Peugeot 106: versnelling fluit, schiet eruit, doet moeilijk

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5

Hoi,

Ik heb een peugeot 1.5 diesel uit 1998. Ik rij al een ruim jaar erin.

Voor de duidelijkheid de problemen even puntsgewijs:

- af en toe moeilijk in de 1e versnelling, sinds paar dagen in de 1e en 2e versnelling elke keer stroef en hakkerig...
- sinds 4 a 5 maanden hoor ik tijdens het acchteruitrijden een tak tak tak geluid....
- sinds 3 weken fluit de 5e versnelling. lijkt soms net een vliegtuig....
- gisteren voor het eerst, schoot de 5e versnelling eruit toen ik wat gas verminderde, gebeurde daarna nog een aantal keer...
- als de auto stationair draait en ik geef gas, dan hoor je op de chtergrond een fluitttoon, als ik de koppeling intrap en gas geef hoor je alleen de motor...


Mijn vraag is; wat is er nu mis met mijn auto....

Dimitri84

Geplaatst door Dimitri84 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldtimer (0) PRO, 14 jaar geleden

Ben bang dat de versnellingsbak stuk is

stefan84 (0), 14 jaar geleden

waarschijnlijk ben je nu al te laat maar je kunt de versnellingsbak olie eens controleren..

Gr Stefan

Dimitri84 (0), 14 jaar geleden

Vandaag versnellingsbakolie ververst, kwam niet veel olie eruit... minder dan 1 liter eruit en precies 2 liter erin....

in het begin schakelde het nog stroefjes, later waren alle versnelling redelijk goed...

naar duitsland geweest en volop 150 gereden met airco aan, vijfde versnelling schoot er niet uit...

Alleen irriteer ik me nog aan 2 dingen:

- vijfde versnelling geeft een fluittoon ( beschouw ik als een symptoon dat iets kapot is)
- bij het schakelen naar de 1e en 2e versnelling hoor ik wzzzzzzzzzzzzzzzzzzz , als ik de pook tegen de 1e of 2e versnelling aandruk, maar nog niet erin heb gebeurt dat....


Iemand raad?????
-

stefan84 (0), 14 jaar geleden

die fluittoon is gegarandeerd een lager dat je hoort ( kan komen door te weinig olie!! )

dat wzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz wat je hoort zijn de synchromes ringe..

de goedkoopste oplossing zal een sloop bak o.i.d. zijn..

Met beide dingen die je opnoemt kan hij best nog wel een tijdje rijden,soms zit het mee en soms ook tegen.

Dimitri84 (0), 14 jaar geleden

hmmm ok... volgens het boekje moet er 2 liter versnellingsbakolie in en heb ik ook gedaan, dus waarschijnlijk lager ofzo kapot...

Ik heb een nieuwe versnellingsbak gevonden, waar moet ik op letten bij aankoop?
Hoe weet ik of die in goede staat is, dus geen mankementen?
aantal km gebruikt?
welk model?
overbrengingen?
serie nummers?


Waar moet ik allemaal op letten...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik zou gewoon dezelfde nemen dan die er nu onder zit..

Als je hem particulier koopt,kun je niet veel eraan zien,hij kan er wel mooi uitzien,maar of hij goed schakeld,geen geluiden maakt en niet kraken doet,kom je alleen maar achter als hij gemonteerd zit..

Er zijn ook bedrijven die ruilbakken aanbieden..dat betaal je wel wat meer uiteraard,maar dan weet je wel zeker dat hij 'nieuw' is.

De keus is aan jou..

Die 2 Liter klopt inderdaad ( 75W80 )

Dimitri84 (0), 14 jaar geleden

Ik heb even rondgekeken naar vesnellingsbakken...

is wel erg prijzig zeg.

de volgende gegevens staan op mijn versnellingsbak:

20CE28 ( code?)
0665617 ( serienummer?)

en k heb deze versnellingsbak gevonden op internet:

20cb98 (code)
0562008 ( serienummer)

en nog een interessante site: http://www.106owners.co.uk/forums/showth...

past deze versnellingsbak onder mijn auto???????? is het dezelfde???

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.