Bij de keuring bleek dat de achterremmen te veel onderling verschil toonden.
Bij de rechtertrommmel, bleek dat de remcilinder (blijkbaar) had gelekt en de voering dus vettig was geworden.
De voeringen ontvet en droog/schoon gebrand, trommel ontvet aan de binnenzijde.
De linkerzijde ook direct maar gecheckt, doch die mankeerde niets.
Gisteren weer voor de her, maar toch een verschil van 57% (dus niet goed).
Gisterenavond doorgepakt en de rechter achterrem cilinder vervangen, beide zijden voorzien van nieuwe voering.
De boel ontlucht en weer even proefrijden.
Nu is het wel zo natuurlijk dat de voeringen even moeten inslijten op de trommel, maar ik voel nog steeds een duidelijk verschil bij gebruik van de handrem.
Bij normaal remmen (met pedaal) is er geen verschil merkaar (dat de boel naar één kant trekt), maar bij gebruik van de handrem is er nog steeds duidelijk verschil.
Wie herkent dit??
Ga vanavond de rechter trommel even opruwen met een schuurrol (mocht er nog vettigheid inzitten).
Bij voorbaat dank voor bijdragen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De werking van de handrem is geen maatstaaf voor de werking van de voetrem. Voetrem is alleen goed op verschillen te controleren via de remmentestbank.
Handrem wellicht nog even bijstellen.
vr.gr. Theo
Dan zit er waarschijnlijk een handremkabel vast, heb je dit ook bekeken toen je de boel toch al los had ?
Gr. Harry
Nog vergeten te vermelden.
Het verschil was ook aanwezig met gebruik van de voetrem.
Waarschijnlijk is dat nu wel goed, aangezien ik tijdens het remmen geen ongelijkheid meer voel/merk.
Ik heb de kabels ook goed bekeken, ze bewegen wel goed, maar het zou inderdaad kunnen dat de ene zijde bijgesteld moet worden.
Waar kan deze worden opgesteld??
13 jaar
Als er van de handremhefboom twee kabels naar de trommels gaan bij de hefboom (meestal onder de rubberhoes), anders bij het eventueel aanwezige verdeelstuk onder de wagen.
vr.gr. Theo
13 jaar
106 heeft 2 kabels vanaf de trommels die onder de auto samenkomen. Hier zit ook de stelmogelijkheid.
Eigenlijk moet je als eerste de handrem overdreven ver terugstellen zodat de handremhevels op de remsegmenten zeker te weten tegen de aanslag zitten. Daarna de (automatische)stelmogelijkheid van de remsegmenten zover opstellen/opspannen dat de trommels net vrij ronddraaien. Daarna stel je de handrem af op een tandje op 6-7 max. aantrekken.
Wat Hans 4074 zegt is de enige juiste manier om de rem achter af te stellen.
Gr. Harry
Hierbij de final update.
De remcilinder rechtsachter lekte toch enigszins, na schoonmaken van zowel de remcilinder (die niet lekte onder druk??) als de remvoering de zaak opnieuw gemonteerd.
(voering ontvet en schoongebrand)
Opnieuw op de rollenbank, en nog steeds verschil (waarschijnlijk is de remolie in de voering toch weer naar de buitenzijde gekomen).
Nieuwe remcilinder gemonteerd en beide zijden nieuwe voering.
De hele zaak teruggesteld (ivm afstelling van de handrem).
Remmen met het pedaal gaf nu een goed gevoel (maw geen scheeftrekken van de auto), maar met de handrem bleef het aanmodderen.
Het hitteschild onder de auto losgehaald en over de uitlaat geschoven.
Het bleek dat de rechter kabel waarschijnlijk iets was gerekt (??), hoe dan ook aan het verdeelstukje aan de verstelling was duidelijk een scheefstand te zien.
Aangezien de mogelijkheid voor afstelling per kant ontbreekt, heb ik de aansluiting van de buitenkabel aan de bodem opgevuld met opengehaalde sluitringen en deze al met al zo'n 6 mm opgevuld.
De werking van de handrem was nu op gevoel gelijk, dit bewijs werd ook bij de herkeuring geleverd op de remmentestbank.
Dus probleem opgelost, al zal een nieuwe kabel (binnen en buiten) voor de rechterzijde waarschijnlijk een betere oplossing zijn.
Groeten,
Pieter
13 jaar
Bedankt voor de feedback.
Gr. Harry
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar