Ha! :)
Ik geniet inmiddels al enkele maanden van mijn (voordelig aangeschafte) eerste auto, een Peugeot 106 1.4 Sport uit '98!
Heb er bijna 6000km mee gereden tot nu toe, stand staat op 200700.
Nu komt er af en toe wel eens wat langs qua probleemtjes, zo heb ik het volgende zelf uitgevoerd:
- KVS wissel, afgevuld met Long Life
- Wat kapotte zekeringen + lampjes
- Niet functioneren (vermoedelijk) lekke airco > is nog niet verholpen, wordt wss te duur
- Overspuiten lak op aantal panelen
- Nieuwe set bougies
- Injector vervangen (liep ineens op 3 cilinders...)
Laten doen bij garage:
- Vervangen downpipe incl bouten en pakkingen, ding was volledig rot en auto klonk steeds meer als brommobiel
Kortom; ik geniet ervan zelf te klussen, deels omdat het allemaal nieuw is dus ik veel leer, en deels omdat onderdelen goedkoop zijn en ik daardoor bakken geld uitspaar.
Nu heb ik echter een wat minder urgent probleempje, maar wel iets wat volgens mij door meerdere dingen veroorzaakt kan worden. Vandaar het idee hier eens navraag te doen.
Het geval wil namelijk dat de auto in vrij voor het stoplicht of op ander moment waarop ik >20 seconden stil sta soms ineens afslaat. Niet altijd, maar toch wel paar keer per week. Motor draait eerst volledig stationair, maar valt dan na wat gewiebel van de toerenteller ineens weg. Rijdend is er niks aan het handje, en als ik vervolgens start gaat het ook weer allemaal prima. Naar mijn idee kan het 't volgende zijn:
- Luchtfilter (gecheckt, ding is idd behoorlijk ranzig)
- Brandstoffilter (nog niet gecontroleerd)
- Stationaire stappenmotor
De bougies zijn het dus niet, want die zitten er net een weekje in. Hoor het graag, misschien is het een vaker voorkomend probleem bij de 106 waar ik nog niet van weet..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Zelf heb ik een Peugeot 106 uit 2002 en ervaar hetzelfde. Vanmiddag ga ik de brandstoffilter vervangen. Je moet eens googelen wat voor effect een verstopte brandstoffilter heeft. Dit komt aardig in de buurt van wat jij ervaart. Ik hou je op de hoogte!
Gr,
Ad
Hm, dat klinkt interessant. Hoor het graag als je iets weet!
8 jaar
Ik ben bang dat het in het gasklephuis zit of stappen motor. laat eens uit lezen en plaats dan de foutcode hier.
[quote=Highway]Ik ben bang dat het in het gasklephuis zit of stappen motor. laat eens uit lezen en plaats dan de foutcode hier.[/quote]
Kan ik dat ook checken zonder uitlezen? Zit krap qua budget..
8 jaar
Op internet zijn ook wat van die OBD2-dongles te vinden die je dan via Bluetooth of Wifi naar je telefoon kunt linken, zou dat ook werken? Wat zijn de verschillen tussen zulke apparaatjes en de grote diagnosekasten in de garage?
8 jaar
De verschillen tussen EOBD/OBD2 apparaatjes en de fabrieks apparatuur zijn legio.
Het verschil wat hier van belang is, is dat die EOBD/OBD2 apparatuur bij jouw motor niet werkt omdat deze te oud is.
EOBD (OBD2 bestaat alleen in Amerika en Canada) is hier pas vanaf 2001 verplicht.
N.B.: Op een Saxo van 2001 met een KFW motor zie je bij EOBD/OBD2 alleen en uitsluitend het motor-toerental.
Bij de fabrieks apparatuur (of gelijkwaardig) zie je alle data die van belang is (temperaturen, lambda sondes, etc, etc.).
Bij dit voorbeeld is EOBD/OBD2 apparatuur van weinig waarde.
[quote=oldford]De verschillen tussen EOBD/OBD2 apparaatjes en de fabrieks apparatuur zijn legio.
Het verschil wat hier van belang is, is dat die EOBD/OBD2 apparatuur bij jouw motor niet werkt omdat deze te oud is.
EOBD (OBD2 bestaat alleen in Amerika en Canada) is hier pas vanaf 2001 verplicht.
N.B.: Op een Saxo van 2001 met een KFW motor zie je bij EOBD/OBD2 alleen en uitsluitend het motor-toerental.
Bij de fabrieks apparatuur (of gelijkwaardig) zie je alle data die van belang is (temperaturen, lambda sondes, etc, etc.).
Bij dit voorbeeld is EOBD/OBD2 apparatuur van weinig waarde.[/quote]
Oh is dat echt zo? Wat jammer! Maar kan ik ook geen foutcodes zien met OBD? Want daar gaat het me meer om dan om de RL motorgegevens als temp/toerental
8 jaar
Nee, zolang je die goedkope EOBD of OBD2 dongles bedoelt. Zoals al gezegd: het werkt niet, totaal niet.
Netjes gezegd: de motor-computer ondersteunt de communicatie methode van EOBD niet en geeft geen enkel antwoord.
Met OBD (dat is de fabrieks methode van communiceren) kun je wel alles zien en doen.
Maar die software is een stuk duurder.
N.B.: Met alleen foutcodes lezen ben je er niet.
Er is een heel scala aan foutcodes waar je toch echt live data nodig hebt om de storing op te lossen.
Oké, dat wordt hem nu niet dan. Auto moet over maand voor APK dan vraag ik wel even of ze wat kunnen. Intussen even verder gezocht en schijnt dat gasklep zelf vrij makkelijk te reinigen is. Iemand ervaring mee? Wat heb ik allemaal nodig als ik dat wil doen?
Ik ben inmiddels geen totale beginner meer, heb zelf ook een injector vervangen bijv.
7 jaar
Heb inmiddels zelf het gasklephuis zo goed mogelijk schoongemaakt. De stappenmotor heb ik er echter niet af gehaald. Probleem is echter nog niet weg, blijft heen en weer gaan na plots van het gas / naar vrij. Soms daalt het toerental daarbij zo laag dat hij op de grens van afslaan hangt en knippert de dashverlichting ook. Betekent dit dat het de stappenmotor is die gewoon vervangen moet worden? Of kan ik die ook nog schoonmaken op een of andere manier?
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar