Peugeot 206 2001: Peugeot 206 1.6 16v - stotterd soms / valt uit / loopt op 3 cili

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v, Motorinhoud (cc): 1600

Beste mede forum gebruikers.

Ik heb deze auto 1.5 jaar geleden aangeschaft met een km stand van 274434. Er moest veel onderhoud aan gepleegd worden maar hier was de aankoopprijs ook op afgestemd.

Na de aanschaf zijn de volgende zaken vervangen:
- Distibutieriem
- Lambda sensor
- Radiateur + fin
- Waterpomp + riem
- Deel uitlaat
- Boegies
- Olie + filters
- Radiateur fin

Hierna ca 4000,- km nagenoeg probleemloos gereden alleen soms het idee dat hij enigzins inhield.
Vervolgens starten, wegrijden, iets op-acceleren - auto hield in daarna liep hij zeer slecht/onregelmatig, alleen door hem zeer lag in de toeren te houden was het mogelijk om naar huis te rijden (afstand ca 1 km).
Opniew gestart, gevoelsmatig liep hij op 3 cilinders. Later in de week nogmaal gestart, motor liep niet meer op 3 cilinders, proefrit gemaakt, gaandeweg reed de auto weer steeds beter. Na ca 15km nagenoeg alle problemen weer weg.

2 - 3 maanden niet tot nauwelijks problemen gehad, wederom alleen het idee dat hij soms enigzing inhield. Vervolgens herhaling van probleem: Starten, wegrijden, iets op-acceleren - auto hield in daarna liep hij zeer slecht/onregelmatig, alleen door hem zeer lag in de toeren te houden was het mogelijk om naar huis te rijden. Echter deze maal kwam er ook witte rook uit de uitlaat. Direct doorgereden naar garage (zit zeer dicht bij huis 0.5 km). Auto is uitgelezen melding: MAP sensor defect, vervangen met de auto veel km gemaakt (autovakantie ca 1500km) alles perfect.

Daarna wederom herhaling van stappen, echter deze maal op de snelweg, auto houdt in, geen witte rook, maar boven de 2500 toeren viel vermogen weg. Gestopt bij tankstation, auto herstart, laag in de toeren blijven rijden, langzamerhand trekt het probleem weer weg. Auto rijdt vervolgens vlekkeloos, acceleratie prima, toeren goed et cetera.

Hierna zo nu en dan (5 - 6 maal) nogmaals hetzelde, menig maal naar garage, geen storingen, probleem verdwijnt langzaam of na herstart onmiddelijk weer.
Bij de APK alles laten nalopen, gasklep gereinigd, bekabeling gecontroleerd, waarden uitlaatgas allemaal prima. Verder grote beurt, olie / filters enzovoort.

Hierna, lange tijd prima, vervolgens wederom zelfde problemen echter nu icm met uitval van motor. bij toeren boven 2500,- terug naar garage - injectie1 storing + bobine defect. Bobine vervangen - injectie nagekeken - weer 1000 km alles prima daarna herhaling van klachten. Weer garage, geen storingen, injectiereiniger in de benzine weer ca 1000 km alles prima. Hierna ritje van ca 15km, parkeer auto, spuit er koelvloeistor uit de radiateur (temp is altijd goed geweest, nooit boven 80c) radiateur vervangen, rijden, alles weer tijd goed. Weer problemen, in overleg krukassensor vervangen (vanwege uitval van motor wanneer deze problemen geeft) - koppakking gecontroleerd met vloeistof, uitlaatgaswaarden gemeten. Hierna alles weer perfect. Bijna het idee dat het wel eens opgelost kon zijn, maar helaas.... Weer herhaling van problemen.

Om een lang verhaal kort te maken :-) ik weet het niet meer en met mij de garage ook niet meer (in de tussentijd ook bij een andere garage geweest zonder resultaat) (alleen nog maar zaken die het eventueel zouden kunnen zijn maar geen concrete aanwijzingen meeer).
Hopelijk heeft een van jullie een oplossing!

Chassisnummer: 41676813

Sjon189

Geplaatst door Sjon189 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

je hebt zie ik sotring gehad op je injectie
is dit maar 1 maal geweest of meerdere keren

verder heb ik niet kunnen lezen dat inlaatsysteem is gereinigd wel gasklep
maar je kunt ook met spuitbus met lopende motor inspuiten zodat alles onder de reiniger zit
afzetten laten intrekken en dan starten, rookwolk meestal uit de uitlaat maar als het goed is alles weer schoongebrand

verder is het volgende ook gedaan
compressie gemeten
cilinderlektest gedaan,
met een camera in de motor gekeken via bougiegat
of er iets vreemds is te zien
tevens dan de klepsteal bekijken

verder onder de luchtfilterhuis zit daar geen water in de buis
en op laagste punt controleren of er 3 gaten in de buis zit, zo nee deze erin boren zodat water eruit kan lopen als hij stilstaat

als hij bij koude motor slecht start en dan slecht loopt
dan moeten de 8klepstoters vervangen worden ivm deze niet super zijn
tevens de kleppen vervangen ivm hier ook problemen mee geweest zijn

verder zijn er ook problemen geweest met absorptievat, deze blijft te lang afgeven of wordt verzadigd van benzinedamp

3 bovenstaande alinea's zijn bekende oplossingen van peugeot met betrekking op dit probleem
bovenste en laatste zou ik denk als eerste controleren cq herstellen
middelste is met koude motor
maar je hebt er last van met warme motor dus lijkt me sterk, als je met camera in de cilinder kijkt dan kun je de klep ook beoordelen of deze goed sluit en schoon is

Sjon189 (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Allereerst bedankt voor je reactie. Wat betreft de storing van de injectie, deze is maar 1 maal naar voren gekomen. Is het trouwens te controleren welke van de injectoren niet meer goed is?
Ik zal navragen of het inlaatsysteem ook gereinigd is en volgens mij is er niet met een camera gekeken of er iets vreemds te zien is.
Wat betreft het luchtfilterhuis, deze is afgelopen maal wel vervangen, ook gaven ze aan dat deze kon bevriezen in de winter.
Wat me ook 2 maal is opgevallen is dat er een sort klotsend geluid onder de motorkap vandaan kwam, het was niet goed te localiseren waar dit vandaan kwam maar het leek alsof er naast vloeistof ook lucht werd rondgepompt.

check

Beste antwoord, geplaatst door Sjon189 (0), 11 jaar geleden

Beste mede forum gebruikers.

Inmiddels is het probleem opgelost. Na alles doorgelopen te hebben bleek er water te zitten in het luchtfiltersysteem. De resonator box had een scheur waardoor er water in het systeem werd gezogen. Kijk hier voor een exacte omschrijving en oplossing: http://206gti.net/intake/

Bedankt voor de reacties!

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

als dat zo is dan moet je in de bocht 3 gaten van 8mm boren
dit om het water eruit te laten lopen
deze bocht zit vooraan en loopt van resonatiebox naar de luchtfilterhuis

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.