auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: katvervanger

Bouwjaar: 1995

Ik ben al enige tijd op zoek naar een katvervanger voor mijn 1.8 16V (XU7JP4). Weet iemand of deze voor deze auto gemaakt worden en waar te verkrijgen?

Geplaatst door

Prutser Kris (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

of:

www.stijgerbuis.nl oftewel met andere woorden zelf maken van een stuk uitlaatpijp. wat ook prima kan en werkt. en zelfs nog wel zo goedkoop is.

arie549 0
badge

18 jaar

Ik hoop voor je dat je dan nog door de APK keuring komt. De auto is van NA 1/1/93 dus moet een 4-gas test ondergaan. Stationair moet het CO onder de 0,5% zijn (dat lukt misschien nog) en bij 3000 toeren moet het CO onder de 0,3% zijn (dat lukt meestal niet).

oldford 0
badge

18 jaar

indd, kat leeg slaan en er een buis door heen meppen.

9 van 10 x geen problemen met de apk.

arie549 0
badge

18 jaar

een katvervanger gaat dat geluid niet wegnemen, bij jouw peug werkt de kat tevens als een soort van geluidsdemper, en als je die laat vervallen kun je wel raden wat er dan gebeurt.......

arie549 0
badge

18 jaar

Heel erg bedankt voor al jullie reacties.Ik had de katalysator al leeggemaakt, maar hij maakt een heel typisch geluid zonder vulling. Een tweedehands kat. is nog redelijk aan de prijs en daarom dacht ik aan een katvervanger. Nog even zoeken en afwegen dus.

Prutser Kris 0

18 jaar

Nou word ik door andere mensen wijs gemaakt, dat ik nooit apk kom zonder kat. Kan iemand mij verklaren hoe ik wel door apk kom door zonder kat? bedankt.

ak73 0

18 jaar

STAAT OP KENTEKEN(U9).
ZIT ER GEEN KAT ONDER,DAN WORDT HIJ NIET GOEDGEKEURD.

VINK 0
badge

18 jaar

APK regelement 2006,

A. Personenauto"s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31-12-1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto"s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31-12-1997.

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Hebben we zo'n discussie kort geleden ook niet gehad?

j.romijn 0
badge

18 jaar

Hmm vreemd dan:(, want ik dacht dat mijn auto zonder kat nooit door de test komt. Dus als ik goed begrijp moet lambdasonde gewoon goed werken. Ik heb auto (306 S16 op benzine) uit 1994, dus kat is niet verplicht? Als het zo is haal ik mooi eraf:).

Mijn auto gegevens:
Voertuigsoort Personenauto
Merk PEUGEOT
Handelsbenaming 306 S16 2.0 E2
Kleur(en) Rood
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1998 cm3
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Massa ledig voertuig 1.110 kg
Maximum massa voertuig 1.670 kg
Massa rijklaar 0 kg
Laadvermogen N.v.t.

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 555 kg
- geremd 1.000 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Datum eerste afgifte Nederland 30 november 1994
Datum eerste toelating 30 november 1994
Datum aanvang tenaamstelling 14 september 2005

Vervaldatum APK 9 september 2006

ak73 0

18 jaar

Kim, waarom wil je de kat er tussen uit halen? Om meer vermogen te krijgen? Dat is een broodje aap verhaal. Ik heb diverse auto's op de rollenbank gemeten en het maakt hoegenaamd geen verschil of er een kat wel of niet tussen zit. Tenzij die kat verstopt is.

De kat is wel verplicht, maar niemand kijkt er naar. Wat wel gemeten wordt is het CO percentage en dat is zonder kat een stuk hoger dan met kat. Jouw auto is van NA 1/1/93 dus moet het CO stationair onder de 0,5% zitten en bij rond de 3000 toeren onder de 0,3% (de beroemde 4-gas test) en dat is nog wel eens een probleem.

oldford 0
badge

18 jaar

Klopt ik meende dat je meer vermogen krijgt zonder kat. Iedereen zegt namelijk wauww mijn auto is sneller geworden zonder kat, broodje aap dus. Bedankt voor bevestiging, ik wil namelijk wel door
4-gas testen komen:).

ak73 0

18 jaar

Hmm ik ga maar gauw die uitlaten.com lezen, bedankt. Ik snap nu effe niet meer-:(.

Het is dus gewoon v.b een auto van 100PK heeft 100PK ook zonder kat. Maar zonder kat kan hij beter zijn kracht (100PK) benutten?

ak73 0

18 jaar

Het overzicht viergasmeting van artikel 5.2.11 en 5.3.11 in combinatie met artikel 2.3.9 van de Regeling Permanente Eisen (afdeling 4 van de Regelgeving APK) geeft het volgende weer:

A. Personenauto"s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31-12-1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto"s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31-12-1997.

B. Personenauto"s met brandstofcode B op het kentekenbewijs, in gebruik genomen na 31-12-1992 doch voor 1-1-1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd. Dit kan onder andere blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.

C. Personenauto"s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31-12-1992 doch voor 1-1-1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.

D. Bedrijfsauto"s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en die in gebruik zijn genomen na 31-12-1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.

E. Bedrijfsauto"s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg en met
een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31-12-1994
doch vóór 1-1-1998, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem
dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde indien deze van fabriekswege zijn
gemonteerd. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.


P. Kelder 0
badge

18 jaar

maar kim.. we zijn er nog niet!

indien je een kat leeg haalt, is dit als dienst doende APK keurmeester niet op te merken! wel indien de auto buiten zijn emissie's treed. dan is er dus iets mis!

blijft het voertuig binnen de gestelde waarde!(norm) dan is er in de praktijk niks aan de hand.. dan wordt het een goedkeur, want ik als keurmeester heb geconstateerd dat er een kat aanwezig was en daarbij voldeed het voertuig ook aan de gestelde norm, dus de apk keurmeester had de lege kat niet op kunnen merken!

dit wordt weer een ander verhaal, indien men dit voertuig aan bied voor een keuring ter eerste toelating tot het land, maar ook dan blijft de vraag! is er goed werkend systeem aanwezig! dat zal dan moeten blijken tijdens de meeting!

het lijkt mij beter! zo mogelijk de kat leeg te halen.. maar ga je dit doen puur om vermogen winst! laat hem dan lekker zitten, het haalt bij een benzine motor weinig tot niks uit, niet de moeite waard is beter gezegt..

(vaak ben je in de praktijk beter af door een kat te legen dan totaal te verwijderen, vaak geeft dit veel gezeur en onduidelijkheden)

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Bedankt ik heb E2, dus kat is verplicht:).

ak73 0

18 jaar

Stel dat ik mijn kat leeg ga halen, wat zijn de truckjes om door viergas te komen. Zelf dacht ik aan:

Nieuwe olie.
Alle stekkers reinigen met contactspray.
Auto goed warm rijden.
Uitlaat checken op gaatjes.
Spruitstuk checken op lek.

Wie weet nog meer? bedankt.

ak73 0

18 jaar

WCP, koppel is ook vermogen. Kun je gewoon meten op een rollenbank. Als ik zeg dat ik gemeten heb dan bedoel ik dat ik bij diverse toerentallen gemeten heb vanaf 2500 t/m max. toerental. Als een motor bij pak em beet 3000 toeren hetzelfde vermogen levert met en zonder kat, dan is ook het koppel hetzelfde. Wederom broodje aap verhaal dus.
N.B. Zoek maar eens de formules op voor koppel en vermogen. Gaat een wereld van begrip voor je open.

oldford 0
badge

18 jaar

hallo kim..

van truckjes is geen sprake.. eerder geluk hebben, dat is nl. de gok die men neemt!

kim, ga je dit doen puur om vermogen winst te behalen! laat hem dan lekker met rust, het heeft totaal geen zin.. overgens om zomaar een goeie kat naar de bliksem te helpen vind ik zonde maar dat is aan jou!

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Viertakt motor = vier cilinders?

ak73 0

18 jaar

6-2= 4 cilinder.. kim

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Nou Kim, je leest het! We hebben een echte viertakt specialist onder ons. WCP kan je vast en zeker alles uitleggen en als je zijn aanwijzingen opvolgt zul je ongetwijfeld met een enorme motorvermogenswinst over 's Heerens wegen scheuren...... Maar pas op voor het "Placebo-effect"..........

Santa 0

18 jaar

Als WCP eerst eens wat onderzoek zou doen dan hadden we wat minder broodje aap verhalen. In de rallysport (wereldkampioenschap, Europees kampioenschap en alle landen kampioenschappen) worden al jaren katalysators gebruikt. Dit zijn weliswaar metaalkatalysatoren maar toch een echte katalystaor.
Wat gegevens: Escort Cosworth Groep A en WRC (1996) - 550 Nm @ 4000 rpm, 300 pk @ 6200 rpm. Subaru Impreza WRC 1998 klanten specificatie (lagere compressie dan de fabriek) - 620 Nm @ 3800 rpm, 300 pk @ 7200 rpm. De fabriekauto's hebben nog veel meer koppel; 2006 modellen hebben meer dan 800 Nm koppel, tot bijna 900 Nm volgens goed ingelichte bronnen. En dit zou dan niet kunnen omdat er een demper en een katalysator gebruikt wordt?
Als zoals hij beweert een 4-takt motor zonder tegendruk het beste loopt, waarom gaat een F1 dan minder hard als het uitlaatspruitstuk scheurt?
Meten is weten - dus gewoon de auto op de rollenbank zetten en een vermogenskromme maken vanaf 2000 toeren tot maximaal. Daarna kat demonteren en nogmaals meten. Dan zul je zien dat er geen verschil is in beide krommes en dus ook niet in het motorkoppel.
Immers: koppel * toeren = vermogen. Deze formule is vereenvoudigt weergegeven en niet kompleet.
Voor de liefhebber: Vermogen(KW) = Koppel(Nm) * rpm / 7029
Ik hoop dan ook dat WCP hier wat van leert.

oldford 0
badge

18 jaar

max. vermogen 114 kW (155 pk)
6500tpm
max. koppel 183 Nm
3500tpm

Dus: (183x3500):7029=91.1224925 kW, hoe kom ik anders aan 114KW?
Bedankt.

ak73 0

18 jaar

een prima idee voor een volgende meeting ;)

"wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder"

deal!!

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Als een 4-takt motor het beste draait zonder tegendruk, waarom werken ze dan beter met zgn. spaghetti-uitlaatspruitstukken. Ik heb wel eens begrepen dat dat te maken heeft met het op een soepelere manier verwerken van de schokgolven in het uitlaattraject. Misschien dat een autofabrikant er wel voor zorgt dat een katalysator (net als andere dempers) en de rest van het uitlaattraject de schokgolven op een zo efficient mogelijke manier verwerkt. Dan heeft zo'n ding dus wel degelijk nut.

henkenrianne 0

18 jaar

Toch knap dat sommige forumleden de lange tenen van anderen nog kunnen zien terwijl zij zelf zo hoog in de boom genaamd Eigendunk zitten...

Santa 0

18 jaar

Is dit weer de zoveelste eindeloze discussie over die k...kat?
Kris vroeg gewoon of iemand een katvervanger weet , PUNT.

mvg,
Hans.(MET kat)

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

WAT IK AL EERDER MELDDE,...VERSCHILLENDE ZIJN HET NIEUWE JAAR VERKEERD BEGONNEN....

VINK 0
badge

18 jaar

precies... waneer zet jij die koeieletters eens uit? men vraagt het geregeld aan jou, maar gehoor geven ho maar!

geef eens een voorbeeld van hoe het kan?

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Zoveel heisa om een kat. Ik heb er alleen wat moeite mee wanneer specialisten stellingen innemen en vervolgens op kritische reacties van anderen niet kunnen of willen reageren. Jammer, maar daar verandert een ritje in een amerikaan toch echt niets aan....

Santa 0

18 jaar

Oeps, mijn fout. De formule was niet helemaal goed. Hier de gecorrigeerde:
Vermogen(pk) = Koppel(Nm) * rpm / 7029
Vermogen(KW) = Koppel(Nm) * rpm / 9560.

Kim, het vermogen dat je uitrekent met deze formule is het vermogen bij het genoemde toerental en niet het maximum vermogen van de motor. Je hebt dus 67Kw bij 3500 toeren.

WCP, jij denkt dat ik onder de indruk ben van 300pk? Dan zal je toch echt met veeeeeeel meer moeten komen. Maar ik begrijp nu hoet het werkt:
1. WCP heeft altijd gelijk.
2. In het onvoorstelbare geval dat dit niet zo is komt regel 1 automatisch in werking.
3. WCP is de enige die overal verstand van heeft.
4. In het onvoorstelbare geval dat WCP er geen verstand van heeft of iemand anders er meer verstand van heeft dan treedt regel 3 (eventueel gecombineerd met regel 1) in werking.
Heb ik het zo goed samengevat?

oldford 0
badge

18 jaar

Nou, als de klant meer vermogen wil, kan hij het beste bij WCP terecht. Als WCP dan de vermogenstoename door katverwijdering op papier van tevoren vastlegt, heeft de klant iets om mee terug te komen indien het een en ander toch wat anders uitpakt, oftewel het Placebo-effect. Maar of de klant die vermogenstoename ook daadwerkelijk zal merken...? De meesten merken niet eens dat ze met een te lage bandenspanning rondrijden.......

Santa 0

18 jaar

En Kris, al wat wijzer?
Als je kat toch al leeg is, kun je er net zo goed een pijp in lassen, wat Arie al zei, dan is het irritante geluid weg (wervelingen in lege kat) + je hoeft geen katvervanger te betalen.
Succes.

Erwin2907 0

18 jaar

Hopelijk MERK je dan dat er meer vermogen is en VERBEELD je je het niet..... Dan zou alle moeite voor niets zijn geweest! En dan blijft de vraag: zou ik in overtreding zijn en er een bekeuring voor kunnen krijgen? Wellicht kun je dan ook nog een flesje Slick 50 door de otorolie gieten. Dat belooft ook gouden bergen.....

Santa 0

18 jaar

DAT KOMT OOK OMDAT WCP MET 300PK WERKT EN NIET MET MOTOREN ONDER DE 150PK.

VINK 0
badge

18 jaar

jaja, klaas. ieder het zijne. iedereen weet dat dit soort dingen weinig (-tot niets..) uitmaken, maar als iemand dit soort dingen wil proberen, laat hem lekker. Jij hebt toch ook weleens lopen prullen dat je achteraf dacht: hmm, was dat nou wijsheid??

Erwin2907 0

18 jaar

Inderdaad, Erwin! Dat was met een Fiat Stilo Abarth........

Santa 0

18 jaar

Nou Luis ter Vink, dan moet WCP maar naar de haven van Delfzijl. Daar liggen bootjes met nog wel veeeel meer peekaa's.........

Santa 0

18 jaar

hahaha, dat was dan zeker de aankoop... ik heb een collega met zo'n rijdende storingsmelding.. elke week feest zo ongeveer.

Erwin2907 0

18 jaar

Nee nee, dat is geen rijdende storingsmelding, maar een fijn italiaans raspaardje wat bloedsnel is en een fenomenale wegligging heeft en waarvan je de gebreken voor lief neemt wanneer je een echte autoliefhebber bent, aldus WCP in een andere topic.... Katje verwijderen voor meer power, jezelf liefhebber noemen om je maar niet te hoeven ergeren aan storingen van je Fiat, tja, tuning uit een potje! Dat IK daar nou niet op ben gekomen! Maar laten we er maar over ophouden, jongens, en de zaak on-topic houden!

Santa 0

18 jaar

IS ER NU EEN KATVERVANGER VOOR DE PEUG.406?

VINK 0
badge

18 jaar

Luis,
Is heb voor je gezocht op internet, maar ook niets kunnen vinden. Heb je de mogelijkheid zelf een dunwandige pijp in de kat te maken? Anders kun je dat bij de universele garage zo laten doen. Dat scheelt je sowieso een hoop geld lijkt me.

Erwin2907 0

18 jaar

BEDANKT,IK MAAK ZELF MIJN UITLATEN AL.

VINK 0
badge

18 jaar

gewoon kat er onder laten zitten, wie verzind dat nou? meer pk's zonder kat?? geloofen jullie ook in verlichte vliegwielen en al dat soort spul(b.v.b aluminium poeli's monteren) zonder enig andere aanpassing?? vooral doen. de trillingen op je krukas zul je met deze actiefietijden aanzienlijk verhogen. ooit bij na gedacht dat er dan met je levensduur van de motor gaat gebeuren?? volgens die reeks lange sommetjes die ik moest berekenen op school kwam ik er altijd op uit dat het niet lang goed zal gaan. gr berend

pjotter9144 0
badge

18 jaar

HEE LUIS, DAN KUN JIJ TOCH HEEL GOED DE KATVERVANGER VOOR KRIS MAKEN? PROBLEEM DIREKT OPGELOST! EPS?

Santa 0

18 jaar

DENK DAT DE AFSTAND TE VER IS ANDERS HAD IK HET GRAAG GEDAAN
WOON VOORBIJ MANHAY BEL.ARDENNE BRISCOL EREZEE
GR LUIS

VINK 0
badge

18 jaar

MWAHHH! GEWOON EEN KWESTIE VAN INPAKKEN EN PER POST VERSTUREN, LIJKT ME. BEN WEL EENS EEN PAAR KEER IN LA ROCHE GEWEEST EN HEB DAAR BRIEVENBUSSEN GEZIEN..... ZAL ER TOCH OOK WEL EEN POSTKANTOORTJE ZIJN WAAR JE PAKJES TER VERZENDING KUNT AANBIEDEN?

Santa 0

18 jaar

Nou heren,ik begrijp dat een ieder zich gebogen heeft over mijn vraag voor een katvervanger.Daarbij ook nog wat kennis opgedaan over vermogen.Ik zal er inderdaad een pijp in maken,want het geluid is erg vervelend.Bedankt!

Prutser Kris 0

18 jaar

Hopelijk kun je straks merken dat je bulten meer vermogen hebt... Dan is al je moeite niet voor niks geweest!

Santa 0

18 jaar

Ik ga mooi mijn kat met rust laten, als ik zo lees maakt het helemaal niets uit. Ik ken een paar mensen, die zonder kat rijden zeggen ze mijn auto trekt nu beter op etc. Verder zeiden ze; mijn auto heeft nu v.b 12 pk's meer, zo uit blote hoofd nog wel; vind ik knap. Bedankt voor jullie goede infotmatie, ik heb liever stille auto; dus geen bruldingen:).

ak73 0

18 jaar

kijk KIM

genezen na 59 reactie's en dat zonder een psychiater! ;) is toch knap!!

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Haha ja:), ik ben blij dat ik jullie heb gevraagd. Anders zat ik met nu een brul ding en geen ene winst; hmmm. Klasse mensen!!!

ak73 0

18 jaar

JAMMER.
VEEL SUCCES MET HET NADEREND SEIZOEN,EN ZIE JE MISSCHIEN NOG WEL OP EEN AMERIKANEN DAG IN HET NOORDEN.
GR LUIS

VINK 0
badge

18 jaar

Nee waarom wilt u weg?, gewoon blijven hoor:). U hielp de mensen o.a mij etc net zo goed net als alle andere mensen hier van deze forum. Iedereen heeft toch zijn eigen ideeen en maakt wel eens fouten:). S.v.p blijven:)
http://img64.imageshack.us/img64/5893/fu..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

ak73 0

18 jaar

WCP
DUS LEKKER BLIJVEN.
GR LUIS

VINK 0
badge

18 jaar

WCP, gewoon blijven, je hebt vaak genoeg goed commentaar. Ik meng me over het algemeen ook niet meer in discussies over katalysatoren, motorolie, V-power, en noem nog maar wat van die verhitte onderwerpen op. Daar mogen anderen zich lekker over buigen, ik geloof het wel en denk voor mezelf wel te weten wat het beste is.

RoelV 0
badge

18 jaar

Idd, gewoon blijven, WCP, gewoon blijven. C'est le beton qui fait la musique.... maar hoge bomen vangen ook veel..... Misschien ook niet zo handig om Detroit Steel te vergelijken met hoogtoerige motoren zoals in de F1. Appels met peren vergelijken wil nu eenmaal niet. De ene V8 is nu eenmaal de andere 4-in-lijn nu eenmaal niet............

Santa 0

18 jaar

Nou Klaas, dat spul van Kijlstra moet in ieder geval niet in de kat. Dan trekt ie helemaal niet meer.

Henk Nobach 0
badge

18 jaar

Je weet het maar nooit met die Grunneger uutloat'n..., Henk!

Santa 0

18 jaar

WCP
Graag blijven. Oproep aan een ieder: als je het niet eens bent met opmerkingen van een formumlid, ze misschien zelfs wel dom vindt, houd je dan een beetje in. Ik persoonlijk begrijp WCP best. Er worden (over een onbenullig onderwerp als auto's :)) wel heel scherpe opmerkingen gemaakt....

henkenrianne 0

18 jaar

Ik vind ook dat de gemoederen wel weer gesust kunnen worden!
Maar laten we er dan geen eindeloze discussies meer van maken.
Ieder heeft z`n eigen idee hoe een probleem opgelost kan worden en de vraagsteller moet er z`n voordeel mee doen (of niet).
WCP blijft gewoon op dit forum want samen staan we sterk in het werk.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Dan sluiten we deze topic en als iedereen elkaar wat minder snel in de haren vliegt dan blijft het leuk.

Problemcar team

Hans4037 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.