Peugeot 206: overhitting 206

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

geachte lezers,

ik heb een peugeot 206 2.0hdi en t probleem is dat hij na enkele km gewoon erg overhit geraakt...er zijn veel oplossingen voor dit probleem toch wil ik jullie reactie wel eens horen...na 140° valt hij gewoon uit in veiligheid, dan moet ik terug wachten tot die is afgekoeld en daarna start die terug...ik heb de olie vervangen en de oliefilter aangezien sommigen zeiden dat de oliekoeling via de oliefilter blijkt te gaan, het probleem is er nog steeds...ik heb 15w40 olie gebruikt van shell en dat zat er voordien ook in wel van een ander merk..weten jullie een oplossing???

laat iets weten,

mvg guido

kwieto

Geplaatst door kwieto (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik lees niets over het koelsysteem is dat allemaal in orde?

Hans

kwieto (0), 17 jaar geleden

ja die temperatuur blijft op 90°staan dus daar is niets mis mee denk ik...ik heb twee meters, weet je, eentje voor het koelwater en dan één die als je start het koelwater niveau aangeeft en daarna de olietemperatuur...die gaat na enkele km naar de 140° en valt dan stil...


mvg

kwieto (0), 17 jaar geleden

ik vraag me wel af waar de oliekoeling gebeurt in een 206???en of deze dit wel heeft????

guido

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=kwieto]ja die temperatuur blijft op 90°staan dus daar is niets mis mee denk ik...ik heb twee meters, weet je, eentje voor het koelwater en dan één die als je start het koelwater niveau aangeeft en daarna de olietemperatuur...die gaat na enkele km naar de 140° en valt dan stil...


mvg[/quote]
Oke, Ik begreep dat je het over de koelvloeistof temp had. Zoek eens of er een oliekoeler op zit geen idee waarom dit gebeurd dat de olietemp zo hoog oploopt.

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

de olie wordt gekoeld door middel van een warmte wisselaar,deze is de blok waarop de oliefilter is geschroefd,
15W40 olie zonde van de auto,mijn grasmachien is zelfs nog van betere olie voorzien
heb het probleem nog niet aan de hand gehad,
maar zou beginnen met een de oliedruk eens te meten,en de tempwaarde effe te checken en eventueel een spoeling van forte te doen,
daarna een volwaardige olie er op en zien wat dat uitwijst
succes

harry4203 (650) PRO, 17 jaar geleden

guido, je schrijft dat je 2 meters hebt en dat een eerst het koelwaterniveau aangeeft en daarna de olietemp. dit is onzin, hij geeft eerst even het olieniveau aan en daarna de olietemp. je zegt dat deze na enkele kilometers op 140gr staat, dit kan niet zo snel dus ik denk dat je het probleem toch in de desbetreffende sensor moet zoeken.

kwieto (0), 17 jaar geleden

in de vraagbaak staat dat hij eerst het koelwaterniveau aangeeft en daarna de olietemp...ik lees maar wat er staat zene...swat, zou dit veel kosten om dit te laten repareren want de druk meten, kzou ni weten waar ik moet beginnen...in het onderhoudsboekje staat toch 15w40???ik heb er nooit last mee gehad en ik heb juist die spoeling gedaan, wel daarna terug 15w 40 maar aan de olie zal het niet liggen...tzal die warmtewisselaar wel zijn, de sensor is het zeker niet want 90°of 140°dat voel je wel als je de motorkap opentrekt...

fastbreakrijder (0) PRO, 17 jaar geleden

dat de olie al na enkele km's 140 graden bereikt kan bijna niet.
normaalgeproken moet je echt wel een km of 15 rijden voordat motorolie uberhaupt op temperatuur begint te komen.
zelfs met een 205 1.9 gti duurt het wel een km of 15-20 voordat de temperatuurmeter van de motorolie oploopt.
trek de peilstok er maar eens uit als de motor uitvalt en voel maar eens aan de olie.
denk eerder dat de zender een verkeerde waarde doorgeeft.

205freak (0), 17 jaar geleden

Heb jaren 205 1.9 GTI gereden en het is mij nooit gelukt om de olie temp.op 140 graden te krijgen. Zelfs niet op circuit dagen terwijl ik dan echt wel een stevig potje aan het blazen was.
Ben het met fastbreakrijder eens, de olietempsensor is de boosdoener en een nieuwe sensor is echt niet zo duur. Zou eerst die sensor vervangen voor je verder gaat en onnodig kosten gaat maken

harry4203 (650) PRO, 17 jaar geleden

guido, je haalt nog steeds de koelwatertemp en de olietemp door elkaar. ik heb het (zoals reeds meerdere hierboven reeds ook) over de sensor die het olieniveau en tevens de temp van de olie aangeeft. nogmaals, een olietemp van 140gr is (in die tijd) niet mogelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.