close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot J5: peugeot

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500

Somstijdig slecht schakelen

Mijn oude j5 schakelt soms slecht .

Af en toe krijg je hem slecht in achteruit en hoor je hem kraken .
Mijn indruk vooral als je hem met een belast baar aanhangwagen achteruit wil rijden .
Ook mijn eerste versnelling geraakt er soms moeilijk in ,eens naar beneden en dan maar pas met wat druk .

Ontkoppelings kabel heb ik al verschilende malen opgespannen en heb maar 3 cm draad meer over met moertje .

Zou het niet kunnen dat de auto te hoog draait of heb ik te veel olie op de boite gevuld .
Men heeft mij eens wijsgemaakt bij een daeler om 8 mm boven het peil te vullen .
Men beweert toen dat de bak destijds op gegraad werdt naar een 5 bak en oile pijl niet werdt aan gepast . Wie kan mij raad geven .

Geplaatst door

raki (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppeling versleten denk ik, als je niet meer helemaal kunt ontkoppelen komt de boel niet vrij en kraken de versnellingen ook.

Hartelijk bededankt voor de reactie
Kopeling is vernieuwd over enkele jaren en heb er ondertussen 40000 km met gereden ,ik voel ook geen doorslipping als ik ergens berg op moet .
Het zit zo ,de eerste versnelling gaat soms moeilijk er in ,het lijkt wel precies in de pook ,moet eerst eens naar onder gaan ,kraken heeft die nog nooit gedaan .Alleen de achteruit heeft er soms van .
Nu zit het zo ,kan ik de kabel te hard op spannen ,nu lijkt er een lichte tik ,als ik de koppelings pedaal enkele mm indruk is de tik weg ,komt die misschiens te dicht tegen de drukgroep in liber stand .??

raki 0

12 jaar

Ja dat kan zomaar gebeuren.
de koppeling stellen is soms noodzakelijk maar als je dat al een aantal malen hebt gedaan is het boeltje gegeven moment versleten en kun je niet meer stellen.
Als de koppeling niet lekker vrij komt moet je hem strakker zetten, maar als ie zou slippen moet ie juist weer losser.

Je kan wel testen of de koppeling goed vrij komt.
zet de krik onder de auto en til ÉÉN van de aangedreven wielen iets van de grond.
Zorg dat de handrem eraf is.
Zet de auto in de 1e versnelling , trap de koppeling volledig in en laat iemand anders aan het opgetilde wiel draaien.
Dit moet makkelijk gaan, loopt het zeer stroef of zit het wiel vast dan komt de kopeling niet goed vrij.
Je kan het daarna ook even proberen in neutraal om te vergelijken.

Natuurlijk kan het ook zijn dat je boite mankementen heeft maar als je eerst de koppeling test kun je die vast uitsluiten.

Kan ik wel eens uit proberen ,goede truck .Wat mij al ergst zorgen maakt is die tik wel onregelmatig .Gebruik hem wel weinig .De auto schakelt normaal goed en als ik hem in je handen mogt geven zou je zeggen ,wat is er eigenlijk .Maar als je er alle dagen met rijdt kom je het verschillende malen tegen als je aan stoplichten staat en je wil vertrekken ben je best dat je er al in staat .Je moet soms kracht zetten of even naar richting 2 de . Ik ken deze auto al en ben er zeer voorzichtig mee.De achteruit vooral als je met een geladen aanhangwagen enkele keren en je moet achteruit heb je het soms zitten .Kraakt en je krijgt een schokje ,lijkt of motor te snel draait .Heb dan over 10 maanden terug eens mee gemaakt dat hij kraakte en onderaan wat opgespannen en was dan op het moment beter .Ik weet dat de j 5 slechte schakelbakken heeft en koppelingen .Zou het slecht kunnen geloven dat die na 40000 km dienst al versleten is .Ga voor alle zekerheid de dealer eens bellen want heb schrik met die tik verder te blijven rijden .Het zou mij wel eens een boel kunnen kosten .Ben wel zeer vervelend met deze zaak en heb de auto echt nodig . ik laat het verder wel weten .

raki 0

12 jaar

Lijkt me inderdaad verstandig om even een prof naar de auto te laten kijken, maar de dealer is een kostbare zaak.
Als goed alternatief kun je ook een universeel garagist naar je auto laten kijken.

Succes!

Vandaag bij daeler geweest . Onder tussen al terug mijn kabel wat gelost maar begint zo wat terug te tikken ,bij lichte aanraking of druk pedaal stopt het .
Zijn conclusie zou zijn , begin slag van koppelings ring (boutie of rollager ) bij lichte druk tegen drukgroep zou hij stabiliseren .Zou wat afwachten en baart er wel niet veel zorgen over .Hij vindt het al voorbarig om de boel open te demonteren en daarvoor een grote kost te maken .

Wat schakelen betreft zouden deze schakelbakken zeer gevoelig zijn ,bv bij achter uit rijden zou ik op gevoel zo wat eerste versnelling moeten nemen .Achteruit zijn niet gecroniseerd ???? Ik weet wel dat ik over enkele maanden ,toch al in verleden de kabel moeten op spannen heb omdat ik gewoon bijna niet kon schakelen .Ik heb er mijn bedenkingen over en ga morgen nog eens naar een andere dealer die er veel ervaring mee heeft .
Ik weet nu niet of er verschil van schakelbakken zijn in die types ,ik heb er nog zo een staan eigenlijk voor afbraak met recenter pook ,vierkant met volledige rubber en met kabel ingebouwd en schakelt beter ,achteruit ligt ook korter . De mijne is een ronde pook . Wordt vervolgt .

raki 0

12 jaar

Om te vervolgen vandaag bij 2 de daeler

Mijn ronde pook is ouder model en volgens hem zijn de recentere met kabel beter schakelbaar omdat de kabel een hulp is en misschiens beter gesyncroniseerd .
Het feit volgens hem met soms kraken achteruit zou ik eerst naar 3 of 1 versnelling moeten gaan omdat dit de schakel bak halt toe roept met draaien .de koppelings ring zouden bij dit type gestatig tegen aan lopen .Met opspannen zou er weinig fout kunnen gaan omdat voetpedaal naar omhoog kan kantelen en geen eind blokkage heeft .
Zou na 40000km gebruik van koppeling bijna onmogelijk versleten zijn in dien slordig rijden .Motor is nu ook wat rustiger met draaien na regeling staionair draaien . Het tikken begint waarachtig na een tijdje rijden maar gaat over na lichte tik tegen koppelingspedaal .Het lijkt wel de kmkabel maar komt wel degelijk uit de schakelbak ,het geluid is niet geweldig en wacht ik maar af ,tijd brengt raad ,wat moet ik anders beginnen .Denk dat de echte ervaren kenners van de j5 in Frankrijk zitten .

Bedankt nogmaals voor de raad die ik gekregen heb ,Peter.

raki 0

12 jaar

Op naar Frankrijk dan maar.

hans4074 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.