Hallo luitjes ik heb een 308 SW 16 THP nieuwe motor in 2013 PSA garantie nu 60000 gedraaid maar met eenemissie storing de codes p1339 enp 2603 uitgelezen door ANWB wegenwacht
Op de aansluiting van de turbo zit wat roet vorming
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P2603 - Coolant Pump "A" Control Circuit High
P1339 - Cylinder 3 misfire
Kon de ANWB man je niet vertellen wat de codes betekenen?
P2603 - zie bijlage ( onderdeelno: 4 )
Controleer de zekeringen in de PSF1 ( relais / zekeringkast bij de accu )
Zekering defect ? 99 van de 100 keer oorzaak waterpomp turbo .
P1339 . dit is een lastige . Meerdere oorzaken mogelijk . Zie eerst de bijlage .
Verwissel eens de bobine van cilinder 3 ( zie tekening ) met cilinder 4.
Gaat de storing mee ( word dan 1340 ) , bobine defect .
Hoe is de staat van de bougie,s . Nu 60.000 km gedraaid . Moeten vervangen worden om de 60.000 km.
De anwb kon wel zeggen dat p1339 ‘n misfire was maar niet welke cilinder, maar de p2603 niet
Maar de de comp. geeft de emissie storing nu meerdere malen maar alleen met een steenkoude motor
Maar de emissie storing verdwijnt ook als ik dan ff stop motor uitzet ff wacht en dan weer start.
6 jaar
Nee , de storing verdwijnt niet , het diagnoselampje brand af en toe niet . Dit is exact wat er in het bericht word beschreven over de waterpomp.
1339 = CILINDER 3 , zie tekening .
Vreemd dat de ANWB de betekenis van foutcode P2603 niet kon geven.
Die betekenis ligt al vast sind 2002.
De zekering F1 is heel
ja bougies zijn met de winterbeurd vervangen als ook olie 0w30 de luchtfilterenz enz
6 jaar
Die storing 1339 ga ik zodra ik tijd heb ff omwisselen
6 jaar
De motor komt in de noodloop bij deze storing en de ventilator draait vol maar als ik de motor uitzet en ff later weer start dan loopt de motor gewoon netjes en de ventilator stopt
6 jaar
Hallo luitjes
Eindelijk is mijn Peugeot uitgelezen.
ik heb er een jpeg van gemaakt wat jullie kunnen lezen
6 jaar
foutje
Maar hier is de rest
6 jaar
Loopt de motor nu nog slecht ? Zijn de storingen nu gewist ?
Ik zie een P0313 . Deze komt er in omdat er met een te laag ( lege tank ) brandstofniveau is gereden . Gevolg alle P code,s , overslaan , geen brandstofdruk , behalve P2603 ( elektrische waterpomp turbo )
De motor loopt weer als een zonnetje was donderdag nog een reset nodig na het uitlezen
De storingen zijn niet meer terug gekomen
Vanmorgen nog inde garage geweest bougie’s nagekeken waren schoon ook in de cilinders gekeken deze waren ook mooi schoon
Met een telaag brandstofpijl gereden 90 km gaf hij nog aan
Maar ook geen storinge op de turbo pomp
Dus ???????
6 jaar
Nu ruim een week later, geen storings registraties meer.
Auto elke dag gewoon gebruikt.
Het rare is echter dat bij de koude start even een beetje onregelmatig loopt daarna gewoon goed.
Gisteren nog een keer uitgelezen geen storing.
Dus beschouw ik het als afgedaan en de storingen als typisch PSA.
Paul Wenting
6 jaar
Zoals ik aangegeven heb in mijn vorige bericht
6 jaar
Misschien dat een motor ECU update ( indien nog mogelijk ) samen met het koud opnieuw inleren van de auto adaptive functie,s dit nog kan verhelpen .
Timer set er op gehad blijk de timing niet goed te zijn, dus als nog ff !!!! ‘n nieuwe distributie ketting er op gelegt morgen afmonteren en maar afwachten of het daar aan lag
6 jaar
Nou de ketting was 1 schakel langer
Geplaatst nieuwe ketting + spanner + geleiders +tandwiellen, krukas, uitlaatnokkenas + krukas keerring.
Twee dagen ok mooi regelmatig lopen zonder schokken op de snelweg niet inhouden, maar toch weer een emissiestoring en daarna weer mooi lopen
Ik ga maandag maar weer op onderzoek uit
6 jaar
Software update uitgevoerd ?
Na het vervangen van deze onderdelen moet een reset van de distributie worden uitgevoerd ( aanpassing van de timing ) en de adaptive functie,s moeten koud worden ingeleerd ( dealer werk )
Bovenstaande handelingen zijn erg belangrijk .
Kijk ook eens met de endoscoop via het bougiegat of je klepvervuiling ziet zoals op de bijgevoegde foto.
Nou afspraak gemaakt bij Nefkens Best, weet verder niemand die dat kan, iemand een idee ik houd mezelf aanbevolen
Gaan software en timing enz enz resetten alles gaan ze doen maar kan pas 2 Mei terecht moet hem 1 Mei brengen ivb dat de motor koud moet zijn
Niet eerder plaats
6 jaar
Vandaag uitgelezen nieuwe software was niet nodig de laatste stond er in
Foutcode’s e.d. Gewist opnieuw nokkenas timing ingeleerd, na het starten meteen weer storingen toen bleek de hogedruk pomp van het injectie systeen niet voldoende druk gaf daarna weer diverse storingentoch ook weer de coulandpomp v d turbo
Later tijdens het gesprekje werd er ook geadviseerd eerst de hogedrukpomp te vervangen en de turbo coulandpomp en om de motor te fluchen en de inlaat te reinigen als dat gedaan werd zou mij dat nog eens ongeveer 1250€ tot 1500€ kosten
6 jaar
Nou de regen is over maar nu zit ik in de drup.
Wie kan mij helpen met deze ,....... motor
De auto zelf daar is niks mis mee, behalve die motor die er in ligt
6 jaar
Nu heb ik de hogedruk brandstofpomp vervangen op advies van Nefkens Best want die zagen wel een storingscode ik geloof P0026 dat hij zij, een orginele pomp bij PORZA gekocht ‘a 385€
Was eigenlijk nog niet zoveel werk 2 uurtjes sleutelen
Daarna geen problemen meer gehad heb er nu ruim 2000 km mee gereden naar Spanje geen enkel probleem meer
Dus waarschijnlijk lag het hele probleem toch aan de hogedruk brandstof pomp
6 jaar
P0087 , dat is de code voor een te lage brandstofdruk . Deze was op 1-3 ook al aanwezig . En bijna altijd is de oorzaak een defect in de hogedrukpomp.
Bedankt voor uw feedback , en veel rijplezier .
Ook heb ik nu het inlaatspruitstuk / kleppen laten reinigen.
Loopt weer iets beter
6 jaar
De motor draait weer lekker gelijkmatig is alleen wat remoerig maar dat komt denk ik door die dunne olie 0w30 en zeker omdat het zo warm is
Een kennis van mij in spanje (Tarragona) die werkt bij Peugeot / Citroen zei mij dat ze daar niet de dunne olie gebruiken maar 5w40 dus ik weet het niet wat goed is maar hij verbruikt 1/5 ltr op de 5000 km en dat is niet veel voor een 1600 thp motor type 5 FX
Maar ik ben er momenteel tevreden over en sluit deze af
6 jaar
Oke , bedankt voor uw feedback .
Na bijna een jaar probleemloos te hebben gereden, begin februari bobine en bogie cyl 2 defect bleek boven de 2000 toeren niet meer te vonken.
Deze vervangen en hij liep weer perfect.
3 weken later weer wegvallen van vermogen, een vreemde code na het wegvallen van vermogen code 1186H/4486 (een ongedocumenteerde code), en weer die P2191 de distributie spanner en tandwielen ed zijn vorig jaar vervangen nu 13000 km gereden ik en mijn kennis snappen er niks meer van
5 jaar
Bij deze nog ff een toevoeging
Data PID lijst is geraadpleegd, hierin waren bij motorloop geen afwijkende details te zien
5 jaar
Hoezo WEER die P2191. Dit is volgens mij de 1e keer dat je daar van melding maakt hier.
P2191 - Syteem te arm bij hogere belasting - Bank 1.
Je motor krijgt te weinig brandstof bij hogere belasting of er zit een lek in het uitlaatspruitstuk of de voorste lambdasonde is defect.
Doorrijden met de storing kan de dure katalysator om zeep helpen of voor een verbrande klep zorgen.
P1186 zie ik op google vaak in combinatie met de P2191.
De uitleg is echter niet te veetrouwen. Daarvoor moet je hem dan maar een keer bij dealer laten uitlezen.
Heb je de datalijst ook bij hoge belasting gecontroleerd? Wat waren de fuel trims op dat moment?
Spruitstuk lekt niet zo te horen.
Als ik rustig optrek gaat hij goed vooruit maar als ik iet teveel gas geef zakt hij terug.
Dus U denkt dat de voorste lambdasonde kapot is en hoe zou ik dat kunnen controleren.
5 jaar
De fuel trims heb ik niet uitgelezen.
5 jaar
Of je motor krijgt te weinig brandstof bij hogere belasting.
Ik gaf een aantal standaard oorzaken aan. Ik denk nog helemaal niets, aangezien ik die data lijst niet kan zien.
Verder zou ik een 4-gas test doen en tegelijkertijd de data uitlezen, eventueel op een rollenbank onder belasting.
Dan weet je weer wat meer en kun je iets meer zeggen over de signalen van de lambdasondes.
Maar ik ben bang dat het werk is voor specialisten.
dat denk ik ook
ik ga wel wat verder zoeken naar iemand die dat kan doen of U moet iemand weten
5 jaar
p2191 is nagenoeg altijd een timingprobleem bij deze motoren.
Er zit een nieuwe (13000) km distributie op nieuwe spanner nokken en krukas tandwielen hogedruk brandstofpomp
Maar ik heb iemand gevonden die hem uitleest tijdens 4 gas meting met orginele apparatuur diagnose
5 jaar
Ik heb de 4gas metingen laten doen zie bijlage
Ook is daarop te zien dat de waarde van de 1e lambdasonde veel te hoog is bij de 3 metingen die gedaan zijn hij moest volgens deskundige 0,3 zijn maar is boen de 1,++
Dus de voorzichtige diagnose van Oldford lijk toch de goede richting te wijzen, dus toch maar een nieuwe lambdasonde plaatsenhttps://www.problemcar.nl/file/upload/im...
5 jaar
Diverse slangetjes e.d nageken geen lekkage
Pakking turbo bleek te lekken
de lambdasonde net na de turbo bleek niet de juiste waarde te geven en is vervangen
Na diverse keren starten en warmdraaien opnieuw gemeten OBD en 4 gas uitgelezen 1,00
5 jaar
Auto is goedgekeurd, dus toch een kapotte lambda
5 jaar
Oldford had het bij het juiste eind
Lambdasonde defect gaf niet de juiste waardes door
Voor zover is dit afgesloten
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar