auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot Partner Tepee 2012: Overmatig olieverbruik na gebroken distributie

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 9HZ, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 55

Goeiemorgen, heb de search al doorzocht en vind geen gelijkaardig probleem met de oplossing.


Paar maand geleden komt een Partner Tepee 1.6HDI van 2012 binnen met gebroken distributieriem. Voor deze panne is de auto gekend als gewoon normaal functionerend.


Dus kop eraf, en binnen voor revisie. Gevlakt, getest en 7 kleppen vervangen.

De nokkenas had ook schade, uit pure noodzaak een occasie moeten kopen omdat de levertijd van een nieuwe veel te lang ging duren, werd mij verkocht als een gedemonteerde uit draaiende motor. Achteraf bleek de timing nooit te kloppen op de merktekens en wou deze dus ook niet starten.
Eindresultaat, dan toch maar een nieuwe besteld aftermarket en de nokken waren dus verdraaid. Heb ze kunnen retourneren.

Nieuwe nokkenas erin, distributie en waterpomp vervangen, startte direct.

Draait niet super regelmatig maar reageert wel op de gas en bouwt toeren open.

Na enkele minuten draaien overmatig olieverbruik in de uitlaat, enkel in de uitlaat, en gigantische wit/blauwe rook uit de uitlaat, alsof de nieuwe paus is verkozen.


-Teveel carterdruk
-Te hoge oliedruk
-Turbo defect
-??

-Heb de retourleiding al afgekoppeld en in een pot laten lopen, het probleem blijft mijn insziens, uitlaat kan natuurlijk al zo verzadigd zijn dat doe wel nog enkele uren zou kunnen roken, maar swat.
-Oliedruk gemeten, 1,6 op stationair en 4000 op 3500, lijkt ietwat aan de hoge kant maar dan misschien ook niet abnormaal?
-Ook al andere ruilturbo gemonteerd, probleem was het zelfde daar liep de olie dan na x-aantal minuten door via de as voor de overdruk naar buiten op de katalysator. Deze heb ik al terug geretourneerd.
-Heb ook al terug in de uitlaatkanalen gekeken maar zie daar niet hetzelfde als in de turbo, daar is het echt precies onverbrande olie, daarom denk ik eerder aan de toevoerleiding, die de olie stuwt langs de dichting. Maar dan ook zo raar dat het zowel oude als nieuwe turbo enkel via de uitlaatkang komt.

Ben er al ettelijke maanden mee bezig, weliswaar tussen het ander werk door.

Al deze dingen al gedaan, weliswaar in het achterhoofd dat de revisie van de kop goed is gedaan, en de test ook goed was.


Hoop dat ik iets over het hoofd zie,


Alvast bedankt om eens mee te denken.

Gr

Geplaatst door

C-Pawerr (0)
badge

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De kans bestaat dat de zuigers beschadigd zijn doordat de kleppen daar tegenaan zijn gekomen , zuigerveren vast of zuiger ovaal , de boel sluit dan niet meer af , heb je gecontroleerd of er deuken of beschadigingen op de kop van de zuigers zaten ?

Ze hadden wel aftekeningen van de kleppen, tuimelaars praktisch allemaal wel gebroken. Maar geen overduidelijke schade te zien.

C-Pawerr 0
badge

2 jaar

Heb al lektest geprobeerd maar wel met koude motor.

Kan iemand de juiste werkwijze van een lektest eens doen, druk opdrijven naar 7bar?

Want meeste waren moderate, en een groen. 185.000km

C-Pawerr 0
badge

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.