Geachte heren en dames,
Ik heb hier een P206 staan met het volgende probleem. Auto start goed en er is ook goed mee te rijden. Als je na even rijden bij een stoplicht aankomt (en de motor stationair draait) lopen eerst de toeren een beetje op (500 rpm) en daarna valt de motor stil. Daarna zeer lang doorstarten en uiteindelijk slaat ie weer aan op 3 cilinders en een rotte eirenlucht uit de uitlaat. Hij blijft dan even op 3 cil lopen maar als je genoeg gasgeeft gaat het uiteindelijk weer normaal, tot het volgende stoplicht, dan gebeurt het weer. Dit gebeurt vooral bij half warme motor. Storingsgeheugen leeg, bougies zien er niet slecht uit, wel een lichtbruine tip, op viergasmeting loopt ie vrij arm (hoog lambda). Cilinder 1 heeft maar 10,5 bar compressie, de rest 15. Je hoort dit ook aan het lopen van de auto (motor schud een beetje en aan de uitlaat hoor je een beetje gefludder).
Echter denk ik niet dat het probleem hiervan komt, dus als iemand enig idee heeft, of nog zaken weet die ik kan controleren dan hoor ik het graag.
Groeten Erik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Erik, het kan zijn dat aan de bobine ligt. Maar ben hier niet zeker van omdat je meld dat de compressie op 1 cilinder beduidend lager is.
Controleer het merk van je bobine, sagem of electrofil.
Verder controleer je klepspeling.
de injectoren willen nogweleens defect gaan. wanneer hij op 3 loopt trek dan eens de stekkers 1 voor 1 los van de injectoren.
mvgr
Bedankt voor de reacties,
De kleppen zijn al gesteld nadat ik de lage compressie gemeten had, deze stonden te ruim en zijn afgesteld. De Bobine is van Electrofil, ik weet niet of dit nou de goeie is of niet?. Gisteren het gasklephuis schoongemaakt en stationairstelmotor schoongemaakt, en de motor weer laten lopen.
Na ong 5 minuten stationair draaien gaat ie ineens meer toeren maken en even jojo-en. hij blijft dan wel lopen. Ik heb nu voor de zekerheid een stationairsteller besteld en ga eens kijken wat de auto dan doet.
Komt er bij dit model geen verbrandingsprobleemstoring (oid) in als de bobine of injectors slecht werken?
Groeten Erik
Welke motor code heb je ? KFW of KFX ?
Verbrandingstoring wordt eigenlijk alleen bij KFW opgeslagen. KFX heeft geen EOBD KFW wel
Elektrofil is de goede .
Allen bedankt voor het meedenken,
Vandaag de statoinairsteller erop gezet en de auto loopt veel constanter stationair, echter zat het in toeren klimmen en daarna (bijna) stilvallen er nogsteeds in. Ben daarna verder gegaan met het bekijken van de meetwaarden, en toevallig toen ik de motorkoelvloeistoftemperatuur erop had staan ging de motor weer optoeren en zag je dat de temperatuur even naar -20 of verder schoot. Dit gebeurde iedere keer bij het omhoog gaan van het toerental. Daarna de tempsensor vervangen en het probleem was eruit.
Groeten Erik
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar