Peugeot 206: Peugeot 206 APK afgekeurd: Lambda & Co te hoog

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 65

Goedendag,

Ik rijd sinds december een Peugeot 206 uit '98. Ik heb hem voor de APK weggebracht en er bleken een aantal kleine gebreken opgelost te moeten worden. Grootste issue was: Lamdba en Co bleken te hoog, garage dacht dat dit aan een lekke uitlaat lag. Echter, nu de uitlaat gerepareerd is blijken de gassen nog steeds te hoog. Het is mijn eerste auto, en ik heb hier niet veel verstand van. De garage heeft er nu een reinigingsspulletje voor injectoren ingegooid en vraagt mij dinsdag weer terug te komen om opnieuw te meten. Ik denk niet dat dit het probleem oplost omdat ik hetzelfde spul er in december al in heb gedaan.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? De garage kan dit wel uitzoeken, maar dat kost natuurlijk weer meer geld. Ik probeer af te wegen of ik dat niet beter in een nieuwe auto kan steken.

Details:

PEUGEOT 206 Hatchback (2A/C) 1.6 i 89 PK VAN JAAR 09.1998
118.xxx op de teller
letterlijk van een oud omaatje geweest, altijd kleine afstanden mee gereden. Slecht algemeen onderhoud. Ik rijd er nu 60KM per dag mee.

Gieter2

Geplaatst door Gieter2 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Een hoog CO wordt veroorzaakt door een te rijk mengsel.
Er wordt CO geproduceerd in plaats van CO2 omdat niet al het mengsel volledig verbrandt (daar is niet genoeg zuurstof voor).
Het lambda getal is dan normaliter te laag (onder de 1).

Een hoog lambdagetal (boven de 1) krijg je als er veel zuurstof in de uitlaatgassen zitten.
Meestal is dat (in combinatie met een hoog CO) een lekke uitlaat - dat zou ook mijn 1e gedachte geweest zijn.
Kennelijk was dat ook zo, want je zegt dat de uitlaat gerepareerd is.

De vraag is nu wat het lambda getal is na de reparatie.
Weet je alle waardes van beide metingen (stationair en op toeren)? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal?

Waar zat het lek in de uitlaat? Voor, midden, achter?
Indien het voor zat, is de computer gereset? (Met name de leerwaardes.)

Gieter2 (0), 4 jaar geleden

Hoi oldfort, bedankt voor je uitleg. Op veel van je vragen heb ik het antwoord helaas niet. Ik heb de dealer even een mailtje gestuurd met de vraag of ze deze informatie nog kunnen verstrekken. Hopelijk kunnen ze daarop antwoord geven.

In mei viel tijdens het rijden de uitlaat onder de auto vandaan, aan de voorkant. Ik ben hiermee toen naar de Kwikfit gereden, deze hebben hem weer vastgezet. Toen is ook de achterdemper vervangen omdat deze lek was. Nu is ook de tussendemper vervangen, dus ik neem aan dat daar het lek zat.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als de dealer de waardes niet heeft (wat ik verwacht) zou ik even tot dinsdag wachten.
Als je zelf bij de nieuwe gas meting kunt zijn dan alles overschrijven of foto's van het display van de meetkast maken.

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Zit er toevallig een niet originele katalysator onder. Weet je waarschijnlijk niet. Navragen? Was de motor/katalysator echt heel goed op temperatuur?
Je kunt inderdaad doorrijden tot dinsdag en zorgen dat de dan uitgevoerde meting gebeurd bij motor lekker op bedrijfstemperatuur.

Gieter2 (0), 4 jaar geleden

De dealer zegt het volgende:

¨De uitlaat lekte bij alle klemmen achter de katalysator. In de tussenpijp bij de achter demper zit ook een gaatje, deze hebben wij ook dichtgesmeerd. Van de uitlaatgaswaarde hebben wij geen uitdraai. Maar het probleem zit hem de hoge co waarde. Bij verhoogd toerental is de hc waarde ook erg hoog. De inspuitcomputer is ook gereset.¨

Ik weet niet of hier nog wat zinnigs over te zeggen is? Kennelijk is de Lambda niet langer te hoog in ieder geval.

Ik zal zorgen dat ik er flink mee rijd de komende dagen. Ik heb verder weinig info over wat er aan de auto gedaan is in het verleden. Auto is van een collega, haar moeder en haar oma geweest, die kunnen het zich allemaal niet zo goed herinneren. Ik zal het eens vragen van de katalysator dinsdag!

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Of de katalysator wel of niet goed werkt is denk ik niet te zeggen.
Als het HC ook erg hoog is, dan is het mengsel gewoon veel te rijk en dan kan de kat zijn werk niet (goed) doen.

De oorzaak voor dat rijke mengsel moet gezocht worden.
Dat kan o.a. zijn: Vals lucht in de inlaat, defecte sensor, te hoge brandstofdruk, etc., etc.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum