhouden) er nooit uit kunnen krijgen en me er maar bij neergelegd. van meerdere kanten hoor ik dat deze motor dat vaker heeft en electiciteit hebben ze bij peugeot sowieso geen kaas van gegeten. ik ben er nu wel achter dat het een combinatie van factoren is, dus even iets aanpassen helpt niet. met die olie en zo heb ik ook allemaal gedaan. verneukeratieve is dan dat ie net even anders loopt en je het idee krijgt dat het geholpen heeft.
waar ik je mischien nog mee kan helpen zijn die grote wisselingen in toerental, dat had die van mij op een gegeven moment ook nog eens. in de bocht terugshakelen en dan viel die naald bijna onderin, moest ik gas bijgeven. overigens afslaan die ie nooit.
een peu dealer heeft toen bij mij bobine varvangen en let op nu komt ie, een schakelweerstand 2 snelheden ventilateur (soort van stekker ergens onder het dashbord, de weerstand/zekering daarin was ook kapot of miste. weet het niet precies ik ben een leek). de chef werkplaats verzekerde mij dat het daaraan lag?!
hoe dan ook, ik heb dat probleem daarna in ieder geval nooit meer gehad!
groet,
Norbert
17 jaar
Norbert,
Ik snap niet helemaal welk onderdeel is vervangen of had een kapotte weerstand oid. Kun je dat nog nagaan adhv je factuur ?
ik ben wel benieuwd eigenlijk naar wat de oorzaak was of kan zijn.
gr Klaas
17 jaar
Klaas,
op de rekening staat: ''schakelweerstand 2 snelheden ventilateur vervangen'' (nr. 12060A)
ik weet ook niet wat dat er mee te maken heeft, maar dit had blijkbaar invloed op het electrische circuit. op de rekening staat ook nog ''weerstand'' (nr. 1267E3) en ''zekering'' (nr. 6500G4).
op dezelfde rekening staat dat de bobine is vervangen, dus dit kan ook nog een plausibele verklaring zijn. (ik heb helaas geen storingscodes). ook op de rekening staat nog ''set 4 verl stuk'' (nr. 596320). weet niet wat dit is, wellicht heeft het te maken met de bobine.
verder kan ik uit de rekening opmaken dat er 2 keer een diagnose en storing zoeken is uitgevoerd.
hopelijk kun je er zo wat mee,
Norbert
17 jaar
Hoi Klaas,
Heb die nummers even achterhaald,
1267e3 is een weerstand, deze zit in het koelvinhuis. Zwart van kleur en 0,8 ohm. Zit als het goed is ook nog een grijze in.
6500G4 is een hoofdzek. van 50 AMP en zit in de zek.kast onder de motorkap.
596320 zijn de bougiedoppen.
1206oa is onbekend (nul en o geprobeerd)
Wordt het weer wat duidelijker van.
Gr.
Robert
Klaas,
wellicht kun je voor die schakelweerstand informeren bij de dealer waar ik de reparatie heb laten uitvoeren, dit is Nefkens Oost in Deventer, tel.: 0570-621914.
groet,
Norbert
17 jaar
Hallo,
Mijn Peugeot 406 1.8 16v heeft bij ongeveer dezelfde km-stand veel dergelijke problemen gekregen. Als het nog niet gebeurd is zou ik onmiddellijk de stappenmotor en de MAP-sensor vervangen. Dat heeft me, zo'n twee en een half jaar geleden, respectievelijk 137,85 en 57,41 gekost. Het vervangen was eenvoudig zelf te doen. Sindsdien heb ik er nooit meer problemen mee gehad. Ook niet in de bergen of zoiets.
Groeten,
Jan
17 jaar
sinds een tijdje weer problemen met MM lampje.
laatste keer heb ik op advies van garage een lange rit op benzine gereden met injectorcleaner in de benzine.
Probleem is tijdje weggebleven tot vandaag.
Na controle airco en wegrijden bij de garage ging de motor weer bokken en liep onregelmatig stationair. Op LPG sloeg hij zelfs af na gas geven en weer loslaten.
Na tijdje MM lamp weer aan !
Uit laten lezen met een Superscan testkast die meteen aangaf dat er een storing zat in de MAP sensor en dat als gevolg daarvan de verrijkingsinstallatie een fout geeft. Na reset is alles weer oke.
Afspraak : volgende keer bij stationair probleem eerst mapsensor meten met testkast om te kijken of deze fout dan ook weer aangegeven wordt:
Zo, ja , dan mapsensor vervangen.
Wordt ook vervolgd !
17 jaar
Ik heb al enkele jaren hetzelfde probleem dat de motor op waarschijnlijk 3 cilinders draaid net na het starten, waarna het MOTOR-MANAGEMENT lampje knippert en daarna blijft branden.
Ik heb een 206CC 2.0l uit 2001. Dit probleem lijkt mij voor te komen bij zeer lage, of juist zeer hoge temperaturen. Soms slaat hij bij stationair toerental ook gewoon af. (bij stoplicht bijvoorbeeld)
Meermalen laten uitlezen bij dealer.(best duur ongeveer 50 euro per keer)
De computer gaf aan ontstekingsprobleem, nu hebben ze eerst 4 nieuwe bougies gemonteerd. Resultaat nog steeds hetzelfde.
Hierna de bobine vervangen, resultaat nog steeds hetzelfde.
Terug oude bobine erin. En nu ben ikzelf maar aan de slag gegaan. Ik heb alle stekkers ingespoten met WD40. Met goed resultaat tot nu toe, ik heb geen storing sinds een week, en hiervoor om de twee dagen.
Ik vermoed dat het probleem zat in de groene stekker rechts onder de bobineaansluiting. Dit is de temperatuurzender, en deze stekker had ik er een jaar geleden al eens af gehad, en terug erop waarna het probleem zeer lang weg was............succes..
Francis
17 jaar
Ik had na een paar dagen na de vorige melding van mij weer hetzlefde euvel. Met dezelfde testkast weer uit laten lezen. Nu echter geen duidelijke foutcode te vinden. uiteindelijk is het MM lampje gereset zonder dat er hard een oorzaak was. Dus misschien toch weer niet de MAP sensor.
Wat ik wel vreemd vind is dat ik ook een aircoprobleem had. Zie mijn andere topic. keurig gefixed door het vervangen van het relais in de BSI. Ik heb daarbij alle stekkers van de BSI uiteraard los gehad en of het ermee te maken heeft of niet , maar nu loopt de motor op dit moment prima zonder haperingen of onregelmatigheid.
Misschien dus toch ergens een sensor signaal probleem oid. En wie weet of de centrale BSI sensor signalen ontvangt en iets te maken heeft met de andere motorregelsystemen ?
Ik zal bij opnieuw optreden van de problemen in ieder geval naar de sensor stekker bij de bobine kijken. Als dit bij de 406 2001 tenminste er net zo uit ziet als Fransiscari beschrijft.
wordt weer vervolgd.
17 jaar
Nogmaals terugkomen op mijn vorig antwoord.
Voor alle duidelijkheid, heb ik alle stekkers losgehad en ingespoten met WD40.
En met alle bedoel ik alles wat ik dacht wat met dit probleem te maken kon hebben.
Ik vermoed dat het grootste probleem mijn stekker van de temperatuursensor (groene stekker) was, namelijk deze had ik een jaar geleden al eens losgehad,waarna het probleem lang weg was.
Een aantal weken geleden heb ik deze weer losgehad waarna het probleem terug kwam.
Ik heb de stekkers ingespoten van de temperatuursensor, UGR ( uitlaatgassen terug in luchtinlaat ) i.v.m. uitlaatgassen emissie., Stekker van bobine, en alle injectieventielen..
Zie foto.....Nu is het voor mij weer opgelost..Een goedkope oplossing en misschien voor meer problemen
[url=http://imageshack.us][img]http://img148.imageshack.us/img148/9808/...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img]http://img148.imageshack.us/img148/756/i...[/img][/url]
17 jaar
WD40 is voor vanalles geschikt maar niet als contactspray. Over een tijdje krijg je toch weer problemen hiermee. Gebruik liever contactspray, maar het beste is om de stekker te vervangen van de connector en de contacten op de sensor netjes schoon te maken.
Wd40 smeert ook de boel en is daardoor niet echt geschikt daarvoor.
Ik sluit me aan bij Pieterp, contactspray is beter.
17 jaar
In het voorjaar 2007 heb ik weer 2 maal last gehad van onreg. stationair lopen en later MM lampje die brandt. Weer laten uitlezen door 2 verschillende garages. Beiden konden eigenlijk geen storing vinden. Het rare is dat na een reset de storing dan ook weer een tijd wegblijft.
Afgelopen dinsdag na een aantal duizenden km goed lopen, in 1 maal weer een onreg. stationair lopen en bij gas los meter naar 500 toeren (snel zakken van 1000 naar 500, je herkent meteen het beeld als je gas loslaat) slaat de motor op gas af. Uiteraard meteen weer op benzine gaan rijden en uitgeprobeerd, zelfde probleem alleen is de motor op benzine iets minder gevoelig en slaat meestal net niet af. Weer een aantal keren opnieuw gestart, onder de motorkap wat gerommeld aan de diverse slangen en connectors. Niets gevonden, motor uit en later weer opnieuw starten en ja hoor alle problemen weer over, alleen MM lampje brandt nu weer.
Als ik naar de garage ga dan zeggen ze : eigenlijk moet je meteen als hij aldoor afslaat langs komen , als het probleem er nog inzit dan kunnnen we misschien meer zien. maar als ik bij de garage kom si het probleem eerst weer over.
Dus ik rij maar weer een tijdje met de MM lamp.
wel valt mij op dat (en misschien geeft dat een hint) dat de motor sneller meteen aanslaat dan de vorige weken. Ergens heb ik het gevoel dat dit misschien een richting op wijst.
Evenals het feit dat ik vlak voor dat ik de problemen weer kreeg de beide dimlichten heb vervangen. Aan de linkerzijde loopt een bepaald slangetje met een soort klepje oid erin gemonteerd. Deze moet je opzij doen om bij de linker lamp te kunnen. Heeft dit slangetje er misschien mee te maken (vacuum leiding oid?).
Ook heb ik het idee dat de motor zelf stiller loopt en optrakt dan als de dagen voordat de storing optrad.
Alle suggesties van olie, gasklephuisreinigen en stappenmotor zijn kortgeleden nog gedaan.
Ook map sensor is genoemd , maar getest en in orde bevonden.
Het komt dus spontaan (of niet ) en gaat ook weer weg, is dus niet zeer blijvend, maar zo langzamerhand wel irritant. het gekke is nog steeds dat het gekomen is na de grote beurt met 120K km daarvoor paar jaar nooit last gehad, nu 6 maal per jaar oid.
17 jaar
Klaas heb je een AG gasinstallatie ?
Hier zitten onderdruk slangetjes op, van verdamper naar gasklephuis en naar de SGI computer. Bij mijn 406 waren deze slangetjes niet echt goed gemonteerd en hiermee is ook een probleem waarbij de auto iets ging schokken en heel af en toe een MM lampje mee kreeg voorlopig weg. Het is iets kleins maar wel kritisch.
ja ik heb een AG G3 gasinstallatie met SGI. wat was er niet goed gemonteerd dan ? Ik heb het idee , maar kan het niet hard maken dat het verleggen van deze slangetjes na de storing de laatste keer wel hielp. maar hetis wel vaker zo weer overgegaan zonder dat we echt een oorzaak vonden.
17 jaar
Ik heb trouwens na een tip van diverse mensen geprobeerd om 10 minuten a 15 min systeem spanningsloos te maken om zo de diagnoselamp weer uit te krijgen.
Maar het rare is dat dit nietw erkt bij mij. Ik heb de accuklem wel 15 min eraf gehad. radio si alles keurig kwijt en het raam moet weer uitvinden op welke stand hij helemaal dicht is , maar de MM lamp blijft keurig aan !!!
Hoe kan je die zonder uitleescomputer dan resetten ?
Of geeft het niet uit gaan na 10 min spanningsloos dit al een abnormaal gedrag aan.
17 jaar
Bij sommige auto's werkt dat maar niet altijd. Als het probleem er direct weer is is de storingsmelding er ook weer. Is het zeker dat er geen lekkage is bij de slangetjes ?
Update sept 2007 :
Ik had het afgelopen weekend weer voortdurend het euvel van afslaan bij gasloslaten en het pendelen en onrustig stationair lopen. Ook tijdens afremmen spontaan afslaan als je nog de rotonde rond moet of voor een stoplicht moet wachten. e.d.
Het motormanagement lampje brandde ook al weer een paar duizend km . Maar tot dit weekend liep de motor zelf prima.
Nu weer naar de franse autogarage geweest, laten uitlezen met de DIAG 2000 kast van Peugeot. : permanente storing mengselregeling en storing temp regeling. verder onderzoek leverde niets op, geen harde defecten!
Monteur heeft deze keer alles maar gewoon gereset, zonder verder allerlei dingen of zaken los te halen.
Het gekke is dan dat de motor na resetten gewoon weer mooi stationair loopt en alles weer 100% is.
De conclusie van de monteurs daar is dan ook dat er ergens in de motor, misschien bij het starten af en toe een te rijk mengsel ontstaat waarna hij gaat pendelen en dan dus ook uiteindelijk het MM lampje gaat branden.
De beschrijving van de AG gasinstallatie geeft ook duidelijk aan dat de gasinstallatie vrijwel geheel de originele motorbesturingseenheid van de auto zelf gebruikt en alleen de opentijd van de gasinjectoren via een instelling van de timing van de benzine injectoren worden afgeleid.
Maw blijkbaar heeft de benzine installatie af en toe naa een paar 1000 km een spontane hik waardoor de zaak van slag raakt.
Een defecte stappenmotor of een defecte bobine of mapsensor zou volgens de monteur vrijwel nooit leiden tot een probleem wat zich maar eens in de zoveel tijd voordoet.
Het bl;ijft voor mij nog een raadsel wat werkelijk nu wijsheid is. Maar ik heb ook geen zin aan allerlei dure vervangingsreparaties als er niet een harde oorzaak uit komt.
wie weet misschien meer raad ?
17 jaar
Het storingsgeheugen kun je bij deze auto zeker niet wissen door de accupool los te halen. Hiervoor heb je de juiste apparatuur nodig. Er is wel e.e.a. te vinden op internet, bv. scantools
17 jaar
Maar ja, je kunt het geheugen wel wissen, maar de storing komt gewoon weer terug.
Er zit toch ergens iets niet goed.
17 jaar
Even weer een update;
Het probleem zit er nog steeds in. Tijden goed lopen, zowel op gas als op benzine. Dan in een maal bij stoplicht afslaan op LPG. En pingelende stationair toerental. Veel meer onrustig als normaal. Overschakelen dan op benzine levert op dat de motor nog steeds pingelt maar dan iets minder erg. Soms is de dag erna alles weer oke. Alleen brandt dan wel inmiddels het MM lampje weer. Uitlezen geeft op de 2000 diag box van Peugeot bij de gewone franse auto garage aan dat er een storing mengsel regeling inzat. Men heeft de laatste keer van nood maar de temperatuursensor vervangen. En de MM lamp gereset. Is 2 dagen goed gebleven. Daarna weer zelfde euvel. Garage weet het iegenlijk niet meer. Ik denk toch aan electrisch probleem, stekker ergens oid. Het treedt ook wel op als de motor bij een dichte brug op de helling staat, stationair goed lopen paar minuten en in 1 keer weer spontana afslaan. Daarna weer pendelen toerental.
Ook op snel genomen rotondes wil het wel voorkomen of als je in 1 maal snel stopt voor stoplicht !
Als de motor ahw niet helemaal lekker is dan zie ik op gas ook dat bij gas loslaten toerental sneller dan normaal zakt en dat toerental ook terugloopt naar 500 toeren. Als hij wel lekker in zijn vel zit doet hij dat beslist niet.
Al met al heb ik sinds de grote beurt bij 120.000 km tot nu toe NU 175000 km al 10 maal de MM lamp laten resetten. Ik zie meer mensen op dit forum die juist last hebben met AG G3 SGI in combinatie met 2001 bouwjaar en 2.0 16 V motor . Toeval of niet ?????????????????
Wie weet het def. antwoord ?
16 jaar
Heb je de bobine vervangen of niet?
16 jaar
Hij geeft geen storingen aan die wijzen op de bobine. Wel mengselregeling of verrijking oid.
Vandaar dat niet de bobine is vervangen.
16 jaar
De storingen die je uitleest zijn niet altijd één op één te vertalen naar een onderdeel wat kapot is. Soms moet je dus met op het eerste gezicht "onlogische" dingen beginnen om je probleem op te sporen en op te lossen.
In deze hele thread zijn al tal van mogelijke oorzaken en aandachtspuntnen aangegeven maar welke heb je nu daadwerkelijk laten controleren of zelf bekeken ? Wat is er vervangen en wat niet ?
Ik heb ook een 406 uit 2001 met een AG gasinstallatie en ik heb met die installatie nog nooit noemenswaardige problemen gehad. Er zit een zeer kleine variatie in het stationair toerental maar dat mag geen naam hebben. Ik weet dat ik dat er uit kan krijgen door het gasklephuis weer een keer goed te reinigen (eerder was dat ook de oplossing) maar daar heb ik al 75000 km geen zin meer in gehad. Dat is dus meer luiheid dan wat anders.
16 jaar
Je zegt(al een tijdje geleden)"Ik heb het uitgeprobeerd, als de motor stationair slecht draait dan doet hij dat ook op benzine !. Dus het probleem zit hem niet in het gas gedeelte."
Die redenatie klopt niet.
Als de storing er in komt, en de bijbehorende"noodloop" loopt hij vaak op beide brandstoffen slecht.
Temperatuursensor zou ik meteen vervangen (niet duur) en die code zat er tenslotte ook in.
Als je echt je probleem wilt vinden zul je moeten bepalen of het door het gas of benzine systeem
veroorzaakt word.
Dit kan je alleen maar door de fouten te laten wissen en desnoods ook de accu nog even los te nemen en dan voorlopig niet op gas te rijden te rijden en kijken of de storing zich echt ook op benzine voordoet.
Dit soort storingen met een LPG auto.(meestal toch gasinstallatie zelf)
Oiram
Wat is er al gebeurd:
Injectorstekker gereinigd en vastgezet.
Carterontluchtingsslang vervangen
5w40 olie erin gedaan.
gasklephuis gereinigd.
mapsensor gecontroleerd.
recent:
temperatuursensor vervangen.
Bij dit type helpt het niet om de accuspanning 10 min los te halen. De storing kan alleen met de diagnose kast gereset worden.
De garage heeft iedere keer gewoon onderzoek gedaan, computer uitgelezen en gekeken of men een harde oorzaak kon vinden.
Let wel, soms is het probleem een paar duizend km gewoon niet meer opgetreden en ineens is het er weer. bedrading heb ik zelf ook al eens summier nagelopen. Maar als de motor goed draait dan heb ik geen zin om een hele middag buiten onder de motorkap te frunniken totdat ik de storing kan reproduceren.
Ook de gasinbouwer in Groningen DMI heb ik al eens gevraagd. Die zeggen dat ze eigenlijk de auto dan langer voor onderzoek moeten hebben. Maar zeggen ze , het probleem moet dan over zijn als je van gas op benzine overschakelt. Als dat niet zo is dan moet je eerst het benzine gedeelte na laten kijken door je gewone garage. Als daar alles oke is, en het euvel treedt weer op dan naar de gasman toe zeggen ze.
Ik spreek nu met mijn gewone garage af dat ik een paar weken een vervangende auto wil hebben en dat ze dan de storing def. proberen op te lossen maar eerst proberen uit te vinden wanneer het optreetd. De monteur zal dan een paar weken lang s'morgens en 's avonds de auto mee naar/van huis nemen en dan kijken wat er gebeurt.
Ik ben benieuwd wat ze dan vinden...........
Op zich vind ik het goed dat er niet zomaar een mapsensor, stappenmotor,bobine, klepstoters, bougies, allemaal vervangen is, zoals sommiogen op de diverse forums is overkomen. Want dan ben ik nog veel meer geld kwijt. Maar ergens moet de oorzaak toch zitten. Het valt me alleen op dat er meer mensen op dit forum juist met de 2.0 16 V gecombineerd met AG G3 gas dit euvel hebben of hebben gehad. Dit geeft toch wel te denken m.i.
16 jaar
O, Ja, Ik heb ook een tijdje geleden een lange rit gereden naar schiphol op en neer vanaf Groningen en toen was er op advies van de gasboer vooraf een injectorreiniger in de brandstof gedaan en toen heb ik de hele rit op benzine gereden om alles goed schoon te branden.
En ik heb er al weer een tijd geleden ook een gas droogfilter in laten plaatsen op advies avn een van jullie. Dus ik heb geprobeerd de nodige adveizen door te geven aan de garage en ze er wat mee te laten doen. Alleen heb ik zelf geen mogelijkheid om alles zelf te doen.
16 jaar
Accu los nemen wil soms wel eens helpen om "geleerde waardes te wissen"
Wat was de foutcode? die heb ik volgens mij nog niet gezien.
Als het een minimale mengselfout is (vooral die op de langere termijn) dan kan het soms weken duren
voor die zich weer voordoet, hangt nm van veel factoren af, luchtdruk, weer, warm of koud,aanhangertje erachter of niet. .
Daarom is het zo belangrijk, gas of benzine?
Oiram
Ik ben het met je eens dat je voorzichtig moet zijn met alles maar vernieuwen totdat het probleem opgelost is. Een slechte bobine is één van de mogelijke oorzaken omdat deze direct problemen kan geven (slechte verbranding) en indirecte problemen (verstoringen van de andere computers in de auto).
Mocht je eens kort en goedkoop een dagje willen testen; Op 1 december vier ik Sint bij mijn schoonouders aan de Leliestraat bij jou in het dorp. Als je wilt kun je dan mijn bobine even lenen en testrijden.
Zie je ook eens een andere ex-problemcar in het echt...
Laat maar weten of je dat zinvol lijkt.
16 jaar
Ik zou er persoonlijk toch een beetje mee oppassen met dat uitlenen van onderdelen.
Als er in het circuit ergens iets niet goed zit kan je misschien ook weer een storing in je eigen auto veroorzaken met dat wisselen.
Antonen, je auto rijd weer goed, dus zou ik er ook maar niet meer aan gaan prutsen of iets uit wisselen met een andere peugeot.
Hoe graag je een ander ook wilt helpen.
Het zijn allemaal gevoelige onderdelen, met name ontsteking, je helpt maar zo iets om zeep.
Iets wat goed werkt, niet aankomen!.
Bij KRG zou je eigenlijk met een datalogger moeten gaan rijden, dan kom je er echt wel achter.
Maar mapsensor of stappenmotor voor het benzine gedeelte en injectoren en gasdruk voor het gasgedeelte zijn de zaken die deze klachten vaak veroorzaken.
Kapotte of slechte bobine uiten zich ook vaak in een onregelmatige loop maar niet het kenmerkende schudden van de motor, het lopen op 3 poten of nog minder.
Vaak kun je een heleboel dingen ook niet meten, komt het gewoon op vervanging aan.
Ik heb stappenmotoren in de hand gehad die elektronisch gezien niets mankeerden, maar toch kapot waren evenals map/mafsensoren.
16 jaar
[quote=KRG]En ik heb er al weer een tijd geleden ook een gas droogfilter in laten plaatsen op advies avn een van jullie. Dus ik heb geprobeerd de nodige adveizen door te geven aan de garage en ze er wat mee te laten doen. Alleen heb ik zelf geen mogelijkheid om alles zelf te doen.[/quote]
Hoe is het hier mee ? Zie enkele posts terug ?
----
Klaas heb je een AG gasinstallatie ?
Hier zitten onderdruk slangetjes op, van verdamper naar gasklephuis en naar de SGI computer. Bij mijn 406 waren deze slangetjes niet echt goed gemonteerd en hiermee is ook een probleem waarbij de auto iets ging schokken en heel af en toe een MM lampje mee kreeg voorlopig weg. Het is iets kleins maar wel kritisch.
----
Het zou het perfecte voorbeeld kunnen zijn waarbij de auto op benzine slecht loopt en het probleem door de gastinstallatie veroorzaakt wordt. Die slangetjes zie je zo, vanaf de verdamper even volgen waar ze naar toe gaan. In mijn auto (406 2001 SGI) pakte ik deze destijds zo los en sloeg de motor direct af.
Problemen bij het overschakelen zitten vaak ook in het gas systeem. Vanwege die reden ga ik liever naar een specialist. Dat is iemand die en verstand heeft van het LPG systeem en verstand heeft van het benzine deel van de auto zodat ik niet telkens van kastje naar de muur moet.
Ik heb onlangs een uitgebreide PDF gedownload waarin heel duidelijk de complete werking van het SGI systeem van AG wordt uitgelegd en verklaard. Dit met schema's en timings voorbeelden e.d.
Er staat heel duidelijk in dat de SGI computer alleen zijn werk kan doen als de benzine comp goed werkt. De SGI comp geeft geen terugkoppeling aan de benzine comp. Alleen berekent de SGI aan de hand van de inspuit en openingstijden van de benzine injectoren de tijd met een bepaalde kromme die de gasinjectoren moeten open gaan. Dus alleen de openingstijd en duur wordt door de gascomputer geregeld. en volledig van de benzine comp. afgeleid. Dus dat is ook waarom de Gasspecialist zegt dat eerst gekeken moet worden naar de problemen of die ook in meer of mindere mate optreden als de auto op benzine loopt. Pas dan kun je conclusies afleiden over de conditie en werking en samenhang met de gascomp.
Ook kan de gascomputer geen noodloop creeren zoals sommigen op dit forum aangeven. Zelfs het branden van het Mm lampje zelf heeft geen verdere gevolgen voor de instelling op benzine van deze motor. Ik merk het ook totaal niet in het verbruik , of de MM brandt of niet.
Het enige wat elke keer weer opvalt : als de motor problemen driegt te krijgen dan is het eerste kenmerkende dat het loslaten van het gaspedaal een veel snellere daling van het toerental tot gevolg heeft dan normaal wanneer de motor probleemloos loopt.
Oftewel het lijkt wel of bij gas loslaten als het euvel er in zit het mengsel anders is waardoor de motor meer afremt. Wie heeft hier de verklaring voor : ik denk nl. dat we zo met dat antwoord meer op de oorzaak kunnen komen.
Zelfs tijdens een lange rit dinsdag na 100 km ging in 1 maal bij afremmen en fileverkeer hij weer pendelen en neigen tot afslaan. Als ik dan weer 100 km verder op de snelweg doorrijd en daarna stop dan is het euvel weer weg. Ook gisteren op de terugreis met 260 km achter elkar weer geen problemen met afslaan. Vandaag met korte ritten ook weer alles oke. Ik wacht maar weer af.
16 jaar
[quote=KRG]Er staat heel duidelijk in dat de SGI computer alleen zijn werk kan doen als de benzine comp goed werkt. De SGI comp geeft geen terugkoppeling aan de benzine comp. Alleen berekent de SGI aan de hand van de inspuit en openingstijden van de benzine injectoren de tijd met een bepaalde kromme die de gasinjectoren moeten open gaan. Dus alleen de openingstijd en duur wordt door de gascomputer geregeld. en volledig van de benzine comp. afgeleid. Dus dat is ook waarom de Gasspecialist zegt dat eerst gekeken moet worden naar de problemen of die ook in meer of mindere mate optreden als de auto op benzine loopt. Pas dan kun je conclusies afleiden over de conditie en werking en samenhang met de gascomp.[/quote]
De SGI computer heeft inderdaad geen elektrische terugkoppeling naar de benzine computer. Het wel of niet goed werken van de SGI computer kan echter zeker wel invloed hebben op de benzine computer. De benzinecomputer meet met lambdasondes namelijk de samenstelling van het uitlaatgas en regelt hierin bij, hierop zal de SGI computer weer reageren.
Wat ik duidelijk wil maken is dat als het check engine lampje brand dit net zo goed een gevolg kan zijn van het niet goed werken van de benzine computer als van de SGI computer. Om een goede diagnose van het LPG systeem te kunnen doen moet je benzine computer in order zijn en de regeling tijdens benzine bedrijf goed werken.
Eevn weer een update. Ik heb deze week een rit gemaakt van 250 km snelweg. Daarna een paar km stadsverkeer alles prima. Volgende dag weer 60 km en in de middag weer een rit van 250 km snelweg terug. Toen ik weer bijna thuis gekomen in het stadsverkeer terecht kwam begon de motor weer bij gasloslaten teveel in toeren te zakken. Op gas dus weer afslaan. Paar km op benzine gerden, dan minder gevoelig maar welonrustig stationair. De volgende dag heeft mijn vrouw de auto mee gehad voor kortere ritten. Bij stoplichten weer afslaan en af en toe onregelmatig lopen stationair. Vandaag heb ik zelf weer de auto mee en vanmorgen 15 km gereden en gaat redelijk, alleen af en toe bv bij stilstaan bij een brug, weer stationair afslaan. Nu weer even op benzine overgeschakeld. Je merkt dan weer dat de motor wel onrustig blijft , maar hij slaat net niet af dus je hebt er minder last van.
Weer de opmerkijke conclusies : het euvel treedt vaak op na lange rit op snelweg bij prima lopen en daarna stadsritten.
En het euvel begint op gas (want daar rij je normaal gesproken altijd op !) en bij overschakelen op benzine is het probleem niet helemaal weg, maar het effect is minder erg.
Ook een conclusie : vandaag problemen , wil niet zeggen dat de auto morgen of volgende week ook weer de problemen vertoont.
Dus nog steeds : onvoorspelbaar gedrag !!!!!!!!!
16 jaar
Als tie op benzine hetzelfde probleem vertoont, hetzij minder, moet je het toch daar zoeken.
Ik weet niet of je bij deze lpe de het signaal van de lambdasonde kunt aansluiten op de lpe i.p.v. op de benzinecomp.
Nu meet de benzinecomp het lambdasignaal en geeft door aan de lpe.
Bij vialle weet ik dat je het lambdasignaal ook door de lpe kunt laten meten.
Dan haal je er namelijk weer een trigger tussen uit.
16 jaar
Het is een AG systeem. Heeft geen LPE want die is van Vialle. Zit wel een computer in maar het SGI systeem heeft alleen de injectietijden nodig die bij de injectoren afgetapt worden, de koelwater temperatuur die bij de benzine ecu afgetapt wordt en de map waarde waarvoor er een extra sensor voor in de SGI computer zit. Lambda kan wel aangesloten worden maar er is geen bedrading voor aangelegd en ik vraag me af of de software in de computer dit ondersteund.
In een ander topic al de tip van de LPG druksensor om deze te laten controleren of te laten vervangen. Zou best kunnen zijn dat de hoofdregeling (de benzine computer) toch van slag raakt als de druksensor en daardoor de SGI computer (volg systeem) geen goede signalen meer afgeeft. Na overschakelen op benzine heeft de hoofdregeling dan toch nog even last van het probleem dat er in het LPG systeem was. Ver gezocht maar mijn inziens niet ondenkbaar.
Ik zou het wel mooi vinden als iemand die de systemen echt 100 % kent ook een reactie op de zienswijze van Pieterp9094 zou geven over de mogelijke instabiliteit van de benzine mengselregeling nadat de regeling bv op gas is gaan pendelen.
Ik dacht dat dat niet kan , maar Pierp geeft een vergezochte maar misschien logische verklaring waarom het op benzine dan ook fout gaat . Het euvel blijft dan wel een aantal km's in ieder geval. Kan het zo lang duren dat de benzine regeling van slag blijft ook stationair met als onderliggende oorzaak dan een niet goed regelend gassysteem.
Wie weet hier meer van ?
16 jaar
Volgens mij was "Hakeemolajuwon" één van de LPG-goeroe's op dit forum.
Zoek hem eens op via de zoekfunctie en stuur hem een e-mail.
Misschien dat hij er wat meer over kan zeggen.
16 jaar
Met de lpe bedoel ik eigenlijk ook de gascomp.
Werkt overigens allebei op dezelfde manier.
Alleen bij vialle kun je het lambda signaal wat normaal via de benzinecomp loopt ook via de gascomp laten lopen.
Er moet dan wel iets om gezet worden, maar dit terzijde.
Ik vermoed dat ook hier de injectoren de boosdoener zijn.
Temeer omdat het ook een 2 litermotor is en hier zijn in het begin problemen van deze aard mee geweest.
Ook de C5 heeft deze problemen gehad.
De andere peugeot die op site staat is ook een 2 liter.
Kijk even bij autoweek en klik dan my review aan en kijk onder het kopje citroen.
Daar staan er ook verschillende met deze problemen en oplossingen tussen.
16 jaar
weer een update :
Ik heb de auto een paar dagen bij de garage gehad. Ze hebben erin gereden en het volgende ontdekt:
Met de testkast van peugeot (2000) hebben ze gemeten en het viel op dat een bepaalde temp waarde ipv op te lopen bij warm draaien dat deze waarde lager werd.
Ze hebben uiteindelijk om dit probleem te verhelpen een software update gedaan van de benzine computer. daarna was dit probleem weg en ze dachten daarmee ook de oplossing voor mijn problemen gevonden te hebben.
Ik heb er 1 dag mee gereden, eerste 30 km leken prima te gaan totdat : .............
Ik bij de afrit naar een benzinepomp om te tanken redelijk ging af remmen en ja hoor, weer de motor pendelen en afslaan bij 500 toeren ipv mooi rond te lopen bij 800 toeren. Ook de rest van de 570 km heen en terug naar het westen tijdens file rijden veel afslaan bij stilstand e.d.
In het weekend gereden en nog steeds af en toe weer stationair afslaan. Daarom vandaag 15 km vanmorgen gereden alleen op benzine en 15 km terug naar huis idem alleen op benzine gereden. Maar nu ook op benzine toch afslaan of bijna afslaan van de motor bij gas loslaten.
Nu komt het rare: Bij het inparkeren met bocht links achteruit op parkeerplaats gaat de motor ineens weer geod stationair lopen zonder afslaan. keurig stabiel en 800 - 700 toeren afhankelijk van aircopomp.
Dus ik heb meerdere dingen ontdekt zo langzamerhand:
-zowel bij op gas rijden als op benzine treedt euvel op !
-Soms komt euvel als ik bv op rotonde rijd of als ik een stoep op rijd of als ik achteruit rij of als ik in de file heftig moet afremmen. (zie ook de historie in deze post !)
-als de motor het betreffende euvel heeft dan zie ik het al bij gasloslaten en kopp intrappen bv dat de meter die het toerental aangeeft van 2500 toeren naar stationair toeren veel sneller zakt dan normaal. Ook zakt het toerental dan ook echt naar 500 toeren en slaat dus op gas vrijwel altijd af en op benzine net niet.
-De motor lijkt ook meer lawaai te maken als hij in die staat is.
Ik heb snel even gekeken of ik iets kan reproduceren door aan kabelbundels ed te trekken maar dat leverde niets op. Hij loopt nu weer even goed dus. maar ik het effect nu wel weer doorgegeven aan mijn garage omdat ik nog steeds hoop dat we door denken en doen er uit moeten kunnen komen.
Wie heeft ook nog meer hints?
Ik geloof zelf dus niet in stappenmotor of andere defecte onderdelen maar in of een luchtslang of loszittend onderdeel probleem of in een electrisch signaal onderbreking of overgangsweerstands probleem. Dat mede opgewekt kan worden als de auto en motorblok een bepaalde beweging maken .
Wie durft ?
16 jaar
Dat het toerental zich herstelt bij een rotonde of inparkeren is normaal.
Het toerental regelt zich naar boven af omdat de stuurbekrachtiging in dit soort situaties met lage toerentallen vermogen vraagt waarop het mm reageert door het toerental hoger af te regelen.
Dat de motor bij hele lage toerentallen lawaai is te verklaren doordat de oiledruk bij dat toerental aan de lage kant komt te zitten en daardoor begint de motor te rammelen of de zuigers kantelen licht bij zulke lage toerentallen.
Loopt tie nog mooi rond bij dat soort toerentallen of staat het hele blok te schudden?.
16 jaar
Goedeavond Klaas,
Ik heb sinds vorige week de auto van mij terug, en ben de hele week in Heerlen geweest. Ik heb nu 900km gereden en hij houd het nog steeds goed. Hij rijd perect zonder afslaan en al die andere problemen. Woensdag krijg ik de rekening en de onderdelenspecificatie, dus dan zal ik die even uitleggen. Ik heb allereerst een grote beurt gehad, waarbij bleek dat de lamdasonde defect was, daarna kwam het probleem wel terug, en vervolgens heeft de monteur de auto op benzine helemaal correct afgesteld, en is hij naar de gasspecialist gegaan. Deze hebben vervolgens de computer uitgelezen en kwamen er toen achter dat de GASDRUKVERDELER niet goed was. Degene die er bij mijn installatie op zat was er een die tevens ook niet op de computer aangesloten was, dus die hebben ze vervolgens vervangen door een verdeler die aangesloten is op de computer. Nu is het probleem helemaal weg, zelfs met veel regenval.
Wat jij hierboven ook al eens aangaf, dat je na slecht rijden op gas ook hinder had bij rijden op benzine heb ik ook gehad. De eerste tijd reed hij dan op benzine heel erg onregelmatig, en na een tijdje ging het op benzine weer goed.
Ik wacht de rekening nog even af, want daar zal de nodige informatie op staan neem ik aan, dus dan laat ik het nog even weten.
Ik laat woensdag of donderdag weten wat er bij mij allemaal aan gedaan is!
Met vriendelijke groet,
Marc Valk
16 jaar
Klaas, wat voor jouw probleem cruciaal is, is dat je het kunt reproduceren. Op het moment dat jij weet wat je precies moet doen om het probleem op te roepen kun je hem bij Peugeot aan de computer hangen en uitlezen wat er mis gaat. Het kan nog een sensor of zo zijn die het niet goed doen maar ik vermoed dat er ergens een draad doorgesleten is. Gezien het feit dat het bij sterk remmen en achteruitrijden veranderd lijkt het met iets van het kantelen van het motorblok te zijn, wellicht kom je hier mee verder.
Vermoedelijk heb ik ergens een probleem in een kabelbundel. Maar over 1 maand moet mijn 406 op gas (met 178.000 km) weer voor de APK en een 180 K beurt. Ik heb eigenlijk geen zin meer in meer geld steken in deze auto. Ook maakt hij meer geluid als ik de koppeling loslaat stationair dan een paar maand geleden. Daarom ...............
Ik ben zover dat ik de auto ga inruilen, voor export naar buitenland gaat hij weg.
Wie heeft er nog belang bij het overnemen van 4 gloednieuwe michelin 195/65 H banden, 2000 km mee gereden. Als ik maar weer 4 banden of nog liever banden met stalen velgen heb die nog 1,6 mm hebben dan maakt het voor de garage die inruilt niets uit in inruilprijs.
Wie wil deal maken met mij ? 06 en dan vervolgens 10714877 bellen.
En waar moet ik op letten als ik een 406 HDI /XT met nav van mei 2003 met 111.000 km XT 2.0 109 pk wil kopen?
Ik heb er een gezien die er mooi uitziet en van 2e eigenaar is (historie en alle gegevens gechecked via mijn eigen gagare).
Waar moet ik op letten.
Ik krijg half jaar bovag garantie en mobiliteitsgarantie 1 jaar en nw APK. Geef even wat diesel aankoop tips.
Wat is het gemiddeld verbruik van de 109 PK diesel (2 kleppen /cilinder ).
Hoe kom ik aan nieuwe kaarten voor het navigatie systeem van Peugeot en wat kost dat ?
Wat zijn sterke en zwakke punten van dit type ??
Graag reacties
16 jaar
Na al die ellende toch weer een peugeot,daar snap ik niks van!.
Hoe hardleers moet je zijn.
16 jaar
Hij heeft gewoon pech gehad met die auto, ligt niet aan het merk. Ik heb dezelfde auto, maar dan met een 1.8 16v motor. Ook op LPG (vialle LPi). Gekocht met 150.000 op de teller, inmiddels 2,5 jaar later met 274.000 op de teller en behalve de gebruikelijke dingen (olie verversen, luchtfilter, handremschakelaar, spoorstangen achter, bougies e.d.) geen problemen gehad. En het rijdt echt geweldig (dit is mijn 2e 406 en ben op zoek naar mijn 3e).
Zelf ook al eens gekeken naar een diesel, maar in vergelijk met LPG is Diesel mij toch nog te duur. Meer wegenbelasting, hoger aanschafprijs en de diesel is twee maal zo duur als LPG. Nu gaat een liter diesel wel langer mee dan een liter LPG, maar op LPG haal ik 1 op 10 (met gemak) en denk niet dat ik 1 op 20 zal gaan redden op diesel.
16 jaar
[quote=KRG]Vermoedelijk heb ik ergens een probleem in een kabelbundel. Maar over 1 maand moet mijn 406 op gas (met 178.000 km) weer voor de APK en een 180 K beurt. Ik heb eigenlijk geen zin meer in meer geld steken in deze auto. Ook maakt hij meer geluid als ik de koppeling loslaat stationair dan een paar maand geleden. Daarom ...............[/quote]
Ik vind het toch altijd kromme redenatie, een auto inruilen voor een nieuwe om daarmee goedkoper te zijn. Zeker als er zo'n probleem inzit. Er is in dit topic wel veel geschreven maar veel meer dan probleemomschrijving, uitlezen en wat kleine dingen heb ik niet gezien. Dat is jammer zeker voor diegene die er energie insteken om tot een oplossing te komen. Van een echte degelijke analyse is het niet gekomen, ik weet dat dit vaak het moeilijkse is van het oplossen van een probleem.
Ik heb wel eens mee gemaakt dat een kennis met een slechte auto (waarbij 99% zeker één sensortje het probeem veroorzaakte) liever naar de garage ging om hem in te ruilen dan om het probleem op te laten lossen...
Pieter,
De garage zelf zegt dat het wel op te lossen zou moeten zijn, maar dat het dan een behoorlijke zoekpartij gaat worden. Het is voor mij ook een afweging, wat is het me waard en vooral wat krijg in bij 179000 km nog meer voor kosten:
bv accu, (is nog originele denk ik, zal vernieuwd moeten worden binnen nu en 1 jaar ?)
uitlaat (zit er ook al weer 2 jaar onder en zal ook binnen nu en 1 a 2 jaar vervangen moeten worden.
Starterkrans blijft wel eens hangen bij starten (sinds paar dagen)
Onderhoudsbeurt bij 180 000 km. Verdamper is nog nooit vervangen, zal wel eens aan de beurt zijn.
Injectoren zijn nog nooit vervangen.
Dus help me met een schatting van een kostenplaatje voor de huidige auto over de komende 2 jaar gerekend.
Misschien valt het mee en kan ik wel blijven rijden met deze.
Maar blijft altijd koffiedik kijken en dit exemplaar is me niet meegevallen qua onderhoud. LPG vind ik toch gevoeliger voor storingen dan de ongeblazen zuigdiesel in mijn vroegere 405 die het 270000 km zonder problemen heeft gedaan.
16 jaar
Krg, je hebt veel gepraat over de storing, maar niet veel gedaan met de aan gedragen oplossingen.
Er is veel van de hak op de tak gesprongen en allerlei beweringen en foute conclusies getrokken, maar nimmer naar een aantal echte punten gekeken die aan gedragen werden.
Ik kan me voorstellen dat je de auto zat bent en van het gezeur af wilt zijn.
Die andere peugeot had min of meer dezelfde klacht op deze site gezet en rijd weer zonder problemen in de rondte.
De peugeot van Marcvalk.
Soms kun je nog uren aan componenten meten en allerlei meet fouten mee gaan wegen of afwegen.
Vaak moet je ook niet zo diep zoeken.
Een aantal zaken zijn gewoonweg uit te sluiten doormiddel van het checken met diagnose software.
Heb je de drukken uit laten lezen bij een AG dealer en injectoren laten checken.
Daar waar een mogeljike oplossing werd aan gedragen wierp je weer een nieuw probleem op, of ging je het zoeken misschien wel dit of misschien wel dat.
16 jaar
Ik heb zelf nooit echt gemeten omdat ik geen monteur ben. Alle tips heb ik rechtstreeks aan de garage doorgegeven. Ook is op mijn post precies te zien wat de garage gemeten en geconstateerd heeft. Ook ben ik bij 2 autogasbedrijven langs geweest en die zijn beide stellig in hun verhaal dat eerst de auto op benzine 100% probleemloos moet lopen en dat het pendelen op benzine niet voor moet komen. Ook mijn garage heeft weer opnieuw advies gevraagd bij de gasspecialisten en er wordt sterk gedacht aan een storing in de bedrading die ergens langs het motorblok loopt en die vooral bij bewegen van het blok bij plotseling afremmen of bij de stoep oprijden de zaak verstoord. Dus het is geen constante storing die altijd reproduceerbaar is.
Je (primera P11) mag er wat mij betreft anders over denken, maar ik denk dat de garage terecht niet alles heeft vervangen. Daar ben ik op zich blij mee , alleen komt er een omslagpunt waar ik nog niet uit ben. Wanneer koop je wat anders en dat is altijd op een punt de overweging als je leeftijd en kosten afzet tegen inruilprijs en ander aankoopbedrag.
Ik hoor ook graag andere meningen dan die van primera P11
16 jaar
Ik hoor ook graag andere meningen dan die van primera P11.
De aanpak van Klaas kan toch tot de oplossing leiden. Je hebt de ervaring van anderen nodig om op de juiste plaats te kunnen zoeken. Dat is de funktie van dit forum en ik kan uit ervaring spreken dat dat goed werkt.
16 jaar
Mijn doel is nog altijd zo snel mogelijk een storing op te lossen, dit kom ik ook tegen in mijn werk.
Dan ga ik niet weken lopen bomen over wat het zou kunnen zijn.
Of de meest vreemde conclusies trekken.
Ik kijk naar het voorbeeld van de peugeot van Marcvalk.
Die had ook een lastige storing maar is wel opgelost op een adeqate manier.
Als je auto naar de gasinbouwer is geweest dan vraag je toch wat er gecontroleerd is?.
Dat kun je dan toch terug melden hier?.
Gasdrukken bijv zijn goed en verstuivers idem dito, kun je dat afstrepen en andere mogelijkheden aandragen.
I.p.v allerlei theorieen gaan bedenken waardoor het misschien wel of niet komt.
Dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik ken situaties waar hele theorieen bedacht werden en het uiteindelijk om een kapotte zekering ging.
Daarmee wil ik het probleem niet te kort doen, maar soms is de oplossing simpel.
De aanpak van Klaas leid tot 3 pagina info waar niemand een begin of een eind meer ziet.
Dit forum is er juist om problemen op te lossen, niet om er nog meer bij te maken.
16 jaar
Nu nog even als gebruiker en berijder van de auto het volgende verhaaltje ter illustratie hoe het gaat:
Je hebt een goed lopende auto die op een bepaald moment ineens Niet reproduceerbaar rare verschijnselen geeft. Iedere keer als ik weer daarmee naar de garage ging was het 9 van de 10 maal weer op dat moment over. Kennen jullie het verhaal van de kies en de tandarts....
Daarnaast heb je vaak je auto nodig en kun je hem niet altijd missen. Dan is er nog de planning in de garage en de monteurs die ook niet een hele dag rond kunnen rijden (of soms 4000 km) om te kijken of het probleem dan weer optreedt. Soms is het probleem zelfs weer opgelost tijdens het storingsonderzoek zonder dat de goedwillende monteur met de diverse Peugeot en BOsch KTS testkasten het spoor vindt. Tijdens de koffiepauzes wordt er genoeg nagedacht bij die jongesn wat het in de vrede wel mocht zijn.
Gasklephuis schoongemaakt, connector aan de injector die loszat vastgezet, vacuumslangen gecontroleerd en vervangen, temp sensor vervangen, software geupdate,olie vervangen om zeker te zijn dat er 5w40 in zit, rondgevraagd bij collega's , met de diverse gasinbouwspecialisten gebeld enz. enz..
Zo'n af en toe optredende storing is altijd het moeilijkst te vangen. Dat geldt bij computersystemen, telefooncentrales, ketelsturingen en ook dus bij motormanagement.
Het is niet anders en daarom de lange route tot ik vanmiddag een 406 Break HDI 109 pk van juni 2003 met 111.000 op de teller heb aangeschaft.
Niet dat ik niet benieuwd was naar de afloop en werkelijke oorzaak van de storing. Maar als ook de afweging komt van wat er zoal bij en na 180.000 km aan onderhoud en reparatie aan zit te komen (drukgroep of koppeling bij 200000) remblokken en remschijven, weer een uitlaat na zoveel jaar, een nieuwe accu, een keer een lekke radiateur en dan als laatste :
hoeveel heb ik er tot nu toe in gereden : 110.000 km en hoeveel kost het me aan afschrijving en ziedaar dan de keus.
Misschien was dit nog een leuke auto om over te nemen voor een monteur die zelf bij een garage werkt.
Hij gaat echt ook weg met ene beetje spijt in mijn hart.
PS wie geinteresseerd is : voor 20 dec. reageren via DM dan kunnen we nog een deal maken misschien...........
16 jaar
Veel plezier met de nieuwe peugeot en veel zorgeloze km.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar