hallo,
ik heb hier een 206 staan die wel start maar niet aanslaat.
geen brandstof
geen vonk
en het lampje van de motormanagement brand ook niet.
alle zekeringen gemeten deze zijn heel
geen kabelbreuk of slechte massa kunnen constateren.
in het scherm staat eco mode.
lukt niet om de auto uit te lezen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt erop dat de motorcomputer geen geschakelde plus krijgt.
Motorcomputer krijgt deze geschakelde plus oa van de BSI, deze zou ik dus eerst eens uitlezen.
Heeft deze auto ABS?
Oiram
nee de auto heeft geen abs
Kun je de laatste 8 cijfers van chassisnummer hier eens plaatsen?
42403222
Was de bedoeling even voor je te kijken naar de plussen en minnen op de motor-EBE, maar is niet duidelijk vanwege tegenstijdigheden. Volgens onderdelen zou er een dubbelrelais op moeten zitten (onderzijde bevestigingsplaat motor-EBE) maar volgens electrisch schema géén dubbelrelais.
Misschien kun je nog even aangeven wel of geen dubbelrelais en welk injectiesysteem het is. Dit staat op motor-EBE.
Volgens de gegevens is het een sagem systeem.
Oei, bobine ook toevallig Sagem? (recht hoekig, electricfill heeft 2 ronde kanten), is dit het geval, maak de ecu een open, mogelijk is door een te hoge weerstand van je bobine de eindtrap van je EBE kapot gegaan, en eventueel meer ....
bobine is van electricfill.
auto heeft geen dubbel relais. boitier injection.
48V bruine stekker op EBE en dan positie/aansluiting B4 = constant+ over zekering F4.
32V grijze stekker op EBE, positie F3 = + over contact.
32V zwarte stekker op EBE, posities F2 en A4 = + over contact.
Andere zekeringen voor o.a. EBE in zekeringkast motorruimte (BM34) zijn F5, F8 en F15
Massa's: 48V bruine stekker posities L4 en M4
32V zwarte stekker positie H4
32V grijze stekker positie H1
zekering f15 onder de motorkap heeft geen stroom.
Kijk eens of zekering 8 onder de motorkap spanning heeft of heel is. (is van het inwendige dubbelrelais). Heeft deze geen spanning dan is je zekeringskast defekt. Heeft deze wel spanning dan wordt het inwendige relais niet aan massa gelegd door de motor ecu(draad1229). Ik denk dan aan draadbreuk in de kabelgoot aan distributie zijde aan de achterzijde onder aan het motorblok in het bochtje. Ziet er vaak een beetje groen/oxidatie achtig uit als er wat loos is. (isolatie schuurt door)
Dat wordt dus draad 1229 controleren op onderbreking etc. Deze zit op ,
aansluiting 13 van 16v zwarte stekker op zekeringskast onder de motorkap
aansluiting F2 van 32v zwarte stekker op motor ecu.
Aansluiting 13 kun je dacht ik ook zelf aan massa leggen, dan looptie ook als daar het probleem zit.
Succes
De zekering F15 staat in de lijst van zekeringen algemeen van BM34 (zekeringskast motorruimte) aangegeven als o.a. voeding voor 1320 = aanduiding voor ECU/EBE, maar bij nakijken van het inwendige schema van BM34, heeft deze zekering geen rechtstreekse aansluiting met "jouw" ECU/EBE, maar dient hier als voeding voor injectoren en bobine en verwarming van de 2 lambda's.
Dus vermoedelijk heeft deze zekering bij een ander injectie-systeem wél deze functie, maar voor deze wagen niet.
Ok niet goed gekeken dus. Mijn excuus. Als de vraagsteller nu even meld of verder alle voedingen en massa's goed zijn. Wel belast meten denk ik. Dan kunnen we verder.
?? Was dat voor mij Niek? Je beredenering over F8 is helemaal juist hoor, maar m'n reactie over F15 was gericht aan t.s. op z'n antwoord dat er geen spanning op F15 kwam, dus nogmaal op schema BM34 gekeken en kwam toen tot m'n laatst gegeven antwoord dat F15 niet als voeding voor EBE dient.
kijk even of chip in sleutel nog aanwezig is(heb er zo al 2 gehad,sleutel open gedaan en uitgevallen zonder te zien)
Hans,
Ik had dus niet gezien dat F15 niet voor de voeding van de motor ebe was.
probleem opgelost, aansluiting 13 van 16v zwarte stekker op zekeringskast onder de motorkap had geen massa, massa aangelegd zoals PT zei en de auto loopt weer.
iedereen hartstikke bedankt voor de hulp die jullie geboden hebben.
gr. kootje
Met aan massa leggen van aansluiting 13 bedoelde ik dat dit een test was om te zien of je daar een probleem had. Dit was louter ter controle/diagnose bedoeld. Om te controleren of je draad onderbroken is moet je met losgenomen stekkers meten op aansl 13 en aansl f2 (had ik al eerder gemeld) . Istie onderbroken, dan draad repareren. Als aansluiting 13 permanent aan massa gelegd wordt dan blijft er stroom door dit circuit vloeien tot de accu leeg is. En dus even goed kijken of er nog meer draden bijna stuk zijn in de bewuste kabelgoot die ik al eerder noemde.
[quote=peugeottechnieker]Met aan massa leggen van aansluiting 13 bedoelde ik dat dit een test was om te zien of je daar een probleem had. Dit was louter ter controle/diagnose bedoeld. Om te controleren of je draad onderbroken is moet je met losgenomen stekkers meten op aansl 13 en aansl f2 (had ik al eerder gemeld) . Istie onderbroken, dan draad repareren. Als aansluiting 13 permanent aan massa gelegd wordt dan blijft er stroom door dit circuit vloeien tot de accu leeg is. En dus even goed kijken of er nog meer draden bijna stuk zijn in de bewuste kabelgoot die ik al eerder noemde.[/quote]
ja sorry dat is ook wat ik gedaan heb, de draad was idd kapot in de kabelgoot.
doorgeknipt aanelkaar gesoldeerd krimpkousje erom en probleem opgelost.
even een aanvulling van een zeeeeeeeeeeeeeeeer gelukkig iemand had het zelfde probleem dankzij de tip van peugeottechnieker!!!!
mijn probleem ook op gelost kabelbreuk in het bochtje bij motorblok
peugeottechnieker hartelijk dank hiervoor
14 jaar
hey peugeot technikeker bedankt want je hebt mij ook geholpen.
Draad 1229 hield mij voor de gek..
13 jaar
Peugeottechnieker dankzij dit topic ook geholpen.
Draad 1229 in de kabelgoot de boosdoener.
Gerard.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar