auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 3008 2019: P005A Peugeot 3008 puretech

Bouwjaar: 2019, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1200

Beste leden,

Een interessant probleem waarbij ik graag wil kijken of er leden zijn die mij wat verder kunnen helpen.

Van een Peugeot 3008 1.2 uit 2019 was de oliepomptandwiel kapot gelopen wat resulteerden in een kapotte motorblok.
Nieuwe motorblok besteld en gemonteerd van Rhenoy.
Juiste kleur peilstok gekozen uiteraard.

Na installatie komt het volgende probleem steeds naar voren P005a74 (de gemeten waarde van de uitlaatnokkenasversteller komt niet overeen met de gevraagde waarde, trage werking geeft die aan)
Rijdt perfect, niets aan te merken tijdens het rijden behalve dat als je gas loslaat terwijl je op snelheid bent b.v. 80 km/h en je laat je gas los voor langer dan een x aantal seconden bijvoorbeeld om terug te schakelen en remmen gaat de auto in noodloop doordat de afwijking te lang duurt tussen gemeten en werkelijke waarde van de uitlaatnokkenassensor.

Er wordt dan bij gas los gevraagd -22 graden maar werkelijk komt deze niet verder dan -11 ongeveer.
Ik zeg ongeveer omdat het signaal behoorlijk ocileert.
Dit doet hij de hele tijd. Stationair of rijdend.
Hij is niet strak te krijgen zoals de inlaatzijde.

Het volgende is gebeurd/vervangen;
-Timing gecontroleerd (in orde)
-Nieuwe nokkenassensor (OEM)
-Nieuwe VVT tandwiel + olieregelklep(OEM)
-Bedrading vernieuwde van ECU pinnen direct naar nokkenassensor, ook bij de olieregelklep vernieuwd
-Softwareupdate naar laatste versie bij de dealer
-ECU laten controleren (blijkbaar in orde)
-In ons Autel alle adapties gereset en aangegeven wat er allemaal vervangen is geweest
-Olieklep van oliepomp vervangen.
-Olie nogmaals vervangen met filter
-Vacuumpomp vervangen (tegen contaminatie)

Ik zet er nog een foto erbij van wat ik op live data kan zien.
Je zult zien dat 1 lijn (de strakke lijn) de vraag is van de ECU en de andere lijn is de gemeten werkelijke waard.

Er is tot nu toe nog geen duidelijke oorzaak gevonden voor dit onrationele patroon maar ergens gaan we ervanuit gezien de snelheid van de gemetenwaardes dat het waarschijnlijk niet een mechanisch probleem zal zijn.

Side note.
De nokkenassensoren zijn blijkbaar origineel geluidsgolf sensoren (geen hall sensoren).
Als het lukt plaats ik ook nog een foto van een vreemde plek op de sensor loopvlak van de uitlaatnokkenas.
Ik weet niet of dit zo'n gedrag zou kunnen veroorzaken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

.

Geplaatst door

Nordschleifer +65

al 18 jaar lid

Reacties

ik zou graag een oscilloscoop beeld willen zien....cam/crank met inlaat uitlaat vs. een knowngood. Dan weet ik of je timing goed staat.

Ehombie +745
badge

13 uur

Volgens de bokkeergereedschap zit alles juist.
De vvt tandwiel kan je ook niet anders erop zetten.
Dit kan maar op 1 manier

Ik doe nu even een gedurfde uitspraak. 11 graden op scandata (zit een foutmarge) is ruwweg 1tand van die o.b.v. foto's van onderdeel op snelle zoektocht.

Ik ben maar een hobbyist...maar kan een nokas verstelling dit soms compenseren?

Hebben deze motoren een adaptie o.i.d.? Zo ja, dit doen. Dan weet die beter wat zijn 'nul' punt is.

(verder niet zo bekend met Peugeot)

Ehombie +745
badge

13 uur

Heb een scoopbeeld van de uitlaatnokkenassensor.
Zat een klein beschadiging in en gezien ik een geluidssensor heb betwijfel ik of dit zo'n verstoring kan geven.

Heb alleen wat problemen fotos te uploaden zie ik

Verkleinen!

Is er een nieuwe of een revisiemotor geplaatst? Gezien t feit dat de klacht er voor de reparatie niet was neem ik aan?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.