Goedemiddag,
We hebben het volgende probleem:
Onlangs bij een peugeot 106 met 3-gats velgen de remblokken en remschijven van de vooras vervangen,
klant is terug gekomen met klacht dat auto scheef remt. Pennen in remklauwen gingen zwaar dus
na overleg beide remklauwen vervangen. Bij een snelheid vanaf ongeveer 110 km/uur trekt auto nog
naar links indien we hard remmen.
Hierna hebben we het volgende gedaan:
Spelingen op draagarmen en dergelijke gecontroleerd, hierna achterste draagarmrubbers van vooras vervangen en
auto uitgelijnd.
Remblokken en remschijven vervangen voor ander merk
Remsysteem diverse keren ontlucht
Schokbrekers achter vervangen ter controle
Remschoenen en cilinders achter gecontroleerd en afgesteld
Banden vervangen voor originele maat 145/70 R13
Hoofdremcilinder vervangen en ontlucht
Auto op trilplaat gezet en remmenbank (rollen), geen defect geconstateerd
HELP !!! NOG IEMAND EEN IDEE ????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien , gezien de leeftijd is dat mogelijk, een remslang iets dicht geslibt en minder remdruk op 1 van de beide wielen. Kan ontstaan zijn door het terugduwen van de zuigers bij de eerste keer vervangen van de remschijven en blokken? Of hoofdrempomp misschien defekt geraakt, al zou dat een ander symptoon geven lijkt mij.
Bedankt voor je reactie,
Ik zal het voor de zekerheid controleren (alhoewel het remsysteem diverse keren is doorgespoeld).
Hoofdremcilinder heb ik ter controle al verwisseld zonder resultaat.
Ik geef nog terugkoppeling
Remslangen zijn ook vervangen, geen resultaat.
Nog iemand suggesties ?
Wat is scheef (afwijking per meter ?), is het altijd op de zelfde weg getest of op verschillende wegen ?
Goedeavond,
De afwijking is moeilijk in te schatten: op de remmentestbank geeft hij slechts 2% afwijking wat dus erg goed is.
Echter tijdens rijden en dan remmen voel je de auto duidelijk naar links trekken.
Dit komt op diverse wegen voor.
Groeten,
Leon
Hoe is de staat van de aandrijfassen
De aandrijfassen lijken in goede staat: hoezen zijn heel en geen
overmatige speling voelbaar.
mischien moet ie uitgelijnt worden dat een van de 2 wielen en beetje naar binnen staat
15 jaar
Auto is uitgelijnd... ;)
waarom zoek je het probleem niet bij de achterremmen of heb je die ook op de remmen bank gehad
15 jaar
De achterremmen hebben we inderdaad ook getest, remmen achter bijna nieuw en remt recht
Uitgelijnd zeg je.... heb je de auto op de juiste wagenhoogte, of tewel in de veren getrokken, gehad bij het uitlijnen? Er zijn namelijk weilstanden: KPi, wielvlucht(camber), caster, sporing die zonder de juiste wagenhoogte niet zijn te controleren, omdat de fabriekswaarden alleen gelden bij deze juiste wagenhoogte. Laat je niks wijs maken dat dat in de veren trekken onnodig is!!!!
Mocht je een afwijking in de uitlijning hebben dan kan je die klachten krijgen die je nu beschrijft(afwijking in caster, kpi bijvoorbeeld). Heb je het stuur goed gecentreerd bij het uitlijnen?
Daarnaast kan het zo zijn dat, de veerpoot aan één zijde makelijker omgaat dan aan de andere zijde. Versleten fuseekogel o.i.d.
Is de ET waarde van de beide velegen gelijk?
Ik hoor het graag...
Jaap.
15 jaar
Speling op fuseekogels ook met de wielen vrij gemeten?
Misschien een motorsteun?
of tijdens remmen op een wiel meer druk dan ander bv door een veerpoot van een heel ander type 106? aan een kant een nieuwe veer en andere een oude? als het op de remmenbank in orde is moet het wel iets dynamisch zijn..
nou succes, ik ben benieuwd!!
wielen wisselen van links naar rechts en checken of er iets veranderd bij het remmen
15 jaar
Is probleem ontstaan na de vervanging? bekende auto in onderhoud?
mits alles gangbaar en het hele verhaal wat ik lees kan dit bijna niet gebeuren met een simpele vervanging van de voorremmen. Zou het geen eerdere schade kunnen zijn?
Peter
Beankt voor jullie reacties !
Waarschijnlijk heeft de klacht inderdaad helemaal niets met het vervangen van de remmen te maken.
(uiteraard is hier geen begrip voor).
Wielen wisselen heeft helaas geen effect gehald.
Spelingen ook met wielen vrij gemeten.
Klant is een aantal dagen gaan rijden en zegt dat de klacht veel minder is.
Hierdoor verwacht ik dat het wel eens in de aandrijfas(sen) kan zitten.
We kijken het nog even aan.
Allemaal bedankt voor het meedenken !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar