Peugeot 206: peugeot 206 lpg g3 problemen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4

Hallo.

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb in april 2008 een nieuwe peugeot 206 forever gekocht met een gasinstallatie. (met behoud van garantie.)
In juni 2008 heb ik hem voor het eerst terug gebracht naar de garage en ik denk dat ie daar nu al met al al wel een half jaar is geweest. Toen ze zo'n beetje alles hebben vervangen wat er te vervangen valt kwamen ze tot de conclusie dat er toch maar een ander merk gasinstallatie in moest.
Nou die zit er nu zo'n half jaar in en deed het altijd goed. Maar... nu begint alles weer opnieuw.
Als de auto stationeer draait dan begint hij te bibberen koud of warm maakt niet uit. Als de motor te warm word en de ventilator een keer of 4 heeft aangeslagen dan begint het lampje STOP te branden en die van de ABS. Aan de auto merk je dan niks. Kan ook gewoon verder rijden want na 2 sec zijn de lampjes weer uit.
De auto slaat zo nu en dan af zo vanuit het niks er branden ook geen storings lampjes. Of de motor koud of warm is maakt niet. Gebeurt ook zelf wel eens op de snelweg.
Zijn er meer mensen met deze problemen, omdat de garage zei dat het komt omdat de peugeot uit 2008 een ander type is en hij nu nog zuiniger is gemaakt met het brandstof gebruik.

Groetjes Marieke

p1993

Geplaatst door p1993 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Kun je wat meer info geven ? wat voor merk LPG installatie zit erin ?

Heeft de auto het probleem alleen als ie op LPG loopt of ook als ie op benzine loopt ?

Jaap Jansen (0), 14 jaar geleden

Voor deze auto is alleen een TeleflexGFi SGi systeem gehomologeerd door Peugeot. Andere systemen niet. Men heeft u toch wel zo'n systeem verkocht? Ik vindt het raar dat er een ander merk in moet? Misschien een ander type?

Hoeveel LPG zit er nog in de tank als de motor stil valt. Is hij bijna leeg misschien? Hoe worden de onderdelen van het LPG systeem onderhouden? Op tijd filter vervangen en sludge aftappen?

Daarnaast heeft uw Peugeot een 1.4 16V motor die van zichzelf stationairs inderdaad wat onrustig draait. Waar ik naar zou kijken is de manier waarop de installatie is ingebouwd. Zijn er misschien zaken niet op de juiste wijze aangesloten. Is er bedrading beschadigd door de inbouw van de gasinstallatie... Je komt wat dat betrefd soms dingen tegen waarvan je haren recht overeind gaan staan.

Is de installatie in orde dan is het belangrijk de motor aan een nader onderzoek te onderwerpen. Dit zijn allemaal zaken die men hier op het forum op afstand niet kan behandelen. Gezien het feit dat de auto nog in de garantie zit, is dit wel iets om met de dealer uit te komen.

Als ik zo op afstand moet oordelen, is het onrustig draaien niet iets om veel tijd in te steken. Dit lijkt mij een producteigenschap. Het STOP lampje dat gaat branden behoeft wel aandacht.

Wellicht dat menvoor de gasinstallatie de koelvloeistoftemperatuursensor van de motor gebruikt en niet de onafhankelijke sensor op e verdamper van de gasleverancier die leverbaar is. Bij hogere temperaturen zal de invloed van deze keuze meer merkbaar worden. Waar staat de motortemperatuurmeter op het moment van de storing?

Groet,

Jaap.

p1993 (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Ten eerste wil ik julie heel erg bedanken voor de reactie.
Ik ben broodbakker van beroep dus als ik dingen verkeerd opschrijf of benoem dan komt dat omdat ik er de ballen niet verstand van heb.

Het eerste jaar heeft er inderdaad een teleflexGFI ingezeten. Artikel naam is EZkit NL/GB 4Cyl 050inj. 62 liter.
Maar zoals ik al schreef ik deze peugeot vernieuwd en werkt dat type niet meer op deze auto. Dat had iets te maken dat je bepaalde dingen niet apart kon instellen met dit type gasinstallatie en de auto die steeds zuiniger word. Kan dat iets zijn met de lamdbasonde of zoiets. Er zit nu een Prins instalatie in. Die is er ingezet nadat ik 23228 km met de teleflex heb gereden. Die heeft het al die tijd goed gedaan.

Hij heeft net een maand of twee geleden z'n 30000 km beurt gehad. Ik ga er vanuit dat dat allemaal wel goed gereld is.

Dat ie onrustig draait daarvan zegt de garage zelf dat dit niet normaal is. De hele auto bibberd dan ook.

Dat afslaan doet ie gewoon op een willekeurig moment of de tank vol of leeg is. Het gebeurt wel altijd als ie al op gas rijdt.

En wat betref het lampjes die branden als de ventilator net is afgeslagen en dan staat het streepje net iets boven de 90 graden.

Ik zal er ook ongetwijfeld wel uit komen met de dealer maar na 1,5 jaar raakt mijn gedult nu wel een beetje op. Aangezien in april volgend jaar mijn garantie verloopt voor de auto, voor de gasinstallatie heb ik nieuwe garantie gekregen. En hoop ik dat andere mensen misschien een idee hebben die ik door kan spelen naar de garage.
Ik hoop dat alle vragen zijn beantwoord.

Groetjes Marieke

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

lijkt erop dat de stationairregeling niet goed werkt (ik ga er van uit dat ie afslaat als je het gas los laat en dat ie dan een soort dood valt)

p1993 (0), 14 jaar geleden

Goeie middag,

Nee dat is het niet want het gebeurt ook als ik op de snelweg rij en dan geef je toch altijd gas.

Groetjes marieke

Jaap Jansen (0), 14 jaar geleden

Beste Marike,

Je loopt tegen een probleem aan en dat is de volgende. Voor jouw auto is ALLEEN een Teleflex SGI installatie gehomologeerd GEEN prins of EZsysteem... wat je nu krijgt is dat de dealer het in zijn eentje moet uitzoeken, omdat Peugeot Nederland zijn handen ervan af trekt als er geen gehomologeerd systeem in zit. Zo werkt dat nu eenmaal.

Waar heb jij de installatie aangeschaft bij een dealer of een gasinstallateur? De suggesties die ik deed hebben namelijk te maken met een SGi systeem dat ingesteld is door Teleflex op jouw type Peugeot en niet op een systeem dat ingesteld wordt door een andere leverancier of de inbouwer(EZsysteem). Ander systemen ken ik niet en doe ik geen uitspraken over....

Veel succes.

Jaap.

TrafficBandit (0), 14 jaar geleden

Als je een nieuwe auto koopt met een gasinstallatie en je hebt garantie op het geheel dan is het in principe de verantwoordelijkheid van de garage om te zorgen dat het goed werkt. Als dat niet het geval is dan heb je dus niet gekregen wat je redelijkerwijs had mogen verwachten.

In eerste instantie ga je in zo'n geval natuurlijk terug naar de garage voor een oplossing en geef je ze de mogelijkheid om het probleem op te lossen.

Maar als de auto uiteindelijk 6 van de 18 maanden dat hij in je bezit is bij de garage heeft gestaan en alles wat er vervangen kon worden is inmiddels vervangen (tot aan de complete gasinstallatie toe !) dan lijkt me de maat wel meer dan vol.

Ik denk dat het niet meer dan redelijk is om in zo'n geval een hele andere auto te eisen die wel werkt of het aankoopbedrag terug met aftrek van een redelijk bedrag voor de periode dat de auto wel naar behoren gewerkt heeft.

Wat er nu gebeurt is dat de garage er niet meer uit komt en jou in principe opzadelt met hun probleem. Ik heb er alle respect voor dat je proactief naar een oplossing zoekt en zelfs op problemcar om hulp vraagt maar ik denk dat je er in dit geval beter aan doet om uit te zoeken hoe je juridische positie precies is en om van de garage een andere auto te eisen of je geld retour. Zorg er in ieder geval voor dat het probleem van de garage niet jouw probleem wordt.

Ik heb zelf ook ooit vergelijkbare situatie gezeten met onoplosbare problemen bij een nieuwe auto op LPG. Mijn situatie was nog iets lastiger omdat er ook nog een leasemaatschappij en een werkgever bij betrokken waren. Uiteindelijk is er nooit een fatsoenlijke oplossing gekomen. Toen de teller uiteindelijk op 100.000 km stond na 4 jaar ellende kreeg ik de mededeling dat de auto technisch gezien op was. Toen kwam ook de aap uit de mouw dat het type motor wat er in de auto lag, al sinds het begin compleet niet geschikt was voor gas, en feitelijk helemaal kapotgedraaid was. Alleen met enorme reparaties kon dat weer gefixed worden. Op dat moment was ik toch blij dat het een leaseauto was en niet mijn eigen auto.

Mijn advies is dan ook om te zorgen dat je zo snel mogelijk van die auto afkomt. Succes !

Jaap Jansen (0), 14 jaar geleden

@TrafficBandit:

Niet overdrijven met inruilen of teruggeven, laat Marieke dit oplossen met de dealer...dat werkt altijd nog beter dan escalatie. Ik denk overigens dat dit forum een oplossingsgericht forum is en dat escalaties e.d. bij een consumentenprogramma forum thuis hoort. We moeten hier niet gevoedt door emotie oplossingen zoeken voor technische problemen en geen problemen maken.

Groet,

Jaap.

p1993 (0), 14 jaar geleden

Hallo allemaal,

De auto is zelfs terug gegaan naar peugeot hoofdkantoor of zoiets. Die weten er ook van dat er een andere gasinstallatie in is gekomen.
Ik heb al gevraagt of het mogenlijk is om een andere auto te krijgen, maar ze bouwen nu geen gas meer in een peugeot 206. Gezien de km die ik maak wil ik wel op gas rijden. En de mensen die me helpen bij de garage (lees:peugeot dealer) zijn heel aardig en doen echt van alles hoor. Heb zo langzamer hand zo'n goed contact met ze dat ik aan neem dat ze me niet laten zitten straks. Maar volgende week moet ik er weer heen en dan ga ik er wel weer eens over hebben.
Ze willen nu opnieuw de computer gaan inlezen. Ze denken dat het daar aan ligt.
Ben ook al wel op zoek naar een nieuwe auto, maar ja vind maar eens een auto op gas met weinig km, want een nieuwe kan ik nu niet meer betalen.

Groetjes marieke

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum