auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Peugeot 206 1.6 16V oliverversen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

beste techneuten,

ik heb een peugeot 206 1.6 16V en wil zelf de olie/filter vervangen.
Kunnen jullie advies verlenen en eventueel een schema oid plaatsen of mailen?

alvast bedankt

david

Geplaatst door

p1616v (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

neem aan tu5jp4
http://chevrons.pagesperso-orange.fr/gam...
bij deze moet je de 1109aj van de dealer krijgen
heb je oudere type dan is het nog de 1109r6 (oude nummer is gewijzigd maar ben die nummer kwijt)
als je voor de auto staat zit je rechts naast de kat (hitteschild zit er boven)
een grote zwarte dop zitten
deze dop draai je met dop 27 en knie-stukje met verlengstuk zo los
voordat je hem los draait zet een opvangbak eronder die na de motor stopt (dit ivm dat olie via versnellingsbak naar achteren loopt en dan achter de bak op de grond komt)
nieuwe filter er in en nieuwe o-ring monteren
dan met de hand de filter erin draaien voor een stuk
ter voorkoming dat het scheef trekt en kapot gaat

dan moet je onder de auto zijn en de moer uit de carter pan halen
dit is meestal dop 24 goed voor
ook weer opvangen en dan nieuwe carterplug ring waarschijnlijk de gene die eindigd op 88

dan gooi je 3.25l 5w40 erin en klaar
als je hem goed leeg hebt gehaalt kan het zijn dat er iets meer in moet maar meestal niet

zorg je er ook voor dat je de olie op een VERANTWOORDE wijze afvoerdt? Dus niet het riool in

Ha grote vriend, ben je (weer) van merk gewisseld?

hans4074 0
badge

14 jaar

[quote=trucker0werner]neem aan tu5jp4
http://chevrons.pagesperso-orange.fr/gam...
bij deze moet je de 1109aj van de dealer krijgen
heb je oudere type dan is het nog de 1109r6 (oude nummer is gewijzigd maar ben die nummer kwijt)
als je voor de auto staat zit je rechts naast de kat (hitteschild zit er boven)
een grote zwarte dop zitten
deze dop draai je met dop 27 en knie-stukje met verlengstuk zo los
voordat je hem los draait zet een opvangbak eronder die na de motor stopt (dit ivm dat olie via versnellingsbak naar achteren loopt en dan achter de bak op de grond komt)
nieuwe filter er in en nieuwe o-ring monteren
dan met de hand de filter erin draaien voor een stuk
ter voorkoming dat het scheef trekt en kapot gaat

dan moet je onder de auto zijn en de moer uit de carter pan halen
dit is meestal dop 24 goed voor
ook weer opvangen en dan nieuwe carterplug ring waarschijnlijk de gene die eindigd op 88

dan gooi je 3.25l 5w40 erin en klaar
als je hem goed leeg hebt gehaalt kan het zijn dat er iets meer in moet maar meestal niet[/quote]
KIJK, kijk, hier hebben we wat aan,
een serieuze antwoord op vragen op deze topics/forum ipv ge . . . . zonder resultaat.
Trucker Owener, bedankt voor de informatie. Ik kan nu met een gerust hart mee aan de slag.
Groet,
David

p1616v 0

14 jaar

[quote=hans4074]Ha grote vriend, ben je (weer) van merk gewisseld?[/quote]
Ja :)

weer bijna Thuis he, tis al weer Frans

die oliefilter moet je effe goed bekijken daar zit aan de onderkant een toetje aan met rubberen o ringetje zit er al op als je hem koopt,dat ringetje insmeren met olie en filter goed in het huis drukken en zorgen dat dat toetje in de daarvoor geschikte plaats valt kijk maar in je oliefilterhuis zit je dat ronde gaatje wel te zitten,dan die rubberen ring van je dop vernieuwen is geen O ring maar gewoon vierkante ring insmeren met olie en dop met de hand erop draaien zorgen dat ie niet scheef gaat dan de rest weet je al. ik laat het toch staan alhoewel ik nu denk dat dit alleen bij de diesels het geval is,maar ja even kijken kan geen kwaad

@hierboven
de filter die je beschrijft zijn de langwerpige filters
weet zelf niet zo wanneer de vernieuwde filters komen
en de o-ring is niet vierkant
de enigste vierkante ring zit op de 1109ay (1109z5 oude nummer)
deze zijn voor de dv4 en dv6 motoren
alle andere motoren hebben een ronde o-ring dw(diesel), ew, et, ep allemaal ronde o-ring die erbij zit

die grote afdichtingsring die erbij zit is geen o-ring maar een vierkante ring,hoe bekijk je dit snij hem middendoor als je dan op de doorgesneden kant kijkt zie je een vierkant en geen rondje,ik kom nog met bewijs.dit weet ik 1000 % zeker omdat dat mij ook verbaasde

http://www.europart-trade.com/catalog/in...
1109z5(gewijzigd naar 1109ay)
vierkante als je de doorsnee bekijkt,
alleen voor de dv motoren (dv4 en dv6)

http://www.europart-trade.com/catalog/in...
1109aj (was 1109z1)
deze filter heeft topic starter nodig
een mooie ronde ring (doorsnee)

alleen de 1109ay is een met een vierkante ring
alleen voor de dv4 en dv6
rest zijn allemaal ronde ringen (doorsnee)

topic starter heeft de 1109aj of de oude 1109an nodig (1109an is een langwerpige filter met lange toet eraan)

@robby10030
werk zelf bij peugeot dus die filter ken ik in duizenden
die fitler die jij bedoelt is niet voor de topic starter maar voor de diesel dv4 en dv6
alle andere inzetfilters hebben een ronde ring als doorsnee
bovenstaande foto zijn niet scherp maar je ziet wel de verschillen tussen de ringen

Jongens, wat een geneuzel over een olie filter.....ik heb de topicstarter trouwens al 2 dagen niet gezien.
volgens mij rijdt ie al weer...

Hans4040 1455
badge vip badge

14 jaar

Weinig kans dat we daar nog wat van horen ...


mss is de motor wel kapot gelopen door het vergeten van het goed vast zetten van de carter stop :P

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.