close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 207 CC 2007: P1340

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

De auto start s'morgens op 3 cilinders. Stil zetten en opnieuw starten loopt hij weer rond, maar een beetje schommelend en laag toerental. Foutcode P1340 cilinder 4 overslag.

Halen we de stekker van de nokkenassensoren los, starten hem en dan slaat hij niet aan. maar als we de stekkers weer aansluiten en starten loopt hij mooi rond en ook iets harder stationair.
Halen we een stekker van één van beide nokkenassensoren los (en laten die los) dan start hij wel en loopt ook mooi rond.
Wie weet wat hier het probleem is (en de oplossing??)

Geplaatst door

Siem Bijman (680)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft de auto een distributieketting ?

Ja, is een ketting.

5FW is een 1.6VTI, met ketting dus. Misfires worden naar mijn weten gedetecteerd door de nokkenas sensoren, dus die losnemen zorgt ervoor dat misfires niet gedetecteerd worden (daarnaast gaat valvetronic in storing waardoor motor in noodloop draait)

Bobine en bougie op cilinder 4 (links als je ervoor staat) uitwisselen met andere cilinders en kijken of storing mee verhuist.

JGC 170

3 jaar

Dankje JGC. De bobine gewisseld blijft storing op cil 4 geven. Zitten ook nieuwe bougies in. Vermoeden gaat uit naar een ketting of timing probleem. Gaan we nu eerst checken.

Wat doet de viergasmeting bij de koude start, hoe is de compressie koud? vervuiling inlaat bekeken? Oliezuiper? geloof niet zo in een timingprobleem met deze fout, maar ff checken kan natuurlijk geen kwaad.
heb je een chassisnr?

Heb wel 4 gas gemeten en was vrij arm, Lambda 1,02 en CO 0,3. Na warmdraaien was de Co bijna o.
Maar zzal het specifiek met koude motor nog een keer checken.
Oliezuiper niet bekent, het blijkt een ingevoerde te zijn en klant heeft hem net 2 maanden en rijdt niet veel. Vervuiling niet bekeken. Het Chassisnummer:

Heeft de klant de auto toevallig bij een bedrijf gekocht?
Want dan heeft hij recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.

oldford 0
badge

3 jaar

Nee, particulier gekocht.

proberen software te updaten, een goede brandstofreiniger in de tank doen(tank half vol) en een langdurige en stevige proefrit maken. olie verversen met filter en foutcodes wissen.

Dankje, gaan we doen. Zou mooi zijn als dat het is.

Probleem gevonden.
Software update niet gedaan omdat we eerst de timing wilden checken en vanwege de kosten. Compressie gemeten, was goed. Olie ververst en filter vervangen. FuelSystemCleaner (FSC) van Lindemann erin gedaan en goed proefgereden, allemaal geen resultaat.
Heb de 4-gas test gedaan met koude motor, zie bijlage
Heb de timing gecontroleerd en daar was iets vreemds mee. Als we de auto goed lieten lopen op ongeveer 900 tpm, door een stekker van een nokkenaspositiesensor los te gooien was de timing ook goed, nl 2 tanden voorontsteking (zo'n 12 graden volgens mij). Maar dan liep de auto dus met een storing en waarschijnlijk noodloop. Echter, als we de storingen wissen en de auto lieten lopen liep hij iets onrustig op ongeveer 700-750 toeren en dan was de timing 8 tanden voorontsteking. Dit bleef continu herhaalbaar, dus goed lopen 2 tanden voor en slecht lopen 8 tanden voorontsteking.
We hoorden bij het onregelmatig lopen iets fluiten bij het kleppendeksel en met de rookmachine gecontroleerd. Geen lekkage. Toch bleef daar twijfel ztten en besloten we het kleppendeksel te demonteren en toen kwam de oorzaak aan het licht. Er bleek een tuimelaar van de 4e cilinder stuk te zijn en 1 van de 2 inlaakleppen werd niet bediend. Dit verklaart het slechte beeld bij de 4 gastest. Vermoedelijk zorgt de nokkenasversteller van de inlaatnokkenas er voor dat de timing van het ene uiterste (2 tanden)naar het andere uiterste (8 tanden) verspringt .
Zie de bijlagen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.