close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0L 16V EW10J4

Hallo allemaal,

Ik heb een Peugeot 406 Coupe uit 2001 met 210.000 km en een 2.0L 16V (EW10J4) motor op LPG. Gisteren reed ik op een 80 km weg toen ik ineens een piep hoorde dat er een foutcode was opgeslagen. Niet lang daarna begon het motormanagement lampje te knipperen en merkte ik dat de motor nauwlijks vermogen meer had. Hij bleef nog wel lopen en na even gestopt te zijn leek de motor weer fatsoenlijk te draaien dus ik ben voorzichtig naar huis gereden en ik heb hem aangesloten op de OBD lezer. De foutcode was:

[b]P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected[/b]

Ik heb de foutcodes ge-reset en daarna nog een klein stukje gereden om te testen. De fout is niet teruggekomen, maar ik verwacht dat de fout wel weer terug komt als ik weer wat langer rij.

Wie heeft er een idee waar dit aan kan liggen ?

Geplaatst door

TrafficBandit (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bobine of bougie's

oldtimer 0
badge

15 jaar

Toen ik net de auto nog even starte liep hij eerst mooi stationair maar na een minuut of zo begon de motor een beetje te bokken alsof hij nog maar op drie cylinders liep.

Is er een manier waarop ik kan controleren of de bobine nog goed is of niet ? Als een bobine kapot gaat wat gaat er dan precies kapot ? Het is toch niet meer dan een spoel die er in zit ? of zit er nog allerlei electronica in ?

Ik heb nog even de bougies er uit gedraaid om te zien hoe die er uit zagen maar voorzover ik kan beoordelen zien ze er niet bijster slecht uit:

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/IM...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/IM...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/IM...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/IM...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/IM...[/img]

TrafficBandit 0

15 jaar

Ik heb vandaag een nieuwe bobine besteld die er als het goed is morgen is. Ik hoop dat het probleem dan verholpen is.

TrafficBandit 0

15 jaar

Heb je het probleem alleen op LPG of ook op benzine ?

Verder is het aan te bevelen om om de 60.000 km ook de bougies te vervangen. Hoe lang zitten deze er al in ?

pieterp9094 0
badge

15 jaar

Heb je kort geleden nog iets gedaan met de olie of zo ?? (ververst of bijgevuld)

oldtimer 0
badge

15 jaar

Ik heb nog niet duidelijk kunnen vaststellen of het alleen op LPG of ook op benzine optreedt. Toen ik afgelopen zaterdag met de auto reed liep de motor op LPG toen ik een foutmelding kreeg. Toen ik later die dag de motor nog een keer starte begon de motor na enige tijd een beetje te bokken alsof er één of meerdere cylinders niet meededen. Op dat moment liep de motor op benzine. Het lijkt dus niet iets LPG specifieks te zijn op het eerste gezicht.

De bougies zijn 30.000 km geleden vervangen bij de 180.000 km beurt. Ze zien er nog goed uit dus daarom denk ik dat het probleem daar niet ligt.

De olie die er in zat was 5W40 en was nog in goede staat. Aangezien de teller op 210.000 km stond was het weer tijd voor een beurt. Ik daarom heb afgelopen zaterdag de olie + oliefilter vervangen met wederom 5W40. Klepstoters die blijven "hangen" door vervuiling en/of te dikke olie sluit ik daarom op dit moment ook uit.

Vanavond gaat de nieuwe bobine er in en als dat niet helpt dan ga ik de sensor bekijken die het ontstekingstijdstip doorgeeft aan de computer. Moet nog even uitzoeken hoe dat allemaal werkt en waar het zit maar dat gaat wel lukken. Ik overweeg ook nog om er een andere accu in te zetten. De huidige accu is 8 jaar oud maar doet het op zich nog prima. Hij start zonder problemen ook als het koud is maar ik heb op het peugeot 406 coupe forum iemand gevonden die vergelijkbare problemen had die op magische wijze verdwenen toen er een nieuwe accu in ging.

Overigens ben ik vandaag zonder problemen of brandende motormanagement lampjes op mijn werk gekomen dus het is geen probleem wat iedere keer optreedt. De reden dat ik toch zeker wil zijn van mijn zaak is omdat ik vrijdag met de auto naar Italië moet. Dat is meteen een mooi testritje om te zien of alles weer naar behoren werkt of niet. :) (het kan natuurlijk ook een complete ramp worden)

TrafficBandit 0

15 jaar

Hoihoi,

is het niet dat je bougekabels versleten zijn? als ze te veel weerstand hebben gaan de naar je blok toe vonken, hierdoor kan hij op 3 poten gaan lopen, dit heb ik zelf ook met een oude fiat gehad..... even de weerstand van je kabels meten.... daarmee hoop ik dat het opgelost is

greetz,

Xander

xander666 0

15 jaar

[quote=xander666]Hoihoi,

is het niet dat je bougekabels versleten zijn? als ze te veel weerstand hebben gaan de naar je blok toe vonken, hierdoor kan hij op 3 poten gaan lopen, dit heb ik zelf ook met een oude fiat gehad..... even de weerstand van je kabels meten.... daarmee hoop ik dat het opgelost is

greetz,

Xander[/quote]
Deze auto heeft geen bougiekabels meer maar een geïntegreerd bobineblok.

pieterp9094 0
badge

15 jaar

sorry!!!

xander666 0

15 jaar

Ik heb het zelfde probleem ben benieuwd of het heeft geholpen!

AnneBart 0

15 jaar

Ik heb de bobine vervangen en daarna heb ik er 3000 km mee gereden naar Italie heen en weer. Dat was dik een maand terug en sindsdien ben ik er ook iedere dag mee naar mijn werk gereden. Het motormanagement lampje is niet meer gaan branden en de motor loopt verder goed. Ik denk dat de bobine in mijn geval dus de oorzaak was.

TrafficBandit 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.