Peugeot 406: Overslaan/Hikken

Bouwjaar: 2000

Heren,


Heb sinds kort,8mnd, mijn eerste Peugeot gekocht een 406 break 2000 lpi ( ex lease ).
Ben erg te vreden over de het comfor en rijeigenschappen van deze auto.
Heb echter een paar problemen die ik niet kan plaatsen cq verhelpen.

1. Auto is erg moeilijk aan de praat te houden op lpg tijdens een lange rit met een aanhanger/vouwwagen.( wagen gaat hortten en stoten bij lage toeren )..Is na enige tijd, dus niet direct , bij overschakelen naar benzine over.

2. Auto geeft soms bij een snelheid rond de 130km en soms ook bij lagere snelheden een soort van hikje/plofje. Lijkt op overslaan van een onsteking.

3. Sinds vorige week,tijdens het starten, versprong de km-stand van de echte 185000 km naar een stand van 999999.


Wie weet hoe ik bovengenoemde klachten kan verhelpen.

Heb overigens vorige week de bobine (valeo) en bouigie's ( ngk )
vervangen maar hikken en plofjes blijven terugkomen.


Een ieder bij voorbaat dank voor enige reactie.


Met vriendelijke groet,

Breus Duits.




bdui

Geplaatst door bdui (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Breus,Een motorblok met 8 of met 16 kleppen?

bdui (0), 18 jaar geleden

John het is een 16 v lpi bj2000.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik heb ook op deze site veel storingen gezien met lpi pompen.Het verspringen van de tellerstand ligt aan de elektronica van de klokkenset vooral de sagem is daar goed in. Het is misschien softwarematig wel weer goed te zetten. even op marktplaats kijken.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Breus in je vorige topic had je het hier ook al over, hoe zit het met die Tachrob kan die je niet helpen ?

bdui (0), 18 jaar geleden

Ja wel heb via de dealer in Ede een adres gekregen in Breda ga zondag de teller de BSI computer uitbouwen en op sturen dit is dus opgelost. ( zijn overigens wel VDO tellers) Wat ik nog wel ben vergeten te melden is dat tijdens het rijden met een kar cq vouwwagen en als de wagen dan beroerd gaat lopen het lampje van het motormanagement gaat branden. Na 1x contact aan en dan weer uit dan gaat deze wel weer uit.Na enige tijd dan weer op benzine gereden te hebben gaat ie op lpg wel weer goed.
Even voor alle duidelikheid het hikken/af en toe overslaan doet ie op benzine en lpg.
In afwachting van jullie reactie en alvast bedankt

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Auto op benzine rijden en als het lampje aan is naar een dealer toe om de storing uit laten lezen. Hiermee dan verder onderzoeken wat er aan de hand is. Nu is het lastig om er iets van te zeggen.

bdui (0), 18 jaar geleden

Pieter,

Dat is juist het euvel het lampje heeft alleen maar gebrand toen we afgelopen jaar op vakantie gingen en met de vouwwagen erachter.
Vorige maand toen ik terug kwam uit Enschede liep ie als een krant meteen naar de dealer geweest en geen foutleescode te vinden.
Snap je dat nou??? Ik kreeg als advies om em maar eens een paar keer goed tegen de begrenzer door te trappen. Heb ik inmiddels ook al gedaan maar helaas zonder suc6. Ik heb ook te horen gekregen dat het door een beetje koelvloeistof wat bij de stekker aansluiting van de BDP sensor zit is gelopen. Kan jij me vertellen waar deze sensor zich bevind.
Wederom alvast bedankt.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

De bdp stekker zit onder thermostaat huis .Ik zou eens beginnen om al de aansluitingen in de draden die gemaakt zijn t.b.v. de gasinstallatie te controleren op een goede verbinding.Daar wil het ook nog wel eens aan schorten.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Breus,
Klink misschien heel vreemd, maar probeer eens met de vouwwagen te rijden en de stekker ervan LOS en kijk dan eens of het probleem er nog is? Kan het probleem daar misschien in zitten? Massa of een andere slechte aansluiting o.i.d.?

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Erwin, dat is een goeie.

bdui (0), 18 jaar geleden

Erwin bedankt voor de tip. Kan het natuurlijk proberen echter de storing treed niet meteen op na het aankoppelen van de vouwagen.John de storing doet zich voor op benzine en op lpg. E,e,a nog vanochtend even geprobeerd n.l op benzine naar het werk gereden en hupsakee daar kwamen de plofjes/hikjes weer een paar keer op zetten niet de hele rit dus.

Het rare van het hele verhaal is dat hij het n.l niet constant doet. In grote lijnen als er dus een vracht achter de auto zit dan na een tig aantal km vorig jaar van af Nijkerk naar Frankrijk begon hij bij Oosterhout raar te doen. Naar ff te wezen Macken en de auto weer gewoon op Lpg gereden ging het weer tot aan halfweg belgie daar begon hij weer raar te doen.Onderweg een paar maal overmoeten schakelen naar benz daarna weer naar lpg gaat weer een poosje goed en hup daar gaat ie weer.

Na thuiskomst vouwwagen erachter vandaan en geen GROTE problemen meer alleen nog het sporadis,maar wel dagelijks plofjes en overslaan dan.
Ga aankomende week eens de aansluitingen controleren en de BDP sensor eens schoonmaken. Ook heb ik de tip van Oldtimer Jansen gekregen om de voeding van de bobine te controleren echter er is mij precies waaroop weet één van jullie hoe te testen en welke waardes eruit dezw test moet komen ??? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en de vele reactie's.

Groeten,

Breus

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Breus, als het rijden met of zonder vouwwagen een groot verschil maakt dan zou ik zonder meer de kontakten en de bedrading eens goed kontroleren schoon maken en evt. losschroeven nieuw stukje aan strippen en weer vastzetten.Kontroleer dan ook meteen het stopkontakt bij de trekhaak en wel waar de stekker ingaat en aan de zijde waar de draden vastzitten modder en vocht daar kunnen de oorzaak zijn van veel problemen.

bdui (0), 18 jaar geleden

John,

Ga het proberen.Weet nog niet precies wanneer ben n.l. afhankelijk van het feit als ik bij mijn schoonvader in de garage terecht kan. Denk jij dat het hikken en ploffen zonder de vouwwagen hier dan ook mee te maken kan hebben? Laat uiteraard zo snel als ik iets weet even iets van me horen.
Wederom Alvast bedankt voor je meedenken.

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Breus, los eerst het een op en dan het ander.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hier op problemcar zijn we al behoorlijk in detail gegaan m.b.t. je probleem met de 406 op LPi.
Eerst is het zinvol denk ik om toch eerst wat algemene zaken na te laten kijken zoals de bougies, evt. nieuwe erin NGK. Bobine hoe is die er aan ? Geen olie in de bougie schacht gelopen waardoor de bougies niet meer goed werken ?
Dan zou ik verder zoeken en ik raad je aan om de auto eens uit te laten lezen bij een Peugeot dealer.

bdui (0), 18 jaar geleden

Ga ik doen. Houd jullie op de hoogte. Tot zover bedankt.

Prutser Kris (0), 18 jaar geleden

Hoi Breus. Ik heb een soortgelijk probleem. Precies hetzelfde: vanuit lage toeren optrekken en dan bokken en op constante snelheid (snelweg) af en toe een hikje. Ik zou graag horen hoe het jou inmiddels vergaan is. Ik heb ook alweer wat gasspecialisten gesproken en er bestaat een kans dat het de pomp is. Heb jij inmiddels al NGK bougies gemonteerd? Heb je de auto uit laten lezen?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.